GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

luciaminnen...

2007-12-13 | 08:56:31 | Egocentrerat&Vardagligt

146310-3445

(illustration: jag själv)

Godmorgon på Er och Glad Lucia!
Lussar här i bloggen för Er med hjälp av mitt lilla luciatåg.

Minns, när jag gick på lågstadiet...för en massa år sedan nu, så var jag med i en kör. Ja jag sjöng i kör på fritiden och hade en hel pärm full med låtar och texter. Jag älskade att vara med i kören och varje år vid just lucia så fick man uppträda i bibliotekshuset tillsammans med stans Lucia och hennes tärnor.

Där brukade jag stå, tididgt på Luciamorgon och gäspa mig igenom "Gläns över sjö och strand" och drömma om att en dag själv bli framröstad till stadens Lucia...

Men så växte jag ( både i ålder och i kroppsstorlek) och började mellanstadiet och skolan skulle ha sina egna luciatåg och även åka runt i kyrkor och sjunga...Ja för våran parallellklass hade en sådan där manisk gosspelälskande skrikhals till fröken med fult råttfärgat hårt och stora kaftaner på sig som tyckte att parallellklassen och min klass hade sådana musikaliska talanger...Men så blev det femte klass och några killar hade hamnat i målbrottet...och jag hade tydligen en lika usel röst som en kille i målbrottet..så de pubertala killarna och jag fick inte vara med i luciatåget utan sitta hela dagen i ett litet rum med en svettluktande vikarie och läsa Nationalencyklopedin.

Och här sitter jag idag, cirka 14 år senare..aningen bitter och tårögd, men så jäkla allmänbildad!
Kommentera 11 st

Kommentarer
Anonym
2007-12-13 - 09:09:49

Vad fint luciatåg =)
jag har också alltid velat vara lucia men tror jag får tränga bort den tanken ^^

niki
2007-12-13 - 09:33:52

Jag tycker att de lucior som var när man var yngre alltid var snyggare, nu går det i en motsatt trend tycker jag allt!

Stina
2007-12-13 - 09:58:29

Haha, så kan det vara.. Lucia var alltid kul när man var liten :)

Sofia
2007-12-13 - 10:13:08

Naaw, stackare! Kan trösta dig med att min sångröst inte är något att hurra för heller..

Kram!

anna
2007-12-13 - 10:27:17

Ska vi slå våra påsar ihop o bilda ett luciatåg du o jag? du kan vara lucia så kan jag vara tomte! o så sjunger vi "sankta lucia...ge mig en tia..." osv :D fast i rockversion såklart!

Caroline.
2007-12-13 - 10:49:49

Jag blev tvingad att sjunga solo på ett luciauppträdande, det var INTE roligt. Men är man liten och inte vågar säga emot så får man kanske skylla sig själv. Tyckte iallafall de var skit pinsamt och jag minns fortfarande den där jäkla låten den ekar i huvudet just nu!

Kitty
2007-12-13 - 10:54:48

Fint Luciatåg, hoppas du får en mysig Lucia!

leopardia
2007-12-13 - 12:01:11

men vad var det för idé?! vilken galen att inte låta folk vara med i luciatåget! jag är helt chockad... ditt luciatåg var dock typ världens sötaste!

Åsa
2007-12-13 - 13:01:28

Hm... dessa minnen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta... Tur att den tiden är förbi...

Jennifer
2007-12-13 - 16:40:25

hahah=D
Ganska komiskt ändå, och sista meningen var klockren ;)

Olavkathrine
2009-05-15 - 08:27:46

Big tnks for interesting and useful site!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: