GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Ytlighet på djupet

2010-04-20 | 20:27:13 | Egocentrerat&Vardagligt

För fem år sedan ganska så exakt satt jag inlåst på en toalett, gråtandes och ville inte just då visa mig..för nån.
Med mig in på toaletten hade jag en Damernas Värld och där, i tidningen, så var det som att gå till en psykolog, en doktor..jag gick ut från toaletten nån timme senare med en diagnos: BDD
I tidningen var det ett reportage om just BDD och det var som om jag läste om mig själv. Känslorna föll på plats.

BDD - Body Dysmorphic Disorder


Jag tycker att jag är ful. Väldigt ful väldigt fel.
En del tror inte på mig överhuvudtaget att jag känner så.
En del säger att så kan jag inte säga för då skulle jag inte lägga upp en massa bilder på mig själv på denna blogg.
Men som vid alla sjukdomar - psykiska och fysiska har man ju bra dagar, dåliga dagar, bättre dagar, sämre dagar.
Det gäller även detta..Vissa dagar kan jag tycka och anse att ok, jag ser helt ok ut. Varken mer eller mindre.
Jag kan ha flera veckor av ihållande bra dagar.
Jag kan få till ett bra foto på mig själv där jag kan känna att oj, är det där jag?
Vissa dagar känner jag att även om jag är fruktansvärt ful så har jag väl rätt att finnas.

Men var jag än går vem jag än är med så känner jag mig utseendemässigt underlägsen. Alla andra är vackrare finare bättre.
Jag har ställt in fikadejter, jag har skippar ett otal fester, jag har stannat hemma från jobb, jag har låst in mig på grund av att jag inte tål mitt utseende.
Så mycket tid har gått åt till att försöka dölja, kamouflera, ändra.
Än mer tid har gått åt till att bara hata.
På många sätt blir det en väldigt egocentrisk sjukdom eftersom man inbillar sig att alla kommer stirra på en. Skratta åt en.
Man kan uppfattas som både ytlig och väldigt utseendefixerad. Men det går djupare än så.
På många sätt blir det också en elak sjukdom. Senast idag har jag skrikit till mamma i telefonen att jag önskar att hon inte fött mig.
Jag har aldrig tagit åt mig av en enda så kallad "elak"kommentar kring mitt utseende eftersom de endast bekräftar vad jag redan själv känner.
Men det är också anledningen till varför jag också har så himla svårt att ta åt mig av de fina kommentarerna och komplimangerna.

Jag skriver inte det här inlägget för att få sympatier eller sådant. Jag skriver det för att jag ville få det ur mig, för det är en del av vem jag är.
För att idag är det en väldigt väldigt dålig dag.


Kommentera 92 st

Kommentarer
Louise
2010-04-20 - 20:39:01

Hej! Läser din blogg dagligen men kommenterar dock inte så flitigt, och har ej heller någon egen blogg.



Av mig får du inga sympatier eller tröstande ord som "men du som är såå fin" - för det spelar ingen roll när hjärnan spelar en spratt.



Det jag vill skriva är att du verkar vara en tjej med många dimensioner, och med en cool medvetenhet om livet och livets varande. Och vet du!? Det tycker jag är störtskönt och häftigt och det är sådant jag lägger märke till hos människor.



Du kommer alltid att vara så mycket mer än ditt utseende!

Lady Thirty
2010-04-20 - 20:43:37

så bra och så starkt av dig att berätta det här för oss!

kramelikramar till dig!

Louise, igen.
2010-04-20 - 20:44:13

Och jag önskar att du tar dig ut på fika, fester och sociala event så att du får möjlighet att dela med dig av dina personliga egenskaper och få respons på dem istället. Eller hör av dig till mig så kan vi diskutera vår förkärlek till Marilyn Monroe eller Sex and the city (för jag tycker nämligen också att jag är den som bäst förstår den serien. And I hated the movie too...).

viktoria i norr
2010-04-20 - 20:46:11

Oj! Tack för att vi får dela det här med dig! Du växer ännu ett snäpp i mina ögon!

Helén
2010-04-20 - 20:47:50

Det där låter inge vidare vännen, din verklighet skiljer sig mycket från vad vi andra ser, vilket du redan konstaterat. Vad gör man åt detta? Terapi? För många sjukdomar går ju att lindra symptomen på. För ingen förtjänar att må dåligt över detta. Tycker verkligen att en cool, skön, talangfull och snygg (jag var tvungen att skriva det)tjej som du förtjänar att må bra. Njuta av livet. Skit händer hela tiden har jag lärt mig och därför måste man vara snäll mot sig själv så mycket det går, det är jobbigt nog ändå. Hoppas din kväll blir bättre än din dag. Kramis

Ling-Ling
2010-04-20 - 20:52:26

Oj vad jobbigt. Starkt av dig att berätta om det. Tycker du ser alldeles vanlig ut (oj, det lät ju snällt), menar att du inte sticker ut som nån fuling bland andra. Men jag vet att det inte hjälper eftersom det är en sjukdom och är verkligt för dig. Hoppas de bra dagarna blir många många fler i framtiden.

Elin
2010-04-20 - 20:56:15

Det kunde ha varit jag som skrev det där...

Att ha sån brutal ful/fet/fel-ångest att man knappt kan andas, skriker vill krypa ur sitt skinn. Det är rysligt. Jag har en remiss som ligger och väntar på att skrivas. En självremiss. Men jag klarar inte ens det, för jag tycker det blir dumt. Och fel.



Vet inte vad jag ville med det här men jag förstår hur du känner. Och lider med dig.

Julia
2010-04-20 - 21:01:29

Usch, låter som ett rent helvete. Måste vara skönt att få skriva av sig litegrann iaf. Hoppas morgondagen blir en bättre dag iallafall och att du lyckas få bukt med de där känslorna.

kram

Lottis
2010-04-20 - 21:02:17

Allt jag tänker att jag ska skriva låter så futtigt när det kommer på pränt... Så jag skickar bara varma kramar och hoppas att imorron är en bättre dag! Kram på dig, vännen!

Sara
2010-04-20 - 21:06:10

Hej Anna! Modigt av dig att skriva om dina besvär i ett sånt här forum! När jag var kandidat (student) på läkarutbildningen träffade jag en tjej med BDD, hon var övertygad om att hennes panna såg helt bisarr ut och kunde emellanåt inte gå till skolan osv. Hon fick jättebra hjälp av kognitiv beteendeterapi, något som en husläkare kan remittera dig till. Kram/ S

STYLEMIND
2010-04-20 - 21:16:14

Vad ledsamt det känns att läsa det här, men alltid bra att få ur sig det man har inom sig. Lufta det lite.. känner igen mig litegran i det där. Just nu mår jag ganska bra oftast men för nåt år sen och i kommande perioder nu också så vill jag bara spy på mig mig mig. hata hata hata liksom.. men man borde verkligen inte göra så mot sig själv.. man är ju så mycket mer än det som syns på ytan... en härlig personlighet, kreativitet, vänner, familj, harmoni, kropp och själ...



Du är vacker. Både inuti och utanpå... det borde inte finnas en mall på "hur man ska se ut" och vad är perfekt?? Så många som mår dåligt på grund av det...



Vem har skapat dom här idealen egentligen? Kändisarna? Tidningarna?.. hmm....



Ja nu blev det mycket prat från mig men få ur dig allt det onda och vakna i morgon till en bättre dag. För det är du värd!! Jag också :)



Massa kramar till dig



Emmah's Closet
2010-04-20 - 21:22:11

Otroligt starkt av dig att dela med dig av detta. Massor med kramar!!!

Malin
2010-04-20 - 21:26:44

Usch, sådär känner jag också. :(

Det är en vidrig känsla och jag önskar att det inte existerade alls!



Kram

Malin (f.d entiondelston)

Wysteriia
2010-04-20 - 21:27:39

Påminner om hur jag mår när jag har PMDD.



Hoppas du får en bra dag imorgon söt <3

Marie
2010-04-20 - 21:32:53

Det var ett starkt inlägg, starkt och modigt. Jag hade ingen aning om att du kände så. Jag kan inte sätta dig in i vad du känner men kan tänka mig att det måste vara oerhört jobbigt.



Och det är väldigt tråkigt att du ska behöva stanna hemma för att du känner som du gör.



Vet att du inte kan ta åt dig, men jag tycker att du är vacker och en fantastisk inspirationskälla.



Kram!

Annica
2010-04-20 - 21:33:03

en sjukdom går inte att bota bara sådär, sök hjälp! jag ber dig! inget blir bättre av att inte söka hjälp! Och en sagt till! You rock! jag gillar dig massor av det lilla jag lärt känna dig via din blogg... fortsätt så! Livet är en dans på rosor, då och då dyker det upp vassa taggar!

kramkram

Dissy
2010-04-20 - 21:45:41

Är det därför du mått dåligt? Jag förstår dig så väl, vartenda ord. Som du vet har jag också BDD. Jag har vart i en "ful" svacka i flera veckor nu. Jag har inte haft lust att skapa eller teckna alls. Om du vill prata vet du att jag finns här. Jag funderar på att söka upp en psykolog och se om det finns något som kan hjälpa. Jag har hört att kognitiv terapi och gruppterapi kan vara något som fungerar. Jag funderar även på att köpa boken The broken mirror som jag skrivit om på min blogg. Den finns på adlibris där du även kan läsa ett kapitel i boken. Den ska även vara nyttig och viktig läsning för ens anhöriga. Jag vet att det inte spelar någon roll att jag säger detta till dig. Men du är en stor förebild, du är så talangfull och duktig och vacker som en saga. En jätte stor tröst kram vill jag ge dig. Kämpa på!

luci
2010-04-20 - 21:45:57

Vi alla bär på något. starkt av dig att skriva om det och hoppas det släppte lite stora stenar i alla fall. Kramar

G
2010-04-20 - 21:53:24

Starkt av dig att dela med dig av något så privat och tungt. Jag hoppas verkligen du en dag blir av med detta eller att det blir lättare att leva med det. Jag antar att man kan känna så här oavsett hur man ser ut,BDD kommer tydligen i alla tänkabara paket...



Fortsätt att vara du, den bara du är... ändra aldrig på det.



Kram i massor

Anna J
2010-04-20 - 21:54:16

Jag tycker du är stark och modig som törs berätta om det här - lämna ut sitt inre trots att det är inte bara är sött och rosenrött och gulligt. Det här gör att jag tycker ännu mer om dig. En stor kram till dig!

Isabel
2010-04-20 - 22:06:55

Man gumman då! Du som är en sån vacker kvinna, och smart, och framgångsrik, och en hejare på att rita!!! Hoppas att du kommer ur din dåliga svacka snart. Var ett starkt och modigt inlägg av dig <3 Massa kramar!!! <3

Natasha
2010-04-20 - 22:08:22

Snygg header :) Haft en bra dag? Kram

A
2010-04-20 - 22:19:11

Så modigt av dig, Anna, att skriva om det här.

Jag känner igen mig i dina känslor, även om det inte gått så långt för mig som att skippa jobb, eller stanna inne pga känslorna.



Alexandra
2010-04-20 - 22:19:27

Dte är himla tur att vi alla ser olika på vår omgivning och på oss själva. En gång på samhällskunskapen fick vi rita upp fyra kvadratet. Jag minns inte exakt vad dessa stod för, men principen var den att det är mycket man inte ser hos sig själv som andra ser. (vi fick alltså först fylla i ditten och datten om oss själva, sedan fick andra fylla i vad de ansåg om en själv).



Bara så du vet, inte för sympati utan helt ärligt, så ser du inte likadan ut i mina ögon som i dina.

Helena
2010-04-20 - 22:26:31

Kanske vill du inte höra att du är en av de finaste människorna jag sett på bild, men jag säger det iaf fina Anna! Och som många skrivit, du verkar vara en så sjukt bra person, helt fantastisk!

Grodan
2010-04-20 - 22:44:45

Men.. du som är så fin! :(

Malin
2010-04-20 - 22:48:01

Tur att du har så mycket på insidan Anna! Fast jag tycker ju att du är jättefin på utsidan också såklart. Men jag känner igen mig i det du skriver, trots att jag nog inte tror att jag har den sjukdomen. Måste vara enormt jobbigt eftersom jag vet hur det är att "bara" ha lite dåligt självförtroende...uscha! Hoppas det minskar med åren i alla fall!



Kramen!

Malin
2010-04-20 - 23:04:27

Vad bra skrivet och vad modig du är. Stor kram!

Jessica
2010-04-20 - 23:11:31

Vad rörd jag blev av ditt inlägg Anna, verkligen strongt av dig att dela med dig av en sån här sak till så många människor, men jag tror att det är det man behöver. Man behöver få ur sig, man ska absolut inte gå och bära på dom själv.

Tro mig, jag vet hur det känns att må dåligt, jag hade så sjukt dåligt självförtroende när jag var yngre. Hela högstadiet och gymnasiet var en pina. Jag mådde dels dåligt över att jag var så sjukt smal, det var inga kläder som passade mig och det var aldrig någon kille som ville ha mig, men toppen på det var att jag döljde en sak för alla. En sak som jag skämdes extremt mycket över på min kropp och som jag inte berättade för någon om. Jag vill helst inte säga vad det är, men efter 6 år i skolan av panikångest varje dag för att någon skulle "upptäcka" det här gjorde att jag inte kunde leva ett normalt liv. Till slut var jag tvungen att ta mig själv i kragen och berätta för någon, jag hade inte sagt nåt till varken kompisar eller familj. Men jag gick till skolkuratorn, sen till psykolog och sen slutligen berättade jag det för mamma. Sen blev det en liten "operation" (inte tuttarna jag lovar=)som mamma fick betala och jag är så glad att jag tog tag i det och fick ur mig det där jobbiga som hade legat och tryckt så länge. Nu kan jag prata om det med vem som helst utan problem, men jag vill helst inte skriva om det på nätet.



Gud vad jag babblar, men du, jag ville bara dela med mig av det här, för det är många där ute, framförallt unga tjejer som mår dåligt av sitt utseende och därför tycker jag att du är grym som berättar det här! Och du verkar vara en väldigt härlig människa så jag tycker du ska ta tag i det här på riktigt och få hjälp! Du förtjänar att må bra Anna!



Massa gonatt kramar från mig <3

Anna
2010-04-20 - 23:12:13

Tycker det är jättemodigt och starkt av dig att du berättar för dina bloggläsare som älskar din blogg! Har i brist på annat att göra läst igenom dina arkiv så jag visste en del sen innan men det har blivit mindre sådant på senare tid, kanske medvetet val. Inget fel i det givetvis, och jag tror vi alla uppskattar det, det är så starkt av dig! kram

Frida
2010-04-20 - 23:29:29

Mycket starkt av dig att berätta Anna! Jag vet hur det känns att ha en psykisk sjukdom som inte "syns" och som många kanske har svårt att förstå just därför. Min panikångest/sociala fobi har hindrat mig mycket genom åren, men nu är det under kontroll iallafall. Hoppas att du mår bättre snart! Kram!

LaLizita
2010-04-20 - 23:29:37

Anna, jag läser din blogg då och då och har inte märkt ett enda tecken på detta. Jag visste inte heller att det fanns en sån här sjukdom...

Tycker du är otroligt modig som skriver av dig här. Men det måste kännas skönare att få det ur sig.

Hoppas du mår lite bättre imorgon..



KRAMAR

Art By Tina
2010-04-20 - 23:56:07

Du är så vansinnigt modig som vågar berätta om din problem. Du är en helt fantastisk tjej det vet jag - trots att jag bara suttit bredvid dig på tåget i 40 min så kände jag positiv energi från dig. Du är grym, framgångsrik, vacker - ja helt suverän faktiskt!

Dissy
2010-04-21 - 00:05:04

Det brukar vara så med BDD:n. När man känner att man inte har kontroll så slinker alla de elaka BDD tankarna in och förgiftar en.



Jag önskar så jag kunde hjälpa dig. Jag gillar inte att andra mår som jag själv.. Det är ett helvete.



Men jag hoppas att allt det du är ledsen för löser sig för dig snart. Kram!

Mickan
2010-04-21 - 00:30:01

Massor med Kramar!!! ♥

Emma
2010-04-21 - 00:52:26

whaaat :O vilken chock jag fick när jag läste de 3 små bokstäverna BDD i din blogg! Även jag lider av denna hemska psykiska sjukdomen sen flera år tillbaka.



Otroligt starkt av dig att berätta på bloggen såhär, jag har inte berättat för någon förutom min pojkvän eftersom jag skäms så mycket.. Du vet att det finns bra forum på nätet där man kan skriva av sig va?



Jag har iaf följt din blogg i många år och allt sett dig som en förebild. För trots att du ibland pratat illa om ditt utseende osv så lägger du ändå upp världens coolaste outfitbilder som värsta supermodellen. Du låter inte de negativa tankarna stoppa dig och du ger inte upp! Ibland har jag klickat på din outfit kategori och bara suttit och låtit mig inspireras av självförtroendet tjejen på bilderna utstrålar. Jag har väldigt svårt för bilder men börjar bli bättre på det nu. För ett år sedan hade jag inte ett enda foto på mig själv, men nu har jag massor :)



Jag skulle kunna fortsätta prata om detta i all oändlighet.. hehe :)



Hoppas du mår bättre snart Anna. Det är bara att maila om du vill prata med någon som förstår precis! Kram<3 /Emma



Ellinor
2010-04-21 - 01:09:09

När jag läste detta tändes ett litet ljus hos mig..har jag en mildare version utav den här sjukdomen? :S Ibland känns det som om jag inte alls vill ses utav någon, bara försvinna ett tag. Men ibland känns det jättebra, och jag kan till och med känna att jag är snyggare än många andra (:



Hoppas att inte detta drar ner varken dig eller mig allt för mycket. Om du har lust att prata så finns jag här (:

Kram /Ellinor

Emma
2010-04-21 - 01:43:55

Hej Anna! Jag har haft många "tankeproblem" sedan tonåren. I perioder var de fruktansvärt jobbiga. Ibland bättre men till slut funkade jag inte som jag ville och var tvungen att söka hjälp. Idag mår jag bra och jag har lärt mig att hantera mina tankar på ett bra sätt tror jag. När jag har PMS eller om jag blir alltför uttröttad blir det svårare, men det underlättar för mig att jag känner igen "symptomen" eller tankemönstrena. Det gör det lättare att undvika grubblandet och försöka komma ur svackan innan den får grepp. Jag har lärt mig lite taktiker, av en psykologför, att bearbeta mina problem och de funkar mycket ofta. Jag var jätterädd i flera år för att gå till en psykolog för jag var/är väldigt privat av mig, men det blev som sagt nödvändigt och det var väldigt bra för mig. Det var mycket skönt att förstå att jag hade problem som faktiskt andra hade och som gick att bota.

Jag tycker det är svårt att skriva något vettigt i en bloggkommentar. Jag vet inte om jag använder bra ord, men jag kände att jag ville skriva något i a f. Jag tycker att det är så skönt att du verkar ha en jättebra och stöttande familj! Det har jag också! Jag vet inte hur du bäst kan göra så att du mår bra, men jag hoppas att du kan hitta ett sätt som passar för dig så att du kan må bra och känna dig stark och trygg!

/ Emma

Fotograf | Caroline Landin
2010-04-21 - 08:11:11

Jag känner exakt likadant - jag tror att det är mina långa år av anorexia som ställt till det.



Ska vi fika någon dag? Vi kan tycka att vi båda är fulare än varandra? ;)

KRAM



Ps - har utmanat dig:

http://spindeltjejen.wordpress.com/2010/04/21/bloggande-utmaning/



Att ha det gott
2010-04-21 - 08:37:28

ÅHH Jag kan inte fatta det

Jag tycker att du är så fin

Emmie
2010-04-21 - 08:54:41

Hej! ja hoppas du vet att jag läser din blogg varje dag.. jag tycker du är vacker det gör jag, men vet att det inte hjälper så mkt, allt sitter i hjärnan..



men något jag hoppas på är att det inte tar ut något på hur bra person du är, så driven som du är.. Dina målningar är så otroligt fina och jag är väldigt avundsjuk på det. Sen dina kläder som du designar, vill helt seriöst ha alla hemma nästa, kan vara någon som inte passa mig och så är det ju.. men jag tror redan du vet det men tänk på hur stark du är.. hur duktig du är och hur underbart livet är de dagar som faktiskt är bra..



Jag har flera vänner som mår dåligt och har upplevt hemska saker tidigare men när de mår dåligt så omger de sig med fina människor, som är fina i hjärtat.. jag tycker också alla andra människor som jag känner är finare än mig men det beror inte på utseendet utan på deras personlighet :)



KÄMPA PÅ NU!! JAG "HEJJAR" PÅ DIG!! DU ÄR OTROLIGT VACKER; INTALA DIG SJÄLV DET!!!!



Massor av pepp kramar och pepp pussar! ;)

Sanna
2010-04-21 - 09:04:29

otroligt bra att du skriver ett sånt inlägg, det är nog många som i hemlighet lider av detta både medvetet och omedvetet

Bea
2010-04-21 - 09:49:45

Stor peppkram till dig Anna! Så modigt beskrivet, och att du är så medveten hoppas jag är en bra hjälp att komma igen snabbare från de dåliga dagarna.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 10:00:04

Emma: Tack för dina ord och att du tog dig tiden att skriva. Du verkar vara en underbar och stark tjej!



Det som väl funkar för mig bäst är att prata med mamma först och främst..och sen att tillåta mig må dåligt och inte stänga in det och låtsas som om att det känns bra när det inte gör det..gör jag det för långe kommer panikångestattackerna.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 10:03:41

Emma: Jag är inte glad att du lider av BDD men "glad" att jag har läsare som vet vad jag snackar om när utomstående inte kan förstå alls..

Jag har aldrig sagt själva ordet BDD till min sambo..bara mamma..och ja nu hela bloggen då.



Tack så hemskt mycket för de fina orden och att du tog dig tid att skriva! Jag kanske faktiskt mailar dig..och du får gärna maila mig med om du vill.

kram!

Sheena / Rockho
2010-04-21 - 10:14:57

Då jag knappt vet vad man skriver för kommentar på ett sånt här inlägg kan jag istället berätta något "kul", eller det är väl mest intressant.

De flesta som jag känner eller har känt med BDD har helt otroligt nog varit killar. Och då talar vi snygga killar, som skulle kunna få vem dom vill eller liknande. Dessa killar har haft så stora issues med sitt sociala liv big time, MEN, det fanns eller finns alltid en jäkla vän dom går med på att låta se dom då dom mår som värst - jag. Jag får se dom då dom sitter där med ett täcke över hela kroppen och den pyttelilla finne i pannan som drog igång deras "vecka av jag-är-så-ful-att-ingen-bör-känna-vid-mig".

Med det sagt har jag ibland (många ggr) undrat över vart det sätter mig i denna position; är jag så pass ful att det är "okey" att jag får umgås med dom då dom känner sig fula, eller är det för att dessa personer insett att jag är en så pass enkel människa som skiter i om ngn känner sig ful att det är okey att ha mig i närheten?



Vilket som; krya på dig darling, för jag har hört och vet att många "blir bättre" inom BDD framöver i livet!

Puss!

Emelie Ohlsson
2010-04-21 - 10:19:27

Jag önskar du kunde se dig själv med andras ögon, du är otroligt vacker, varm och underbar person, skickar alla kramar i världen till dig!

Malin
2010-04-21 - 10:20:05

Starkt av dej att berätta!



Jag kan inte säga annat än att jag vet precis hur du har det, för jag lever med samma sak själv även om jag inte visste att det fanns ett ord på det och att jag tycker att du är så vacker, det har jag alltid tyckt.



Kram M

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 10:26:22

Anna: Nej jag försöker att skriva mindre och mindre kring mitt egna utseende och negativitet om det..vill inte att bloggen ska handla om sådant egentligen och var tveksam till att publicera det här..men kanske kan det hjälpa nån också som känner likadant.



kram!

Becka
2010-04-21 - 10:28:22

För mej är det helt ofattbart att du inte ser samma sak på bilderna som jag ser.

Samtidigt känner jag också igen mej - jag har definitivt både dåliga och bra dagar när det kommer till hur jag ser på mej själv. I många år har jag kämpat med min självbild, med hur jag ser på mitt eget utseende. Dock tycker jag att de dåliga dagarna har blivit färre ju äldre jag blir. Och att träffa pojkvännen och få uppleva och känna hur han älskar mej och tycker jag är söt och snygg - det har helat mej till viss del.

Dåliga dagar är nog något jag får leva med emellanåt.



STÖRSTA KRAMEN TILL DEJ!

elin
2010-04-21 - 10:52:31

vilken stark text, och vad starkt av dig att publicera den! tror att väldigt många känner igen sig i det du skriver, jag har tidigare haft liknande problem när jag, precis som du, avstått från fester och sånt bara för att jag känt mig så otroligt FUL! till och med avbokat fikastunder med kompisar, som jag vet inte alls tycker att jag är ful, eller ens bryr sig så mycket om hur man ser ut, men jag har bara inte klarat av att träffa folk. på senare tid har jag börjat må bättre, och jag hoppas att du ska ta dig ur det här också! inse att du har vänner, familj; nära och kära som älskar dig och tycker att du är vacker, och inte bara det! du är otroligt talangfull och duktig på att teckna och designa, och verkar vara en fin människa (inte för att jag känner dig, men det är det intryck jag fått från bloggen). kom ihåg allt detta! jag hoppas du mår bättre snart! kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 10:54:45

Elin: Tack för dina stöttande fina ord. Blir glad av att läsa att du känner dig bättre och starkare! Kram!

Lina
2010-04-21 - 10:55:06

En stor KRAM till dig. Det känns i magen att läsa det du skriver. Önskar dig att må bättre snart.

Anni
2010-04-21 - 11:01:20

Hej!

Jag känner igen mig i vad du skriver, även om det i mitt fall tagit sig uttryck i anorexi. Jag vill tipsa dig om en bok: Lev med din kropp av Ghaderi och Parling. Det är en självhjälpsbok som utgår från kbt och riktar sig till dem som har sådana problem som du har. Kanske kan vara ett alternativ (eller komplement) till terapi.

Lycka till! Och jag tycker att du är vacker!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 11:03:47

Anni: Tack, ska kolla upp den. Och hoppas du blir fri från anorexin! kram!!

Karin
2010-04-21 - 11:57:46

Precis som alla andra tycker jag att det är mycket modigt av dig att skriva detta. Riktigt stark text. Stor kram!

Alexandra -mamma till Leia
2010-04-21 - 12:33:32

Tack gumman. Martin är nog det bästa som hänt mig. Ja, förutom Stella och Leia. Men utan honom hade jag nog inte haft det såhär bra. :)



Och du anna. Jag tycker du är bland det vackrast i hela bloggvärlden! :) På riktigt!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 13:22:50

Helna: TAck vännen.Kramar!

Becka
2010-04-21 - 13:23:26

Jag är också väldigt glad över det och jag hoppas att dina dåliga dagar också kan bli färre och färre! Du är mer än värd det!

kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-21 - 13:25:50

AnnaJ: Tack så jättemycket vännen för de raderna..det värmer att nån tycker om en mer när man berättat sådant här.

Kram!

cindy
2010-04-21 - 13:51:44

Många styrkekramar till dig! Hoppas du snart kommer må bättre. Du hjälper många som mår dåligt att förstå att de inte är ensamma fast de ibland kan kännas så. Jag tycker du är väldigt vacker!

LIENE
2010-04-21 - 13:55:38

Måste varit ett stort steg att skriva det så öppet på bloggen.

Hoppas det blir bättre med tiden och att du förstår att du också är fin:) fin som vilken som helst människa.

Dee
2010-04-21 - 14:15:44

Jag vet hur det känns, jag har nog också en lättare form av det. Ibland ser jag bara inget fint alls hos mig och det är skitjobbigt. Och det är ju bara man själv som tänker så. För när jag ser dig ser jag bara en jättesöt tjej:) Kram

Ellinore Jonsson
2010-04-21 - 14:54:14

starkt av dig att berätta om det. Själv har jag haft ätstörningar och varit hatiskt mot mitt utseende :/

Josefine
2010-04-21 - 15:25:47

Skriver som så många andra redan skrivit, det är modigt och starkt av dig att skriva detta inför så många människor som ändå läser din blogg.

Jag tror nog att det är ett stort steg att erkänna för sig själv och andra vad det är man känner.

Kramar

Banana
2010-04-21 - 15:39:08

Tack för att du skriver om det här. Du är beundransvärd på så många plan.

Emma - On the moon with Steve.
2010-04-21 - 16:02:01

För ett par år sedan så mådde jag så dåligt över mitt utseende. Jag kunde inte tro att någon i världen kunde tycka att jag var vacker.



Att vara snygg blev helt plötsligt så mycket viktigare än precis allt annat. Jag kunde sitta framför en spegel och titta på allt. Hata mitt utseende. Inte vilja visa mig bland folk. Jag fick för mig att alla skrattade åt mig.



Det tog en jävla tid men jag börjar förstå att utseendet inte är allt och att man verkligen inte behöver se perfekt ut. Det finns alltid folk som är snyggare, men det finns garanterat människor där ute som tycker att just DU är den hetaste puman i världen. True.



Att lida över sitt utseende kan förstöra vem som helst för det blir en besatthet. Tillslut kan du knappt ta att någon kallar din personlighet för underbar utan att tro att det betyder att du är ful. Så är det inte. Du är vacker, på utsidan och insidan. Det kommer dagar då du förstår det och dagar så du vill gömma dig.



Det är dagen man BESTÄMMER sig för att man är rätt så het som man slutar bry sig lika mycket. Det finns många dagar där jag gråter över dumma saker som min grop i hakan eller mitt slitna hår men jag försöker. Sanningen är den att vissa kommer tycka att du är ful men andra kommer beundra ditt utseende.



By the way, Jag önskar att jag hade din haka/käklinje. Den är SÅ snygg.

Kram på dig och hela ditt hjärta.

Lina
2010-04-21 - 16:24:58

Tack för att du delar med dig. Väldigt starkt av dig att skriva. Det känns skönt i allt det jobbiga att man faktiskt inte är ensam om att ha psykiska problem. Det är nog fler än vad man tror som har dem. Jag är också jätteelak mot mina närmaste när jag mår dåligt. Skickar många kramar till dig!

sanna
2010-04-21 - 17:05:37

Jag kom in här av en slump och måste säga att jg blir berörd av vad du skriver. Jar har varit deprimerad i många år och gått upp mycket i vikt p.g.a mina mediciner och "trötätning", så jag avskyr numrera mitt utseende. Det bästa jag akn tänka om mig själv är "om jag vore smal så kanske jag skulle vart lite söt faktiskt" bättre än så blir det inte. Men då brukar jag tänka på en sak som en okänd människa skrev till mig.

Jag jobbade på en tidning förut och skrev krönikor, då fick jag ett brev v en okänd kvinna som tackade mig för mina ord och då skrev hon "vet bryr sig om kläder, smink och utseeende om man inte är en bra människa". Och det stämmer.



Sen är det också så, tycker jag, att om en människa har fin perionlighet blir den hur vacker som helst fysiskt också, iallafall i mina ögon och tvärtom. Jag har träfft killar som jag tyckt "äh han var väl int så jätte söt direkt" sen har jag lärt känna dem och sen tycker jag att de ä snyggas t i världen typ.



det är fint att du vågar dela med dig, det hjälper nog många människor.

kram

Julia
2010-04-21 - 17:45:33

Jag känner igen allt det du beskriver...

De senaste veckorna har varit extremt jobbiga, man vill helst inte synas...Man vill dra ett täcke över sig varje gång man går ut...De är väldigt starkt av dig att berätta så öppet om det. De känns både ledsamt o skönt att man inte är ensam...Fina ord o komplimanger raderas bort av ens egna onda tankar...

Men jag skriver iallafall att du är en väldigt vacker tjej:)

Jessica
2010-04-21 - 17:57:18

Tack själv sötnos! Jag hoppas verkligen att du tar tag i det här nu så kanske det blir bättre i framtiden! Jag skulle aldrig ha lika stort mod som du och skriva öppet om min operation men du är grym som tar upp det här bloggen! du ser ju själv vilket enormt stöd och vilken bra respons det får bland andra läsare som har samma problem.



kram!!<3

Malin
2010-04-21 - 19:04:09

Jag måste bara säga att jag beundrar dig så mycket på så många sätt. Att du vågar berätta detta för alla dina läsare gjorde att du växte ännu lite mer i mina ögon. Hoppas du kommer över detta, det förtjänar du verkligen!

Många kramar :)

Frida
2010-04-21 - 19:46:35

Förstår att du inte är ute efter kommentarer som motbevisar dig, men jag måste bara få säga att jag har följt din blogg länge och bytt en del kommentarer med dig och sett bilder på dig och jag måste säga att jag tycker du är en underbar, inspirerande och fin människa.



Tyvärr så vet jag att kommentarer inte alltid biter för jag går själv igenom samma sak. Jag hatar mig själv! Jag mår dåligt om jag tänker på hur jag ser ut och flera gånger i veckan kan jag börja gråta när jag ser mig själv i spegeln.



Det är så synd att det blir så dumt, för som du skriver så tar det ju så otroligt mycket energi. Ingenting blir ju bättre om man går runt och tycker att man är ful och inte räcker till. För skulle det inte vara underbart att bara få älska sig själv i ur och skur!?



Kämpa på min vän! Vi fixar det här. Vi tar en dag i taget, för så småningom ska vi lyckas! Och jag tror verkligen på dig! <3

Fifi
2010-04-21 - 20:15:10

Jag förstår att du inte är ute efter kommentarer av typen "men du är ju jättesnygg!", för hur kul det än är att få komplimanger så måste ju självkänslan komma inifrån en själv. Men jag tycker att det är riktigt tråkigt och det gör mig ledsen att du ser ner så på dig själv och jag hoppas att du kommer att kunna ändra din syn på dig själv, på egen hand eller med hjälp av en kunnig person.



Kram!

Nina
2010-04-21 - 21:08:11

Jag förstår dej, man kan verkligen ha såna dagar. Det är därför jag inte alltid vill visa mitt ansiktet i min blogg. Jag önskar att jag skulle väga 15kg mindre. Men jag inser att när jag kommer väga 15kg mindre så kommer jag hitta något annat som jag stör mej.

Jag kommer ihåg när jag vägde 15kg mindre så tyckte jag ändå att jag var tjock och fet, nu skulle jag bara vara glad om jag vägde det. Men jag har insett jag kommer aldrig ha xs eller s i mina kläder, jag ska heller vara stolt över min form. Men jag ska som sagt ändå gå ner 15kg =)

Jag tycker du gör rätt som skriver av dej, det är skönt att få dela med sej, samt så är det din blogg! Ha det bra!

L i n n e a s b l o g g
2010-04-21 - 21:29:27

jag tycker du är vacker och intrycket jag fått av dig som person passar bra till ditt utseende. läs i mejlrutan för mer, jag vet inte varför jag skrev det egentligen, kanske inte är relevant men jag vill bara säga att allt går ♥

Carro
2010-04-21 - 23:26:30

Åh finaste Anna.. jag blev visst helt rörd till tårar nu när jag läste ditt inlägg. Jag tycker att det är väldigt starkt av dig att skriva så här ärligt och öppet som du gör här. Diagnoser är sällan lätta att handskas med, du var redan högt uppsatt på min fina,duktiga,bra-personer "lista" men nu steg du ännu högre, för att du är du och du är ärlig. tack för att du finns i bloggvärlden, och jag har alltid tyckt att du är vacker, både på utsidan och insidan den bilden jag har av dig.



Många rosa fluffiga kramar till dig.

lisaevelina
2010-04-22 - 01:07:27

TACK för att du berättar!

Anna
2010-04-22 - 04:50:10

Känner verkligen igen mig i det du beskriver. Och det är inte kul för fem öre. Att såna där tankar ska kunna begränsa en så till den milda grad att man inte ens ska kunna gå utanför dörren, det är förjävligt. :(

Linda
2010-04-22 - 15:25:26

Hjärtat! Det klöser av smärta i mig att läsa det här. Dels för att det är en tung, tung sten du släpar omkring med. Dels för att jag pga min "livstidsdom" med sömnsjuka ofta tänker att "jag är en börda för andra", "inte ska väl jag", "lika bra att skita i att planera saker som kanske inte blir av för jag kanske har haft en dålig natt". Skam, uppgivenhet, ensamhet... Samtidigt VET jag att om jag bara arbetar på självkänslan så schasas tankarna bort. Jag kan! Jag är värd! Jag kanske behöver slita mer än de som sover som vanligt, men jag klarar allt! ...Du har ett enormt mod som skriver det här - som vågar visa upp din akilleshäl. De flesta bloggar visar en glättig bild av hur de vill uppfattas, alla har sina skelett i garderoben men de gömmer dem väl... Du har tagit första steget - du har vågat öppna dig.



Så sorgligt hur du känner, speciellt som du är en vacker och karismatisk ung tjej som borde njuta av sitt utseende. Och jobbigt att anorexi mm är en "accepterad" sjukdom men desa dolda sjukdomar som du och jag har, som spökar i psyket, de är "fula sjukdomar". Fler och fler kommer våga visa sina dolda sjukdomar, och då tror jag vi alla blir starkare. Perfektion finns inte, det perfekta är karaktär/charm/att ha ngt unik.



Du är vacker, du är modig. Sträck på dig, fina (och talangfulla) kvinna!



Kram

Birdie <3

Johanna Vägkonen
2010-04-23 - 01:06:35

Kämpa på tjejen!

Jag känner igen mig lite från det du skriver om, det är absolut inte roligt alls och jag vill inte tillbaka dit jag var för 4 år sedan.

Tack för att du berättar det.

Du är en inspirationskälla för många där ute som har det svårt som du!



Men jag tycker fortfarande att du är bra som du är, precis som du är.

Jag läser din blogg först av allt när jag sätter mig vid datorn. Jag ser upp till dig på något sätt. För att du har vågat åstakomma något i livet, vågat göra det du brinner för with no fear liksom!



Ta åt dig från kommentarerna du fått och kämpa på!

Du är awesome <3

Kramkram

kickan34
2010-04-23 - 02:58:43

känner igen de där lite.

Om jag kollar länge i en spgel så undrar jag vem det e dår i spegeln. varför jag ser konstig ut, om jg stirrar i mina ögon känner jag inte igen mig själv. Kram

Anonym
2010-04-23 - 16:42:47

Tänk på allt du har åstadkommmit Anna, Avanna t ex. Du är otroligt duktig och bättre än många andra som sitter i kassan på ICA. Du är kreativ och har världens finaste hår. Hade jag sätt dig på gatan hade jag tyckt du var JÄTTE FIN!!!!!! Kramar

ebbebbaebbaebebjföee
2010-04-24 - 00:34:27

jag tror fan ja oxå har de där. du skriver så de träffar. känner så igen mig. tack.

Pamsan
2010-04-24 - 11:20:49

DU ÄR JU VACKER och har sådan utstrålning! By the way, du har fått en "I Love Your Blog"-award från mig.



Jag känner igen mig i vissa av dina tankar och vi verkar ha samma "komplex". Bort med dom!!! :)



Lisa
2010-04-24 - 16:04:23

Är ledsen över att du ska behöva lida av något som begränsar ditt liv och får dig att må så dåligt. Önskar att du någon gång, kanske länge fram, ska kunna se dig själv som andra ser dig. Kram

Ellis
2010-04-25 - 17:15:02

Fina fina du! Så hemskt att du ska behöva känna så! Alla har väl fuldagar då allt känns blä men inte så illa som BDD förstås. Skickar massa kramar till fina du!

Dark_moon
2010-04-26 - 14:01:12

Åh hjälp! Jag är och har alltid varit precis likadan.

Visste inte att det var en "sjukdom"

Såå modigt att skriva om det här.



Kramar Linda

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-04-26 - 14:13:15

Linda: Nej det är nog många som inte vet det och som felaktigt blir kallade för "dumma ytliga och utseendefixerade".

Men du är inte ensam gumman.

Kram!

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-08-11 - 14:10:59

Det där låter precis som jag... jag tycker aldrig att jag är fin. I stort sett aldrig, bara helt fel. Fet och fel =(

fanny
2010-11-18 - 14:12:47

Att känna sig ful ibland och ha bdd är inte samma sak. För att det ska vara bdd måste det vara ihållande och ett allvarligt problem i vardagen. Jag har också dagar jag känner mig störtful på, och inte pallar visa mig, men jag har inte bdd för det, det är bara helt normal utseendenojja.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-18 - 18:27:51

fanny:ja det är ett ihållande problem och det är inte bara ibland.



jag vet inte vad du är ute efter egentligen, du har väl då och då haft problem med vad jag skriver politiskt och så där och nu vet jag inte om du försöker få det till att jag överdriver och inte mår så dåligt som jag gör eller var du vill komma nånstans.



men sätt inte nån "diagnos" på mig , du känner mig inte, du vet inte hur jag känner, du ser en liten del av mig via min blogg och eftersom du själv då inte har bdd eller mår så pass dåligt över dig själv och ditt utseende osv kanske du inte kan sätta dig in i det hela heller.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: