GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

SkönHETSen

2011-12-14 | 12:35:36 | Krönika/Politik/Tankar

I måndags var det dags för ännu en av mina krönikor i lokaltidningen.

Och som alltid, så publicerar jag den här på bloggen några dagar senare.


-------

Det är mycket kropp nu...Eller lite kropp beroende på hur man ser det.

Klädkedjan Gina Tricot har varit i blåsväder senaste veckorna. Anledningen är de skyltdockor de valde att köpa in och använda när de gjorde en nyöppning av sin flaggskeppsbutik på Götgatan i Stockholm. Dockorna i fönstren var de smalaste man skådat och påminde mest om kroppar som har väldigt långt gången anorexia. Gina Tricot hävade att det var konst, kritikerna hävadade att det var skandal och ännu ett led att skapa än mer hets och press på oss tjejer och kvinnor hur vi ska och borde se ut.

Kanske att vi inte direkt jämför oss med dockor av plast men indirekt får vi ju en drömbild av hur de där plaggen “ska sitta” genom att titta på plastkvinnan som marknadsför dom. Och sen spricker både drömmen och självförtroendet i provrummet när spegelbilden visar nåt helt annat om vi nu ens får på oss kläderna alls. För det har hänt nåt märkligt med passformen och storlekarna på kläderna. Jag var väldigt överviktig under gymnasietiden mot vad jag är nu men jag upplevde det aldrig så svårt att hitta kläder som passade då som jag gör nu när jag är smalare.

Jag dejtade en kile när jag bodde i huvdstaden året efter studenten och en kväll gick vi förbi skyltfönstren vid Hötorget. Killen uttrycke en genuin sorg för oss tjejers skull då han tyckte det verkade som att kläder för kvinnor verkade sys upp för personer helt utan bäckenben. Sen att detta var ungefär det enda vettiga han nånsin sa är en annan historia...

Extremt smala skyltdockor tillsammans med bantningstips i var och varannan tidning tillsammans med väldigt smala catwalkmodeller tillsammans med väldigt märkliga storlekar på kläderna tillsammmans med retuscheringar i tidningar där inte ens de allra vackraste duger som de är skapar sådana otroliga krav på oss och våra kroppar men framförallt våra psyken.

I skrivandes stund så läser jag dessutom att H&M egna webshop inte ens använder sig av fotomodellers kroppar utan helt datagjorda kroppar som de satt på fotomodellers huvuden. Hur långt ska det gå? Hur falskt och fejk ska det bli?

Jag tycker att det är sjukt att vi år 2011, många många år efter att vi rivit Berlinmuren, upphävt urbota dumma regler om att svarta inte får åka samma buss som vita och att det nu äntligen är lagligt för homosexuella att gifta sig och skaffa barn , att överviktiga, storväxta och tjocka ska behöva gå in på sina egna särskilda avdelningar i klädbutikerna. Är det så jäkla svårt att fortsätta hänga storlek 46 och uppåt på samma ställning som de så kallade normala storlekarna?

Varför ska det så fort en modell med lite friskt underhudsfett visar upp kläder i en tidning skrivas ut som “kurvigt mode” eller “ Kurvig modell”.

Det där kurvig är ju för övrigt ett väldigt missvisande ord. De vill få det att låta som att modellen i fråga är jättestor när det i själva verket bara handlar om att hon hr lite mer bröst och rumpa än ett benrangel. Marilyn Monroe är på tapeten igen och benämns ju ofta som ett sundare ideal till skillnad från dagens kändisar. Men sanningen är ju att Marilyn var inte särskilt stor hon heller, inte kroppsmässigt och inte ens hon – världens vackraste kvinna stod emot skönhetshetsen. Hon jojobantade och inför stora event tömde hon sig och krympte en storlek eller två genom lavemang.

Vi kan lika gärna slå fast att ingen av oss kommer nånsin leva upp till de där förbannade idealen. Ingen av oss duger egentligen som vi är om vi ska följa alla råd och mallar. Men vet ni vad? Det är det som gör oss unika, det är det som vi ska ta vara på och intala oss att vi ändå är perfekta precis så som vi är. Vi ska vara glada för att vi har bäckenben.

 

 

 

Kommentera 15 st

Kommentarer
Maria
2011-12-14 - 13:18:35

Superbra skrivet, som vanligt :) Själv är jag glad att jag under flera års tid lyckats hålla mig NORMALviktig (enligt BMI) till skillnad från när jag var yngre och alltid låg på gränsen till undervikt. När jag var runt 18 vägde jag typ 43-44 kg som minst, helt sjukt :S Jag är dock kortväxt så det var ändå inte akut undervikt..



Vet inte riktigt vad min point var här, men kan konstatera att jag hellre har nåt "extra" kilo än att alla revben sticker ut..

Jennsans
2011-12-14 - 13:29:24

Du skriver så bra Anna! Håller med dig. Har missat det där med GinaTricots skyltdocker, måste kollas upp... Låter ju helt bisarrt!



Kram på dig

Sofia
2011-12-14 - 13:36:48

vad bra skrivet :D

Jennifer Nilsson
2011-12-14 - 15:33:46

Vilken klockren text :) Jag känner så väl igen mina tankar bland dina ord, och jag själv har sådana problem med självförtroendet då jag är överviktig. Tack för en uppmuntrande text - och tack för att du säger det andra inte inte vågar säga :) Kram!

Bim HD
2011-12-14 - 16:09:36

Hm, helt enig och håller med och... funderar.... Slötittade på någon tvkanal, ett program med en duktig kille på att klä kvinnor i billigare kläder som ser ut som - från catwalken - med enbart en minimal ändring mm. Duell oftast mot en kvinna som jagar fram kläder för pengar som inte ens ingår i samma liga man själv lirar. Dvs, man skulle inte ha råd med skosnören ens om det fanns det på skorna. Folk i sk publik får rösta på vilken som klätt sina modeller bäst - modeller, ja - och han vinner de gånger jag har kollat. OCH oftast är det även en annan grej med i programet - eller om det är olika? hehehe... samma personer förekommer i samma ibland... Till saken! I ett av dessa program var det nämligen två grupper som skulle se till att få IN normalstora provdockor i ett skyltfönster - enbart övertala butiksägaren att låta provdockan få STÅ i skyltfönstret i x antal minuter. Jag lovar att de hade problem!!!!! Det var provdockor framtagna av normala kvinnliga mått - inte för tjocka, normala... heeeelt otroligt...

Må så grankott... kramis Skruttisen.....

Hm, undrar om han inte har två program - ett med modet och ett där han försöker lära kvinnor älska sina hemska kroppsdelar??? ;)

Sascha
2011-12-14 - 16:40:21

Vilket toppeninlägg!! Jättebra skrivet!!

Anonym
2011-12-14 - 18:53:11

Men hur jävla schysst är det av dig och alla andra att kalla oss naturligt smala för benrangel då?! Du pratar ju emot dig själv. Man får inte kalla en person som faktiskt har kurvor för kurvig. Men man får kalla en naturligt smal människa för benrangel när man inte ens hör benen rangla där man står eller går?

adelina
2011-12-14 - 19:14:15

väldigt bra skrivet Anna!!!



Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-12-14 - 19:26:06

Anonym: Man får visst kalla en kurvig för kurvig det har jag inte sagt nåt om, jag bara tycker att ordet kurvig används på fel sätt.

Och jag har inte nämnt nånting om naturligt smala i denna text mer än att inte ens ni smala duger längre.

Och med benrangel syftade jag inte ens på en smal levande person utan såg mer ett sådant där skelett framför mig som fanns i biologisalen när jag gick i skolan.

Visste inte heller att "rangel" var ett ljud.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-12-14 - 19:32:13

Sanna
2011-12-14 - 20:40:06

Har inte med inlägget att göra (har inte hunnit läsa än) men såg i webshoppen att du lagt upp zombiepig/unisex för 0 kr, tänkte om du ville ändra det :) kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-12-14 - 21:01:11

Sana: Tack så hemskt mycket för att du såg det och sa till!

Mailar dig en rabattkod!

Sara
2011-12-15 - 07:03:43

Mycket bra skrivet!!

Annie
2011-12-15 - 20:12:05

Word!

Heja Anna!! :)

Andréa
2011-12-16 - 11:40:17

Bra inlägg! Läsvärt :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: