GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

det där med drömkroppar och falska ideal

2011-01-05 | 19:23:36 | Krönika/Politik/Tankar


Jag vet inte vad jag tycker om Veckorevyns senaste nummer. Inte helt och hållet i alla fall.
Läst om det hos Bloggkommentatorerna, Alex Schulman, Aftonbladet, Resumé och sen stod jag och bläddrade i numret i kön på Ica idag.
Jag är väl mest benägen att hålla med kritikerna till det hela.
Det hela blir till att man ska hylla "nåt annat" än "rådande" ideal och det blir till att man istället ska tycka att nåt/nån annan är fel istället.
Som jag sett en del kommentera, det blir så fel att de uttrycker att killar "egentligen" föredrar små bröst och man ska hylla sina små bröst och så vidare..men då genast stöter man ut en annan grupp: de storbystade. Alla med stora bröst inklusive jag själv har inte silikon instoppat utan är storbystade av naturen.

För min del blev det även så att jag hela tiden jämförde Molly före och efter. Fin på båda bilderna och jag kan inte säga att jag tycker att den retuscherade bilden är ful för då skulle jag genast dömma ut en massa tjejer och kvinnor som har just sådan kropp naturligt utan retusch.
Och hade det varit jag som hade ställt upp på en sådan grej hade det nog snarare stjälpt än hjälpt..Jag hade säkert hamnat i tankar som " vad snygg jag kan bli" om jag bara går ner i vikt, vad bättre kläderna skulle sitta.
Men det är strongt av Molly att våga..att klara. Jag tycker att Molly är det största plusset med detta nummer.

Men för mig har det aldrig varit retusch och bilder i tidningar som skapat "idealbilder" eller komplex.
Det är ju i verkliga livet..i provrummen, i garderoben, på catwalken, på film, på bussen, på stan. Mina hjärnspöken stormar när jag jämför mig med nåt verkligt inte med nåt på bild.

...men visst vore det önskvärt att tidningarna även visar verkligheten så som den är och då gärna att den tillåter och visar stora bröst små bröst, korta tjejer, långa tjejer, medellånga tjejer, acnehy och fräknar såväl som porslinshy, tunt och stripigt hår och fantastiska svall. Komplex och självdestruktiva självhatstankar handlar ju ofta om så mycket mer än om bara midjemått och vågsiffror.

Så jag hoppas väl att VR i så fall fortsätter med att i framtiden även då ta bort " perfekt hy är senaste trenden", jeansguider för alla kroppstyper - som ju ändå bara passar få kroppstyper osv..
Hur långt vågar de gå för våga visa vad de nu kallar "normala" kroppar och tjejer? Ska de inte ens sminkas och snyggas till innan en fotografering?


Och jag undrar för mig själv att om de bara hade satt Molly utan retuschering på framsidan och inte påpekat och visat just skillnaderna..hade så många ens tyckt att det var nåt annant än just en skitsnygg tjej på framsidan? Hade folk tyckt att " men jösses har de satt en tjock tjej på omslaget?"..Mollly är ju inte ens gnutta överviktig utan retusch.

Nej Veckorevyn hade varit en mycket större size herohjälte för mig om de hade satt en oretuscherad Molly på framsidan och sen inte ens gjort nån grej utav det över huvudtaget...och hade de sen fått kritik för det ja då hade man kunnat ta den snedvridnaidealdebatten utifrån det.

Kommentera 19 st

Kommentarer
guzmania
2011-01-05 - 19:58:06

Skulle vilja se den oretuscherade bilden..Ser inge konstigt i den där bilden, förutom porslinshyn, annars är den väl ganska "normal"?

Anna
2011-01-05 - 20:39:57

Precis, varför ska man alltid göra något bra genom att klanka ner och jämföra med annat. Är man stor kan man väl känna att man är snygg utan att hitta någon att vara snyggare än för då har man ju inte fått nåt självförtroende utan bara hittat en snabb lösning?

Sofia
2011-01-05 - 21:25:15

Jag förstår tanken, den var säkert god. Men det blev så fel. De där tjejerna såg dessutom ut som modeller hela högen, knappast representativa...



Kram!

Sofia
2011-01-05 - 21:26:04

Jag förstår tanken, den var säkert god. Men det blev så fel. De där tjejerna såg dessutom ut som modeller hela högen, knappast representativa...



Kram!

Anna
2011-01-05 - 22:58:03

Det är väl det vi snart kan förvänta oss av tidningarna? De kommer att sätta in EN oretuscherad bild utan att skriva något om det för att vi ska uppmärksamma dem och berömma. För att samla poäng. Men det kommer stanna där, fingrandet i photoshop kommer nog inte få en vändning på många många år. Om det ens någonsin kommer att försvinna.

Marcus Å
2011-01-05 - 23:14:33

Jag håller med dig om att tidningar borde bli bättre på att visa verkligheten och inte retuschera hela tiden. Samtidigt tycker jag att detta är ett bra initiativ från VR sida vilket du också är inne på.



Dock håller jag inte riktigt med dig om att de skulle haft en vanlig bild på framsidan. Nu skapar de ju ännu mer diskussion kring detta eller hur?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-01-05 - 23:18:14

Marcus Å: jag vet inte om de skapar diskussion kring själva kärnproblemet dock, diskussionen har ju mer blivit kring om det är bra/dåligt gjort av VR snarare än själva grejen det handlar om.



HAde de haft en "vanlig" bild på framsidan och inte gjort en grej av det över huvudtaget men fått kritik för det..ja då hade det verkligen blivit en intressant grej för då kunde Veckorevyn verkligen ha svarat för att " vadå? vi tog en skitsnygg tjej som hon ser ut på framsidan, we think she is gorgeous..got a problem with that?".

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-01-05 - 23:21:21

Anna:fast det intressanta är ju att se om vi ens skulle reagera över om den inte är retuscherad..?

Vi vet ju hur människor ser ut..det är ju först när vi ser före/efterbilder som vi märker en skillnad.



Om de hade satt molly på omslaget oretuscherad och inte ens nämnt nåt om det, först då hade det varit intressant att se om det ens hade blivit nån debatt elelr om folk ens reagerat och om de reaktionerna hade varit negativa "men fy vad fult" ja då hade Vr verkligen kunat göra en bra grej och kontra med att det är kritikerna som är "sjuka" i huvudet...samt påbörja debatten huruvida snedvridna ideal vi har .

Marcus Å
2011-01-05 - 23:23:05

Du har en bra poäng där. Blir ju väldigt mycket att VR ska plocka lite creed för att de är en bra tidning som förespråkar alla i samhället och inte bara det sjuka ideal vi har idag. Alla är ju bara smala i den tidning och de är väl extrema med detta, eller har jag helt fel?



Och jag kan delvis hålla med dig om detta men jag tror de tänkte som så att de vill göra den bilden extrem bara för att visa. Men jag är med på hur du tänker också. Går ju diskutera fram och tillbaka vilket jag antar att de gjort på redaktionen också..

dissy
2011-01-05 - 23:34:12

Alltid lika intressant och intelligent läsning.

Elin [ n e v n a r i e n ]
2011-01-06 - 09:56:25

Håller med om det... att om de hade satt henne utan retusch och inte gjort någon grej av det.. så hade det vart mer värt för en som läsare..

Gosia
2011-01-06 - 09:57:35

"Spana in Mollys extrema förvandling"

"Hemligheten bakom Molly Sandéns drömkropp! - Nya LYS-metoden"

Hahaha fyfan jag förstår inte hur lågt man kan gå för att sälja tidningar OCH försöka bortförklara allt med att man faktiskt visar "sanningen" i tidningen.

Känns lite som IN TOUCH nivå där faktisk... Och det är väl ingen direkt komplimang.

Jag förstår inte grejen, när jag läste om hur man ska skriva lärde jag mig bl.a. att man INTE ska lura läsarna så de tror att artikeln handlar om en sak för att locka de och sedan låta de bli besvikna...

Det är sjukt dålig journalistik bakom det här, sedan att VR pekar ut och stoppar människor i kroppsfack är ju inte någon nyhet direkt.

Ne, usch, va trött jag blir på sådant.

Helén
2011-01-06 - 11:32:19

Jag känner mig inte som målgruppen för VR eftersom jag inte läst den på 15 år. Jag har inte läst hela repotaget men tycker att de ska ha cred för att de vill påverka/påvisa för unga tjejer (som jag tror e målgruppen) att det är ok att inte se ut som en fotomodell. Sen kan man ju alltid disskutera hur de borde ha gjort, det finns säkert saker som kunde gjorts bättre. men de har fått en enorm uppmärksamhet till ämnet här på nätet och de gör nåt som de tror ska lyfta självförtroendet hos unga. Sen slår ju alltid de egna gamla farhågorna igenom, tex så har man alltid haft små bröst så tänker man ur den synvinkeln och menar säkert inget illa. Men det blir ju sällan perfekt. Men jag hoppas att ändå att de fortsätter göra nånting istället för ingenting. Hoppas du har en bra dag idag! Kramis

Julia
2011-01-06 - 13:02:56

Jag förstår VR:s idé men jag håller med dig. Det blir som fel hur man än vrider och vänder på det; skulle de sagt att kurvor är inne och att killar gillar kurvor skulle alla som saknar kurvor ta åt sig. Nej, en drömkropp är en kropp som är frisk, hälsosam och som man trivs med och mår bra med, oavsett form eller storlek.

Linda
2011-01-06 - 13:29:37

Bra åsikt! Jag håller helt med - varför inte bara visa henne på omslaget som hon är, från hennes bästa sida?

Josefine
2011-01-06 - 17:25:40

Har inte läst tidningen men jag såg den oretucherade bilden och tyckte det var lite synd att de valde att ha den retucherade bilden som framsida. Varför inte ha en äkta bild för en gångs skull som framsida liksom.

Tess
2011-01-07 - 12:21:24

Håller med att när man ska hylla något, så trycker man oftast bort en annan grupp.

Sara
2011-01-08 - 08:39:40

Precis så jag tänkte när jag läste den. Länge sen man köpte en VR, men har läst lite om detta numret och blev nyfiken.

Julia
2011-01-08 - 10:00:13

F*n också! Grrr! vad sur jag blir! Hade skrivit typ ett helt inlägg till kommentar och så försvinner det :/. Men i alla fall så tycker jag att du har ett bra inlägg här! Och jag tycker det är så tråkigt att folk blundar för vad som kallas verkligenheten och försöker skapa något perfekt ideal över hur man ska se ut. Tänk så tråkig världen skulle se ut och vara om alla såg och var likadana...


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: