GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

nybakade scones

2013-10-18 | 13:08:37 | Egocentrerat&Vardagligt

 
Idag bakade jag scones lagom till att Stefan kom hem från jobbet som vi tog som lite mysig fredagslunch.
Brie, parmaskinka, mjukostar, grönsaker som tillbehör och mmm vad gott!
De här sconesen är superlätta att göra och jag lärde mig göra dom redan på högstadiet i hemkunskapen.
 
16 bitar Scones
 
4 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
1 1/2 dl vatten eller mjölk ( jag tar vatten då vi inte dricker mjölk här hemma)
250 gr naturell Kesella
 
Blanda de torra ingredienserna.
Blanda sedan i Kesellan och vattnet/mjölken och knåda ihop till en deg.
Dela degen i 4 delar och platta ut till runda kakor cirka 15 cm i diameter, skär ett kryss i varje, grädda på 250 grader i ca 10 minuter.
Kommentera 6 st

Kommentarer
Jess
2013-10-18 - 13:34:24

Åh, scones är så gott! Köpte blåbärshonung på matfestivalen här i Skövde i augusti och det var grymt gott att ha till scones :)

Svar: åh det kan jag tänka mig! inte för att jag gillar honung men det lät gott haha =)
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Molly P
2013-10-19 - 08:59:56

Haha, jag kör också sconesrecept som jag lärde mig i hemkunskapen i högstadiet. Ha en underbar helg, Anna!

Svar: haha vad roligt =) det var inte så dumt ändå med hemkunskap..eller jag tyckte det varoligt..och fick 5:a =)
kramar!!
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Fröken H
2013-10-19 - 19:35:58

Mmm, scones. Har inte ätit på flera år men när jag ser dina bilder kan jag nästan känna lukten :)

Svar: var många år sedan jag ätit scones med men fick sådant enormt sug nu och åmngrar det inte..mums!
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Kim - Mamma till 2
2013-10-21 - 00:09:02

Söt turkos korg!

Emilie
2013-11-20 - 16:54:24

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Emilie
2013-11-20 - 16:54:35

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: tacktack. HAr anmält mig.Kul!
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: