GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Anna och den försvunna läslusten!

2008-02-10 | 09:56:15 | Musik/Böcker

Jag kunde inte låta bli efter nattens sista inlägg att rota fram några av mina gamla Kittyböcker.
Må vara väldigt omoget och löjligt som 26åring att klockan 2 på natten njuta av att krypa ned under det sköna varma fluffiga täcket med en Nacy Drewbok och sträckläsa den...Men jag tyckte det var underbart!

146310-4409

Jag slukade böcker när jag var liten..från det att jag var läskunnig till de sena tonåren. Böcker var en passion. Jag älskade att läsa.
Då dels just Kitty och Tvillingarna på Sweet Valley High..Sedan läste jag även Danielle Steels lite "halvmoraliserande tantsnuskromane"r i tidig ålder. Jag lånade mammas spännande deckare och jag blev ständigt medlem i nya bokklubbar.

Men för några år sedan läste jag litteratur på högskolan, både A och B-kursen...och efter det så blev det inte så mcyket bokläsning för mig.
Och jag saknar det.
Kanske blev det för mycket analys och för lite glädje med själva upplevelsen av att läsa en bok efter de där kurserna..Kanske var det som så att när det gicvk halvdåligt på en tenta så kändes det nånstans som att " Öhh jag är ju fan kass på att läsa böcker"... vilket ju nånstans torde och borde vara en omöjlighet.

Så jag hoppas att jag httar tillbaka till läsglädjen i detta nästintill stressbeastta samhälle.
Ibland verkar det som om att det är en prestige - att det ligger nån slags statussymbol att säga att man är stressad.
Och om man är så där stressad så har man ju inte tid att läsa en god bok..Och skulle man ha tiden att göra det..ja då är man ju inte tillräckligt styressad och därmed är man ju lat..

Så kanske är en hederlig lättläst Kittybok det bästa sättet att åter finna läsglädjen!?

Vilken var eran favoritbok/bokserie när ni var yngre som ni idag får nåt lite nostalgiskt i blicken av?

146310-4410
(foton: jag själv)
Kommentera 29 st

Kommentarer
Stine
2008-02-10 - 09:59:34

ja katter är mysiga :)

katta
2008-02-10 - 10:00:28

Åh, tvillingarna helt klart! jag har en stooor samling, och köper även bösker på Tradera för att den ska bli så komplett som möjligt när den ska gå i arv :)
Jag läser fortfarande böckerna med jämna melanrum.. Jag var erkligen sååå besatt av tvillingarna när jag var liten, jag drömde om dem flera gånger, och jag minns att jag fick hjärtklappning när jag fick veta att det fanns en tv-serie om dem också. Den var f.ö. ganska kass :)

anna
2008-02-10 - 10:03:15

katta: haha samma här - missade först att serien ens fanns...sen sändes den på en kanal vi inte hade men en kompis spelade in några avsnitt..och som du säger - den var helt kass!

Camilla
2008-02-10 - 10:08:51

Svar: Det blev klänningen igår och det kändes riktigt bra. Fast jag skulle gärna ha haft ett par snygga pumps till istället. =) *kram kram*

Elin
2008-02-10 - 10:15:30

Åh, jag älskar Kittyböckerna, har läst dem ända sedan jag var liten. :)

Karin
2008-02-10 - 10:19:16

ah älskade Kitty när jag var liten:)

maria
2008-02-10 - 10:30:52

Åh, kitty-böckerna har man ju läst ett antal av, hah :)

elin
2008-02-10 - 10:32:33

jag älskar att läsa, och förr var både kitty och tvillingarna storfavoriter hos mig!

Erika
2008-02-10 - 10:34:08

Åh...Kitty. Jag samlade på den gamla sortens Kittyböcker och köper dem fortfarande om jag hittar någon billig på loppis. Hittade denna blogg för ett tag sedan http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Rätt kul att läsa.

Annars så läste jag tvillingarna och böckerna om den svarta hingsten.Vilka jag har undanpackade i förrådet eftersom jag var med i whalströms bokklubb när jag var
liten. Älskade böcker, ja jag gör väl det förtfarande men det blir inte lika mycket läsning nu som då.

Julia
2008-02-10 - 10:37:08

Haha! Jo, det var helt klart kittyböckerna. Och fem-börckerna. Och vitnos-böckerna.:D Kram

Hanna
2008-02-10 - 10:38:10

Kitty-böckerna var också mina favoriter. jag och pappa brukade gå på antikvariat och leta efter de äldsta böckerna.

sussie
2008-02-10 - 10:44:56

Pelle Svanslös! Har böckerna i bokhyllan, har länge funderat på att läsa dom igen men inte gjort det. Ha det bra!

Caroline.
2008-02-10 - 10:49:30

Åh den där Kitty & fången på Rock Island minns jag att jag fick i födelsedagspresent ett år. Kitty var ju faktiskt himla spännande. Man blir verkligen nostalgisk. Minns när jag och en vän upptäckte dessa böcker. Det var i hennes mammas bokhylla och alla böcker var så högt upp i hyllan så min kompis stog på alla fyra och jag klättra på hennes rygg för att kunna få ner dem från hyllan! haha. Vacker syn! : ) Efter den gången var vi fast! vi köpte Kittyböcker, bytlånade och läste i massor!

Elin
2008-02-10 - 10:53:46

Läste ochså Tvillingarna och Kitty böckerna, älskade dem. (:

Emmelie
2008-02-10 - 11:10:23

Tvillingarna var ju helt underbara!! Jag läst och läste.

Linda
2008-02-10 - 12:14:52

Slukade också en massa kitty böcker...
tyckte de var jättespännande.

Läste faktiskt en för något år sedan..och som du sträckläste jag den..och drömde mig tillbaka till tonåren...*L*

alexandra
2008-02-10 - 12:19:54

åh, kitty och tvillingarna var mina favoritböcker när jag var liten :)

Johanna
2008-02-10 - 12:32:57

Jag läste alltid Fem böckerna :)

Angelica
2008-02-10 - 12:43:50

Jag älskade Kittyböckerna när jag var liten, hade ganska många, de flesta var från när mamma var liten :) Har alltid gillat att läsa, men känns inte riktigt som man har tid längre. :P Nu blev jag nästan sugen på att läsa en Kittybok :) Hehe..

Emilié
2008-02-10 - 13:18:03

Jag läste också Kitty, fick ett gäng av min moster som hon läst då hon var ung. Samtidigt var jag ett riktigt hästfreak så jag var medlem i Pollux, därifrån fick man massa härliga hästböcker och en utav dom serierna var kanonbra!

Fröken H
2008-02-10 - 14:42:25

Jag läste en hel del Kitty (ägde bara en, men lånade av bästisen). Hästböcker blev det också under en period (märkligt, då jag var/är helt ointresserad av hästar).

Mina favoriter var dock Jolly-böckerna (röda bokryggar, Wahlströms)av Ingrid Bredberg. De handlade om en svensk-italiensk tjej i gymnasieåldern som alltid hamnade i roligt trubbel!

Hade även några Bonnie-böcker (crazy brud i stil med Jolly) av Bengt Linder, som även skrev Dante-böckerna (gröna ryggar) som riktades till killar (vilket jag struntade i!).

Nu har du gjort mig helt sugen på att läsa dessa böcker igen - man läser ju ut dom på några timmar! :-D

Johanna
2008-02-10 - 14:58:39

Har också ALLTID läst när jag var liten. Sen jag var 7 år gammal har jag slukat böcker:) Mina absoluta favoriter var "Fem"-böckerna:) Äger alla böckerna i den serien, och de är ju ett par st:P Det tråkiga är att det inte finns lika mkt tid till läsning längre. Men har alltid en påbörjad bok, för det finns inget mysigare än att sitta i soffan och läsa:)

Julia
2008-02-10 - 16:58:01

Sant, man läser mycket mindre nuförtiden. Fast Kinsella-böckerna och Cosmo lyckas jag av ngn anledning alltid ta mig tid att läsa.

Ang din fråga; Tvillingarna var favoritserien. Nostalgi på hög nivå! :)

Julia
2008-02-10 - 19:54:41

jag älskade hästböcker av ala de slag + tvillingarna wakefield!! läste übermycket som yngre

Carro
2008-02-10 - 22:10:19

Åh, Kitty! Min systerdotter är elva år och plöjer Kittyböcker för fulla muggar så i somras när vi var på semester fick jag ta över när hon läst ut dem. Det går lite snabbare att läsa dem nuförtiden, men dom är fortfarande rätt spännande måste jag erkänna att jag tycker! =)
Bra blogg btw!

Sandra
2008-02-10 - 22:14:57

Alla språkkurser inom International Baccalaureate (min linje) går också ut alldeles för mycket på analys = glädjedödare! För övrigt undrar jag hur man över huvud taget kan betygsätta någons analysförmåga..

Minna
2008-02-10 - 22:32:34

Maj Bylock, allt med henne! ALLTALLTALLT. Men jag känenr också som du, fan va skönt det skulle vara och ha tid (inte sno från läxor/städa) för att läsa...

Pernilla
2008-02-11 - 01:33:07

Jag skulle säga alla böckerna om Pelle Svanslös. Jag tyckte inte alls om att läsa när jag var yngre och är fortfarande ingen som drömmer mig in i en bok särskilt lätt...men Pelle Svanslös var det enda man fick mig att läsa självmant :P

A
2008-02-11 - 10:06:45

Hahaha! Åh, jag plöjde också Kitty-böckern. Och Mary & Lou-böckerna av samma författare (har jag för mig).
Nu läser dottern en del Kitty och visst blir jag nostalgisk. :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: