GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

I feel so blue and alone

2007-09-24 | 09:01:50 | Egocentrerat&Vardagligt

Godmorgon kära världen på andra sidan skärmen - världsvidawebben.
Hur mås det?

Jag måste säga att det kändes lite tomt att kliva upp ensam denna måndagsmorgon med sambon redan borta och sängen tom och kall efter en helg där vi vaknat tätt intill och samtidigt.

I feel so blue and alone...som weeping willows sjunger...
146310-2372
(foto:jag själv)


Jag hade tänkt springa denna morgon för att vara lite nyttig efter helgens godissvull, tequilarosenjutningar och glasspromenader..
Men den senaste veckan har jag haft hiskligt ont i knäet när jag går.
Tror det hela började i tisdags eller i onsdags förra veckan. Knäet känns liksom låst så fort jag ska promenera. Det värker runt om knäet och även lite i knävecket. Som att det bara väntar på att få knäcka till. Det brukar mjukna efter några kilometers promenad men jag känner även av det nu när jag sitter ned, med böjt ben.
Dock kände jag aldrig av det de 2 ggr jag sprang förra veckan...
Så finns det nån kropp-sport-hälsa-knäexpert där ute?
Är det promenader jag ska låta bli?
Ska jag springa eftersom det inte känns nåt då?
Eller är det springningen i sig som orsakat problemet som gör att det gör ont när jag går?
Varken promenera eller springa?
Hmm sitter jag för mycket?
Jag promenerar alltså minst 6 km varje dag eller springer en halvmil...ibland både och...mitt arbete är till 90% vid datorn  i stillasittande läge.
Hjälp!
Kommentera 29 st

Kommentarer
Linda
2007-09-24 - 09:22:55

hehe jasså? ja mackor är väll alltid gott:P

Jam
2007-09-24 - 09:40:09

hehe du ser faktiskt fin ut i de där färgerna :)

Fia
2007-09-24 - 09:42:58

Har du ett par bra skor, så är springning bra för knät. Dock inte asfaltsspring det är snarare tvärt om. Men spring i terängen på skogsvägar och dyl. det är bra för knäna. Men såklart, ta det lungt om du får ont. Ha en trevlig dag! Kram

janna
2007-09-24 - 09:43:08

synd hoppas knät blir bättre snart då1

alexandra
2007-09-24 - 10:22:00

Du kanske har fel skor? Jag får också ont i knär när jag springer i vanliga inne-gympaskor och på asfalt, inte bra ..

Maria
2007-09-24 - 10:38:08

tuffa bilder och snygga strumpbyxor!

Emelie
2007-09-24 - 10:46:50

Ja du har rätt... arb. förm. kan stoppa upp sina besök i *** Men det är bara att härda ut, I guess. Följer man inte deras påhitt hotar dom ju med avstängning från ersättningen =( Hoppas du får en bra dag!! Ps. Mysigt med katter! jag vill oxå ha! Kramar!!

Carolina
2007-09-24 - 11:09:08

Man ska köpa ett par nya löparskor, minst varannat år och dom ska vara i minst tusenkronorsklassen. Det fick jag som tips när jag kollade efter skor senast. Goddag yxskaft :D

issa
2007-09-24 - 11:14:48

fel skor!! det va det första som slog mig. hade en kompis som envisades me o köpa billiga skor till träningen, hon åkte på benhinneinflammation HELA tiden! tillslut köpte jag henne ett par skor för jag fick nog av o träna ensam.. :P så nu har hon icke ont längre. skorna är ofta boven.. har du bra skor? förresten..har du sett bingo annonsen på din sida.. haha den är sjukt töntig:P man får skratta lite iallafall:)

Ingrid
2007-09-24 - 11:24:00

fina bilder!

martina
2007-09-24 - 11:46:07

Jag tycker du ska testa att ta det väldigt lugnt kanske två dagar. Det kan vara att dina knän bara behöver vila. Om det inte går över kan du nog sporta igen, då kan det vara något litet som går över av rörelse. Men ta det lugnt då, jogga kanske inte 5 km direkt, och sluta omedelbart om det inte känns bra.

Nadja
2007-09-24 - 12:31:54

bara för färgade strumpbyxor är så snyggt

Linda
2007-09-24 - 12:40:44

tror som flera andra redan skrivit här att de är skorna som är a & o...de är väl värt att investera i ett par riktiga löparskor trots att dom oftast gräver ett stort hål i plånkan. inte för att man inte får ont i knäna då men dom dämpar betydligt bättre än "vanliga" billiga skor och förebygger på så sätt skador. gå/jogga på mjuka underlag är oåx att rekommendera...om möjligheten finns.
fina bilder förreten =)
lycka till!

leopardia
2007-09-24 - 13:08:18

det är ju lite så att musklerna byggs snabbare än vad ledbanden tränas upp och då kan det bli knas om man har gjort pauser i träningen och sen kör igång lika hårt som vanligt typ. men fel skor är det jag tror stenhårt på och inte joggingskor från barnavdelningen, även om man kommer i dem och de är snyggare så är de inte gjorda för den vuxna tyngden. talade de minsann om för mig när jag skulle köpa joggingskor... men det bästa är att gå till en sportaffär och fråga vilka de rekommenderar om man nu joggar på tex asfalt..
sen har jag en annan grej, för jag fick ont i knät en gång och gick till farbror doktor och då sa han att man måste vara noga med att gå rakt, inte i sidled(han syftade då på mitt jobb där jag gick mellan bord) för kvinnors knän är inte gjorda för sidledstjosan, därför är fotboll inte en bra sport för kvinnor, menade han på...

leopardia igen
2007-09-24 - 13:08:57

just ja, köp zonsalva ifall det är en inflammation.

Madde
2007-09-24 - 13:10:07

OMG COOLASTE BILDEN=)

Kim
2007-09-24 - 13:17:57

jag måste också köpa träningsskor till spinningen, och såna kostar 800 kr, sen behöver jag vanliga träningsskor också. *suck* :(

Tobias
2007-09-24 - 13:21:27

Coola bilder :)

Bella
2007-09-24 - 13:37:33

Låter inte bra med knät. Jag hade avstått träning. Det kanske blir värre om du springer. Hoppas det fixar sig och du kommer på vad det kan vara. =)

Cajsaajsa
2007-09-24 - 14:37:43

Härliga bilder :)

Maja
2007-09-24 - 15:01:46

Tråkigt att knät krånglar. Tänkte bara fråga om du har promenadvänliga skor när du är ute och traskar 6 km? Och om dina joggingskor är bra? De ska inte vara gamla och utslitna. Att gå mycket i högklackat kan också ställa till med besvär för både tygg och ben. Var besväret sätter sig är rätt individuellt. Hos mig är det i korsryggen. Kan det vara knät för dig?! Jag vet inte, men försök att testa med promenadvänliga skor, och inte mycket klack, och kanske kika in nya eller bara andra mer lämpade joggingskor. Hoppas det blir bättre snart! *bamsekram*

Maxine
2007-09-24 - 15:21:14

Har samma problem.. ont i knäet, men det fick jag efter att trillat av min fyrhjuling och fick den över mig. Får ont i bland när jag går och springer eller har suttit förlänge och reser mig upp, men använder ofta "knästöd" och då blir det bättre.
Så om du inte redan använde rdet så kan du ju prova när du är ute och springer och går. Kan hjälpa, eller så går du till en läkare :)
Kramis

Ejjm
2007-09-24 - 15:25:12

ÄLSKAR dessa bilder! Du är så duktig!!!!

Sussie
2007-09-24 - 15:46:54

Som många andra säger: bra skor! Sedan kan du ha råkat vidra till knät eller dylikt så vila lite och ta det lugnt när du springer så försvinner det nog snart :) Kram

josefin
2007-09-24 - 16:00:55

jättefina bilder, ser ut som modellbilder!, kramar!

Lillen
2007-09-24 - 17:56:05

Min pappa fick problem med sitt knä efter att ha sprungit mkt i några år och fick operera sig. Läkarens råd var att han aldrig skulle springa igen utan hålla sig till att cykla. Cykla är ju bra träning det med så du kanske ska göra det istället? Tror bara knäproblemet kommer förvärras av belastningen då man springer.

Carolita
2007-09-24 - 18:20:46

Har väldigt mycket problem med knät. Sist var det när jag åkte snowboard. Bra skor krävs om man har ont knät men mitt knä gillar mjuka underlag har jag märkt. Försök att undika asfalt när du motionerar.

Amanda
2007-09-24 - 18:40:42

Kanske har överansträngt nåt ledband eller korsband?
Mitt korsband är ju skadat sen jag föll av hästen och jag måsta alltid knäcka till det eftersom det hakar upp sig o låser sig. Kanske skall ta det lite lugnt o se ifall det går över?
För korsbandsskada vill du inte ha, det är nog det värsta som finns i knäskade-väg..

Lova
2007-09-24 - 20:23:53

Fräcka tights!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: