GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

hur vet man om man är ett äpple eller päron?

2010-07-09 | 08:11:56 | Egocentrerat&Vardagligt

Redan när jag gick i mellanstadiet på det glada nittiotalet..eller nej nittiotalet var lite lite emodeppigt i början..fast då fanns ju inte emo, vi fick vara grunge istället eller lyssna på REM's Everybody hurts..ja i alla fall, redan då när kropparna började utvecklas och man jämförde sig med varandra i duschen efter den otäcka redskapsgymnastiken så kunde man även i tidningar som Frida läsa om kroppstyper...Snyggaste tjejen i klassen såg precis ut som vad som enligt tidningen räknades som den mest åtråvärdaste kroppen: Timglaset.

Och sedan dess har det snackat om päron och äpplen hit och dit.
Och det nu i senaste numret av Glamour.
Och jag har aldrig riktigt kunnat avgöra vad jag har för kroppsform.
Den enda jag kan utesluta är pennan.

Men päron, äpple eller timglas?
Dessutom tycker jag att tjejerna i artiklen har ganska så lika kroppsform med varandra.
Men t ex Drew Barrymore som här är ett äpple..tja hon var ju en penna i Music&lyrics.

Nej egentligen känner jag mig nog mer som hmm sockervadd, ganska flummig och oformlig..

 

...hmm det är förresten ganska så samma med det där med ansiktsform..vet inte alls vad jag har..och när jag kollar i tidningar när de skriver om nåt tycker jag nån har tydlig hjärtform men då är de alltid fyrkantiga.

Ja jisses.

Kommentera 29 st

Kommentarer
Mia
2010-07-09 - 08:25:10

Ja hur ska man veta liksom. Jag tror jag har haft flera av dessa så kallade kroppstyper genom åren. Det har varierat med humöret och hur livet sett ut just då. Någon som fortfarande ekar i huvudet. "Det är fint att vara lite mullig". Den meningen har utsatt mig för en massa viktexperiment genom åren. Hujedamig.

Lotte
2010-07-09 - 09:11:36

Som pappan i My Big Fat Greek Wedding säger: "But at the end we are all fruits" ;)

Angel
2010-07-09 - 09:23:29

bäst att inte specifiera sig som nån av dom då

Lotte
2010-07-09 - 09:27:05

Ja den är verkligen bra :)

Tack, allt bara bra: snart blir det helg, solen skiner och det ska bli över 30 grader varmt! Själv då?

Lotte
2010-07-09 - 09:48:07

Skönt med sol men jobbigt med allergi! jag är så glad att jag inte är allergisk när jag ser hur folk verkligen lider av det. ha en skön helg!

annawii
2010-07-09 - 09:53:16

haha sånt där är så löjligt, fattar inte varför tidningar fortsätter att skriva om sånt. Varför måste man sätta ettikett på exakt allt?



Kram gumman

Kim
2010-07-09 - 10:06:29

Det är så konstigt det där, man blir inte klok på det där med former hit och dit!

Leiden
2010-07-09 - 10:13:49

om du ser någon gång på trinny och susanna stilakuten eller vad de nu heter, brukar gå på femman i alla fall. De pratar om 10 olika kroppsformer har jag för mig... Helt galet. Vet inte riktigt vilken jag tillhör heller..

Alexandra
2010-07-09 - 10:22:47

Vanligtvis brukar man väl prata om att kvinnor är päronformande och män äppleformade? Dvs. att kvinnor lägger på sig hull på höfterna men är smalare vid midjan och män tvärtom.



Men äsch, who cares? Jag är både kurvig, rak och kantig på en gång. Vad blir det? Stjärnfrukt?

sandralove
2010-07-09 - 10:29:44

:) Du är för rolig! Ha en fin dag!



Kram

Ling-Ling
2010-07-09 - 10:38:24

Haha sockervadd.. Kul :) Äpple trodde jag var att man var tjockast på mitten typ, rund. Hon såg inte ut att vara det iallafall... Jag tycker det är olika från dag till dag .. ;)

Malin
2010-07-09 - 10:52:46

Himla svårt det där.. Men ett päron för mig är någon med breda höfter och mindre axlar typ. Äpple fattar jag inte riktigt :S Jag inbillar mig att jag är timglas, haha ;)

Karin
2010-07-09 - 10:53:21

jo fast det var nog lite andra slags kommentarer vi syftade på.. 17 km tar jag gärna lite cred för:) men brukar få en hel del "konstiga" kommentarer om träning och ja det märks vilka som vet nåt om det och inte:)

Emma says style, love & rock and roll.
2010-07-09 - 11:34:27

haha jag är precis likadan, fattar inte heller vilken form jag har på varken ansikte eller kropp. å andra sidan så ser man alltid bäst ut i det man trivs bäst i. Då spelar det ingen roll om man är två äpplen hög och kör på långklänning eller om man är två höghus lång och ändå kör 15cms klackar!

Bim HD
2010-07-09 - 11:36:43

Ja, planka har man väl aldrig varit... hm, undrar om man är mer ett timglas - även om det knappt syns, tihi... Fast - snacka om att det INTE var rätt personer att visa på HUR kroppsformer ser ut... Ingen stämmer ju alls, typ... Möjligen Jennifer - hon ÄR väl ett timglas... men annars? nä...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Bara alla sk värden i övrigt är bra är det väl inte SÅ noga vilken kroppsform man har, eller??? Går till överdrift ibland... Dock lär väl som sagt var kvinnor vara päron och män äpplen, och får se upp med bukfettet med åldern - kolla värden... Eller, är det genetiskt så kvittar ju utseendet - pinnsmal kan vara fel ute också pga gener...

Grimgoth
2010-07-09 - 12:33:20

3vlig helg nu ;)

Erika
2010-07-09 - 12:40:36

Bra klurigt det där.. Jag har heller ingen aning, skulle väl tro att jag är ett äpple.

Josefine
2010-07-09 - 12:51:20

Jag tycker med sånt är jättesvårt, och ett ganska dumt påfund kanske om det knappt är någon skillnad. Jag har till idag stenhårt trott att jag är päron men nu är jag inte alls så säker på det. Vad är det som bestämmer vad som är vad liksom. Jag trodde man var päron om man hade mycket rumpa och liten byst... Nåja. Man är den man är mer än så är det väll egentligen inte. Hehe.

Ling-Ling
2010-07-09 - 12:51:54

Oj, tack! :)

Malin
2010-07-09 - 12:52:43

Huvudsaken man hittar kläder man trivs i tycker jag :)



Idag har jag inte gjort så mycket än, så himla trött för vi har två jobbiga katter som löper samtidigt och aldrig kan vara tysta.. Morgonpromenad och sen frukost. Och spelat gitarr. Sen ska jag packa för jag åker hem till min familj imorgon :) Vad har du för dig då?

Josefine
2010-07-09 - 12:57:42

Sv: ja det är jätteskönt att äntligen känna att man är på rätt spår. Vill inte vara dålig längre nu.



Ja jag kan tänka mig att ett könsbyte på en misse är ganska omvälvande även för matte och husse. ;)

Alina
2010-07-09 - 13:17:59

hoppas du får en fin dag sötnos! :)

R
2010-07-09 - 13:39:10

Haha, sockervadd! Nejdu! Det skulle jag nog inte säga, å andra sidan kanske du har en poäng eftersom du faktiskt är söt och ljuvligt vacker! :)



Nej, jag fattar inte heller det där med äpplen och päron. Man ser nåt tidningsomslag om att hitta perfekta jeansen till kroppsformen och hoppas att man kanske kan få lite konkreta tips, men nej. Och de tips som jag ibland förstår, som bikinitips, då ligger jag någonstans mitt emellan två. Ja, det är inte det lättaste!



Kram

Frida
2010-07-09 - 13:40:56

Idag blir det lite bad möjligtvis och sedan middag hos mamma & pappa, du då?



Har heller aldrig fattat det där med ansiktsformer. Kroppsformer har jag rätt bra koll på, vad de olika namnen innebär iallafall, men jag kan inte se vem som är vad. Om det inte är timglas då för det är ju ganska tydligt haha! Men Drew Barrymore är väl verkligen inget äpple?!

Anna
2010-07-09 - 14:16:03

Jag har aldrig heller förstått vad jag är, är inte pennan, men är inte direkt stor heller, och ansiktet har jag inte heller någon aning vilken form den är=)

Lina
2010-07-09 - 14:19:14

Jag fattar inte detdär jag jag heller. Dom kunde väl iallafall illustrera med kvinnor som formera syns på tydligare, så att man förstår vad dom menar. Jag tycker alla kvinnorna på bilderna har i stort sätt samma kroppsform. Vaddå äpple liksom? Är det för att det är det enda de livnär sig på?

carina näsman
2010-07-09 - 20:14:38

Hej!

Jag hjälper dig mer än gärna.....:)

Är utbildad stil- och färgkonsult. Är expert på avgöra ansiktsform samt kroppsform.

Läs mer på min hemsida www.canasco.se.

Kommer mer än gärna till Tidaholm.

Kram

Carina

Annster
2010-07-10 - 01:42:10

"Det enda jag kan utesluta är pennan" "känner mig mer som sockervadd".



Haha, vad söt du är. Alltid så roliga kommentarer. Jag känner mig nog som en bulldeg :)

Emma - On the moon with Steve.
2010-07-11 - 00:58:07

Jag är nog ett slags äpple. Typ.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: