GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Ok, jag leker bitter krönikör med en slags åsikt om någonting - musik denna gång.

2007-01-06 | 15:11:55 | Musik/Böcker

Ok, jag tänkte nu, ett slag, gå ifrån shopping, kläder och mer shopping ett slag och skriva något som jag grubblat på i några år, nåt år, några månader, i dag...Det kan väcka anstöt, det kanske finns någon som håller med...Men ha i åtanke att jag är väldigt partisk mot det jag "favoriserar" och väldigt "hatisk" mot det jag klagar på...Ok..


Jag är fullkomligt övertstörd på alla musikjournalister och skribenter som höjer Håkan Hellström till skyarna, ständigt ger fem plus, recenserar varje spelning han gör under en turné, beter sig som fjortisar när de berättar om en handskakning med Herr Hellström backstage och framställer karln som den ende i världen som burit en sjömanskostym och kan sjunga falskt.Jag anser att många som lyssnar på Håkan Hellström slaviskt och religiöst -  alltså inte de som kan tycka någon enstaka låt är trevlig (även om detta också övergår mitt förstånd), är det synd om. Jag skulle känna mig väldigt misslyckad som människa om jag helt plötsligt en dag kände mig träffad av en av Hellströms texter och känna att ”Hey, det är ju MITT liv och MIG han sjunger om!”.

Jag hoppas, och vill tro, att kanske någonstans där inunder det vita tyget, den bleka huden och de gnälliga stämbanden känner Håkan likadant som jag. Att han faktiskt är helt överskattad och att hela cirkusen är en aning patetisk..? Jag känner en jädrans massa sorg över musikskribentkåren i de flesta svenska tidningar idag (undantag finns naturligt vis som alltid) och än större sorg för Håkanfans och en helsikes massa sorg för Göteborg. 

Något annat jag kan höja ögonbrynen åt upp till skyarna är varför det är ok för vissa band att ta sig an ett helt nytt sound och utvecklas medan andra ratas för att de fem plattor efter den första inte låter exakt likadana som fem till tio år tillbaka i tiden. Cardigans Lovefool blev en världshit och bandet hyllades, men vad har den låten egentligen gemensamt med de senaste plattornas låtar? Helt olika, men ändå så skrivs det mestadels bara bra saker om denna evulotion, det förra var bra, det nya är bra. Så kan man ta Suede som motexempel. Debutplattan från 1993 fick bara ros ros ros, likaså den efterföljande plattan Dog man star. Tredje plattan Coming up klassades som en helt ok popplatta, men de lät ju inte som förr. Head Music och A new morning ratades totalt liksom b-sidesamlingen Sci-fi lullabies trots att den senare faktiskt innehåller väldigt många låtar från de två första plattornas era, men den klassades som en onödig samling och Suede var helt plötsligt ett band att helt legitimt kasta i soporna bara för att de inte längre lät som de först gjorde. 

Likadant är det med Oasis – de har inte gjort likadana plattor efter de två första och därmed är de kass.Varför?Ok, jag kan förstå att om man gillar ett band vill man känna igen ett sound plattorna igenom, det som fick en att börja lyssna från början, men ska inte band precis som vanliga människor utvecklas? Är en bra musiker en musiker som inte ändrar sig och förnyar sig? För om de inte får det är ju själva vitsen med nya plattor utan poäng.Andra motsägelsefulla paradoxer till detta är att när Suede gick i graven och Brett nåt år senare återförenades med Bernard Butler och låtskrivargenierna från de två första Suedeplattorna var tillbaka och släppte skiva tillsammans under namnet The Tears så sågades även denna skiva, av anledningar som att de använde typiska ”Suedeord” och typiskt ”Suedesound” – alltså från de två första plattorna som Suedes senare skivor anklagades för att aldrig ha haft, men som nu helt plötsligt var gamla och tråkiga? Var det nått nytt recensenterna ville ha alltså? För det dög ju inte förr. 

Vidare var det roligt att läsa betygen efter OasiskonsertenHovet i januari. Minusbetyg alltjämt över med skälen att de var stela och tråkiga och inte som förr. Men när, NÄR  har Oasis någonsin ”put on the big show” och haft en massa mellansnack, danser och annat? Vi som stod där i publiken hade inte förväntat oss nåt annat än det som gavs och därför var vi mer än nöjda ( det kändes i alla falla som att vi alla var det). Varför förväntade recensenterna sig nånting annat? De var ju som de alltid varit, från början, och det är väl det musikkåren varit ute efter? Eller? Ingen ändring?Ok, en och annan flaska och spottloska har herrarna Gallagher bjudit på under konserter, men är ett sådant beteende något att längta efter? För när Marilyn Manson gör eller skulle göra detsamma skulle det ju bli ramaskri rabalder och ”chock”-rubriker.
Kommentera 14 st

Kommentarer
Johanna
2007-01-06 - 15:20:44

Idag ska jag va med en kompis lite senare, vet inte mera en. hitta på något skoj, sj då`??

pussss

Johanna
2007-01-06 - 15:20:49

Idag ska jag va med en kompis lite senare, vet inte mera en. hitta på något skoj, sj då`??

pussss

Johanna
2007-01-06 - 15:20:49

Idag ska jag va med en kompis lite senare, vet inte mera en. hitta på något skoj, sj då`??

pussss

Anna
2007-01-06 - 15:25:59

Johanna :nej jag har inga planer alls..laga mat, äta godis, få tjockångest..kanske kolla på Da Vincikoden...jag har hemst "tråkigt" helgliv numera...men Tidaholm är inget kul ställe att hitta på nåt särskilt i heller.. Vill åka på konserter, festivaler, bo på hotell....ju.

Pallas
2007-01-06 - 15:52:32

Instämmer helt om Håkan Hellström! Han sjunger ju så falskt att det gnisslar i öronen. Jag står inte ut att lyssna på honom. Han är konstigt överreklamerad. Jag fattar ingenting.

Anna
2007-01-06 - 16:01:01

Pallas: Ohh vad skönt - jag är inte ensam!
Tack!

Ahnna
2007-01-06 - 16:22:35

Äntligen en som också inte gillar Hellström, Jag tål inte den sjömans nissen.
Mycket bra inlägg!
Mmm, jag tycker mycket som du*ler* men ska skriva när jag säger imot också.

Anna
2007-01-06 - 17:22:39

Ahnna: Tack vad skönt att du tycker det =) Var lite orolig att det skulle "rasa" in hatinlägg nu...fast å andra sodan kanske det bara är du o nån mer som läst haha.
Du är välkommen att skriva emot.

emma
2007-01-06 - 17:23:29

guud, vad långa inlägg du skriver :O :D

Anna
2007-01-06 - 17:26:24

emma: vad många bilder du har kan jag kontra med då ;)

fast det där är mitt första långa inlägg...annars brukar det vara några rader...se o kolla.
kram

Joanna
2007-01-06 - 20:17:14

Håkan är typ jätte underbar. (Fast nej inget hatiskt med det här, bara kärlek)

ia
2007-01-07 - 03:47:15

hej svejs jag hittade precis dig o tänkte att jag kunde kommentera när jag är här :)

håkan:
jag tror att det är ytterst få människor som lyssnar på Håkan för att de uppskattar hans fina sångröst. poängen med håkan är att det är öppet, mycket hjärta och skäl och tanken på att släppa allt och inte bry sig. du tycker synd om de som lyssnar på honom, vi tycker synd om de som inte kan uppskatta honom. de som klagar på att han är överskattad i samband med klankande på rösten har inte förstått vad det handlar om.

Suede:
jag har inget direkt emot det du skrev som Suede, jag har alltid gillat dem. men det är ju sådär med musik. precis som att mycket de släpper är bra, måste man också kunna inse att ett band man gillar kan släppa kassa grejer. utveckling är trevligt och bra, men det fins vissa gränser. som med kläder. man kan mismatcha till en viss gräns, men någonstans blir det fiasko. det är en thin line.

Oasis:
jag har inte så mycket att säga här, bortsett från att jag tycker Oasis topp var för några år sedan.

det blev visst en lång kommentar det här. nu klassas jag säker som knäpp. men det är ok ^^

kram på dig

Anna
2007-01-07 - 10:52:26

Ia: Hej!
Tack för din kommentar - jag klassar dig inte som knäpp och det var kul med en lång och välskriven kommentar - lite svar på tal. Tyckte att det var jättebra av dig =)

Som jag skrev är jag ganska partisk till det jag skrev - oasis och suede är mina husgudar och håkan hellström tål jag inte - så det hela blev ju en smula överdrivet därefter.
Jag är den första att erkänna att Suedes sista platta var skit, men det var just recensenternas åsikter och skäl till det som jag vände mig emot. För vad som gäller för ett band gäller inte alls för ett annat. Det finns oftast ingen konsekvens.

Sen har jag försökt att läsa bara texter och bara lyssna på Håkan - rösten är väl egentligen det jag stör mig minst på...mina vänner har försökt få mig inse. Men jag förstår inte. JAg tycker inte att Håkan är bra. Han säger mig ingenting.

Så i slutändan ja, kanske är det mig det är mest synd om.
hahaha
kram

Ia
2007-01-07 - 14:32:27

alla har olika åsikter. sådant är kul ^^ trevligt också att få höra från någon som faktiskt inte gillar håkan också. annars blir man ju lätt lite insnöad. det är bra att det finns människor som får en att tänka till :)

kram o hejsvejs ^^


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: