GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

I love bruna bönor

2009-12-10 | 08:24:23 | Egocentrerat&Vardagligt

Två veckor kvar till julafton. Kring första advent var jag inne i lite julestämning men den har nu mattats av...Kanske för att man jobbar så pass och inte är hemma och njuter av stakar och stjärnor och julmusik. Fast man får ju slå in en hel del paket på jobbet...Kanske för att ute är det bara grått grått grått som det väl varit sen första november..minst.

Men så här med 14 dagar kvar till dopparedagen så brukar det betyda julfester, julbord och julmat för många. En del hinner nog äta sig mätta på skinka och korv och köttbullar innan själva julafton.
Jag var på julbord i lördags och det gav mig lite mersmak, jag är sugen på mer julmat.

Jag älskar rödbetsallad, jag tycker brysselkål är helt ok, stark senap på skinkan är ett måste och helst ska det ju vara mammas köttbullar...Ägghalvor utan majonnäs eller räkor och så vill jag ha ost. Jag gillar inte tillagad prinskorv särskilt mycket utan gillar den faktiskt bäst direkt från paktetet...Jag äter ingenting med sill eller ansjovis och sylta ser lite väl äckligt ut...godast är de Bruna bönorna...mmm I love bruna bönor.
Men vad jag förstått är det ändå ganska lokalt att ha dessa bruna bönor på julbordet? När jag bodde i Stockholm så var det ingen som hört talas om att ha det på julbordet.

Vad är era favoriter på julbordet?

Lite av föra årets jullunch som vi bjöd på här hemma..I år ska vi ha hela julafton hemma hos. Ska bli najs!

Kommentera 58 st

Kommentarer
Carina
2009-12-10 - 08:26:52

Tack, litet jack blev det, men det kunde varit värre!

Jag älskar äggen, skinkan, köttbullarna, jansson och rödkålen på julbordet! :D

Erika
2009-12-10 - 08:38:52

Åh, nu blev jag toksugen på julskinka. Mina favoriter är helt klart skinkan och janssons frestelse =)

carina
2009-12-10 - 08:40:31

Jag har ju Elvis men han ligger mest och påminner mig om att jag måste bli frisk så vi kan ta långa promenader eller så tuggar han på nåt :p

URL: http://c
Carina
2009-12-10 - 08:40:48

Jag har ju Elvis men han ligger mest och påminner mig om att jag måste bli frisk så vi kan ta långa promenader eller så tuggar han på nåt :p

anna
2009-12-10 - 08:47:47

julskinken, älskar det!



svar: det är bara bra, själv? :)

Mia
2009-12-10 - 08:48:38

Sill! Sill! Sill! Ättikströmming. Ägghalvor. Köttbullar.



Skinkan däremot hoppar jag över - med glädje! Blärk..



Jepp, bruna bönor är nog lokalt. Det har inte vi... Däremot har vi champinjonstuvning vilket jag tror snarare än familjärt än lokalt :)



kram

Malin - brandteknologen
2009-12-10 - 08:51:34

grönkålen är ju ett måste för en hallänning :D

Louise - PaperandPen
2009-12-10 - 08:52:41

Åh, Tack! Det känns otroligt bra att höra! Du är så snäll :)



Det finns mycket som är gott på julbordet, men bland favoriterna är nog julskinkan, alla olika jul-röror, och brödet som mormor bakar speciellt till julafton. Sillen låter jag alla andra äta, det är inget för mig.



Själv har jag noll julkänsla. Även om jag slår in julklappar på jobbet varje dag, lyssnar på julmusik, och hör kunderna prata om jul så hittar jag inte känslan. Det måste vara för att det är varmt och grått (snarare brunt) ute.



Ha det bra!

Emmelist
2009-12-10 - 08:54:09

åååh så gott det där såg ut! har du ätit ngt julbord ännu?

Sanna
2009-12-10 - 09:00:25

min julkänsla är verkligen helt borta, har inte en gnutta av julkänsla i kroppen för 5 öre..så jävla trist.

Emmah's Closet
2009-12-10 - 09:18:47

jag älskar gravad lax på mommos hembakta bröd, det är ett måste varje jul ;) haha. sillsallad är även en favorit :)

Maja
2009-12-10 - 09:38:05

farmors köttbullar med hennes laxsås till, hur gott som helst!

jea
2009-12-10 - 09:40:54

Nä bruna bönor har jag bara hört talas om att vissa har på julebordet. Det bästa jag vet är mamma brunkål. Helt sagolik (om nu kål kan vara det). Sen om skinkan blir precis lagom grillad så är det å en favorit :)



Veronica svarar
2009-12-10 - 09:45:36

jag gick och la mig 23.59 och gick upp 04.50. Dumma mej...jag lär mig aldrig. Men nu har jag käkat dunerfrukost så nu börjar jag komma till liv :) vad ska du göra idag?

Veronica svarar
2009-12-10 - 09:48:52

jag gillar inte bruna bönor så mycket. jag gillar rökt lax på rostat bröd och pepperrotsvisp ovanpå. Det är min julbordsfavorit.

sanna
2009-12-10 - 09:50:20

MUMS =)

emelie
2009-12-10 - 09:51:01

julskina är det bästa jag vet i december! åhhh, jag hatar när den tar slut! de senaste åren har jag tvingat pappa att koka två! :)



och sen är även mormors köttbullar en stor favorit!

mina
2009-12-10 - 09:52:32

Godmorgon gumman..är det bara 2 veckor kvar..vad tiden går snabbt...snart är min son hos oss med..ska bli så skoj..En standar för mig är det julskinkan med senap & korvarna & köttbullar ....mums..längtar smått tills man ska äta det.Ha en skön torsdag.kram

Katja
2009-12-10 - 09:59:14

Jag ÄLSKAR bruna bönor! Men har aldrig heller hört talas om att ha dom på julbordet. Intressant... :)

Mina favoriter; mammas köttbullar, prinskorvar, lax, rödbetssallad, julskinkan, leverpastej och alla möjliga röror... Mumma! Längtar

Så mycket gott och så lite plats - i magen. Man måste äta i flera omgångar och lääänge. ;)

I julandan som nu föll över mig, vill jag också passa på att önska dig en God Jul! :)

Angelica
2009-12-10 - 10:02:54

Skinkan är min favorit !

Jag har faktiskt inte hört talas om bruna bönor på ett julbord, haha . Är det vanligt ?



sv: Tack hemskt mycket, detsamma !

Kram

Alexandra'
2009-12-10 - 10:24:03

ja säger samma sak ungefär, min känsla för jul finns knappt, de går för fort lix.

men snart så hoppas man ju på att julkänslan kommer :)

kram (:

A
2009-12-10 - 10:28:32

Min absoluta favorit och det enda "måstet" på julen är julknäcke med bakad leverpastej och rödlöksmarmelad på.

Det vattnas i munnen bara jag tänker på det!

Det var min svägerska som "lärde" mig den kombon för ett par jular sedan, och nu är det allt jag längtar efter.

Ska nog göra en omgång marmelad snart... :)

Frida
2009-12-10 - 10:29:00

Guud så sugen jag blir! Halv elva på förmiddagen. Galet!!

Bloggen om Fröken Mandelström
2009-12-10 - 10:29:33

Jag gillar lax och skinka med senap, det är nog mina favoriter. Men äter allt nästintill. =)



Absolut, tummen upp för allt som har med mys att göra! =D

Victoria Boysen
2009-12-10 - 10:30:15

sv: Tack så mycket Anna!



Blir imponerad av hur du kan leverera och leverera. En sann business woman. Jag är tokdålig på det.



Gillar rödkål! Och and/kalkon istället för julskinka. Prinskorvar och köttbullar går också hem. Det är som snacks.

Tova
2009-12-10 - 10:32:22

Hm, jag gillar inte så många grejer på julbordet faktiskt... :P Är mer för det söta, som lussbullar, Aladdin-asken osv, haha!

Men det är ändå mysigt på nåt sätt med mammas griljerade julskinka och revbensspjäll, typ :) Och LAX, såklart!

Hm, bruna bönor har vi nog aldrig haft med. Jag älskar bönor, så länge de inte är i nån sås dock ;)

Linda
2009-12-10 - 10:44:55

LAX! :)

FRÖKEN KUMLIN
2009-12-10 - 10:53:04

Nä några bruna bönor har jag aldrig sett till. Och inget jag saknar.

Hos oss är det mammas jansson som är allra bäst, sen varmrökt lax och så dallassallad (måste köpas på Hemköp i Avesta, den går inte att jämföra med någonsannans).

Malin
2009-12-10 - 11:12:10

Åh jag vill också fira hemma hos oss...men det får jag inte. :(



krampuss

Malin
2009-12-10 - 11:13:35

och på julbordet ska det vara min hemlagade jansson och så köttbullar (också mina egna), så jag brukar försöka laga det...får se hur det blir i år dock. Om jag orkar.

Kim
2009-12-10 - 11:44:26

Åh vad gott med mammas hemrullade köttbullar! :) Och skinka, potatis och rödbetssallad. :) Bruna bönor har jag aldrig sett på julbordet, men det brukar vi äta ett par gånger om året. Ska på julbord på lördag, då ska jag äta massa varmrökt lax, det är bland det bästa jag vet och ett av mina cravings under graviditeten! :p

Carro
2009-12-10 - 11:46:50

Mammas janssons frestelse!!!

Tanya
2009-12-10 - 12:00:14

SVAR: Okejj vad roligt =) Jag sitter i skolan just nu, och sen ska jag träna ikväll med :)



Händer det något kul i helgen? :) Kram!

Johanna - www.johannajagendal.se
2009-12-10 - 12:05:28

Åh, julmat är så fruktansvärt gott! Älskar hemlagade köttbullar, prinskorvar, kalla ägghalvor och julskinka...Mmmm..



Jag håller med dig om det där med julstämningen! Jag tror också att det gråa vädret bidrar till att man inte får den där riktiga julkänslan... Vi får hoppas att den dyker upp snart igen! ;D



Kramis!

Anonym
2009-12-10 - 12:21:50

Ja dom får en att skratta i alla väder ! :)

Christine
2009-12-10 - 12:37:54

Åh nu får jag ännu mer hemlängtan! Jag absolut ÄLSKAR julskinka. Min mamma gör den så himla god, så jag äter det typ frukost-lunch-middag ända till nyår, haha! :-P Gillar inte rödbetssallad eller janssons. Skinka, potatis, köttbullar och prinskorv. That's my melody. :-)

Pamie
2009-12-10 - 12:50:00

I love bruna bönor också, har ätit det 2 gånger redan yummy! Annars äter vi kalkon hemma oss mig. Tysk/chilensk "tradition" :)

N I L M A
2009-12-10 - 12:51:06

jag är faktiskt väldigt kräsen vad gäller julbord så äter korv, köttbullar, skinkan, revbensspjäll o ägg!

melissa
2009-12-10 - 12:56:21

Jodå bara lite trött :) själv?

Natasha
2009-12-10 - 13:02:06

Jag har faktiskt ingen riktig julkänsla än och på nåt sätt är det skönt att det inte finns julbord här. För det är precis som du säger, många hinner äta sig mätta på julmat innan julafton. Mina favoriter är skinkan, Janssons frestelse och estniska blodkorvar så klart.:)

Maria
2009-12-10 - 13:09:28

Åh , det var magiskt.. verkligen , du vet sådär så man står målös och inte finner några ord.. berörd in till hjärtat. <3



Anna
2009-12-10 - 13:23:47

Jag älskar också röbetssallad, så gott=)



Bruna bönor har jag aldrig hört talas om på julbordet, så de kanske är en tradition endast i skåne (jag bor i luleå)

Kashaya
2009-12-10 - 13:27:20

Har heller aldrig hört talas om bruna bönor på julbordet. Men rödbetssallad är gott, funderar på att ge mig på att göra egen.=)



Sv. Vad spännande, då ska jag hålla utkik under nästa vecka.=)

Emmas konst & design
2009-12-10 - 13:32:44

Tack så mycket! Det värmer verkligen. :) Men om det blir mer av hobbyn så blir det kanske inte inom just tecknandet... men till viss del blir det nog det.. :) vi får se vad som händer helt enkelt. :)



Okej, men det låter ju skitbra. :) Då är ju verkligen Hela plagget av dig! De satsar ju på dig för att de tror på dig. :) Du ska känna dig stolt! Men jag kan förstå om det är en enorm press också. Jag hade nog tuppat av.. haha. :P

Ellinor
2009-12-10 - 13:33:24

Hade ingen aning om att vissa har bruna bönor på julbordet, men alla har sina traditioner. Mina favoriter är mormors hemmagjorda rödbetssallad, hennes älgköttbullar och laxen!

Anna J
2009-12-10 - 13:51:03

Min favorit är den rödbetssallad som mamma alltid gjorde och som nu ligger på min lott att göra till jul. Andra favoriter är hemgjorda köttbullar och Janssons frestelse. Attans också, nu blir jag ju hungrig.



Och det här med julstämningen - noll, zero, nada hos mig. Det kan bero på det gråa trista vädret eller så är det djupt rotat inne i mig för tillfället. Men det är två veckor kvar, det hinner komma får jag hoppas. :-)



Ha en fortsatt go dag!

Helén
2009-12-10 - 14:28:06

Men ägg med majonäs och räkor som är det bästa på julbordet! Hmmm du har helt missat något. Bruna bönor har jag aldrig sett på julbordet så det måste ju vara en lokal grej. Men sånt är ju väldigt kul! Men jag är inte julmatsmänniska, gillar inte sill, janssons, mimosasallad och är livrädd för lutfisken utan äter som ett litet barn, ägg, köttbullar, korv och lite omelett. Haha kanske ska prova på att utvidga mina vyer på julbordet nästa vecka. Kanske.

anglalik
2009-12-10 - 15:17:38

Åh va gott!! Härligt och ha det hemma hos sej =) Det ska vi med i år! Skönt och slippa fara fram och tillbaka varenda år..

helle
2009-12-10 - 15:32:20

hemlagade köttbullar är svårslaget!

en knäckebrödsmacka med julskinka och senap är också galet gott!



fortsätt skriva på ditt sätt och inspirera andra!

du är bäst!

Ida
2009-12-10 - 15:39:49

Bruna bönor är inget jag sett på julbordet, så är nog något sydligt :)

Är inte så mycket för julbord alls, vill helst bara krypa upp i soffan hos pappa med hans perfekta julskinka på en stoooor knäckebrödsmacka och ett glas julmust :)

Alexandra
2009-12-10 - 15:55:38

hej.

jag behöver julklappstips! om du sitter på några bra tips så tveka inte! tipsen lämnar du på min blogg. bästa tipset publiceras på bloggen!



om du inte har några tips kan du alltid ta en koll på mina smycken och skulpturer.



tack på förhand och ha en bra jul

mvh Alexandra

http://nilasdotter.blogg.se

Maja
2009-12-10 - 16:03:25

Är jag den enda som inte varit på julbord än? Och inte har något planerat heller för den delen?

Kirre
2009-12-10 - 16:18:54

jag älskar också bruna bönor! vi har det ibland, men det är många som tycker att det är konstigt och vi är värmlänningar

Niffe
2009-12-10 - 16:24:19

Hej!



Jag ska börja med temadagar i bloggen där jag utöver det vanliga skrivandet tar upp mode, foto och hälsa bl a. Har du några tips eller idéer om vad jag ska skriva om mer?



Ha en bra dag! KramPuss /Niffe

Frida
2009-12-10 - 20:28:35

Mina favoriter på julbordet är SKINKAN, omelett, janssons och hemmagjorda köttbullar. Men sill, dopp i grytan och rödbetssallad kan jag vara utan, huvva!

Molly
2009-12-10 - 20:46:19

vad jag vet så är bruna bönor typiskt på västkusten, vi hade det på skolans julbord då jag bodde där, men på ostkusten har jag inte sett till det. samma sak gäller lussebullarna, i bohuslän kör man utan saffran...



du får ha en fortsatt bra vecka. kram

Freedomtravel
2009-12-11 - 20:36:09

Har faktiskt aldrig hört talas som bruna bönor på julbordet... Men det är ju tur att man får göra lite olika och som man vill1 ;)

Mina favoriter är nog Janssons och skinka med en god senap... och hemgjord sill...

Rebecca
2009-12-11 - 21:59:23

Helt klart julskinka och senap <3 Don då?


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: