GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

totalt ytligt, bimbofierat och kvinnonedlåtande

2011-07-01 | 13:33:35 | Musik/Böcker



Nu har jag läst ut Stockholm rosé.
En så kallad chiclit. Men inte i närheten av Marian Keyes fantastiska feelgoodchiclit eller Sophie Kinsellas ibland smålustiga inom genren eller den ibland så smått otroligt träffande vardagschicliten som t ex Lisa Jewell bjuder på.
Inte heller når den upp till en annan svensk författares böcker inom genren - Jenny Leeb.
Visst den är lättläst, den är dråplig på sina ställen. Nåt litet fniss ljuder över mina läppar.
Men den är så totalt ytlig.
Så jag undrar mest efter jag läst boken, ja egenligen hela tiden jag läser den, vad författaren Sophia Wolf Lösnitz egentligen har för syn på sitt egna kön och tjejer i allmänhet.
Vad hon umgås med för typ av kvinnofolk...eller om författaren egentligen bara beskriver sin egna vardag och kanske inte alls menade med att framställa allt så totalt ytligt, bimbofierat och kvinnonedlåtande.
Eller är det hela ett fördolt samtida ifrågasättande dokumenterade som kritiserar Kissie-sfären, dagens size zeroideal och alla galenskaper folk tar sig till för att leva det perfekta livet.?
Nja..så djup mening tror jag inte boken har.
Kanske om den hade haft nån slags bra slutpoäng eller att man märker en underbar personutveckling hos huvudkaraktären...eller nån av karakätärerna över huvudtaget.

Bästa med boken är helt klart omslaget med Cassandra Rhodins underbara illustrationer. Synd att innehållet inte matchar boken.
Kommentera 13 st

Kommentarer
Annoula
2011-07-01 - 14:55:13

Jag började läsa den, men blev helt paff. Det finns ingen mening med boken. Den är inte ens LITE underhållande. Den kvalificerar inte ens in under kategorin "slö sommarläsning". Besvikelse!

Emma
2011-07-01 - 15:26:05

Med andra ord... inte läsvärd alltså?

Adelle
2011-07-01 - 16:19:34

Jag köpte boken bara för omslagets skull :) Cassandra Rhodin har en fantastisk illustrationsstil.



Kolla in mina illustrationer som jag nu säljer på WWW.SIGNERAT.SE



Ha en underbar dag.



/ADELLE

Hanna Fridén
2011-07-01 - 16:42:39

Det låter som att den kännetecknar fördomarna om vad folk tror om chicklit :/ !

Caroline
2011-07-01 - 17:03:39

jag kan inte göra mer än att hålla med dig! Jag läste inte ens ut boken. gav upp typ efter en tredjedel, då jag kände att INGENTING hände. och det brast för mig när det verkade otroligt viktigt att pointera att hennes kompis köpte en svart kaffe med lättmjölk. så ointressant bok!

jag läser just nu jurtjyrkogården av stephen king, och där finns inga lättmjölkdalterier och det gillar jag! :)

Modemix
2011-07-01 - 18:14:17

Oj, hårda ord! Då vet jag vad jag inte ska läsa i alla fall :-)

Smäm
2011-07-01 - 18:25:25

Skulle precis säga det, snyggt omslag :)

Banana
2011-07-01 - 20:13:47

Jag tycker generellt att svensk chicklit är pissdålig. Brittisk och irländsk är bäst.

Felicia
2011-07-02 - 01:37:40

Vad tycker du om Denise Rudberg? Jag har läst alla hennes böcker, håller på och läser hennes nya deckare just nu:)

Sofia
2011-07-02 - 10:35:14

Men vad trist. Kunde ju hoppast på att det skulle vara något läsvärt.

Bim HD
2011-07-02 - 10:55:27

Hm... gillar omslaget som sagt var - brukar vara det som säljer... Men, nej - jag tänker inte läsa den. För när du inte gillar den, lär inte jag gilla den ;)

Ska plöja igenom Patricia Cornwells, De dödas bok - sedan blir det en VIPläsning... bok som kommer ut eftersommaren - Bastarden från Istanbul...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Ea
2011-07-03 - 04:26:46

Har inte läst boken men tycker det är lite lustigt att du ifrågasätter hennes syn på sitt eget kön och tjejer i allmänhet. Författarinnan ifråga började nämligen sin bana som skådis i en film som heter "svenska nybörjare"...ytterst tveksam kvinnosyn i den filmen;);)...sen vill jag inte kasta gamla synder i ansiktet på folk, det här var 10-12 år sedan. Alla gör vi misstag...men i olika grader;)

Ellis
2011-07-04 - 21:54:22

Å så synd att du inte gillade den! Jag har inte läst den än men börjar redan få lite abstinens efter chic-lit då jag precis läst sista boken i Shopaholic-serien och nu läser "Grevgatan 22" av Leeb. Kanske ändå måste läsa den här men då vet jag att jag inte ska ha för höga förväntningar.. Kraaam


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: