GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

last day of summer

2012-08-05 | 22:39:25 | Egocentrerat&Vardagligt

 
Sommaren är så kort. Så fruktansvärt kort.
Särskilt när den inte ens hunnit börja innan den tar slut.
 
Imorgon är det första jobbdagen efter semestern för större delen av min familj.
Sommaren ligger inte längre framför oss utan bakom oss, det är augusti och nu är vi inne på upploppet till många många månader igen med mörkare dagar, kallare grader, vissna växter och en deprimerande dödhet.
 
Ja jag kanske låter mer än lovligt pessimistisk, men jag hatar denna vemodiga tomhet som semesterslut och augusti innebär. Likt känslan när man var liten, ja som än infinner sig, på julafton när paketen är öppnade och kvar är trasiga papper och snören.
 
Även om jag inte själv haft nån riktig semester utan jobbat  nästan varje dag så försvinner den där semesterlunken, dagsspontaniteten, lugnet, friden, ron när augusti börjar och de runt mig återgår till sina jobb.
 
Och när det känns som om våren aldrig riktigt släppte taget och lät sommaren komma in... när det varit kylig snålblåst istället för smekande sommarvindar och man suttit och huttrat så fort solen - de få gånger den visat sig, gått i moln istället för att känt lite välbehövlig svalka i hettande sommarsol, ja då känns det extra tomt och smärtande nu när sommaren drar sina sista suckar och den där lummiga grönskan som är i maj och juni nu börjat blekna.
 
Tomt, tomt ack så tomt.
 
Farväl älskade sommar, som jag kommer sakna dig nu i 10 månader, särskilt nu när du knappt ens behagade dyka upp.
Vart tog du vägen?
 
 
Kommentera 11 st

Kommentarer
Annster
2012-08-06 - 02:00:18

Känner igen mig i det du beskriver :/

Kajsa
2012-08-06 - 08:04:22

Åh, vad jag håller med dig! Jag kan inte förstå dom som tycker att det ska bli mysigt med mörka kvällar och svala vindar! Sommaren är alldeles för kort, särskilt denna sommar!!! Suck!

donnasandra
2012-08-06 - 10:48:38

Känner verkligen igen de där känslorna :-/

s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)
2012-08-06 - 11:22:34

Nej nej nej, nu ska ju sommaren börja! För det har den inte gjort än... vart är den?! Ho ho ho?!

smultris
2012-08-06 - 12:23:16

jag tänker exakt som dig och jag sörjer så himla djupt varje gång sommaren tar slut, som att förlora sin bästa vän... och denna gång fick vi inte ens nån sommar utan ett halvdant höstväder.

usch :(

Sascha
2012-08-06 - 13:30:36

Vet precis vad du menar...här i Italien är augusti högsommar och det är 35 grader varmt, men snart tar det slut för oss med! Jag hatar den där känslan du pratar om, att inte ha något att se fram emot längre. Allt det roliga är liksom över. Jag gillar ändå hösten, det är mysigt att läsa en bok med en rykande kopp te och regnet som smattrar utanför...plus alla härliga höstkläder...men jag kan förstå att det känns jobbigt när det knappt har varit någon sommar, jag minns när jag bodde i Sverige så var det ofta så.

A
2012-08-06 - 15:01:35

Visst är det sorgligt och vemodigt när sommaren går mot sitt slut. :'(

Ida
2012-08-06 - 21:23:54

Neeeej, sommaren får inte vara slut än, den har ju aldrig riktigt kommit. Jag håller tummarna för bästa och hetaste sensommaren någonsin!

Kram

Frida
2012-08-07 - 00:18:54

Vet precis vad du menar, sommaren har ju inte ens börjat än känns det som! Och på torsdag slutar min semester =/ Jag hoppas på sommarvärme långt in i september som det var förra året men det kan man väl inte räkna med. Jag brukar ändå tycka det är ganska mysigt när hösten väl kommer men i år vet i sjutton.

Anneli
2012-08-07 - 13:11:34

HELA augusti (nästan) är ju kvar!!! Nya chanser varje dag. Kram!

Pernilla
2012-08-12 - 08:50:14

Oj vad jag kände igen mig i din beskrivning, förhoppningsvis dyker de upp lite värme i nån dag till de här året..


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: