GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

A girl in a dirty shirt..

2007-10-15 | 19:33:09 | Anna/Avanna-fakta,frågor&svar

Tvättid idag igen...
Ena maskinen verkar vara trasig.
Jippie..

Fan jag hatar att tvätta och att tumla och att torka och att bära tvätt och att sortera tvätt men jag älskar rena kläder och doften av nytvättat..

146310-2580


146310-2579


146310-2578


146310-2577


( foto: jag själv)

Jag har varit ute och gått med mamma, dagens andra promenad. Så jag har väl promnerat över en mil idag nu.
Tänker därför njuta av flertalet biscottis tillsammans med mängder te nu under kvällen.

Jag mår bra idag trots gnagande stunder fyllda av klibbig oro. Pengaångest, skuldkänslor och vilsenhet.

Det är verkligen så tudelade känslor kring det här med att ha eget företag.
Visst är det lyxigt att dagarna i ända syssla med det jag tycker är fantastiskt roligt - bild och form.
Och det gör jag oavsett om jag har en kund, jobb, uppdrag eller inte.
Det är rätt skönt att inte leva efter en stämpelklocka eller ha en chef över sig.
Det är mys att jobba hemifrån.

Men ni är nu några som undrat hur jag gått tillväga osv. Bidrag och starta eget med mera.
och här kommer de stora nackdelarna.

Jag har inte fått en enda ekonomisk hjälp eller ett enda bidrag till att komma igång eller starta mitt företag.
När jag försökte söka i juni månad fanns det inga pengar alls och reglerna för att ens få söka hade den nya regeringen ändrat och försvårat inte mindre än 4 gånger bara under våren.
Så med noll kronor på fickan och kontot ansökte jag om F-skattesedel hos Skattemyndigheten samt momsregistrerade mig.
I dessa papper måste man fylla i en rad ekonomiska uppgifter kring sig själv och företaget man tänker starta.
Den enda hjälp av skattemyndigheten jag fick resulterade i att jag för nån månad sen fick brev och hotades att få betala böter.
Nu , några månader senare, verkar det finnas pengar igen att söka, vilket jag försökte med då jag tycker det måste ju ändå vara bättre för statistiken att ett företag är igång och inte läggs ner och då ökar arbetslöshetssiffran.
Men då fick jag åter Nej eftersom jag itne kan söka om jag redan startat företaget.

Det hade varit skönt, att i alla fall under ett halvår haft den lägsta a-kassan som starte egetbidrag och som säkerthet de månader jag inte tjänar ett öre.
För vissa månader är helt panka.
Det hade varit skönt att i alla fall ha haft några tuselappar att kunna utöka företaget med, investera för att få företaget att växa. Kunna satsa på marknasdföring av mig själv för att skaffa nya kunder.
För om jag inte kan satsa så växer jag inte, växer jag inte tjänar jag ingenting och tjänar jag ingenting så kan jag inte vara egen företagare.

Det var en tjej imorse som ville att jag skulle berätta om allt detta, så att ni andra också kan få chansen att förverkliga Era drömmar.
Det hoppas jag att alla får göra.
Jag vet inte om jag förverkligat min...
Men jag hoppas Ni har lite mer tur än vad jag haft i alla fall på vägen mot drömförverkligandet.


Ni är hjärligt välkomna att diskutera detta bland kommentarerna. Om era egna erfarenheter och åsikter och ni får hemskt gärna ställa fler frågor!
Kommentera 33 st

Kommentarer
Lillefot
2007-10-15 - 19:42:27

Tack för tipsen,
du vet ju att jag funderar på det där.
Du är grymt modig som satsade och du har så många år framför dig så.. kör bara =) Kram

Erika
2007-10-15 - 19:49:19

Jag håller också på att tvätta, roligt, roligt ;o)

Tycker fortfarande att af och skattemyndigheten har behandlat dig dåligt.
Har lust att slå på dem. De ska hjälpa inte stjälpa!

Kvällskramar!

Sara
2007-10-15 - 19:50:38

Hoppas du haft en bra dag. :) Kram!

Bella
2007-10-15 - 19:50:50

Bra info. Jag ska oxå starta eget, men jag läste på ngn hemsida att det kostade typ 2000 kr bara att registrera ett företagsnamn..?

ronnie
2007-10-15 - 19:54:10

vad var det för sorts bidrag du sökte? starta eget bidrag eller något annat? jag ska ockås igenom det där träsket snart...tur att man har polare som pluggar ekonimi...

katrina
2007-10-15 - 20:01:42

Hahah jaa jag veet.. satt uppe hela kvällen igår och bara testade olika frissor :D

kraaam

Viktor
2007-10-15 - 20:10:28

Haha posarn du :)

Anonym
2007-10-15 - 20:11:32

coola bilder!

alexandra
2007-10-15 - 20:13:57

jag har nyss startat eget företag. eller, bara på låtsas, en skoluppgift haha ;)
tycker det är väldigt dåligt att man inte kan få pengar för att starta företag som du skrev. här i bengtsfors har de iår byggt ett utvecklingscentrum som ska hjälpa folk att starta eget företag, vet inte hur det funkar eller så men .. de borde väl finnas något ställe som du kan få hjälp på något sätt? ne nu svamlar jag bara, vet inte vad jag tjatar om :P

Sussie
2007-10-15 - 20:19:26

Ja, det blir nog kul. Och jag hoppas att det trilla pengar från himlen på dig så du verkligen kan satsa på ditt företag. Kram!

Fredrik
2007-10-15 - 20:23:54

det är sjuk tråkigt! vad händer mer ikväll?

Bella
2007-10-15 - 20:29:42

Oj vad jobbigt :p Jag vet inte när... känns inte som jag har pengar till det nu iaf men snart hoppas jag.

hannahsthlm
2007-10-15 - 20:35:11

Bra info! ohh..det är verkligen en djungel att starta ett företag..Jättefina bilder :-)!

tova
2007-10-15 - 20:45:27

hehe okej:P men de lyckas bli så snygga jag fattar knappt något för alla stecken försvinner och ja håller på:S?

donnasandra
2007-10-15 - 20:47:17

Usch för att tvätta! Måste vara jobbigt första tiden som egen företagare! Kram

Hanna
2007-10-15 - 21:01:29

Tack för informationen. Är ju själv intresserad av att starta eget. Får se hur det blir med den saken.. Vill ju inget hellre men det är svårt. Kram

threes`
2007-10-15 - 21:04:29

HEhE vad bra att min idé är strålande xD. ::)
Vad gulliga tvättbilder :)):

Malin
2007-10-15 - 21:11:03

härligt! det är bara bra med mig. är lite trött på vissa människor bara men det går väl över! kram

Alexandra
2007-10-15 - 21:18:06

hihi. Ja, dessa pojkar.... *hm* varför gillar de inte våra bloggar är min storsta fråga just nu. Tog foto på va jag hade på
mig idag på intervjun. Ska dock på en andra intervju imgn, så nu kommer samma problem igen. haha! Va ska jag ha nu =P

Erika
2007-10-15 - 21:45:35

Usch tvätta är inte skoj... tur att mama sköter allt sånt i familjen, de ända man begöver göra är att plocja in sin tvätt i garderoben!

Sweetheart
2007-10-15 - 22:05:10

Förstår att det kan vara jobbigt med att ha eget, speciellt startandet. Men vet att du fixar detta gumman, du är ju så duktigt!
Älskar också doften av nytvättat, men gillar inte allt jobb med själva tvättandet ;)
Puss o kram!

Emelie
2007-10-15 - 22:36:22

Svar: tack :)

fina bilder,jag längtar tills jag ska flytta hemifrån men jag ororar mig över att tvätta,jag kommer att förstöra alla kläder xD

Gbolina
2007-10-15 - 23:47:39

Avdelning A: Jag tycker om tvättstugor.
Avdelning B: Ack..:-( sicken osis du haft... Andreas på jobbet sökte efter startat sitt företag o han fick penglisar.. Antar det e bevisat nu. Du SKA bara inte få ha några pengar..:-(

Hannele paradis
2007-10-15 - 23:54:21

En god bok och bra musik förgyller tillvaron i tvättstugan :)

Maja
2007-10-16 - 09:52:05

Jag tycker det är fantastiskt och beundrarsvärt av dig att starta företag trots inget bidrag eller annat ekonomisk hjälp (räknar inte det som familjen ev. bidrar med, de är inte staten liksom). Att ändå ge sig
i det hela utan ett öre på fickan, och stå på sig och inte ge upp. Jag vet att tvivlet kommer titt som tätt, och andra känslor också, men man får vara tålmodig, det kommer fler uppdrag. :) Jag hejjar på dig! :) Kram gumman

Ida
2007-10-16 - 15:43:10

Du tog upp att det är mys att jobba hemma, och kul att syssla med vad man gillar. Sen är det negativt rekt igenom, det lockar ju inte folk att prova ;)

Josefin
2007-10-16 - 16:50:42

fina bilder anna!, massa kramar

sofi.
2007-10-16 - 18:38:45

tack för tipsen kring scanningen och sånt! jag satte mig ner och gjorde om hela bilden och genom att inte ha så mycket ork att lägga ner samma energi en gång till så blev rsultatet bättre! jag utelämnade en massa skuggningar och sånt som tidigare såg överarbetade ut.
förresten, ett bra sätt att utöka kassan utan att jobba för mycket är att vara tidningsbud, som jag är. två timmar varje natt, sen har man så man kan betala sin hyra och sätta lite guldkant på tillvaron...plus göra vettigare saker hela dagarna, som att driva sitt egna företag. :)
kommer lägga upp broschyren jag gjort på bloggen när den är tryckt. det var bara omslagsbilden jag skulle göra, resten av formgivningen sköter de andra tack och lov.
ha en bra kväll.

Josephine
2007-10-16 - 20:20:48

Det säger väl sig självt att du inte kan söka starta eget-bidrag när du redan startat och fått igång företaget. Och du har ju trots allt råd med t.ex. dyra kaffesorter framför Eldorados kaffe, svindyra dietbars framför 1 kg snabbmakaroner för 15 kr på Willys osv osv. Så så jävligt kan du ju inte ha haft det. Du kom ju trots allt igång med företaget och det måste du ju ha gjort på något sätt. Varför är du inte nöjd över att ha klarat dig utan statens bidrag den här gången? Jag skulle tycka det kändes jobbigt att behöva få pengar av andra för att klara mig (och då menar jag inte bara statliga pengar, nej, jag vill inte ha/får inga bidrag av någon annan heller, såsom t.ex. rika föräldrar eller dylikt). Jag förstår inte hur du tänker riktigt. Ta ett sidojobb på McDonalds? Eller IcaMaxi? TeleMarketing? Vad har du sommarjobbat/jobbat som tidigare?

Josephine
2007-10-16 - 21:11:56

Jag studerar och tar maximalt studielån vilket ger, tillsammans med studiebidraget, totalt knappt 7300 kr i månaden. Jag och min sambo delar på hyran som ligger på 5200 kr i månaden. Han har exakt lika mycket pengar som jag. Som sagt, så ska de som BEHÖVER bidrag, få det. Och det får dem. Jag får studiebidrag t.ex. Jag skulle hellre klara mig utan, men eftersom jag läser 3 kurser parallellt hinner jag inte med något extrajobb och med den svindyra kurslitteraturen jag måste köpa är det ett måste med bidrag. Att starta ett bild&form-företag i en så liten ort som Tidaholm (ja, jag har varit där - flera gånger) kanske inte är det ultimata, och antagligen inte lätt. Jag tycker det är modigt av dig att göra det. Men jag förstår fortfarande inte varför du är så bitter över att du inte fått några bidrag och jag tycker det är konstigt att du anklagar mig för att kritisera din ekonomiska situation när jag ger tips på saker som du skulle kunna spara in på, då jag själv inte direkt lever på toppen av samhället och antagligen har det knappare med pengar än du. Eldorados kaffe smakar för övrigt skit.

Josephine
2007-10-16 - 22:59:53

Varför skulle jag tro att du har gott om pengar när du dagligen skriver i din blogg om hur dåligt med pengar du har? Jag kan inte se något som antyder det.

Och appropå att jag skulle tycka det var jobbigt att ta bidrag - det tycker jag också. Men jag måste som sagt göra det för att klara mig.

Anledningen till att jag reagerar på det du skriver är för att det, baserat på intrycket jag får av det du skriver i din blogg, inte verkar som att du är i så stort behov av pengar som du skriver att du har. Jag antar att du nu kommer hoppa på mig med saker som "du vet inget om mitt liv" eller "var försiktig med att kritisera andras ekonomiska situation", så jag antar att jag måste ge några exempel. Jag har redan gett exempel på dina, enligt studentmått, dyra matvanor. Och det dyker upp andra inköp rätt så ofta. T.ex. 2 säsonger av Grey's anatomy på DVD eller en ny grå klänning från Lindex.
Men enligt dig är din ekonomiska situation, trots detta, mycket värre än det låter så jag får väl tro på det.

Men hade du lagt undan 50 spänn varje gång du köpt någon billig klänning den här sommaren, som du hade så dåligt med pengar, hade du nog tamefan haft pengar till att betala en annons i lokaltidningen nu.
Och tycker man inte det är värt det att leva ett så tråkigt liv i några månader i början av karriären, så tror jag inte att det går bättre om man får ett bidrag.
Det är ju inte så att du inte haft några val.

Josephine
2007-10-17 - 00:28:00

Du verkar inte förstå hur jag menar riktigt. Jag är inte ute efter att sätta dit dig som hemligt rik.
Och självklart har du lika stor rätt till bidrag som någon annan. CSN är ju förstås en helt annan grej och skitenkelt att få, men jag antar att du fått din beskärda del av just den typen av bidrag så det är väl inte det vi argumenterar om. Resten är väl i stort sett omöjligt att få om man inte går till socialen.

Jag menar bara att om man slipper leva på nudlar, har en tv, en bärbar dator, en lägenhet, en kamera (och nu pratar vi inte en trist Avant som går sönder efter en månad), femtusen par skor och kläder så det räcker till hela Kina, så har man inte en alltför hemsk tillvaro.

Var glad över att du klarar dig själv istället.
Det är så mycket roligare än att ömka sig över att någon rik jävel fick bidrag men inte du (även om det är jävligt lömskt att ta emot bidrag fast man verkligen inte behöver).

För övrigt tycker jag du gjorde helt rätt när du köpte en klänning för hundringen. Något roligt måste man ju ha när man är pank. :D

M
2007-10-17 - 03:46:44

hej hej! jag har varit intresserad av att starta eget mest för att jag tycker att det är intressant, för jag har inte direkt haft någon företagsidé. Har läst bokföring och varit på startaegetföredrag på abf.
Enligt Abf så skulle man ha fått ett starta egetbidrag på ca 6-7000/månad i om jag inte minns fel i ett halvår, tyvärr så kan dom inte bidra med detta då regeringen har strypt lite av ekonomin till Abf. Det var den informationen jag fick i maj. Att dom då hade lagt ner det där med bidrag men att det kanske ev. skulle komma på tapeten igen nu i höst. Tråkigt tycker jag, jag fick bilden innan valet att dom skulle stötta småföretagare. Svårt att slå igång ett företag när det kanske inte ens finns pengar till en registrering av företaget, i -värsta- fall. lycka till med allt, och du är grym glöm föralldel inte det!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: