GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Vem sitter säkert och vem hänger löst...?

2008-11-13 | 10:57:00 | Egocentrerat&Vardagligt

Jag är ju i röjar-städar-slängtagen...Klädkammaren häromdagen, förra veckan trasiga lampor,tomma förpackningar,skräp, papper..Vi ska ju flytta inom en snar framtid och jag börjar må dåligt över själva flyttpackandet och ja flyttandet av allt..Både jag och Stefan är ganska så, hmm ,stökröriga av oss. Vi håller rent och så men vi har en förmåga att spara på allt, samla på grunkor grejer saker ting mojänger och spara gamla saker fast vi köpt nytt ty " det kan ju vara bra att ha"...Precis som pappa alltid sparat skjortor och tröjor för de kan "vara bra att ha om han går upp på taket".
..Pappa är aldrig uppe på taket. Vad ska han där uppe och göra?

Jag har börjat inse att jag är lite minimalist (mamma, skratta inte..). Jag mår oroligt inuti när det är stökigt kring mig.
Alla dessa papper man sparar, bruksanvisningar, udda koppar och glas, fula knäppa saker man fått av släktingar,  förrådet uppe på vinden är fullt av saker vi inte rört sen vi flyttade hit till denna lägenhet för 3,5 år sen och således borde vi ju kunna slänga allt.. Det skulle inte vara några problem för mig.

Det enda jag har svårt för att slänga..och som jag vill spara på och få mer av är ju kläder, skor och väskor...och tidningar.
Jag älskar tidningar.
Jag har kartonger fulla emd tidningar, en stor back full, flera hyllplan med tidningar, tidningar under sängen och jag köper ständigt nya..Jag har till och emd sparat på gamla H&Mkataloger..
Men jag inser att det är dags att slänga.
Så nu kommer dilemmat. Vilka skall sparas och vilka skall slängas?
Spara de med snyggast omslag?
Spara de med intressantast artiklar?
Spara de med snyggaste illustrationerna i?
Spara de tjockare och slänga de tunnare?

Vem sitter säkert och vem hänger löst...?
Det lutar åt att spara de jag anser vara mer seriösa - Elle, Vogue, Nylon, Damernas, Modette och slänga de lie glättiga Cosmo, Glamour, Vr,gamla Solo och Hennes..



Sparar ni på saker?
Har ni svårt för att slänga?
Kom gärna med tips på hur man slänger och röjer effektivt.
Kommentera 40 st

Kommentarer
Linnea
2008-11-13 - 11:06:07

Ett tips är att kolla igenom dom,(som du tänktt slänga) och klippa ut de bilder du tycker

om och som du kan få inspiration ifrån och

göra ett kollage.

//Linnéa

Linda
2008-11-13 - 11:10:57

Jag hade 300 veckotidningar i min garderob, jag visste inte hur jag skulle göra med dem när jag flyttade dem. Det slutade med att jag bar ut alla i soptunnan. Det är två år sen och jag har inte saknat dem ett dugg.

Kia
2008-11-13 - 11:11:00

Jag var kung av spararna tills jag för två år sen insåg att jag någon gång måste flytta hemifrån. Då tog jag tag i det och nu röjer jag ut mitt rum 3-4 gånger om året. Dock har jag svårt med tidningar, jag har en kompis som är väldigt ambitiös som klipper och klistrar ihop snygga outfits men jag känner att min tid inte räcker till. Klipp ut det snygga och lägg i en låda så kommer du en bit.Men spara Vogue och de andra av lite med kvalitet. Lycka till.

Himeko
2008-11-13 - 11:11:11

Spara det som känns inspirerande och som du gillar. Finns det bara en enda sak i ett magasin som du gillar; klipp ut och spara i en pärm. Resten kan slängas eller i vissa fall säljas (och dra in en slant till nytt). ^_^

Jag har fruktansvärt svårt att slänga bort saker jag med, men eftersom jag bor på 18 kvadrat så är jag så illa tvungen ibland.

Elin
2008-11-13 - 11:12:39

uschamig, slänga tidningar är ett dilemma av rang!

flyttstädade för ett år sen då jag flyttade ihop med pojken, behöll 2007 års tidningar och alla andra fick åka till en kompis som läste och slängde.

det ömmade ordentligt i tidningshjärtat med det gick. eftersom jag fick ett gäng tomma tidskriftsamlare så kan jag faktiskt med gott samvete köpa nya utan att bekymra mig om plats ett tag framåt. ut med gammalt och in med ny inspiration!

kanske kolla igenom en gång och riva ut det du gillar och placera i en inspirationsmapp?

//Elin

Anonym
2008-11-13 - 11:16:26

Kikar in =)

Karin
2008-11-13 - 11:22:51

ah jag spar på mig allt.. a totally mess liksom, haha ändå gillar jag att ha städat så blir en svår balansgång där

anna
2008-11-13 - 11:34:27

Oh my, jag känner igen mig. Har hållit på med en förrådsrensning den senaste tiden och jag är kass på att slänga saker. Som tur är har jag en man som är rätt osentimental och bra på att rensa. Men det kan ju också leda till lite konflikter...Det blir ofta så att han slänger nåt och sedan smyger jag tillbaka det när han inte ser.

emelie
2008-11-13 - 11:40:04

nu när vi flyttade tvingade jag mig själv att gå ner till myrorna med TRE STORA säckar fyllda med kläder. med gråten i halsen... jocke ville slänga typ allt! jag fick strida hårt för att behålla mina modette-tidningar!

Anna
2008-11-13 - 11:47:03

JAg slänger allt... Jag är skitbra på att slänga... På gott och ont :o)! Lägg det du är osäker på i en kartong på vinden, har du inte saknat något efter ett år tar du hela kartongen och slänger den!

Tina - art & clothes
2008-11-13 - 11:57:52

Samlar också på allt, speciellt tidningar. Älskar tidningar. men håller med, dödsjobbigt att flytta med x antal kartonger med tunga tunga tidningar.



Jag har mitt eget knep.



Inspirationskartongen!



I den sparar jag alla intressanta artiklar, fantastiska foton & illustrationer.

och annat som jag inte vill skiljas ifrån.



Jag saknar inte tidningarna i sig, men jag saknar delar av innehållet.



När jag har inspirationsbrist rotar jag i denna gigantiska kartong av urrivna blad och hittar alltid något som roar mig. Tycker det är en bra lösning. Den bästa.

Eve
2008-11-13 - 11:59:40

Har svårt för att slänga gamla skolpapper, bankpapper, kvitton och dylikt, sånt som jag känner "kan vara bra att ha". Kläder har jag däremot inga problem med att slänga, passar de inte, eller har jag tröttnat på dem och inte använder dem, kan de lika skänkas bort och komma nån annan till glädje. En bok som berör ämnet bra är "Rensa i röran med Feng Shui" - Karen Kingston. Även om man är skeptisk mot Feng Shui grejern med energier och så, så tar boken på ett bra sätt upp hur man börjar röja, varför, och det här med "bra att ha saker" och saker som släktningar/vänner gett en och som man inte tycker om... Helt klart läsvärd iaf. Kram

- ● Rebecca ● -
2008-11-13 - 12:17:23

Vet inte riktigt.

Har varit på möta nu på förmiddagen.

Inte så roliga besked så jag har en del att ta tag i nu under dagen känner jag.



Men efter bara 1½ timmes sömn nu på morgonkvisten så känner jag att jag MÅSTE sova lite nu medans lillkillen oxå sover.



Mailade dig i natt ang min adress btw,men d kanske du sett.

Jessica
2008-11-13 - 12:54:16

Ett tips är att inte tänka överhuvudtaget, bara slänga annars blir det beslutsångest, enkelt:) Men kissen vill kanske inte att du ska slänga tidningarna? :)

Sofie
2008-11-13 - 13:06:51

Jag är väldigt ivrig till att slänga det mesta :-) Men tidningar och sånt ger jag gärna bort. Brukar "byta" tidningar med kompisar. Men, till sist, så åker de ändå i pappersinsamlingen... Får ångest av att samla på mig för mycket.

A
2008-11-13 - 14:02:14

Ååhhh, det är så hemskt att tvinga sig att rensa och slänga. Jag vill helst vänta till jag får ett anfall av röjsug. Det kommer med jämna mellanrum, dock kan det vara väldigt långt emellan. Och det händer att jag slängt saker som jag ångrat efteråt - ångest.

För ett tag sedan slängde jag mina gamla bokmärkesalbum som min mamma släpat hem till mig. Visst kändes det lite sorgligt. Där har jag liksom suttit och klistrat och skrivit när jag var liten.

Typiskt mig att bli nostalgisk!

Till slut vann förnuftet - VEM ska bläddra i skiten liksom??? Jag rev itu dem och slängde dem. Lite mindre skräp hemma. Skönt! :D

A
2008-11-13 - 14:03:28

Förresten var det en bra prio du gjort av vilka tidningar du skulle spara och vilka du skulle slänga, tycker jag.

Och de gamla HM-katalogerna tycker jag definitivt du kan slänga. Det kommer ju nya stup i ett. :D

A
2008-11-13 - 14:04:10

Förresten var det en bra prio du gjort av vilka tidningar du skulle spara och vilka du skulle slänga, tycker jag.

Och de gamla HM-katalogerna tycker jag definitivt du kan slänga. Det kommer ju nya stup i ett. :D

Vera
2008-11-13 - 14:20:24

ja du. jag sparar i alla fall de få Modette-exemplaren som finns. Drömmer om att den ska återvända.

Alexandra
2008-11-13 - 15:13:43

Man ska bara äga sju saker annars äger sakerna dig (allt annat kan du hyra på Thorn...). Nej, men skämt åsido. Du kanske inte vill vanhelga tidningarna genom att klippa i dem men annars kan du klippa ut de sidor med snygga illustrationer, omslag artiklar och spara endast dem som någon slags inspirationsbok eller något.

Maja
2008-11-13 - 15:25:57

Förstår dig precis. Min sambo är lite av an samlare, han har svårt att slänga, enligt mig inte honom själv. Hans dotter visar samma tendenser. Ibland så kör jag en rejd hemma...slänger för glatta livet, och låtsas sen som om det regnar när frågorna om "var det och det" är. Hur ska jag veta det, liksom!? :) Själv tycker jag det är befriande att rensa, göra sig av med sådant som inte tjänar något till. Men Modette-tidningarna rör ingen, exempelvis. :)

Ellinor
2008-11-13 - 16:48:57

Jag har jätte svårt att slänga kläder. Men när väl får en attack och börjar rensa rensar jag oftast för mycket... så ångrar jag mig sen. Då blir det ingen mer rensning.

Alexandra
2008-11-13 - 16:53:46

Spara dina absoluta favoriter !

malin
2008-11-13 - 17:05:52

du kan ju annars klippa ut bilder, artiklar osv du gillar istället för att spara på hela tidningar?

sussie
2008-11-13 - 17:26:16

mitt tips: klipp ut det mest intressanta och inspirerande från tidningarna och sätt istället in det i inspirationsböcker eller pärmar, det kommer nog ta 100 år att gå igenom alla tidningar men de tar ju mkt plats! har också svårt för att slänga tidningar men ist klipper ja ut de artiklar o bilder jag vill ha :)

Dead Town Girl
2008-11-13 - 17:42:22

Jag lider av gravt Ekorre-syndrom! Tidningar (gamla Frida, VR och OKEJ samt en massa andra) är den ena boven, den andra är gamla skolböcker/skrivböcker för "det är ju så roligt att titta i dem när jag blir äldre..." Och visst, det kan vara roligt att spara lite, men inte ALLT! Har lovat mig själv att göra en storstädning före nyår - hänger du på?

leopardia
2008-11-13 - 17:43:03

om jag har det allra första numret av någon tidning så brukar jag spara det, så där som ett framtidsdokument... men gamla hennes tidningar går jag igenom, river ut det jag vill ha kvar, skriver upp böcker jag tycker verkar bra osv... och sen ger jag bort dem.. har ju en kompis som jobbat på salong, så det har ju passat bra då...

gamla okejtidningar sålde jag på tradera och gav bort..



sen har jag ett annat tips som jag själv funderat på, att fräcka reportage kan man ju laminera in och så blir de tallriksunderlägg :)

therese
2008-11-13 - 18:03:59

Älskar tidningar :D

Skulle nog (tyvärr) inte klara av att slänga dom.

Men du kan alltid ge bort dom till host, host behövande... Barn!



Kram Tess

Erika
2008-11-13 - 18:16:12

Jag är verkligen en spara. Har jättesvårt att göra mig av med saker.

För tre år sen eller så flyttade jag ihop med min sambo. Vi packade då undan allt som vi hade dubbelt av och det står nere i förrådet. Orörda grejjor. Skulle lätt kunna rensas ut och skickas till second hand. Men man tar sig inte riktig för.

Det enda jag saknar är mina blå glas i modell större. De ska jag ta och rota fram någon dag.

Tidningar samlar jag också på. Så svårt att slänga bort. Men för något år sedan så fick alla mina gamla solotiningar hamna i pappersåtervinningen. Mest eftersom jag inte läser den längre.



Så rensa ut är svårt ;o)



Kramen.

Malin på Livingroom
2008-11-13 - 18:19:13

gud jag har flera tidskriftssamlare. och tidningsställ. har inte plats. måste få väck dem. eller spara de 10 bästa el något.

Mariah N
2008-11-13 - 18:29:23

jag har ocksås svårt för att slänga saker,har massor med tidningar sparade.

Lotta
2008-11-13 - 19:08:20

Jag har hur mycket veckotidningar som helst och då har jag rensat oxå! Men några som jag inte slänger är mina modette tidningar...älskade verkligen den tidningen.

Lisa
2008-11-13 - 19:59:14

skulle aldrig kunna slänga mina tidningar, dom är jo mitt allt! (; Älskar att bara kunna bläddra tillbacka om och om igen, hur gammla dom än är. Få inspiration på nytt lixsom.

Sussi
2008-11-13 - 20:08:39

Enkelt, har du inte använt saker och ting på 1½ år så är det bara att slänga.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-13 - 20:20:35

Linn: samma här..efter ett tag känns ju tidningarna som nya =)

Erika
2008-11-13 - 21:11:21

Jag är lite av varje. Jag vill spara på saker för att de betyder någonting, påminner mig om det förflutna. Men jag hatar att ha för mycket grejor, så jag sparar bara på det jag verkligen vill spara på :)



Och när det kommer till tidningar så skulle jag göra precis som du och spara de mer "seriösa". Det är de man kommer titta i senare och minnas tillbaka, det är inte lika lätt med de mindre "seriösa".

Michelle
2008-11-13 - 21:17:04

Hahaha du e precis som min karl..

Han samlar med på tidningar.. O jag blir tokig.. För jag är verkligen en minimalist! =) Förrutom kläder o skor som sagt! ;)

Kram

Ellinor
2008-11-13 - 21:21:59

Jag älskar också tidningar och jag har dem överallt!! Jag har hela min brudkista full med gamla Veckorevyn, golvet i en garderob full av gamla tidningar och lite mer aktuella tidningar i två backar i vardagsrummet och en i sovrummet. Förr lusläste jag tidningarna om och om igen, i synnerhet Fridatidningarna på högstadiet, de kan jag ju så klart ALDRIG slänga. Och jag vill faktiskt inte slänga ett endaste exemplar av någon tidning, det är min stora last.. tidningar!! Man får helt enkelt leva med och älska sina tidningshögar och hoppas att man inte ska flytta så många fler gånger i sitt liv :-)

Shirin
2008-11-13 - 21:41:17

jag sparade tidningar förut, nu sparar jag endast ELLE (dom har en egen hylla i mitt rum!), gamla Modette och Bon-tidningar. Resten åker.

Camilla
2008-11-14 - 11:53:20

Haha, naww vilken fin bild på kisen som tittar upp mot kameran medan alla tidningar ligger nere på golven :) Like it


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: