GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Vad kostar jag?

2010-03-18 | 19:41:19 | Illustration/Teckning/Konst/Design


Ni som följt min blogg ett tag vet att jag är egen företagare inom kläddesign-grafisk design-foto-illustration. Det svåraste som just egen företagare som säljer tjänster och egenskapade produkter är att sätta ett pris på sig själv och det man gör.
Man måste sätta ett pris som folk ska finna attraktivt men det ska också vara ett pris som gör att man tjänar på det själv. Både pengamässigt och självförtroendemässigt.
Det är så ofta jag stött på i denna bransch folk som tycker man ska göra allt gratis. Bara för att man råkar rita eller fotografera - " det tycker ju du är kul"
En del tycker man ska göra saker gratis för att jobba sig uppåt osv men tja..det betalar ju inte mina räkningar eller ger mig mat på bordet.
Det finns redan så många som nedvärderar det man gör och som inte vill betala, men ha en illustration eller en logga, det ska dom ha.
Så det värsta man i det läget kan göra mot sig själv är att självnedvärdera sig och sätta för billig prislapp på sig själv.
Nu har jag återigen kommit till en sådan punkt i mitt företagande och skapande där jag måste sätta ett pris.
Ett värde.

Jag har ju nu i några veckor målat tavlor. Något jag aldrig gjort förut.  Nu börjar förfrågningar och köpintresse trilla in.
Vad kostar en tavla?
Och ja...vad kostar en tavla förutom de rent faktiska kosnaderna så som duk färg och pensel?
Till skillnad från en illustration eller porträtt gjort i datorn så finns det endast ett ex av en tavla. Den är unik. En enda tavla som ser ut precis så.
Man ska räkna in arbetstid och ett kärleksvärde. Beställningsjobb omfattning och storlek.
Det är svårt.
Men man måste göra det.


Kommentera 71 st

Kommentarer
Karolin
2010-03-18 - 19:45:01

Jag förstår att det kan vara svårt. Att hitta det där priset som är alldeles lagomt, speciellt med tavlor där bara materialet kostar en hel del.

en bitter besserwisser
2010-03-18 - 19:46:35

Det måste vara väldigt svårt att sätta ett pris på något man själv skapar, sätta ett värde på sig själv. Det finns alltför många människor som tar för givet att man ska göra saker gratis, för att man kan liksom.



Sedan måste jag bara få säga att jag blir så glad när jag läser din blogg. Dina fina målningar, vackra färger. Min egen blogg går ju åt det mer negativa, svarta, bittra hållet så detta är en mycket skön kontrast :)

Cecilia, Kär-Smycken!
2010-03-18 - 19:49:24

Och sätter du ett för lågt pris till att börja med är det svårt att höja sedan. Mycket enklare att sänka ett lite för högt pris.



Sv: Vad bra!

Alexandra -gravid vecka 35
2010-03-18 - 19:51:35

Mamma är ju oxå egenföretagare så man har ju vuxit upp med hur det funkar :P Allt måste gå runt även om man tycker det är roligt att göra det! Man måste få in pengar för att klara av att leva ju! Inget fel med det. De som inte fattar det kan skita på sig :P

Kram

pimpXprincess
2010-03-18 - 19:56:51

Vad avancerat :/

Caroline
2010-03-18 - 19:58:23

Hejsan! Tack! Önskar dig en trevlig helg :)

Em&Char
2010-03-18 - 20:03:12

Vart kan man köpa tavlorna? Dom var riktigt snygga!

PUss

Caroline Bernadotte
2010-03-18 - 20:07:09

Ta hand om dig och dina nära och kära. För man vet aldrig när livet säger ajdö, bara så plötsligt.



Hoppas att du haft en underbar dag.

Love http://www.carolinekhamo.blogg.se

Camilla
2010-03-18 - 20:08:24

Åh, den där tavlan gillar jag skarpt. Vet du? Jag tycker du ska ta betalt för hur lång tid tavlan tog för dig att måla. Alltså som i en timpeng, belöning. Det är dina tankar och dina ideér. Samtidigt som det ska vara billigt och locka kunder måste du tänka på dig själv. & du? Tack för ditt svar tidigare ... Under tiden jag läste satt jag även och käkade en god kycklingrätt :)

Katja
2010-03-18 - 20:12:49

himla svårt! Jag vet inte hur mycket tid du har lagt ner, men material + tid = något? Dessvärre kan man ju inte alltid ta betalt för exakt ALL tid man lagt ner. Men jag skulle kunna tänka mig att du kan ta +2000 för tavlorna? Det har ju ändå tagit tid att göra dom?

Ackelina
2010-03-18 - 20:35:53

Hej vad gör du då? :)

Åsa
2010-03-18 - 20:37:04

Det är ursvårt att prissätta sina produkter eller tjänster, men det är nog bättre att kanske sätta ett lite för högt pris och sen sänka än tvärt om. :)

Dina tavlor är i vilket fall underbara, så levande på något sätt!

L
2010-03-18 - 20:40:38

Ja pris är jättesvårt! Jag har lite samma problem där men när det gäller webbdesign. Vad ska ens tid kosta egentligen. Bara du själv vet vilket pris du vill ha. Du är så pass duktig att du förtjänar att tjäna lite på det du gör. sådetså! :)

cornelia
2010-03-18 - 20:53:49

sv: oj va duktig du är :)

Emmy
2010-03-18 - 21:01:58

Du är supper bra på att måla! :-)

Elin
2010-03-18 - 21:06:11

okej, haha!

gillar den serien oxå men true blood är min favorit! :)

haft en bra dag?

Anna
2010-03-18 - 21:15:00

Jag tycker att du är grymt begåvad, hade gärna hängt en av dina tavlor på min vägg.



Haft en bra dag?

Sanne
2010-03-18 - 21:28:42

Florens är underbart vackert! Om du ska hit någon gång rekommenderar jag att du åker i april-maj, eller september-oktober! :)

Anna
2010-03-18 - 21:32:13

Du är väl värd all beröm!

Angelica
2010-03-18 - 21:41:00

Tack så hjärtligt, det värmer att höra det från en duktig person som du!



Jag håller med om allt det du skriver om i inlägget, det är svårt att sätta ett pris på det man gör. Hur tänker du när du sätter priser? Timpenning eller storleksmässigt?!

Elin
2010-03-18 - 21:43:40

haha okej ^^ <3

Ellen Mantler
2010-03-18 - 21:57:00

tavlorna är så underbart fina!:D

Chuck - Make Up Artist
2010-03-18 - 22:00:12

tack söta du har fotat själv :)



va bra inlägg! jag som är make up artist förväntas hela tiden att jobba gratis. suger.

Ida
2010-03-18 - 22:02:08

Kul blogg :)

Heyli
2010-03-18 - 22:03:28

mycket svårt att sätta pris på sånt man gör själv, men så här tycker jag, att unikt och handgjort är det värt att betala en hel del mer för istället för typ ikeatavlor, en del kanske är fina men man är ju inte direkt ensam om att ha en och de tycker jag är såå tråkigt :p



tycker de är kul att du börjat måla, hoppas lite att de ska dyka upp nån tavla nån gång som skulle passa in hos mig :) vore kul att ha en tavla av dig att hänga bredvid mina två tavlor från trueborn-tina :)

Annika
2010-03-18 - 22:06:47

Mycket bra skrivet, det är svårt att sätta pris på sig själv!

STYLEMIND
2010-03-18 - 22:08:42

Men tack snälla du... vad glad jag blir... Men känner mig inte nöjd. Kilona sitter på magen, låren överallt.. Men är på rätt väg! :)



Blir jätteglad när du säger att jag är fin<3



JA tavlor och pris.. det där är jättesvårt jag vet hur det är för har målat en hel del och sytt kläder. Det är också svårt att sätta priser... men det beror ju på hur högt "personligt värde" dom har för dig + hur mkt tid det har tagit med mera... det beror ju på storleken men jag tänker mig omkring 800-2000 kronor kanske...



Vem vann tävlingen (tjatmoster hehe)



KRAAAAM

Jessica
2010-03-18 - 22:12:40

Jag förstår att det är svårt, jag har faktiskt ingen aning om vad en tavla kan kosta heller, eftersom jag aldrig har köpt nån typ. Men jag tycker du ska sätta ett högt pris som du kanske kan sänka sen isf. Och tänk på hur många timmar du har lagt ner och gångra det med 100 kronor typ, vad blir det?

Art By Tina
2010-03-18 - 22:16:59

En tavla kostar det pris man som ägare är beredd att skiljas från den för.



...jag vill helst inte skiljas från någon av mina tavlor, men till rätt pris så är det mindre jobbigt.

Anonym
2010-03-18 - 22:17:33

du borde ta ett högt pris.alla unika tavlor är dyra. vill de inte betala får de ha ikea tavlor hemma,

Sanne
2010-03-18 - 22:17:45

Staden är som vackrast då! Fint väder, uteserveringar och allt det där - dock väldigt mycket turister såklart. Början av juni fungerar också bra. Men åk Inte i juli-augusti, det är alldeles för varmt för att vistas i en stad då - italienarna själva flyr till havet då, speciellt i augusti! :)



Det är helt underbart väder här nu, förstår inte att det kan vara 18 grader och sol i mars!? :)

Sara Pettersson konst
2010-03-18 - 22:21:19

Jag försår att det känns jätte svårt! Har ju själv fått någon förfrågning och man slår ju nästan knut på sig själv för att få kunderna och sig själv nöjd. Ush, man bara bävar för det!

moa
2010-03-18 - 23:20:14

Det där tycker jag e galet svårt! Vad vill folk betala liksom ? Kan man sätta ett pris på det ? För en själv sätter man ju ett pris på tid och kraft typ ... Och vill man att vem som helst skall ha råd med ?? Eller vill man åt en lite mer exklusiv målgrupp typ ?



Du får lura ut på det där lite mer! Det ordnar sig ganska naturligt kanske :)

Sandra - Piffad
2010-03-18 - 23:21:42

SV: Åh tack sötis :)

Tobbe | Tävling på bloggen! :)
2010-03-18 - 23:22:13

Det gjorde den verkligen! :D

Madde
2010-03-18 - 23:29:07

sv: tackar :)

ANNIKA ÖSTRÖM
2010-03-18 - 23:54:17

ÄLSKAR verkligen allt du gör! mycket coolt allt!

L
2010-03-18 - 23:58:37

tack för tipsen på serier förresten :)

Godnatt!

Kahrein
2010-03-19 - 00:04:32

Jag gick bild i gymnasiet och när vi skulle sälja våra verk sa vår lärarinna alltid att vi skulle sätta ett högt pris för att visa att vi trodde på vår konst, och då skulle det automatiskt bli mer attraktivt. Det ligger säkert något i det, men jag tycker att många tar det till överdrift. Jag såg en tavla som bestod av ett stort foto på en enkel klocka och texten "Tiden går". Den såldes för 50.000 kronor.

Milla
2010-03-19 - 00:08:49

Sv: Ja, det verkar som du var först. Du gör ju dina egna kollektioner ocksâ i den bemärkelsen att du verkligen har personliga, egen-designade motiv pâ dina plagg...med en egen logga. Inte alla som har det inte ;) Kul att du gillar din Mac!!



Angâende att prissätta det man skapar. Jag tycker det verkar lite som om att man som konstnär eller skapare mâste ursäkta sig nästan för att man tar betalt för sitt jobb. Synd att folk inte kan värdera arbetet bakom utan vill ha det gratis. Här i Frankrike känner jag en del fotografer,konstnärer och egenföretagare som alla sâger samma sak, ju högre pris de tar ju bättre säljer det. Här är det mer proffisionellt att vâga ta betalt för det man gör. Sâljer man för billigt blir folk misstânkta om man verkligen är seriös. En vân till mig berâttade att folk älskade hans tidigare arbeten men ingen ville anlita honom. Nâr han höjde priserna blev det en efterfrâgan.

Jag tycker att du ska vâga sâtta det pris du sjâlv tycker att tavlan är värd, medrâknat material, timmar och kärlek som du lagt ner!!!



Lycka till och nedvärdera inte din talang!!! Hittar du inte kunder som âr berâdda att betala ditt pris via bloggen, fâr du söka kunder utanför. varför inte mâla upp dig till ett lager och försöka dig pâ en utstâllning?

natasha
2010-03-19 - 00:28:36

Svar: Har haft en bra dag, tack, själv då? Fin blogg btw :)

Carro
2010-03-19 - 01:27:20

Kan förstå att det är svårt, men precis som du skriver så måste man göra det. Jag vill gärna köpa en tavla av dig, fast jag skulle nog vilja göra en beställning i så fall.. men det kanske går? Skulle vilja ha mig, min älskade sambo och vår älskade katt på en tavla :D och du är grym som fan Anna, du är riktigt duktig på det du gör - never forget it!



Massa rosa kramar från mig!

Johanna
2010-03-19 - 02:25:22

Fantastiskt fina tavlor! Du har en sån talang, det är helt galet :D

Ellen Mantler
2010-03-19 - 06:51:58

Sv: visst är den!:)

Denise
2010-03-19 - 07:42:01

haha okej xD



förstår att det är svårt att sätta ett pris på det man gör själv, men som du sa, du måste ju kunna betala räkningar och få mat på bordet. Dessutom är det grymt snygga tavlor du målar!

Linda
2010-03-19 - 07:42:06

Sv: Samma här! :) Fast han blev dock inte så mycket friskare av blomman... :P

Snygg blogg du har! :D

Hoppas du får en fin dag och en bra helg! :)

Patricia Klinteberg
2010-03-19 - 08:06:07

svar: oj attans! men det går ju att kolla på webben eller repris :)

J O A N N A
2010-03-19 - 08:07:10

Sv: Det är synd att man inte har hur mkt pengar som helst och kan shoppa när man vill! Haha :)



Många förstår inte hur mycket arbete som kan ligga bakom en tavla eller en illustration på datorn :s

Josefine
2010-03-19 - 08:37:19

Förr extraknäckte jag lite som webbdesigner, hade en ettårig utbildning inom ämnet och försökte ta reda på om det passade mig att arbeta med det. Folk var sjukt snikna, jag lade timtal, veckovis för en penning som var inte namnet värd just för att få lite kunder (för att sen se om jag borde startat eget). När det visade sig att folk struntade i att betala så var inte jobbet så himla glamoröst längre.



Folk som först ville ge en liten slant för en hemsida ångrade sig när de väl fått sidan (trots att de under processen varit delaktiga i arbetet) och såg det som en lätt utväg att slippa betala.



Vissa verkar inte förstå att det kräver tid och tankekraft att framställa ett konstverk eller annat.



Hoppas i alla fall att du får lön för mödan.

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-03-19 - 08:48:29

Jag gillar verkligen dina tavlor. Det där med pris är jättesvårt. Jag har alltid världens beslutsångest vad gäller priser på mina smycken.

Linnéa
2010-03-19 - 08:49:46

Älskar alla dina tavlor.

Speciellt tjejen med stort lockigt hår. Grymt snygg, Anna!

Ha en jättebra dag =)

M A R i E (Mandelström På Ärten)
2010-03-19 - 08:56:23

Jag är grymt sugen på att göra en beställning, måste bara komma på det perfekta motivet. =)



Ha en bra fredag.

Kramar!

Karin
2010-03-19 - 09:16:16

Underbara tavlor!

Therese
2010-03-19 - 09:30:10

vet precis hur du tänker. jag är florist och har jätte svårt att sätta ett pris på jobbet när man gör t.ex brudbukett. men för att det ska gå ihop ska man ta 3kr per minuter. Men det är jätte svårt. Jätte härfitga tavlor btw. Härliga färger. Du är ju grymt duktig ;)

kram

CITTY FOR PRESIDENT
2010-03-19 - 09:42:59

Varumärkesstöld? http://paow.se/wp-content/uploads/2010/03/brunett-230.jpg

JENNSAN - mitt mode
2010-03-19 - 13:20:39

ALDRIG att du ska göra något gratis! det var det värsta jag hört... du gör sånt grymt bra jobb, älskar allt jag ser dig göra! ska spara ihop lite pengar och antingen köpa någon tavla eller något plagg, en vacker dag så!

kram

mikaela
2010-03-19 - 14:20:05

ja håller med, och de som säger så "du tycker ju det är kul" är bara löjliga. alla som jobbar gillar väl det de gör, får man väl hoppas, men inte gör de det gratis för det ;) du är så duktig!

LaLizita
2010-03-19 - 14:27:39

Jag kan tänka mig att det där med prissättning måste vara svårt.. Har för mig att jag frågade det för ett tag sedan , hur mycket en tavla kostade, för att jag skulle vilja ha en senare till min nya lägenhet. Men jag fick aldrig nåt svar..

Gör aldrig något gratis, jobbet kostar tid för dig, även om det är roligt.

Ha en bra dag! Och hör av dig när du kommit fram till vad ditt pris är :)

Kram

Lina
2010-03-19 - 14:28:57

Jag har precis fått lära mig att man ska räkna ut alla omkostnader + timpenningen och sedan lägga på minst 100% för att få ett utpris till kund. Låter lätt i teorin men är nog svårare i praktiken. Du ska absolut ta ut en värdig summa för dina tavlor. Man ska värdera sitt arbete! Sedan får man nog lita på magkänslan lite också. Kanske även spana på vad andra tar för sina målningar? Jag tror att man kan vara beredd att betala mer för en fysisk målning i ett ex. Det känns ju lite lyxigt.

FRIDA
2010-03-19 - 14:48:04

sv: det såg betydligt värre ut i verkligheten, och trots att färgen kanske kan vara cool i vissa sammanhang kändes det väldigt långt ifrån vad jag själv skulle använda en vanlig vardag ;)



och riktigt snygga tavlor!

Josefine
2010-03-19 - 15:07:49

Sv: Visst är det. Jag blev så himla ledsen med eftersom jag lagt ner min själ på det.



Men de såg ju det säkert så som du skrev, att "hon fick leka lite och pyssla som hon tycker är kul". Synd att det ska vara så.

anna
2010-03-19 - 18:21:23

Helt sjukt att vissa tycker det är grattis! Visst du tycker det är kul, men du köper ju ändå in material och lägger ner massa tid! Så givetvis ska du ta betalt, vet dock intehur mycket som är lämligt ;)

Matildaz
2010-03-19 - 20:55:22

Jättefina! Du är så kreativ:)

car0 - passion for passion
2010-03-19 - 23:52:25

Så himla fina! :D

jag förstår att det måste kännas jobbigt att sätta ett eget pris, när det liksom är en själv som bestämmer över de saker man själv tillverkat! Och gud så lätt det måste vara att kunna utnyttja detta, kan tänka mig att det är många som utnyttjar att man kan känna sig osäker på sin egen prestation och värde!



Du är så duktig på att måla! :D

TOVE GUSTAFSSON
2010-03-20 - 23:39:39

åå ja vill oxå vara lika duktig som du!

Maria Karlsson
2010-03-20 - 23:49:57

Riktigt fina tavlor :D

JOAKIM.
2010-03-21 - 00:32:39

svårt det där, enklast är väl att försöka göra en undersökning (ungefär som du gör nu) och se vad eventuella köpare kan tänka sig ge för det du säljer!

lisaevelina
2010-03-22 - 15:33:46

tack för ett bra inlägg- Det är väldigt svårt det där. grubblade ganska mkt innan jag satte priser på mina tavlor till min första utställning, men det verkade faktiskt som att det blev ok priser. Jättefina tavlor du gör! Önskar min inspiration kommer tillbaka snart!

Den dar Elin och Familj
2010-03-22 - 23:30:17

aah, men fint blir det iallfall med tavlorna =)



Jaa...de växer så snabbt, tiden går så fort, hur ska man häna med?

Bävar för den dagen Wilda fyller 18 =/

Malin
2010-03-23 - 10:51:59

Åh vad jag stormdiggar din stil!

Älskar starka färger... Jag undrade var du tog vägen.. Din blogg läste jag förra sommaren... på jobbet men mindes inte namnet.. Galet! Nu får det bli andra bullar. hoppas du får en fin tisdag! kram

Emms
2010-03-23 - 15:59:54

Vad roligt :-)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: