GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

det här med godis...

2008-03-02 | 13:57:47 | Egocentrerat&Vardagligt

De här gottigheterna köpte Stefan till mig i Onsdags för det nu sedan två veckor tillbaka av mig instiftade " stefan-ska-köpa-gottigheter-till-mig.på-onsdagar-då-jag-får-frossa-ty-det-är-ju-Grey'sAntomy"..

146310-4723

Polly och lite blandat lösgodis..
Det finns fortfarande kvar en del av det ..cirka 50 cm ifrån mig..sprider sina söta godisdofter och läskar mig med de goda smaker som jag vet att min tunga älskar...
Mmmm...

Vilket konstigt påfund det här med godis är egentligen..
Var kommer det från ifrån början?

Och just det här med lösgodis.."existerar" det nån annastans än i Sverige?..
Liksom det är ju sällan man ser i t ex amerikanska filmer att de står i en livsmedelsaffär med en liten plastspade och väljer och vrakar bland ferraribilar, colaflaskor,nappar,geleråttor och lakritsremmar..?

Nån som vet?
Kommentera 44 st

Kommentarer
Gisele
2008-03-02 - 14:09:59

Såklart att det gör! =)
I amerika säljer dom faktiskt svenskt godis..
Malaco fiskar..Så på deras godis lådor står det "Swedish Fish".. =)

Lottis
2008-03-02 - 14:11:21

Bra fråga... Jag vet bara att det är ett väldigt bra påfund. Tänk att stå där och plocka sina favoriter i en enda underbar blandning :-) Huga, vad sugen jag blir på godis nu, tur att vi inget har hemma. Har inte ätit en bit sen i söndags. Jo, en chokladbit på jobbet i torsdags, men en bit på en vecka, det känns himmelens bra:-)
Däremot tycker jag faktiskt att du kan få äta lite, tröstgodis är bra, och det tror jag du behöver nu.
Kram på dig, gumman!

clara
2008-03-02 - 14:14:15

men anna, du som haft så maximal otur måste ju få trösta dig med godis, fika, latte vad det nu är du vill ha. det är inte mera än rätt!
och jag hoppas verkligen att foten läker snart!
kram!

Madeleine
2008-03-02 - 14:16:46

Såklart de finns i USA =P

Ha en rikttigt härlig söndag!

Sara
2008-03-02 - 14:22:14

Tur att det inte visade på ett benbrott i alla fall! Lösgodis är faktiskt väldigt svenskt. I och för sig har det börjat sprida sig lite till resten av världen, men i de fall jag har sett bara i skitdyra specialgodisaffärer. Vårt svenska godis är bäst!

hanna
2008-03-02 - 14:25:01

ingen aning :/

Heléne
2008-03-02 - 14:35:53

Hejsan! Jag var i sunny ebach i somras och jag letade som en tok efter lösviktsgodis. sista dagen fann jag ett stånd med sju olika sorter. :P dock så kostade det typ 20 kr/hg, men det var det värt.

ha det bra!

Maria
2008-03-02 - 14:43:52

I finland finns det åtminstone

anna
2008-03-02 - 14:56:51

Heléne: haha ja ibland kan det verkligen vara värt det =)
tack för din kommentar! kram!

Anonym
2008-03-02 - 14:57:11

Joo det finns i Usa det oxå! :D dom har tom Svenska hallongodis där :P..

Nej nu blev jag skit sugen på karameller! Mums!!

hoppas foten blir bättre snnart!

kram

Jessica än en gång...
2008-03-02 - 15:02:59

Svar på din kommentar om fötterna dina: Oj, vilken otur du haft med dina "tossingar" då! Jag har inte lyckats bryta några ben i kroppen alls, en rejäl stukning och några smärre vrickningar är tillräckligt för mig...;)
Tycker att det låter som om det minst sagt räcker med fotbekymmer för din del också. Hoppas det går bra hos doktorn imorrn och att du mår bra i foten på ett "kick"!
Min fot ska nog snart må bra. Trotsar ju vad jag borde göra med den eller inte ganska rejält dock. Jag är för rastlös för att vara still alltför länge, ont eller inte, måste ändå ta mig till skolan/praktiken och på helgen måste ju något hända. Det är smärtstillande som gällt för hela slanten, har inte behövt något än i dag. Får nog klämma i mig innan jag ska träffa tjejerna i kväll, förbannat jobbigt att ut och gå med foten - hemma är det inte lika illa, kan jag ju vila hur jag vill nu.

Ellinor
2008-03-02 - 15:15:16

i Skottland finns det plockgodis vet jag.Men annars har jag nog inte sett det någon annanstans!

sandra
2008-03-02 - 15:17:17

hehe jag höll mig uppdaterad av sex and the city ist.
haha jag har ingen aning angående din godis fråga.
men det borde ju finnas lösgodis någon annanstans.

Erika
2008-03-02 - 15:21:19

Då får jag se till
att övertala några kompisar att beställa därifrån med mig ;o)

Nu blir jag sugen på godis, men jag har bestämt mig för att lördagar är min frosseridag och inga andra dagar.
Svårt att stå emot ibland när det finns godis lite här och där i lägenhetet.

Amanda
2008-03-02 - 15:21:45

Tror faktiskt jag sett på någon film förut att de hade lösgodis! Kan dock inte minnnas vilken... hmm...!

Bella
2008-03-02 - 15:27:22

Jag har då iallafall aldrig sett lösgodis utomlands =)

N
2008-03-02 - 15:40:42

lösgodis e min stora passion i livet!! sad but true. men jag fattar inte folk som lägger upp godiset fint i skålar o likande. visst et ser skitfint ut, men jag äter ändå upp det direkt:)

Lisa
2008-03-02 - 15:44:55

Bodde i Österrike ett-och-ett-halvt år. Snacka om att man får PMS-svackor när man inte får tag i sitt karkki (norrlänska för godis/karameller). För att inte tala om lakrits... Mamma var snäll coh skickade mej en laddning på posten med jämna mellanrum *är evigt tacksam*

Hoppas foten är snäll mot dej idag. Om du lider av att inte komma ut i joggingspåret kan du ju ta med kryckorna till gymmet och köra lite styrketräning. Hör av dej om du behöver tips på träningsprogram eller alternativ uppvärmning!

(och glöm inte att rösta på vad du vill se i min blogg härnäst, kika in vetja)

anni
2008-03-02 - 15:50:07

inte i tyskland eller cypern iaf. bara i påsar. lösgodis är världens bästa grej alltså!!

Marthina
2008-03-02 - 15:57:30

är i frnace nu å faktiskt har vi hittat en lösgodisaffär. SVINdyrt. Vi svenskar är lyckligt lottade som har lösgodis. :)

Rebecca
2008-03-02 - 16:03:19

Det vore ganska tufft om det endast fanns i Sverige. Min kompis bodde Thailandi ett år, och när någon skulle åka och hälsa på ville hon alltid att man skulle köpa lösgodis. :D
Jag tycker nog bäst om lösgodis.. Fan, nu blir jag frestad. Jag äter inte godis vettu... :O

Anna
2008-03-02 - 16:05:45

Hmm, har inte sett det särskilt ofta utomlands..nu får jag nästan tänka efter ordentligt.., nä det är faktiskt en ovanlig syn utanför Sverige!

Åh..förstår att du saknar dom, jag hade blivit utom mig om vi inte kunde ha kvar våra pälsbollar :(

Ha en fortsatt mysig söndag, kram!

Lisa
2008-03-02 - 16:18:26

på andra ställen i europa är det väldigt exklusivt. eller iallafall i Belgien och Frankrike där jag har bott och lärt mig detta..inte alls lika vanligt som här. finns oftast bara på marknadet osv.

Anonym
2008-03-02 - 16:20:14

Jadå i spanien gör det iaf det :) Kanske inte i alla matbutiker men på marknader osv :)

NEGIN
2008-03-02 - 16:40:33

mm va gott sj har jag avstått från godis i en månad :( på grund av bantning!

anna
2008-03-02 - 16:42:59

anonym: ok..där ser man =) har aldrig varit i spanien
kram!

Sranje
2008-03-02 - 16:44:00

Jo, jag har sett i flera länder att det finns :). brukar dock aldrig köpa det..

sussie
2008-03-02 - 17:31:32

Som några säger är ju lösviktsgodis väldigt svenskt. Har en kompis som är utbytesstudent i USA, hennes föräldrar får skicka lösviktsgodis till henne någon gång i månaden för att dom inte har, eller för att det är sviningt dyrt.

Och nu blev jag sugen på godis. Mhm. Hoppas foten börjar bättra sig! Kramar

sussie
2008-03-02 - 17:33:24

Som några säger är ju lösviktsgodis väldigt svenskt. Har en kompis som är utbytesstudent i USA, hennes föräldrar får skicka lösviktsgodis till henne någon gång i månaden för att dom inte har, eller för att det är sviningt dyrt.

Och nu blev jag sugen på godis. Mhm. Hoppas foten börjar bättra sig! Kramar

Linda
2008-03-02 - 17:58:44

Jag var i USA och där hade de jättemycket lösodis, men bara söta. De förstod verkligen inte grejjen med sura godisar "Då kan du väl äta en citron?" och inte salta heller. De skrattade och trodde att vi skämtade när vi sa att det var jättevanligt med salta godisar i Sverige. Men som Gisele skrev så har de swedish fish där.
Idag har jag varit på Bohus fästning i Kungälv och kört runt i det fina vädret :)

Sandra
2008-03-02 - 18:16:33

Lösgodis finns inte - vad jag vet - utomlands. Rätt kul faktiskt, haha. Eller mjo, jag har sett det i en liten kiosk i Danmark för typ 3 år sedan. Och Norge och Finland kaaanske har lösgodis, men jag tycker fan att det är coolt att Sverige typ är det enda landet med lösgodis :) Och svenskt godis finns ju lite här och var i världen. Då står det typ "svenskt godis" på påsen också, hehe. Såna malacogrejer, du vet. Gott och blandat... eller nåt... ;) IKEA måste ju ha svenskt godis också. Har läst nånstans att de har Singoalla-kex och Ahlgrens Bilar på IKEA i Australien... ;o *svamlar på*

leopardia
2008-03-02 - 18:28:33

min bloggkompis i usa säger att godiset i usa är kasst, haha. och att hon får cravings efter svenskt lösgodis, för det finns inte där. klart att det säkert finns affärer som säljer svenskt och så, men inte i allmänhet. och inte amerikanskt lösgodis, som jag förstod det iallafall...
jag vet inte, i polen fanns det iallafall som kolor på marknaderna...

sofi.
2008-03-02 - 18:37:07

jag har faktiskt ingen aning. däremot i london så kunde man inte hitta en enda "normal" chipspåse. alla chips inklusive pringles och allt annat var stora påsar som innehöll ca 6-7 mindre påsar! du vet sånna här fisigt små påsar som man kan köpa på badhuset. knäppt.
okej, det var inte där här du frågade om...men nåja.

Marie
2008-03-02 - 18:45:20

godis, shit vad det var längesen! ser grymt gott ut, ska gå och vända upp och ner på skafferiet och se vad vi har hemma

Marthina
2008-03-02 - 18:53:59

Hehe, det är sant. Det är ju nästan lite föör gott :) Jag är au-pair här. Tre veckor i dag faktiskt! Ska stanna till första augusti är det tänkt.

Bim H-D
2008-03-02 - 19:05:45

Hm, har aldrig tänkt tanken ens tidigare... faktiskt ;)
Dock vet jag att norrmännen inte handlar i papperspåsestorlek här de är här... eller de handlar MÅNGA påsar och kommer ut ur godisbutikerna med en STOR plastkasse med enbart lösgodis... förutom en hel kundvagn med cola :( Och är de på systemet så är det minst en kundvagn - hög stapel - när de går ut därifrån också... OM det råkar få plats mer i bilarna så är det mat i mängd!!! snacka om att handla alltså - man borde sluta häpnas, dock gör man aldrig det tror jag... ska se om jag kan smuggla fram en bild vid besök i ch-berg och dokumentera en matvagn eller något... räcker än med bilden på att det även säljs svenska böcker här - vi var i sverige ;)

Rikard
2008-03-02 - 19:58:54

Lösgodis är så svenskt. Men jag har slutat med det..

nu har jag ett annat beroende som jag kärleksförklarar i min blogg typ!

Emelie
2008-03-02 - 20:36:57

Jodå=) Jag hittade lösgodis på TopShop på Oxford i London (av alla ställen haha, dock var det ganska dyrt men är man sugen så är man ju=). I Danmark finns det ju överallt. Det sofi. säger om chipsen har jag dock aldrig varit med om, alltid "normala" påsar och godare sorter hehe.
Doc kändes det som att komma in på ICA när jag var i Gran Canaria där det fanns OLW, Estrella och Malaco vart man än vände sig haha.

Sarah
2008-03-02 - 21:23:44

I usa aäljer man (på dom flesta ställena) inget lösgodis. Lite roligt eftersom alla klagar på hur överviktiga folk är i usa och när man sen säger att vi faktiskt inte har läsgodis så blir de jättechockade och frågar "men vad äter de då?". Så fort min släkt kommer hit (till sverige) så är något av det första dom gör att gå till Ica och köpa 7 kilo lösgodis. Det
kanske inte är så konstigt att många är överviktiga i Usa ändå....

anna
2008-03-02 - 22:59:06

sarah: haha nä de har nog en massa annat att föräta sig på dock..kram

elin
2008-03-03 - 00:10:01

Jo da, i norge finns lösgodis i alla kiosker och livsmedels affärer, men är dubbelt så dyrt vanligt pris er ca 12.90hg norske kroner, i början efter jag flyttade till sverige köpte jag enorma mängder for det var så billigt
hälsningar från en norsk tjej som bor gbg

Hanna
2008-03-03 - 14:57:36

gott gott gott!

heidi
2008-03-03 - 20:54:53

självklart finns lösgodis i finland också.. ganska så likt som i sverige, men aningens billigare antagligen... hälsningar från finland

anna
2008-03-03 - 21:15:35

heidi: Ja jag har aldrig varit i finland så det visste jag inte.
tack! kram!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: