GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Mums, Moms och önskeoutfit

2008-06-09 | 08:50:57 | Klädfunderingar& Önskeoutfits

Godmorgon på er.

Sitter här och sysslar med lite bokföring och pappersarbete och sörplar te med smak av kokos och kakao...Mums
Ska till revisorn och redovisa moms klockan 10. När man är egen företagare kan man välja att antingen redovisa momsen 1ggr/år eller var tredje månad eller då varje månad.
Jag föredrar att redovisa min moms varje månad då det för mig känns säkrare. Jag får mer disciplin på mig själv att hålla iordning på pappren och bokföringen. Jag får en lite större överblick på hur företaget går och det känns bättre att della upp eventuella inbetalningar på fler gånger än en stor klumpsumma.

När man är egen företagare så ska man redovisa all moms - den man får in på det man själv säljer/fakturerar och den moms man lägger ut på det man köper/betalar. Vissa månader har man "tjänat" mer moms än man lagt ut och då får man göra momsinbetalning till Skatteverket, men vissa månader har man lagt ut mer moms än vad man fått in och då får man tillbaka pengar.

Ja, det var en liten egenföretagarelektion från mig till er..
Ska väl strax hoppa in i duschen. Och när jag kommer ut därifrån så vore det ju trevligt om en outfit likt denna låg på sängen..



* Linne, Egen design - Avanna
* Kjol, skor och väska, www.delias.com
Kommentera 12 st

Kommentarer
dagens fråga
2008-06-09 - 09:17:31

Missa inte dagens fråga!

Alexandra
2008-06-09 - 10:09:25

hmm. typ sånna skor hade "modellen" i Martin o co's (bandet... Dollface) video. Videon ska bli klar idag, så jag lägger upp den på bloggen sen :D Den är JÄTTEBRA!!! Martin är så snygg... Haha. Ha en fin dag gumman!

Cissie
2008-06-09 - 10:19:39

Skorna var kanonsnygga!!

leopardia
2008-06-09 - 10:44:00

hallå darl'

min söndag gick nog alldeles för fort, för jag sov bort en stor del, men, men... nya tag idag :)

din design överglänser de andra kläderna :)

Elin
2008-06-09 - 11:03:45

fint =)

stina
2008-06-09 - 13:43:23

det där med eget företag verkar jätteroligt. förutom den biten med papper och ekonomi. det verkar jobbigt och krångligt.

Emma
2008-06-09 - 15:17:51

vad ligger frakten på ett ungefär på delilas? :) förstår att den varierar beroende på hur mycket men på ett ungefär..

Ellinor
2008-06-09 - 16:59:08

Very qute:)

Therese
2008-06-09 - 17:20:33

shiit, ja skulle sldrig klara av att ha eget företag. Fattar noll av sånt där... hahaha



älskar skorna och linnet såklart! ;)

ha de fint! kram

Diana
2008-06-09 - 23:32:42

vilken söt outfit =)

Bim HD
2008-06-10 - 14:14:36

Hm, nu driver jag inget eget företag, nej... Kan inte ens kallas för hobby, eller? ;) Men OM jag skulle driva ett eget företag fick det bli en gång i månaden, tack... annars vore det klart som korvspat att jag tappade bort mig i redovisningen, ja... för virrig(?) för att hålla koll på papper - dock har men jobbat med ekonomi och massa annat papper - löner mm... men, sådant är än mer viktigt så...

Må så grankott... och jag vet någon mer som gärna skulle velat ha haft den där outfiten... imorgon? dock möjligen en annan klack på skon - den vill nog inte min rygg ha, även om jag vill :p

Therese
2008-06-10 - 20:22:11

Vilken mysig blogg du har :) Dina kläder är grymt snygga, fortsätt med det så kommer du nog gå långt! kram :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: