GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Chokladkolakakapaj

2015-04-05 | 10:59:12 | Mat&Recept




Ni var en del som ville ha receptet på denna fantastiska, mäktiga, smarriga, ljuvliga chokladkolakaka/paj/tårta. 
Grundreceptet hittade jag på Jennys Matblogg på DamernasVärld, men jag gjorde lite annorlunda . 

Jag krossade ett halvt paket Digestive Oliv och rörde ihop med cirka 70 gram flytande raps/smör.
Bredde ut smeten i en form/kakfat och ställde i frysen cirka 25-30 minuter. 

Bredde på nästan en hel burk Karamelliserad mjölk på Digestivebotten  och ställde in i kylen .

Lät 1,5 dl vispgrädde koka upp på spisen och bröt sedan ned 200 gram mörk blockchoklad och 100 gram mjölkchoklad i grädden , rörde omtolka choklad smält och det blivit en jämn chokladtryffelsmet.
Bredde på denna över det karamelliserade lagret, strödde över flingsalt och garnerade med chokladmintkulor.

Tänker nästa gång testa med andra chokladsorter . 
Vad som skiljer mitt recept från det jag hittade är att jag tog 100gr mindre choklad ( det räckte ändå gott och väl) att jag ställde in min botten i frysen sant tog flytande smör och annan digestivebotten och så godisgarneringen. 

Kommentera 5 st

Kommentarer
Caroline Andersson
2015-04-05 - 16:09:31

Mums vad gott :)

Hanna Karlsson
2015-04-05 - 17:23:22

Åh så gott!

Jess
2015-04-05 - 18:14:44

Herrejisses så gott! Har länge tänkt göra en liknande paj och känner att det borde ske inom en snart framtid, ser verkligen ljuvligt gott ut :)

angelicasvarld.blogg.se
2015-04-05 - 18:49:12

Gud så smarrigt det ser ut!

Johanna
2015-04-10 - 14:32:54

Gaah, ser och låter ju hur gott som helst, måste testas! Tack för receptet:)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: