GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

när modekärlek gör ont i hjärtat

2011-07-16 | 22:54:02 | Modebloggerskan , Mode & Modestuff

Ibland gör det så förbaskat ont.
Det blir till en sorg.
Och en ilska.
Och så det där självhatet då.

Jag älskar verkligen kläder..kläder mode stil plagg looks.
Jag kan ju gå i timmar i klädaffärer och drömma mig bort på nätet i webshops och fullkomligt med ögonen äta upp bilder i modetidningarna.
Det finns så jävla mycket snygga kläder.
Men det är så himla lite jag kan bära.

Min kropp är verkligen helt och totalt fel för så många av de plagg jag vill bära, till den stil som i hjärtat är min.

Absolut snyggast i blogosfären i vad gäller stil och look just nu, tycker jag är AnnaWii. Hon sopar banan med alla Elin Klings, Angelica Blicks, Columbines och Kenzas.
Och hon har den där stilen som jag själv så gärna bara vill gå runt i.
Men det är skillnad på Anna och Anna. AnnaWii har den där slanka långa kroppen med små bröst som inte kräver bh, linnen och toppar får ett snyggt fall. Jeans kommer till sin rätt på benen.
Jag har en väldigt kort satt knubbig kropp med stor byst som gör att många plagg bara sitter klumpigt och får mig att se än större ut. Det finns de som är kortare än mig - the Olsen twins t ex men de har ju väldigt späda kroppar i övrigt också.
Jag har lärt mig vilka plagg som kan forma till och ta bort skavankerna på min kropp..men tyvärr är dessa plagg inte alltid min stil.

Det här är bland det snyggaste i outfitväg jag sett i sommarbloggsverige i år: Annawii.

 

Önskar verkligen jag kunde vara så där i psyket som Blondinbella uttalat sig - att hon verkligen inte lägger ned tid på älta mat och kropp.


Kommentera 25 st

Kommentarer
pimpXprincess
2011-07-16 - 23:18:09

Ja, fyfan va skönt det vore att slippa tänka på mat och kropp :/

Sandra
2011-07-16 - 23:28:31

Förstår precis hur du menar :(

ANNAWII
2011-07-16 - 23:29:18

Du är världens raraste gumman men jag blir så ledsen när du inte är nöjd med dig själv. Jag är absolut inte perfekt men efter många år av komplex och väldigt låg självkänsla börjar jag äntligen trivas med mig själv, inifrån och ut, och det är något jag önskar att du också skulle göra. Du anar inte hur många gånger jag önskat att jag varit mer proportionerlig och haft en lite mer timglasformad kropp som du men det är något jag aldrig kommer att få (hade inte den formen när jag var större utan har alltid varit hyfsat rak oavsett vikt). Gräset är inte alltid grönare och jag tror att det är viktigt att inte stirra sig blind på vad man inte har och i stället se vad man faktiskt har :).



Stor kram finaste du!

ANNAWII
2011-07-16 - 23:32:42

Sen måste jag även tillägga att detta är bilder, jag redigerar dem visserligen inte men du anar inte vad vinklar och ett par riktigt höga klackar kan göra. Jag är ju inte heller särskilt lång och jag har t.o.m. fått höra av klasskamrater att jag är så liten i jämförelse med mina bilder haha ;).

Agneta
2011-07-16 - 23:43:33

Modet idag är inte speciellt smickrande för oss korta människor. Och som du säger så är det inte alltid det man tycker är snyggt det man ser snygg ut i. Kläder och kropp är inte alltid en lätt kombination.

Malin
2011-07-16 - 23:46:31

Verkligen bra skrivet. Jag tycker att du är så himla modig som vågar dela med dig av dina tankar om det här! Stor kram till dig, du är bäst!

J e n n s a n s m o d e ♥
2011-07-17 - 00:01:59

Det är så himla svårt att bli nöjd med sig själv, även fast det vore självklart att älska det man har. Börjar bli trött på att hela tiden tänka på kost/träning och hur kroppen formas.



Men du är vacker och begåvad Anna!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-07-17 - 00:17:24

Annawii: Du ser i alla fall jätteproportionerlig ut enligt mig gumman och jag tycker ju att allt som är längre än mina 157 cm är långt.

Jag vet inte om jag ser dig som "perfekt" jag tycker bara att du är jättefin och att det du bär sitter fint och det ser bra ut på bild och du lyser inifrån och ut och att du hittat din stil och att den passar dig helt igenom.



Självklart vet jag att klackar vinklar och kameran gör sitt till - jag är ju fotograf, men allt går inte trolla bort, mina korta tjocka ben kan inte se långa och slimmade ut oavsett byxa eller klackar...det är så bastant.



Jag har följt din blogg länge och vet att du tampats med dina demoner och jag är så glad att du verkar må så himla mycket bättre nu gumman.

dissy
2011-07-17 - 00:49:03

Ush vad jobbigt det var att läsa detta. Blir så ledsen.. Jag tycker att du är lika fin som Annawii. Enligt mig är du alltid smasching! Jag hoppas att du någon gång inser detta. Och jag kan säga att det bästa man kan göra när man mår dåligt är helt enkelt att sluta läsa de bloggar som gör en ledsen över sig själv för ett tag. Det gjorde jag och det fungerade. Visst kan man inte skydda sig för alltid men man behöver andas ibland och hitta tillbaka till det man tycker om med sig själv utan att skuggas av allt det man vill vara. Enligt mig är kurvor (ja du har vackra, kvinnliga, underbara fomer!) mer kvinnligt att vara rak som en pinne. Jag önskar jag hade mer former. Men ibland får man bara acceptera sina gener och göra det bästa av det. Och du kan absolut köra en sån outfit som annawii men med en stadig bh som håller dina vackra kurvor bekvämt på plats:)

dissy
2011-07-17 - 00:53:27

Åh det låter som att jag klankar ner på fina annawii men jag hoppas att det inte är så du tar det. Hon är också smashing och har en underbar klädstil. Det jag vill komma fram till är att dina kurvor är fina, och att jag själv gärna skulle vilja ha lite fler då jag tycker att jag ser rätt "rak" ut i kroppen.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-07-17 - 01:09:52

Dissy: tycker inte alls att du ser rak ut på de här senaste bilderna i alla fall Dissy. Tycker du ser jättefin ut.



Sen det här med kurvig, antar att det betyder olika för olika människor.

Jag tycker inte att jag är kurvig. Jag är knubbig med stora bröst och kraftiga ben.

Jag har ingen definierad midja. Kurvig för mig är välsvarvad ala Marilyn Monroe, ala Beyonce, anna Nicole Smith i H&Mjulreklamen från 93 eller när det nu var.



Jag kan absolut inte bära upp en liknande outfit som Anna, jag har inte benen till det. Jag kommer knappt i ett par jeansshorts och de jag kommer i är inte det minsta smickrande för mina ben tyvärr.

Och det är just den lilla bysten som gör linnet så snyggt på Anna, en stor byst - looken är borta.



kramar!

Annster
2011-07-17 - 03:45:21

Känner igen dom tankarna :/

L I L I J A
2011-07-17 - 09:54:53

Förstår precis... Stora bröst & höfter får inte existera i modevärlden & det är väääääldigt sällan jag hittar ett plagg som både är snyggt & sitter bra.



Allt som sitter lite löst får mig att se tjock ut. Allt som sitter tight avslöjar "för mycket" känner jag :S

Cecilia Bergman
2011-07-17 - 10:57:44

Känner igen mig ... Inte alls kul! :0(

Maja
2011-07-17 - 11:08:17

Bästa sättet att trolla bort skavanker är faktiskt leende och självförtroende. Det gör sån skillnad!

smultris
2011-07-17 - 12:44:51

jag känner så jäkla väl igen mig i dina ord och jag tror att sjukt många människor också gör det. jag har alltid vart kort med former och jag har alltid önskat mig en helt annan kropp än den jag har (och gör fortfarande) och det spelar ingen roll vad alla andra säger till en eller hur mycket dom säger att man är fin för man måste komma till insikt själv och gilla sin egen kropp. jag längtar till den dagen.



sen är jag ju helt fascinerad av dig, du ha såna klänningar som jag aldrig kan ha men vill ha, på dig sitter dom ju skitfint och själv ser jag ut som ett bergstroll... så jag avundas dig... bara så du vet.



(och jag tycker också att Annawii är grymt cool och snygg, men det e du med ju ;) )

anna
2011-07-17 - 15:56:53

hmmm... fast jag tycker ju att du har sa otroligt mycket mer personlighet an de tjejer som du listar som ideal... istallet for att se ut som en dussintjej sa ser ju du verkligen ut som den konstnar och designer som du ar! vacker, sensuell, originell... pa basta satt! kanske latt att saga, men vem skulle inte vilja se ut som du?! ha en lovely day!!

Lotta
2011-07-17 - 16:45:48

Jag vet exakt vad du menar. Man ser bilderna, längtar och drömmer och så står man där i provrummet och ser ut som en småfet dvärg med taxben och allt ser bara fel ut. Men tyvär är det bara att gilla läget och lära sig att klä sig efter sin kropp och ändå försöka hitta plagg som känns "jag" =) Kram på dig dunderpuman!!!

Lina
2011-07-17 - 17:45:32

Läste till nån du svarade att du är 157 cm? Det hade jag aldrig kunnat tro! du ser längre ut på bilderna, och du kan t.o.m bära långklänning för din längd. Jag är bara 154cm, och kan aldrig ha en klänning som går under knäna. Det gör att jag ser ännu mindre ut men du passar jättebra i det! Har själv stor byst, men bredare höfter än dig. så jag förstår vad du menar. Har jättesvårt att köpa kläder som sitter snyggt så jag shoppar nästan aldrig längre. Blir bara deprimerad av det. Tycker iaf att du är jättefin o har en fin kropp, även om det är svårt att ta in så tycker jag det o många andra som läser din blogg :)



ps. nu börjar jag verkligen sakna en nymålad tavla av dig! Ha det bäst :D kram kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-07-17 - 19:17:11

Lina: oj..jag som tycker det syns så väl att jag är en kortis och att jag ser än kortare ut för att mina ben är så stabbiga. Finns ju korta som ser långa ut för de har slimmade ben.



kläder generellt är ju itne sydda för kortisar, det blir helt fel proportioner på det mesta =(



du..jag börjar faktiskt bli riktigt målarsugen nu så det kan hända att det dyker upp en tavla eller två inom det närmsta.

stay tuned!



kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-07-17 - 19:53:12

anna: hmm jag har inga direkta ideal..tycker bara att Annawii är så himla fin och har den look jag själv liksom alltid huvudet sett mig som på nåt sätt men som krasas sönder i provrummet..

men tack för din oerhört snälla värmande kommentar!

Det betyder massor ska du veta!



kramar!!

Leja
2011-07-18 - 00:07:15

jag känner igen mig jättemycket i det du skriver, men vi får försöka komma ihåg att se positivt på oss själva och vara nöjda med det vi har. vi är ju jättefina!

Tänk hur många som avundas tjejer som HAR figur.

Men ja, gräset ser ju ofta ut att vara grönare på den andra sidan. Men vet du? Jag tror inte att det är det...

Helena
2011-07-18 - 14:48:05

Många tänker så. Jag har vänner som är mycket slanka som skulle vilja ha former. Man vill ju ha det man inte har, såklart. Men jag tycker du är jättefin ändå! Så brukar jag försöka tänka om mig själv när jag är missnöjd, att man ser det fina i andra oavsett deras kroppsform och att det inte alltid är den där ''smalaperfekta'' som är snyggast. :)

Linda
2011-07-18 - 19:17:23

Jag är ju också kort och bystig, känner igen ditt tänk. Lite läskigt bara att idealet, som styr trender och påverkar oss, ofta är tänkta till tjejer som inte bara är slanka utan ovanligt smala. Nästan som ett barns kropp, som när man var elva år. Vi fick former, och de ska vi egentligen bära jäkligt stolt. Sen är det ju skilnad på kurvor och de där extrakilona man kan slåss med, men försök se hur fin du är. Ofta tänkt att du har så vackert hår, sexy boobs, smittande fint leende... ...Och du kollar säkert i spegeln direkt på det du irriterar dig på.... Puss!

Emma says style, love & rock and roll.
2011-07-19 - 10:29:24

Man ska helt enkelt inte jämföra sig med andra. Det går inte, vi alla är olika och vi är vackra på olika sätt. Jag som har ovanstånde Anna som en av mina bästa vänner har det här snacket jämt om att försöka att inte jämföra sig med andra och acceptera sig som man är. Vi jobbar stenhårt på det och kommer på oss själva ibland när vi står framför speglarna innan vi ska ut - ååh, jag önskar jag hade din midja, men ååh jag önskar jag hade dina ben. osv osv, och så får vi skratta en stund åt våra dumheter och försöker bombardera varandra med komplimanger istället för att trycka ned oss själva. Så Anna, ta åt dig av detta istället för att jämföra dig och trycka ned dig själv; Ditt hår är alldeles underbart. Det är många gånger jag avundats det. Särskilt när jag själv försökte få sådär vitt hår men mitt såg alltid livlöst ut och ditt ser så fint och fräscht ut!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: