GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

drömmen och visionen...som gick i kras

2014-04-24 | 20:49:00 | Egocentrerat&Vardagligt

 
En bild från idag medan jag packade en hel del ordrar. För ja det har trillat in en ganska många på webhoppen nu sen jag gick ut med att den kommer gå i graven.
Elle rmånga och många..fler än vad som varit vanligt senaste tiden.
Men absolut inte nog för att vända på det "sjunkande skeppet".
 
MIn vision med Avanna som klädmärke och design label var framförallt att vara ett alternativ till det massproducerade så som H&M och Gina Tricot och dessutom vara ett mer hållbart miljövänligt alternativ med mycket ekologiskt i sortimentet och att allt  sytts upp på fabriker med korrekta och bra kollektivavtal, bra löner till de anställda och minimala utsläpp och kemikalier i plaggen.
Samt att jag tryckt allting själv sedan hösten 2011.
En sådan produktion kräver också att mina plagg inte prismässigt kunde konkurrera med just de stora kedjornas massproducerade och tillverkade  i fabriker med kanske inte lika bra villkor för de anställda.
Och självklart kan inte en enskild företagare heller konkurrera med multimiljonföretag heller.
Men jag försökte.
 
 
Och jag är stolt över att jag ville förändra.
Att jag vågade.
Vad jag gjort.
Att jag väl var en av de allra första bloggarna som startade just eget företag, eget klädmärke och egen shop.
Första bloggaren som designade och släppte kollektioner för Nelly.com.
Både grejerna är ganska vanliga idag.
Många bloggare är designers. Många är i samma bransch som jag, många har egna butiker.
En del vet jag att jag hjälpte i början av deras karriärer - gav tips och råd, av en del blev jag ganska backstabbad i ryggen som tack. Men jag lärde mig i alla fall att bli lite hårdare, lite mindre naiv.
Men jag har behållt min ödmjukhet och att snyfta mig till följare, fans och kunder har aldrig varit min melodi.
Kommer aldrig bli.
Inte heller att överdriva och fulskryta.
 
De framgångar jag eventuellt har uppnått har heller aldrig stigit mig åt huvudet. Jag har aldrig blivit "stor på´t".
Jag har aldrig heller förskt framställa mig som mer framgångsrik än vad jag varit. Kanske tvärtom. Kanske nedvärderat mig själv istället.
Jag har ofta varit ganska ärlig om hur tufft det varit och hur svårt det faktiskt kan vara att lyckas och ha eget företag...och att i sådant läge ändå få höra från folk " men det går ju så bra för dig"..ja det är som att skrika åt en döv.
Mnen det har varit intressant ändå att se hur en del människor bara skapar sina egna sanningar om en själv och om saker de inte har en aning om.
 
 
Men åter till bilden.
Jag stod idag då och packade ordrar, knöt miljövänlig Avannaettiketter i linnen och på tygkassar med miljövänligt snöre innan de lades i miljövänlig påse..
Hjärtat brast en stund.
De gör ont att veta att det snart är över.
Det är jobbigt att just nu fortsätta med något som jag egentligen mentalt äntligen landat i och slutat med efter lång tids ångest,
Men samtidigt är jag fylld med kärlek och stolthet över det som varit och tacksam över de som en sista gång vill stödja mig och ha något från Avanna i sin ägo.
Den kärleken, tacksamheten och stoltheten kan ingen ta ifrån mig någonsin.
Kommentera 5 st

Kommentarer
Linda på Markbladet
2014-04-24 - 21:25:37

Fina Anna!

Jag har följt dig ända sen du började blogga och sen du startade eget.
Jag har verkligen sett upp till dig och blivit inspirerad av att våga satsa på det man brinner för.

Jag har en känsla av att vissa modebloggare generellt sett är väldigt egoistiska och tänker bara på sig själva i slutändan.
Det kanske är just dom som huggit dig i ryggen.
Jag säger ändå, Karma .. Anna.

Du är en snäll, omtänksam person och du ska vara glad att du fortfarande är det och sträck på dig. När andra förstör för andra - då kommer det komma tillbaka på dom själva till slut.
Du har gjort en fantastisk insats och det som många drömmer om Anna.
Nu är det bara att ta en pausa och andas lite. Tänka, ömsa skinn och komma igen.
Du hittar snart nya vägar till att nå dina nya drömmar.

Varma kramar från en trogen läsare <3

IngelaMolly
2014-04-24 - 22:40:59

Den segrande ur hela det här är ändå du. Du kommer vara ett namn långt där framme då många av de andra är yesterday news. Jag kommer vårda alla mina Avannaplagg och bära dem med stolthet❤️
Hur de än svider nu varar ärlighet och omtanke längst. Du tar helt enkelt en välförtjänt paus nu och sedan är du tillbaka större än någonsin! Kram!

Annster
2014-04-25 - 02:10:29

Så bra skrivet :)
Kram

Linnéa
2014-04-25 - 07:16:39

Får jag fråga en dum sak? Det är trycken som finns i shoppen som du har va? Jag tänker på det underbara Monaco-trycket på en vit tischa. Har inte sett den på ett tag mer än på ett linne i strl s på rea. Way to small for this one :-) puss på dig och du och dina kläder är underbar/a

Svar: Ja det är det som finns men jag har lite restlager med som jag inte helt gått igenom. Du vill ha Monaco på vit tshirt? Du kan väl maila mig så ska vi se vad jag kan fixa. Puss o kram
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

A
2014-04-25 - 12:40:37

Har ÄNTLIGEN fått "arslet ut vagnen" (förlåt!) och beställt en "Carrie-sweatshirt".
Fick bli en storlek M.
Väntade länge på att L skulle komma åter i lager, men förstår ju nu varför den inte gjorde det.
Hoppas att den passar ändå, för jag kände direkt jag såg den tröjan att jag bara MÅSTE ha den. Så himla fin!
Och det är ju Carrie! Och citatet är bara så himla träffande! :D
Du är en av de få bloggar jag läser nästan dagligen. Är dålig på att kommentera, men OJ vad roligt det har varit att följa dig på din resa med Avanna.
Synd att det inte funkar längre, men jag tycker du har gjort det superbra och du verkar vara en stark och snäll tjej med båda fötterna på jorden!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: