GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Receptet på Lycka..

2007-01-21 | 01:42:44 | Vardag

146310-659
Tänkte jag skulle delge Er  receptet på Lycka..
..för är magen glad är hela du glad..va?
kanske inte...inte alltid.

Jag tänkte i alla fall g Er receptet på den goda pizza jag bakat både fredag och lördag denna helg och som jag inbillar mig är, om än inte smal lycka, så lite nyttigare än mycket annat i alla fall.

Ok.




 Deg - 2 st pizzor  - gräddas i ugn på 250 grader:

1/3 paket jäst smulas ned i 1 dl ljummet vatten
när jästen lösts upp tillsätt 1 krm salt och 1 msk matolja, rör lite granna
Sedan tar du 3 dl Dinkelmjöl och knådar därefter ihop allt till en smidig deg.
Dela degen i två delar och kavla ut dessa till två pizzor - cirka 20 cm i diameter
Låt jäsa i ca 10 minuter.

Bred på tomatsås

Min fyllning:
* Gör en blandning av keso och tonfisk bred den över tomatsåsen.
* Lägg på soltorkade tomater och några kronärtskockshjärtan.
* Strö på önskad mängd champinjoner och rödlöksringar
* På med riven ost.
* Några tomatskivor, jalapeños 
* Krydda med oregano över hela pizzan.

Grädda i 10-15 minuter och servera med ruccola, tomat, gurka, feferonis, majs, rödlök och eventuell dressing eller kebabsås.

Dryckesalternativ:
*Tropicanas färskpressade apelsinjuice utan apelsinkött
*Isvatten
*En kall öl

Bon Apetite!

Kommentera 6 st

Kommentarer
Elsa
2007-01-21 - 10:02:41

Åh, Yummie! Hoppas du hade en mysig lördagskväll!Kram

Karin
2007-01-21 - 10:51:56

men tääänk, jag som också gjorde pizza igår och tänkte lägga ut receptet idag:) hemmagjord pizza år såå gott! gillar det mycket bättra än "vanlig" köpt faktiskt + att det känns mycketn yttigare.. ha en fin söndag!

Anna
2007-01-21 - 11:34:20

Elsa: Mm den var god...men det får jag sota för idag *buhuhuhu*
Kramar i massor o hoppas du har en skön söndag!

Karin: Jo jag tänkte också att det är nyttigare - dinkelmjöl och massa grönsaker, lightost och "rena" produkter..men näe..svällt upp idag..dumma våg. Krram på dig!

Nora
2007-01-21 - 11:42:27

mmm, gud vad gott det verkar!

marre
2007-01-21 - 15:02:05

Mmmm... jag nallar receptet... :)

Anna
2007-01-21 - 18:32:56

Nora: Det var gott också!

Marre: VArsågod! Hoppas det smakar!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: