GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Frågor och Svar: Konst, Avanna, karriär

2009-11-15 | 20:55:35 | Anna/Avanna-fakta,frågor&svar

..så då tar jag och svarar på frågorna från gårdagens frågestund.
En del frågor var snarlika så de svarar jag bara en gång på/slagit ihop.
Delat upp svaren i två inlägg.
Här kommer de som rör mitt skapande, företag, utbildning och inspiration.

Har du alltid gâtt den kreativa banan och skapat (sedan barnsben vs), eller kom det pâ senare dagar, i tonâren? Följdfrâga, om ja...Har dina teckningar och ditt karaktäristiska sätt att teckna ändrat stuk?
Svar: Jag har nog alltid varit kreativ. Har alltid älskat att rita, teckna, pyssla, klippa och  så vidare. Sen har man självklart haft perioder då man skapat mer eller mindre och kanske ibland nästan inget alls. Men har det inte varit teckning har det varit fotande och har det inte varit teckning eller fotande så har det varit skrivande.

Det har definitivt ändrats och särskilt ju mer jag suttit med det. Senaste två åren har jag ju utvecklats enormt eftersom jag dels jobbat med det samt suttit mer eller mindre varje dag. Men största utvecklingen kom år 2002 när en lärare på folkhögskolan Helliden sade till mig att jag skulle rita som jag ville. Vi satt och ritade stilleben och jag fick inte till krukorna så där perfekt fotografiskt i blyerts som resten av klassen..så jag plockade upp akvarelllådan till slut och målade de mest sneda gula rosa och blå krukorna..och läraren sade till mig att i min värld så ser krukor ut så och det är inget fel med det.

Jag ritar mest i Illustrator och blandar med photoshop.
Eller så ritar jag för hand med tuschpennor, främst Promarkers.
Jag ritar med musen om jag ritar i datorn och inte nån Wacom.




Finns det något sådär speciellt som du inspireras av när du skapar din konst?
Svar: Jag inspireras av allt möjligt men främst modetidningar och sjuttiotalet och film. Sen är ju Liselotte Watkins min största förebild. Men jag kan finna inspiration i solblänk som lyser in klockan 7.03 på mrogonen i maj månad mellan persiennen eller i mönster på toalettgolvet som jag bara ser om jag är upp och kissar en natt...det liksom kan finnas inspiration överallt varsomhelst närsomhelst.

Gillar du ha en utställning av dina ART? tänker du göra det?
Svar: Jag har bara haft en utställning och det var en samlings/slututställning på en utbildning..och det var skitkul. Skulle gärna ha en utställning igen.


Vart får du tag på dina promarkers?
Svar: Mina promarkers köper jag på Kontorsboden här i Tidaholm men jag har sett flera webshops sälja dom.


Vet du något bra och gratis bildprogram man kan göra snygga headers i?
Svar: Om du bara vill ha nåt tillfälligt tror jag väl det finns trialversions av photoshop och Illustrator att ladda ned. Annars hade jag Gimp installerat för några år sedan.

Kan du tänka dig att starta butik här i Norrköping ?

Svar: Inte om det innebär att bo och leva där, inte vad jag känner nu. Men klart att en dröm är att växa som klädmärke och designer och ha lite butiker runtom i landet..världen.. =)

Jobbar du heltid med din kollektion Avanna/andra jobb så du försörjer dig på det, eller har du ett jobb som du hade innan allt detta drog igång?

Svar: Fram tills för en månad sedan så hade jag mitt egna företag Avanna på heltid. men på grund av olika omständigheter som jag tyvärr mest själv inte kunnat råda över så har 2009 varit mycket kärvare än 2008. Så för en månad sedan började jag ett halvtidsjobb i en färg och heminredningsbutik för att ha en säker inkomst varje månad och återigen kunan få en lite mer avslappnad känsla till mitt egna företagande.
Jag startade mitt företag sommaren 2007 precis när jag avslutat en utbildning.
Så just nu kan man väl säga att jag jobbar heltid med företaget + ett vanligt halvtidsjobb.



En känslig fråga kanske... men tjänar du pengar på att blogga?

Svar: absolut inte känslig. Just nu tjänar jag inga pengar alls på bloggandet för nu har jag inga annonser på bloggen men jag har tjänat pengar på bloggen, yes.

Vad har du för utbildning?
Svar: Jag har ingen färdig utbildning så sett men jag har läst
- Grafisk Produktion 1 år
- Text och bildkommunikation 1 år
- yrkesförberedande konstnärligt fördjupningsår 1 år
- Statsvetenskap A+B, Litteraturvetenskap A+B, Engelska Grundkurs 20p, Politisk Filosofi 3p, Kreativt Skrivande I+II, Europakunskap 20p samt lite andra kurser.

Har även gått en tredagarskurs i photoshop under en av dessa utbildningar med han som grundade Moderskeppet.se och där lärde jag mig det mesta jag kan i Photoshop.


Hur länge har du ritat? Hela ditt liv?
Är det något du alltid tror att du kommer att göra eller har du några andra planer för framtiden, jobb, plugg eller nåt sånt?
Hur var det att blogga på VeckoRevyn, var det som vilken plattform som helst eller var du en del av teamet så att säga?

Svar: Jag gillar inte att staka ut vad exakt jag kommer göra med livet egentligen..men jag har alltid vetat och haft viljan att jobba med nåt kreativt, foto, teckning och textskapande. Har svårt att se att jag skulle börja plugga nåt igen..Har inte CSN kvar att ta av heller.
Det var kul i början att blogga på Veckorevyn men efter ett tag tappade jag blogglusten i och med att bloggen bara kändes mindre och mindre plus att jag kände ett utanförskap eftersom jag inte tillhörde själva veckorevyredaktionen..jag bara bloggade där.



Favoritblogg?
Svar:Då får jag säga bloggen av the bloggs: Ebba von Sydows.


Hur länge har du bloggat`?
Hur fick då så många kommentarer och besökare?
Svar: Jag har bloggat sedan 1 december 2006.
Då jag aldrig varit nån storbloggare så får jag besökstoppar när jag blir länkad från större bloggare eller finns med på blogg.se startsida. Vad gäller komentarer märker jag ju mest skillnad på om jag själv hinner sitta ned och svara på alla och därmed få än fler tillbaka.

Skulle du tänka dig att rita av någon av dina läsare, och sen sälja det till personen?
Svar:Jag tar mer än gärna emot porträttbeställningar- maila [email protected]  och självklart kostar det eftersom det är nåt jag lägger ned tid, arbete och hjärta på samt är en del av mitt företagande..men jag skulle ju inte rita av nån och i efterhand säga att den här får du köpa om de inte sjävla bett om det.




Kommentera 54 st

Kommentarer
Molly
2009-11-15 - 21:00:00

vad kul med alla dessa svar om dig :) tack för utförligt svar på min fråga :)



din middag lät inte dum den ;)

du får sova så gott när det är dags för dig att sova :) take care! kram

Linn
2009-11-15 - 21:02:09

Jätte mumsigt :D



Jo det förstår jag att det är, slitigt. Är det fattigt? Hur då?

therese
2009-11-15 - 21:08:58

du har inte lust att hjälpa mig med att välja outfit till bloggvisningen av new moon på tisdag?

har lagt upp bilder på bloggen alldeles nyss.

skulle vara jättegulligt =)

kram!

JenU♥
2009-11-15 - 21:12:35

Sv; Visst är den =)

Hon är en sjukt bra skådespelerska =)

Mia
2009-11-15 - 21:16:06

Hann ju inte med att fråga nåt, men jag har ju frågat dig en del saker tidigare i ett annat sammanhang ;) Och nu fick jag svar på mycket ändå.



Och ja...jag ska ge håret...eller jag menar att teckna människor en ny chans :)



Kram och fin kväll

L.C
2009-11-15 - 21:17:54

Vad är hybris haha:D Smiker? Det är fakta:)

Johanna - MyShoebox.se
2009-11-15 - 21:30:08

Vad kul att läsa dina svar :)



Jag fick faktiskt tag på lite av Jimmy Choo idag, webshopen var lite påfylld igen :)

Jennie
2009-11-15 - 21:33:36

håller med dig om inspirationen :) den finns verkligen överallt

NeNe
2009-11-15 - 21:41:54

:D Tack så mycket! Det blev den perfekta nyårs hatten :)

Linn
2009-11-15 - 21:44:32

Jo juförsig, det är ju sant.. Ibland är det skönt att inte behöva tänka på något sånt, bara gå i skolan och bo hemma =)

Tess
2009-11-15 - 21:46:43

Sv: Söötnos. Jag hade det toppen i Frankrike, synd att du inte var med ;)

irma
2009-11-15 - 21:48:54

politiskt filosofi lät som en sjukt intressant kurs!!!

~~M A R i E~~
2009-11-15 - 21:52:57

Ja, från början var jag lite skeptisk men nu älskar jag även de nya karaktärerna. =)



Roligt med alla svar. Nu blev jag sugen på att maila in en bild till dig!

Sanna
2009-11-15 - 22:17:05

Jadå! Filmer, böcker, strumpor, presentkort m.m.!

L.C
2009-11-15 - 22:23:50

:)

~~M A R i E~~
2009-11-15 - 22:23:51

Och kul skulle det vara att se resultatet! Vad skulle du ta för en porträttbild?

lovisa
2009-11-15 - 22:24:22

sv. ja! (((:

I M A N E ♥
2009-11-15 - 22:25:26

hah det e faktist hjätte kul!:)

I M A N E ♥
2009-11-15 - 22:26:54

hah:)♥

Linn
2009-11-15 - 22:27:06

Jo... jag är ju 14 och vill flytta hemmifrån, har sagt det till mamma.. men eftersom vi bor i en vindslägenhet med utsikt över hela stan, på 140 km2 så vill hon att jag bor kvar... hehe :)

Malin
2009-11-15 - 22:34:28

Här är ju vaccinet slut hela tiden men jag håller tummarna att BVC får in på onsdag...jag tänker vaccinera mig för Wilmas skull, men tror inte att vi kommer att låta henne bli vaccinerad. De har ju precis kommit fram till att barn från 6 månader kan vaccineras men det känns läskigt.

Hon är ju 6 mån den 21 nov.

Linn
2009-11-15 - 22:43:29

Hehe jo jag brukar få höra att jag ser äldre ut.. är dessutom lång och har en musklig kroppsbyggnad så folk tror inte jag är 95a, hehe! :)

Jo jag får väl bo kvar men det skulle vara så mysigt att ha en egen lägenhet man kunde pyssla i och piffa till, hehe! :D

vesna.blogg.se
2009-11-15 - 22:49:17

joo det är lite tråkigt.. gillar inte dom "kopiorna" lika mycket som den här.. faktiskt..



hoppas du haft en fin helg =)

EMma
2009-11-15 - 22:53:29

tack desamma sötnos:D

Anonym
2009-11-15 - 22:56:13

Tack så mycket :)



/Amandavardet

Linn
2009-11-15 - 22:56:53

Hehe nej men det är ju en annan femma (a)



Jaså, på headern ser du ändå ganska "låg" ut, om man lixom ser skillnader och sånt. Jag är 1.72, dock fick jag mens och allt det när jag var 9år så jag har inte växt speciellt mkt nu på sista tiden.. :/



Kram

Sanna
2009-11-15 - 23:04:11

tack så mkt! god natt!

Malin
2009-11-15 - 23:08:38

är inte heller så påläst men känner att jag inte vill utsätta henne för mer sjukdom om hon får biverkningar eller om vi blir sjuka och smittar henne samt att hon haaaaatar att få sprutor. Hon har ju redan fått fyra..

Lily [ L i n d a . B l o m ]
2009-11-15 - 23:11:03

Svar: ÅÅåh ja : ) Det hoppas jag också - ialla fall EN av dom :D hihi.



Jag säger det igen: Dina bilder är helt fantastiska!

chicbok
2009-11-15 - 23:16:39

kul..

Synd att du inte här

Linn
2009-11-15 - 23:17:06

Hur som helst tycker jag du ser jätte bra ut och har en jätte snygg blogg med en jätte snygg header! :D

Nu ska jag sova, tyvärr. Sov så gott och ha det bra! Hoppas vi hörs så småning om. Kram

Frida Stigevik
2009-11-15 - 23:24:45

du är VÄLDIGT duktig! :)

titta gärna på mina verk under kategorin "Mina teckningar"!

vesna.blogg.se
2009-11-15 - 23:28:32

ååh härligt =) nee sjukat bort hela min =( jättejobbigt..

ahallen
2009-11-15 - 23:32:07

Sv: tack så mycket! :) (måste ju säga förresten att det känns lite häftigt att du av alla människor hittade till min blogg! haha)



Vad tar du får sådana porträttbilder förresten? Tänkte att det skulle vara en kul julklapp!

Christine
2009-11-16 - 00:10:28

Intressant läsning. Måste bara säga att du verkligen är en förebild. Så himla duktig och jordnära. Känner verkligen igen mig i mycket av det du skriver. Som att inspirationen kommer överallt. Det bästa är att ha med sig ett litet kollegieblock så man kan skriva ner alla tankar och idéer annars glömmer man dem lätt och då blir man sur på sig själv. Idéer är lite som drömmar. Stort tack för att det finns sånna som du: )

Tobias
2009-11-16 - 00:30:37

Jag tror att jag får ta och påminna dig nästa söndag :D

KARIN
2009-11-16 - 00:43:25

Japp, det gör jag! Och här trivs jag riktigt, riktigt bra. :) Hur kommer det sig att du har gått tillbaka till blogg.se?



Modeflickan håller på att nylanseras. Alla bloggar och artiklar är borttagna (känns bra). Vi håller på att utforma en helt ny form av tidning, spännande! Kram

modemix
2009-11-16 - 00:43:36

du är så jävla duktig!!!!!!! :D

LIENE
2009-11-16 - 06:35:24

sv: Härligt=) Ja jag är ävl det, men var mer kräsen förut, gillade bara pasta i skolan:P och fiskpinnar går ner bra med, fast dom var inte så bra gjorda i skolan då, i en annan skola var det.



Intressant att läsa!

NeNe
2009-11-16 - 06:47:30

SV: Det låter som en god idé tycker jag! Tyvärr är det nog så som du säger att man känner sig utklädd när man bär hatt, men det ska jag försöka ändra på:)Hatten är trots allt på väg tillbaka och om ett par år tror jag betydligt fler kommer bära hatt än vad folk gör idag.

josephine
2009-11-16 - 07:07:35

godmorgon :)

sovit gott?

JenU♥
2009-11-16 - 07:32:14

Sv; Hehe den är ju sjukt rolig =)

Mia
2009-11-16 - 07:43:46

Tack vännen :) Du är så himla fin, snäll och bra på alla sätt. Och jag är glad att du hittat "hem" här i bloggen. Kram

Emilie
2009-11-16 - 07:47:00

Ja, det gjorde den verkligen :O Det är inte bra att hitta sådana där chokladar som man verkligen faller för, det är så svårt att sluta köpa dem :O



Haha, jag kände också att jag behövde gå ut och gå bara därför, men jag hade inte räknat med all lera, mina skinnboots gillade det inte alls för jag har inte inpregnerat dem :P Jag har ingen aning om hur man räknar heller, men jag tror att det är någonting jag borde kunna. För mitt eget bästa typ. Ibland får man svulla :D Speciellt om man har en anledning :D



Det blev något köttbit och ungstekt klyftpotatis och kall sås och sallad. Och till efterrätt flädersorbét :D Det var inte alls fel faktiskt. Vad har du för planer för dagen? Själv ska jag genomlida statistik i skolan -.-



vad blir det för mat då?

kram

Linnéa
2009-11-16 - 08:01:03

Jodå.. Städningen gick allt bra.

Fast idag är jag sjuk, eller jag blev de igår kväll.



Ååååh, jag älskar dina illustrationer och önskar min massor av dina plagg i julklapp :D <3

Puss

thaitrÄsh
2009-11-16 - 08:21:44

alla som illustrerar har liselotte watkins som inspiratör, och vill gärna teckna av dem stora bloggerskorna som har modekänsla. varför är det så?



^.^



TACK. jag är ju sanrioälskare så att pärla dem är ju en självklarhet! :D

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-11-16 - 08:34:34

ThaiTräsh: jag kan ju inte tala för andra men Liselotte Watkins har varit en förebild och inspirationskälla för mig i många många år sen hennes bilder började dyka upp i Elle..tyckte hon tog illustrationer till en helt ny nivå..lekfullheten detaljerna färgerna..det stämde så bra överens med hur mina bilder såg ut inne i mitt huvud liksom...och att hon dessutom gjort sådan enorm karriär på det.



Jag har ju tecknat av Sassy, Nevnarien, Foki, Tina Trueborn mfl och dessa ser jag inte som några modebloggerskor direkt..inte heller Jennie Hammar.



Man tecknar väl av en del bloggerskor för att man vet att om de visar upp bilden så ger det bra publicitet. Men jag ritar ju främst av folk som jag finner inspirerande - utseendemässigt, bildmässigt, stilmässigt.



Hur andra tänker får du fråga dom.

thaitrÄsh
2009-11-16 - 08:40:51

det var en mkt bra svar. :)

och de flesta illustratörer känner nog likadant som du. specciellt om watkins. jag var bara tvungen att fråga :)



ha en bra dag.

Sofia
2009-11-16 - 08:46:18

Men där är du ju! Jag hade lyckats tappat bort dig där ett tag och blev så glad att upptäcka att du var tillbaka på din "gamla vanliga plats"



Det är jag med! Tillbaka där jag ska vara alltså :)



KRAM

Sofia

Eleonore
2009-11-16 - 08:46:32

Härliga frågor och svar! Känns lite som seriösare frågor än alla "har du pojkvän?, "favoritfärg?" haha.



Ja men köp lite morötter och en god dip så är det fixat! Man känner sig inte lika "tung" som efter en påse chips hehe.

Kim
2009-11-16 - 09:12:02

Enkla att baka och super goda. :)

Renée
2009-11-16 - 12:55:07

mycket intressant läsning :)

Art By Tina
2009-11-16 - 16:03:30

Oj vad kul att läsa - bra tågläsning som jag befinner mig på just nu. När jag läser dina svar stämmer ganska mycket in på mig själv. Du är en inspirerande tjej som det kommer att gå skitlångt för. Snart kanske det är dina illustrationer som återfinns hos Hm (precis som Liselotts). Det håller jag tummarna för!

Anna
2009-11-17 - 20:23:17

Har följt din blogg ett bra tag nu och inte visste jag att du har läst statsvetenskap. Kämpar för att ta mig igenom det på A-nivå, bluä! Har nog aldrig läst något mindre kreativt. Skulle vara redovisning då som inte heller är så värst spännande! =)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: