GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

home sweet home..maybe not

2010-09-15 | 21:39:29 | Egocentrerat&Vardagligt


Fan skit piss kuk blä helvete.
Varför kan man aldrig få nån lite längre period av happiness än bara nån vecka?
Dessa käftsmällar som ska komma gång på gång på gång just när man alltid satt sig ner och sagt "ahhh..det ordnar sig nog"..

Ni som läser denna blogg regelbundet har nog fattat att jag är en hemmagris. Och att jag totalälskar den lägenhet vi nu bor i sen december 2008.
En underbar gammeldags femma, högt i tak, öppen spis, roliga detaljer, egen vind, inga grannar, egen tvättstuga..underbar.
Vi har senaste månaderna äntligen efter 6 år tillsammans, jag och sambon, nu kunnat unna oss inredning som vi helt själva valt och kunnat göra oss av med allt vi samlat ihop från släkt och vänner som vi fått när vi inte haft råd.
Vi har skapat oss ett hem med egen stil.
Och i helgen när vi bjöd hit våra föräldrar så fick vi så mycket beröm för vårt fina hem och alla trivdes så bra.

..så ringer vi hyresvärden idag för att höra om och när vi kan räkna med vissa reparationer vi väntat på sen vi flyttade in...och då kläcker han ur sig att han har stora planer på att göra om vår lägenhet till två stycken mindre.
" Det är inte ekonomiskt lönsamt att ha en så stor lägenhet".
Jag begriper inte hur ty köket ligger ju i ena delen och badrummet i den andra och det mesta är bärande väggar här och gör man om denna lägenhet förstör man ju helt charmen med den..
Och jag vill verkligen inte flytta..igen. Tror inte jag bott längre än två år nånstans nu sen studenten år 2000.

Vet heller inte hur han tänkt om vi skulle få bo kvar i lägenheten medan de gör om den eller om vi blir utkickade?

Hyresvärden ska komma på måndag och bedöma om det går att göra om vårt hem till två..Jag mår väldigt illa just nu.


Kommentera 56 st

Kommentarer
Lady Thirty
2010-09-15 - 21:43:53

men fy vad trist!

får man göra så där? helt plötsligt liksom!?

hoppas att det löser sig!



kram

Malin
2010-09-15 - 21:46:52

Har ni ett vanligt förstahandskontrakt på lägenheten?



Eftersom man vanligtvis har ett ganska starkt besittningsskydd så låter det konstigt om det var okej att göra så.

sanna
2010-09-15 - 21:46:53

Men va tusan, får man göra så??? Bara sådär??? Utan att säga något LÅÅÅÅNGT innan!! Hoppas att han tycker eran lägenhet INTE kan göras om. Ni som fått så fint nu!

Anonym
2010-09-15 - 21:50:21

Neeej, ryser när jag hörde detta. Kände känslan inom mig som man alltid känner när något man absolut inte vill ska hända. ÅH ANNA ni som precis fått det så personligt, sovrummet och allt. Övertala den satans hyrvärden, så får man inte göra mot 2 personer som byggt upp sitt hem!!!

Art By Tina
2010-09-15 - 21:55:15

Men neeeeeej. Så kan man väl för sjutton inte göra. Inte när ni gjort det så fint - då får ni kräva honom på varendaste peng ni har lagt ut! Inte för att jag tror att pengar är den stora grejen. Men tusan så tråkigt. Hoppas hoppas hoppas han bedömer det som en dum idé.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-15 - 21:56:34

Malin: Ja vi har förstahandskontrakt.

Men det är ju en hyresrätt..och hyresvärden är advokat..så det är ju svårt att få en syl i vädret där och jag vet inte vad som gäller.



Vet heller inte hur han tänkt om vi skulle få bo kvar i lägenheten medan de gör om den eller om vi blir utkickade?

Moa
2010-09-15 - 21:57:22

Är nybliven juriststudent så jag är fortfarande färsk på området MEN i jordabalken (kapitel 12, paragraf 18d-18g i detta fall, du kan googla det alla lagar finns online) står det att hyresgästerna, eller hyresnämden måste godkänna "åtgärder som medför en inteoväsentlig ändring av bostadslägenheten". Om hyresvärden vill utföra sånna åtgärder ska han skriftligt meddela detta och om en berörd bestadshyresgäst inte godkänner åtgärden så måste hyresvärden ansöka hos hyresnämden (tidigast 2 månader efter att han meddelat hyresgästen).



Sen kommer det kluriga och det är paragraf 18f som säger att hyresnämnden ska godkänna hyresvärdens ansökan om hyresvärden har ett "beaktansvärt" intresse av åtgärden och att det inte är oskäligt mot hyresgästen. Vad som är beaktansvärt och vad som är oskäligt är en tolkningsfråga men så som jag kan se det så har ju er hyresvärd något att vinna på detta medan ni har något att förlora, vilken sida som väljs vet jag inte (är fortfarande bara på termin 1 sorry haha)



Det som jag har nämnt här ovan tillämpas INTE i fråga om hyresavtal som endast avser

1. möblerat rum/ lägenhet för fritidsändamål

2. lägenhet i 1/2familjshus när upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet eller

3. en lägenhet som utför en del av hyresvärdens egen bostad.



Långt och jobbigt inlägg men ifall det kan vara till hjälp så är det ju bra :) går alltid att googla så kan du läsa texten ordagrant!



Hoppas att allt löser sig! Kram/ Moa

Sofia
2010-09-15 - 22:00:25

Usch vad jobbigt! Förstår din oro!

Anonym
2010-09-15 - 22:03:10

Om vi skriver på en protestlista.. kan det hjälpa? Är villig att ta tag i det! :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-15 - 22:03:43

Anonym..som jag tror är JFR..? : Gulledig!

LaLizita
2010-09-15 - 22:05:04

Neeeeeje! vad jobbigt!

Fy fan! Men får man verkligen göra så om man bor i första hand??

Hoppas de kommer fram till att det inte går. Jävla idioter!

Moa
2010-09-15 - 22:06:38

Åh, hade det hänt om 5 år hade jag stått redo att kämpa mot honom! haha

Emma says style, love & rock and roll.
2010-09-15 - 22:10:13

åh FY! Jag känner verkligen med dig (er) och hoppas hyresvärden kommer på andra tankar!

Malin
2010-09-15 - 22:19:09

Usch vad slött!! Hoppas hoppas att han bedömer att det inte går att göra om lägenheten. KRAM!

Anna J
2010-09-15 - 22:20:41

Nä, men fy sjuttsingen så trist. Hoppas verkligen att det inte blir så. Hoppas han finner att det kommer kosta alldeles för mycket att göra om er lägenhet. Hoppas, hoppas, hoppas... Jag har inget mer att säga mer än stor kram till dig och sambon. håller tummarna att det kommer lösa sig till det bästa

Nina som också älskar jorgubbste
2010-09-15 - 22:29:40

Åh fy fan! Hoppas det ordnar sig. Kan ju muntra upp dig (om bara en smutta) med att du har övertalat mig att rösta rödgrönt i alla fall!



Puss och kram på dig duktiga fina mysiga människa!

Nina som också älskar jorgubbste
2010-09-15 - 22:30:07

Åh fy fan! Hoppas det ordnar sig. Kan ju muntra upp dig (om bara en smutta) med att du har övertalat mig att rösta rödgrönt i alla fall!



Puss och kram på dig duktiga fina mysiga människa!

Malin
2010-09-15 - 22:36:14

Men.. nääe! Jag förstår dig absolut. Och hoppas att ni får bo kvar, jag gillar hur ni fått till det inredningsmässigt nu. Kram på dig!

Christine
2010-09-15 - 23:19:54

Nej vad jobbigt! Usch den maktlösheten, jag förstår att du mår kasst. Jag hoppas att det snart löser sig. Bor ni i andrahand då eller?

KIA WHITE
2010-09-15 - 23:26:30

Usch. Jag förstår hur hemskt det måste kännas när ni äntligen skapat ett riktigt snyggt hem som ni är så nöjda med. Det syns av det du visat i bloggen att du har lagt ner din själ i hela inredningen. Jag vet själv hur ansträngande det är att själv skapa en stil och inreda efter den eftersom att vi med håller på att flytta och i princip köper allt nytt för att det ska passa det nya huset.



Hoppas att hyresvärden tar sitt förnuft till fånga och inser att det inte går att dela upp er lägenhet!

dissy
2010-09-15 - 23:41:18

Åh nej! Vilken skitgubbe! Pengar, pengar, pengar till varje pris. Ush och fy för sånna okänsliga människor. Det borde inte vara lagligt att göra så.

Jag håller alla tummar och tår för att det går åt skogen för hyresvärldens planer. Dumstrut på honom!



Stor Kram!

Ling-Ling
2010-09-15 - 23:46:55

Nej usch fy fan vad hemskt!!! Ni verkar ju ha en så härlig lägenhet, du har gjort så fint och verkar trivas så bra. Neej, det här känns inte rätt. Hoppas det inte blir så, annars kanske hyresgästföreningen kan hjälpa, detta är riktigt fult!

Alexandra
2010-09-15 - 23:59:43

Hoppas hoppas INTE!!! Jag hade heller inte varit på särskilt bra humör... tänk att bli utkörd från sitt hus som man gjort till sitt hem. Nää... så kan man väl ändå inte bara göra!?



Stor varm kram till dig!

Annster
2010-09-16 - 00:38:48

Jag såg när du skrev detta på face, fy fan asså! Det är konstigt att det ska vara så mycket eländer precis hela tiden, att man enns får göra på det sättet. Det lägenheter som redan finns måste ju vara planerade från början, så att inga chockbesked som dessa kan komma senare. Man ska väll för fan känna sig trygg i sitt eget hem och hur lätt fixar man fram något nytt bara sådär. Jag känner varje dag att min lägenhet är en guldgruva, för idag är bostad ingen självklar och då ska man behöva vara med om det här också. Jag lider verkligen med er och hoppas av hela mitt inre, att det här löser sig, det brukar det göra i alla fall.



Stor kram!

Sara
2010-09-16 - 00:54:57

Fy satan vad tråkigt!

Jag lider med er och hoppas av hela mitt hjärta att hyresvärden kommer på andra tankar.

Är ni med i hyresgästföreningen? Om jag inte minns fel har de jurister som bör kunna hjälpa er!

Kram!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-09-16 - 06:34:31

Fy. Jag hoppas verkligen att den inte går att göra om till två!

FRÖKEN KUMLIN
2010-09-16 - 06:49:19

Ring omedelebums till hyresgästföreningen! Innan han kommer, så du har mer på fötterna, tror de hjälper er fast ni inte är medlemmar. Men annars kan det ju vara värt att bli det...



Tror absolut inte att han kommer kunna göra så och om han är advokat och så vet han hur långdragna och dyra tvister kan bli så bara ni kämpar emot så ger han sig nog. Funkar så gott som jämt :)

Maria
2010-09-16 - 07:49:22

hur kan man ens få göra så..? Kommer han faktiskt tjäna mycket mera på att göra två lägenheter, det är väl ändå antal kvadrat man tar betalt för? Och ni bor ju liksom där och betalar er hyra, såvitt jag vet kan ingen kasta ut en sålänge man sköter sig..? Eller ja, vettefan hur det funkar i Sverige :/ Gör han allvar av hotet tycker jag du ska föra ett jävla rabalder, kanske skriva i nån tidning?

Emma
2010-09-16 - 07:56:20

Men å andra sidan råder stor bostadsbrist i Sverige, speciellt bland yngre (en av de frågor de rödgröna btw ser som enormt viktig- att skapa nya hyresrätter). För mångas del och även miljöns del är det väl jättebra att göra om onödigt stora hyresrätter till mindre så att fler kan få bostad istället för massa nybyggen som förstör miljön. Det är väl solidariskt om något, att dela på de hyresrätter som är större än vad som behövs? Fast förstår att det känns surt när det drabbar just en själv och när ni precis kunnat köpa massa nya saker till hemmet.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-16 - 08:01:56

Emma: Fast mot oss blir det ju inte solidariskt och den är inte onödigt stor för oss överhuvudtaget.

Vi har tre katter som behöver sin yta, jag har mitt företag som behöver sitt kontor och yta.

Nu har vi ingen vad jag vet hemlöshet i Tidaholm ..och så jäkla många fler får ju inte bostad genom att göra om denna lägenhet, det leder ju till att vi måste flytta istället.

Enda skälet hyresvärden har är ju att han vill få in mer pengar, mn för att han ska få det måste han ta ett jäkla högt pris för en tvåa för att få in mer än vad vi ger i hyra för denna femma.

Tarawyn
2010-09-16 - 08:08:30

Usch vad jobbigt, stackars er. Känns lite otroligt att det skulle gå att göra om den på ett så smidigt sätt att han skulle tjäna en massa pengar på det, kostar ju ändå en hel dle att bygga om eftersom det skulle behövas extra kök osv. så vi får hoppas att det inte blir något av det.

Maria
2010-09-16 - 08:15:52

precis.. vi får hålla tummar och tår för att allt löser sig <3

Sofia
2010-09-16 - 08:33:47

Näe fy satan vad tråkigt! Hoppas verkligen ni får behålla er fina lägenhet.

Kram

josefin
2010-09-16 - 08:51:54

usch och fy, man hoppas ju planlösningen sätter stopp för hans planer.. =/

balkanwoman
2010-09-16 - 08:54:49

usch väldigt tråkigt...han är verkligen en idiot!

tror nästan att du ej kan göra nåt för att förändra situation...för om hyresvärden vill förändra något litet i sina lägenheter som wc gör han det oavsett ditt samtycke och då höjs hyran...

balkanwoman
2010-09-16 - 08:55:38

hoppas i alla fall att du hittar ännu bättre och finare lägenhet

Bim HD
2010-09-16 - 09:13:16

BAMSE-BAMSE-BAMSE kramar - från mig till dig... ... ...

Kramis Skruttisen!!!

Må så gott du dock kan... ... ...

Kim
2010-09-16 - 09:17:56

:'(

Malin
2010-09-16 - 09:18:01

Usch! Skickar en stor kram och håller tummarna för att allt löser sig!

Monika
2010-09-16 - 09:35:03

Mäh, vilket pucko! bara för att han ska göra profit då! Jag tycker också att ni ska kontakta hyresrättföreningen, hoppas att de kan ge er några råd även om ni tydligen inte är medlemmar. (Onödig brasklapp: hur 17 kan ni inte vara det när ni hyr??) Hoppas också att han inser att det blir svårt att göra om lägenheten och kanske kostar mer än det smakar. Usch, LYCKA TILL!!

A
2010-09-16 - 09:45:33

Hoppas verkligen att hyresvärden inte har rätt att bara göra en sån sak. Sök hjälp (vet inte var) och se till att inget händer som inte är lagligt.

Hoppas allt löser sig, verkligen!!!

Kram!

Cindy
2010-09-16 - 10:23:40

Nääää! Hoppas det ordnar sig och att ni får ha den kvar. Håller tummarna för er! Kram

Malin
2010-09-16 - 10:36:48

Om ni har förstahandskontrakt verkar det ju skumt. Ta direkt kontakt med hyresgästföreningen!!!

Louise - Paper and pen
2010-09-16 - 11:26:49

Nej, fy fan! Jag ska hålla alla tummar jag har för att ni får bo kvar i eran lägenhet!

Grimgoth
2010-09-16 - 11:44:22

Låter som en skum tanke av er värd där känner jag, hoppas han kommer på andra tankar, annars får ni övertyga han?

garderobsgrubbel&byråbekymmer
2010-09-16 - 11:49:54

Monika: vi är visst medlemmar sen flera år tillbaka, varför tror du inte vi är det?

Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-09-16 - 14:07:02

Nej men fy fan. Det är det där med privata värdar alltså, man kan aldrig känna sig säker. Händer tyvärr ibland att snåla jävlar delar upp gamla hus sådär. Sen får en lägenhet ingen dusch och en lägenhet inget kök, men sånt skiter de i - de räknar med att är folk tillräckligt desperata betalar de ändå. Gud vad tråkigt, hoppas han tar sansen till sig.

Saralingon
2010-09-16 - 14:22:50

Fy tusan! Stå på er i det här nu och kolla upp lagboken!

STYLEMIND
2010-09-16 - 15:39:14

Men neeej vad hemskt det låter. Som att slita ert fina hem i stycken :( HOPPAS HAN ÄNDRAR SIG eller att det löser sig ändå! Ett hem är ju en fri-stad....



Kramar till dig gumman!!

Anonym
2010-09-16 - 15:59:08

What? Vilken jävla röv! så kan dom/han ju inte göra eller?

Hoppas det löser sig till det bästa för ER.

Kraaaam stumpan!

Jenny
2010-09-16 - 16:19:47

Men allvar?

Kom han på dessa Stooora planer sen i december när ni flyttade in? Nötta!

Hoppas att han ser när han kommer dit att det är mer eller mindre omöjligt och att han ger upp projektet.



Massa kramar!!

Malin
2010-09-16 - 17:56:40

Nejmen fy vad tråkigt, hoppas verkligen han kommer på bättre tankar! Om han skulle göra om den är ju det något han i så fall skulle kunna göra EFTER att ni har flyttat ut, OM ni nu väljer att göra det någon gång. KRAM!

Elisabeth
2010-09-17 - 07:11:51

Men gud vad tråkigt :( Hoppas verkligen ni kommer få bo kvar i lägenheten som den är nu.

Monika
2010-09-17 - 09:33:40

Hej igen, det var en kommentar en annan läsare skrev där det verkade som att hon visste att ni inte var det. Mitt fel! Skönt att ni var det och kunde få hjälp av dem, får bara hålla tummarna för att det går bra!

Ida
2010-09-17 - 10:00:37

åååh, vad tråkigt att höra! hoppas att det inte blir så, så att ni kan stanna kvar där om du trivs så bra. Det är så viktigt att tycka om sitt hem. Jättefint vardagsrum i alla fall ;O) verkligen färgglatt och mysigt! Stor kram! PS. jag håller alla tummar och tår!

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-09-17 - 21:35:42

Men vad faen! Så får man väl inte göra?! Dumma dumma hyresvärd!!

GRRRR vad arg jag blir! Morr!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: