GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Kopierad eller inte kopierad, det är frågan!

2012-01-08 | 11:06:07 | Modebloggerskan , Mode & Modestuff

Jag lade ju upp en bild på ett av H&M's nya linnen i fredags kväll " Today's Outfit".
Jag skrev aldrig att de kopierat mig utan att de kändes som om H&M nu var väldigt efter. Mne ni fina läsare, en del av er tycker att det är uppenbart plagiat och det diskuteras på flera andra ställen på nätet också.

Men ja, visst sjutton undrar man ibland om man som "litet" klädmärke och "liten" designer ibland ändå influerar de stora.
Jag har ju tidigare visat andra tillfällen då jag själv hajjat till i butiker eller på nätet när jag tyckt nåt ser ut som nåt jag gjort fast det inte varit mina grejer.

Här är en tshirt som jag tyckte var så lik i kompositionen och stilen som mitt Today



Jag hade väldigt mycket skomotiv förr..eller det har jag fortfarande, men min egna logga var t o m et par skor ett tag och sen hade Gina Tricot ett skomotiv som påminde starkt om min egna logga. Mina två till väsnter - Ginas till höger.

Sen hade H&M en av sina Fashion against Aidskollektioner där kändisar fick designa motiv och där jag blev konfys ett tag över Dita von Teese design..

 

Jag hade även ett "nörd" egomotiv med mig själv i stora glasögon...efter ett tag kom det ett liknade på Cubus.

 

 

Men jag tror man ska vara försiktig med att hävda att man blivit kopierad, för man vet ju inte grunden eller sanningen.

Likaså kan det bli så lätt att man blir anklagad själv.

Jag vet att en del tycker att jag i min tur härmar Lovisa Burfitt - en av mina favoritillustratörer. Vi verkar båda föredra det lite handtextade lite "slarviga" uttrycket och lite snirkligt illustrerade.

Men jag kan bara säga angående hennes Today I am...kollektioner så mig veterligen dök de upp 2009...2 år efter mina första Today I'm wearing this.

 

Lovisa Burfitt Winter 09

 

Men jag tror inte det är en omöjlighet att vi som har bloggar och designar och syns på många andra bloggar faktiskt inspirerar och blir härmade av andra designers och märken eftersom de direkt kan se att det vi skapar och stuket vi har säljer och funkar.

Efter att ha haft en del att göra med större modeföretag så vet jag ju att de har egna avdelningar och anställda enbart för att checka av just bloggosfären och vad som gäller där.

Kommentera 20 st

Kommentarer
This Is Olessia
2012-01-08 - 11:43:33

wooow vilken bra blogg :D gillar modebloggerskan!!!

This Is Olessia
2012-01-08 - 11:44:09

Tycker dock att du ska flytta över din blogg till wordpress :D

Mickan
2012-01-08 - 12:04:36

Vi säger att du är originalet tycker jag babe :) !!



Ja visst är det så läckert med färgade stolar nu ) åh följer du me imorn och kikar färg? :) ja var inne på bleka pasteller först men nu vet ja inte, känns som om färgsprakande kan va nått de me :)! Oh :)

Maria
2012-01-08 - 12:39:09

Du gör ju snyggast :)

This Is Olessia
2012-01-08 - 12:51:31

=))

ANNAWII ♥
2012-01-08 - 13:34:20

Jag skulle nog säga att de åtminstone är inspirerade av dig. och det är ju superkul men de borde ju faktiskt ge dig lite kredd!



Jag har föresten på mig mitt Avanna-linne i dag, syns inte så mkt på min outfitsbild (komme rupp sen) men jag trivs som fisken i vattnet i det!



Kram

Linda-Mamma till Alfred
2012-01-08 - 13:36:33

Åh men vilket dilemma men samtidgt en ära på något vis!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-08 - 15:18:55

AnnaWii: Det tror jag med , hehe Ja eller så kan de ju ge mig lite jobb, skulle va kul =)



Så roligt att du gillar det än och använder det! Ska tänka ut och skissa på lite AnnaWiimotiv nu till våren ;)



puss

dissy
2012-01-08 - 15:33:41

Jag tycker det är riktigt dåligt av dem! Men glöm linnet

i sailorstil från h&m http://fashionistanlandreus.bloggsida.se/files/2010/05/DXL825_74615_45024_28_026699kr.jpg. Det tycker jag också var likt det linnet du kom ut med för kan de ha vart två år sen?

Dissys
2012-01-08 - 15:35:11

glöm inte linnet. Skulle det stå. Tråkigt att de kopierar dig tycker jag.

Sofia
2012-01-08 - 17:50:47

Svårt sånt där men oj vad lika de är! Hur som helst så är jag inponerad av din talang och det kan ingen ta ifrån dig.

E
2012-01-08 - 18:45:07

Tycker inte någon av trycken är speciellt unika att endast en person skulle komma på den idén. "tjejer gillar skor, vi trycker dem på en tröja!" känns som att många skulle kunna komma på helt själva :P Tjejer i stora glasögon är ju jättetrendigt nuförtiden också, och tryck med typsnittet på första linnet har jag sett liknande på många ställen, även utomlands.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-08 - 18:57:50

E: Som sagt jag anklagar ingen för att kopiera. Men ibland undrar man var inspirationen kommit ifrån och ofta är det andra som uppmärksammar mig och undrar om det är jag som gjort det och det.



Jag tror definitivt att flera kan ha samma idéer eller snarlika varandra.



Fast todaytrycket är inget typsnitt - det är handtexttat.



Angående glasögonbrudarna kan det mycket väl vara poppis nu - mitt tryckt är cirka 3 år gammalt.



Men som sagt jag vet hur många av de stora företagen funkar och hur de spanar in trender och bloggar och bloggvärlden.



IP: 90.229.186.254

drezz.se
2012-01-08 - 19:11:34

Just nu har www.drezz.se stor mellandagsrea! Klänningar för 149 kr, smycken för 49 kr och jeffrey cambell look-a-like skor för 349 kr. Ta gärna en titt

drezz.se

Bim HD
2012-01-08 - 19:14:39

Just det - den där läckra turkosa som jag hittade uppe i Kiruna av alla ställen... Det var ett bra tag sedan den bilden togs med mobilen - undrar vilken mobil? hihihi... kanske skulle kolla NÄR jag fotade den - eller så kanske man inte vill veta??? För länge sedan? Hm, hittade ju en svart stor också, som också var tokmycket du... förutom allt annat underligt jag hittat ;)

Må så grankott... kramis Skruttisen...

(någon är lite kinkig idag - urk....)

Linda
2012-01-08 - 23:13:13

Är ju hemskt smickrande att sådana jättar tar efter dig. Självklart härmar de, för att tjäna pengar, och de gör det mot massa olika stora modehus, och mot dig. Var stolt, även om det är lite tråkigt.



Hajade också till när jag såg "Today's Outfit"-linnet. Är ju 100% plagiat på ditt mest kända tryck. Fast jag tror ändå inte det kommer att skada dig ekonomiskt, för man vill ju ha ett äkta. :)



Ett tryck du inte tog med nu är ett från H&M där de kopierade ditt tryck med drömfångaren. Fanns ganska nyligen på H&M:s hemsida, men tror inte den finns nu. Var i alla fall också väääldigt likt ditt.



När det är så där likt så andra (inte bara du) hajar till då är det ju plagiat-varning. Det är en sak att inspireras, en annan sak att kopiera. Tycker t.ex. att "Today I am a boy" inte är lika kopierat som "Today's Outfit", men jag tror ändå inte vi hade sett "Today I am a boy" om inte du funnits.

CAROFLINA.SE ♥ LYXIGA VARDAGAR ♥
2012-01-08 - 23:48:46

Inspiration får man av andra, och intryck får man hela tiden man är vaken (ja, även i sömnen). Senaste trenden är väl bara att kolla hur snabbt "One Piece"-trenden spred sig efter att One Piece släppt sin första piece. Jag tycker det är kul att så mycket liknar dina designer ändå, för då är du ju först med något och lite mer av ett orginal. Liknande saker kommer sen alltid att produceras, men se dig själv som först. Du är bra du "Pyttis" :)

nita
2012-01-09 - 12:21:41

Har sätt, "today I'm wearing this" tank tröjor på så himla många butiker i Usa.. känns lite sådär att alla inspireras av alla ... och förstår dig absolut dock! Men de bara att ta det som en komplimang :)

Maria
2012-01-10 - 09:42:59

Tycker inte själv att det direkt ser ut som plagiat, men mycket möjligt att en del företag kan ha tagit "inspiration" av dig :) Om det är så får du väl bara känna dig smickrad ;)

Yasmine
2012-03-23 - 19:35:21

Det där är riktigt läskigt! Man vet inte vad man ska tro, men det är ju helt solklart att dem kopierat dig shit alltså! Man tror att dem ''stora'' företagen ska kunna hålla klass.. men nu skönk dem vverkligen!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: