GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

fashion i blodet

2010-05-28 | 14:58:52 | Krönika/Politik/Tankar


Har ni sett klippet från Tv4's Förkväll med Mor och Dotter Schuterman?
Det har tydligen blivit en liten snackis krig dottern Chloé och hennes modeintresse. Och huruvida det är rätt att ge ungen Balenciagaväskor för 15 000:-

Jag tycker att hela intervjun är helt ok och inslaget är väldigt sött.
Det är ju ändå ett oskyldigt barn som sitter där och pratar om saker hon älskar och fascineras utav.
Sen att denna lilla elvaåring känns mer världsvan än mig själv..tja det kanske säger mer om mig än om henne.
Mamma Nathalie verkar ganska så ung i sinnet själv, känns nästan lite naiv i pratet...och nånstans tycker jag det känns skönt att en så pass framgångsrik människa ändå kanske inte tar saker på så stort allvar. Det där är ju deras normala värld. Som Chloé säger, hon har fashion i blodet.
Men jag hade gärna dock sett att intervjun enbart hade varit med Nathalie istället. Jag förstår inte syftet från början med att ha med dottern.

Sen vad en elvaåring har för behållning av en serie som Sex and the city är ju en annan fråga.

Men om det är att barnet fostras i en miljö där mode är stort som är tabuet så håller jag med Ebba von Sydow..ja Ebba säger ju alltid kloka saker, det hade ju inte diskuterats om det hade gällt sport eller nån annan mer "acceptabel" hobby.

Va fan, modevärlden är en värld och arbetsmarknad där man kan skörda stora framgångar och sucess samtidigt som man får utlopp för kreativitet och kan ha kul på kuppen. Men det ligger ju också ofantligt mycket slit och arbete bakom. Jag arbetar i  den branschen själv och inte är det roliga timmen jämt. Ganska sällan.

När ska modeintresse och önskan om framgång inom denna bransch sluta ses som nåt ytligt, nåt dumt och nåt som inte är på riktigt?

Liksom heja Acne och H&M nu när Volvo och SAAB inte längre känns riktigt så roligt längre.
Kommentera 61 st

Kommentarer
paula
2010-05-28 - 15:14:53

haha ja möss över allt, eller kanske är de samma mus som kutat runt i alla rum idag jag vet inte han var lite för sin size om man jämför mot den jag fångade för några dagar sen :P ska aldrig svära över spindlar igen!

Det här var bästa inlägget jag läst om Schutterman och hennes dotter har bara vart ett jäkla tjöt om hurvida det är rätt med de dyra väskorna osv, alla är vi ju olika.

LaLizita
2010-05-28 - 15:20:48

Sv: haha, amme va fan! hur har jag kunnat missa det!? :) Försöker också vara här inne varannan dag. Jag har dig på bloglovin så där går jag igenom alla inlägg som kommer upp.. men på senaste tiden har det varit så mycket med ex.arbetet så jag har inte riktigt hunnit med liksom. När inläggen bara blir fler och fler på bloglovin så får jag ibland sån panik (för jag känner att jag måste hinna läsa allt ;)) så då klickar jag på knappen, markera som läst och börjar om från början. haha :) jobbigt när man känner att man inte hänger med liksom... usch!

jaja..

Gillar den sista meningen du skrev, att du gillar bloggar där du känner att du skulle kunna vara vän med bloggaren utanför. Precis så känner jag också. Jag gillar inte att vara inne på en blogg utan att få kontakt med bloggaren. Det blir mycket roligare att läsa om man på något sätt lär känna varandra.. Jag tappar intresset ganska snabbt om man aldrig får någon respons på sina kommentarer..

LaLizita
2010-05-28 - 15:22:34

Glömde säga att jag såg detta på Förkväll och jag kunde inte sluta gapa. Tyckte ungen verkade vara hyffsat bortskämd och förstår inte mamman där riktigt heller.

Gillar inte sånt.. Lite too much. Men söt var hon iaf :)

Tess // Stylish-B.se
2010-05-28 - 15:31:56

Otroligt väl tänkta ord ord och meningar =)

Johanna
2010-05-28 - 15:33:56

Gud, så obehaglig unge, Kan inte ens titta klart. Stackars barn! Hoppas hon är lika engagerad i skolan.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 15:41:56

Johanna: fast hur engagerad är man i skolan när man är 11?

Sofia
2010-05-28 - 15:51:27

Ok, jättekul att tjejen har ett intresse, en passion, visst! Men jag känner bara: Låt barn vara barn!! I dagens samhälle börjar det så långt ner i åldrarna, redan på lågstadiet diskuterar flickorna vikt och utseende och mode och kläder. En 11-åring borde vara ute och leka med sina kompisar och vara ett barn, inte nåt litet modefreak! Jag ogillar verkligen trenden med att göra små barn till små vuxna!!



/ Lärare och mamma

Johanna
2010-05-28 - 15:58:19

Förhoppningsvis mkt! Fast har man inte egna barn så kanske det är svårt att föreställa sig. Eller?

Grimgoth
2010-05-28 - 16:04:48

sv:

haha, det gick bra... hällde i mig ett gäng med stereon på hög nivå och musiken som spelades behöver jag väl inte ens nämnas? :D



Nu är det lätt paus och jag har inte så mycket "proviant" och det är en lång kväll/natt.



Men jag tänkte på dig och din "torrlagdhet" i ca. 2-6 klunkar ;)



Runt 18 är det påklivning nästa gång igen, i morgon ska jag troligen på party också.

Då ska jag nog testa en ny look också, får se om bilder på det kommer.



Händer för dig då?

Tina
2010-05-28 - 16:06:12

Går in på din blogg dagligen. Såg även du börjat powerwalka massa och så. Duktig du är :) Det får jag börja med sen! Ska jag bli fit for fight!



Testa dom om du vågar. Risken finns att du fastnar ;)

Josefine
2010-05-28 - 16:16:08

Alltså den här flickan har säkert ett mycket bra liv. Men det första jag tänker på, arbetsskada kanske, var är barnet? Det där är ett barn som verkar ha fått växa upp alldeles för fort. Om hon har en väska för 10 000 eller för 100 spelar ju egentligen ingen roll. Men man kanske ska tänka på att hon (mamman) ger den här flickan en roll som flickan själv inte kan påverka så mycket. Hon delas ju automatiskt in i facket som det bortskämda barnet och det kan slå fel i skolan. Så man får nog se barnet i det hela tror jag. Att ha mode som ett intresse, fine, men man får inte glömma bort att ge sina barn en barndom.

Dissy
2010-05-28 - 16:17:45

Jag tror du har rätt när det gäller det här med långklänning. Kanske har jag inte hittat "the one" men jag får väl sluta vara så inriktad på att det inte klär mig och prova några nya. Verkar hemskt skönt och luftigt, sen kan man gömma de bleka benen tills sommaren färgat dem bruna och fina:)



Sen så finns det ju alltid personer som bär upp vissa plagg bättre än andra så det jag nog egentligen vill komma fram till är att du passar enastående bra i långklänning:) Bättre än mig. Men jag har annat som jag passar i så det är okej:)



Ha en fin dag vännen.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 16:28:55

Sofia: håller absolut med dig men jag tyckte ändå att hon tydligt får lov att vara just barn och hon säger ju själv att hon och hennes kompisar leker..lånar mammas skor och plåtar varandra.

hon lät som ett barn och betedde sig som ett barn.

Emma Damm Drawings
2010-05-28 - 16:31:46

sv: Men åh tack det samma sötnos. Vad glad jag blev av din spontana kommentar! PUSS på nosen

Emma says style, love & rock and roll.
2010-05-28 - 16:34:03

SÅ SANT! När man har mode som största hobby får man fan kämpa för att få andra att betrakta den som lika "vettig" som fågelskådning typ. Varför inte liksom?! Modet och trender är något som jag är intresserad av och det gör mig glad. Det har nog räddat mig från en del galenskaper som ung - likväl som när man diskuterar att exempelvis fotboll räddar många från att hamna fel...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 16:42:45

Josefine:fast jag tycker ändå att hon får vara väldigt mycket barn intervjun igenom. Hon pratar och beter sig som ett barn pratar till och med lite bebisröst vissa gånger och inte blir hon tillsagd för det..sen att hon har dyrare "leksaker" än flesta barn..men ändå..precis som jag gjorde när jag var liten - lånade mammas skor och lekte vuxen.

Josefine
2010-05-28 - 16:58:43

Mm jag tycker inte att det märks lika mycket tyvärr. Som jag skrev hon har det säkert jättebra men jag tycker att det är viktigt när det kommer till sånt här att belysa barnet och det tycker jag inte att de gör tillräckligt i den här intervjun. Jag tycker nog man glömmer barnet lite. I alla fall det lilla man får se av intervjun.

Josefina
2010-05-28 - 17:05:14

Hra varit hemma och varit förkyld. Så det har blivigt mycket musik och glass för mig idag bara:)

Vad har du hittat på dårå?

Jag måste säga att dina linnen är supercoola^^

anno
2010-05-28 - 17:11:40

Allt bra idag?:)

frida
2010-05-28 - 17:13:25

Det är ju faktiskt lite skumt att folk ens reagerar på att det här skulle vara konstigt. Att spela hockey är inte direkt ett tvärbilligt intresse för barnen att hålla på med, för att inte tala om ridsport. (Av det jag snappat upp så låter det som att det är summorna som folk reagerar på)



Jag såg intervjun och det verkar ju inte som om hon har tagit skada av det.



Och förresten. Du anar inte hur glad jag blev för din kommentar. Jisses. Kände mig som ett barn på julafton. Tack, fining!

Josefina
2010-05-28 - 17:22:33

Nejmen usch vad jobbigt. Kan bara tänka på långa skoldagar då när det ALDRIG blir lunch och när det blir det så är den inte god. Men skönt att sluta snart, nu är det ju snart helg också:)

Matilda
2010-05-28 - 17:26:31

Jag tycker nog att det kändes lite skevt när det handlar om Sex & the City. Jag tycker seriöst att en 11-åring inte borde se serien/filmerna, det är ju trots allt ganska "grovt" och väldigt mycket sexsexsex (kanske inte i filmerna på samma sätt som serien, men ändå). Låt vara att hon har dyra kläder och gillar mode - men spara serieboxen några år...

UKJulia
2010-05-28 - 17:56:18

Ja det känns väl kanske lite väl överdrivet, Cloe har ju blivit galet bortskämd. Hmm..

Josefine
2010-05-28 - 17:57:14

Förvisso men nej jag står nog för att jag tycker att barnet inte syns tillräckligt, kanske för att jag jobbat mycket med barn och sett en del. Hon är bara 11 och eftersom mognaden sjunker i ålder mer och mer så tycker jag det är extra viktigt att visa barn att de får lov att vara just barn. Speciellt eftersom detta programmet går på en sådan tid som det gör. Säger inte att hennes intresse är fel, men jag tycker att man som förälder måste bejaka sina barn också och inte ta med dem in i sin arbetssfär på det viset som denna mamman gör. För att vara 11 så är den här flickan lite för mogen enligt min mening.

Josefine
2010-05-28 - 18:00:14

En sak till, jag reagerar inte på att hon har en dyr väska. Finns ju barn som får betydligt dyrare saker, titta på alla barn som får till exempel hästar, de kostar minst 3 sådana väskor i iinköpspris, oftast mer.

Det folk borde reagera på är att barn ska få vara barn, inte vuxna. Och om man är barn eller vuxen sitter ju faktiskt inte i kläder eller accesoarer.

AMANDA FALK
2010-05-28 - 18:29:02

Men gud vad söt, älskar det! :D man förstår ju att hon får en dyr väska och att hon älskar fashion när hennes mamma heter nathalie shuterman lixom, faktiskt inget fel med det :)

Ha en grymt bra start på helgen & en fin fredagkväll!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 18:40:25

Josefine: fast kanske hellre att hon involveras och får vara med i mammans arbete än att hon bara lämnas själv och utanför?

De verkar ju ändå ha en gemenskap...man ser ju väldigt många barn som nästan utesluts ur sina föräldrars liv på många sätt.



Hur tycker du att "barnet" skulle synts mer i denna korta intervju?

Sara
2010-05-28 - 20:06:19

fasen att mitt internet ska sega nu , ville ju se den där videon! men får göra det en annan dag helt enkelt.. :/

emma
2010-05-28 - 20:31:40

Haha vilken härlig tjej! Men dock håller jag med dig, bra skrivet! :)

Sheila
2010-05-28 - 20:38:29

DET DÄR VAR RIKTIGT INTRESSANT ;p



Hoppas du har en fin kväll!

Natasha
2010-05-28 - 20:45:56

Har sett videon nyss, tycker att det är helt sjukt. Barn ska vara barn! Har också läst vad N. Schuterman sagt till Resume. "Folk som inte känner en – deras åsikter kan man inte ta åt sig av. Det kan ju vara arbetslösa och outbildade, på nätet kan plötsligt vem som helst få en röst. Mode är Chloés intresse, det är inget jag tvingat på henne." Vidrigt!

Jeanette
2010-05-28 - 20:52:26

Röstar inte du på rött?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 21:10:44

Jeanette: jo jag är vänsterpartist. Hurså?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 21:15:27

natascha: ja jag trodde inte nånstans att schuterman är röd utan det känsn väl tydligt att hon är "blå"..men jag tycker att grejen att det blir snack om att mode som intresse ska vara så tabu fel och ytligt är fel.

Sen tycker jag ändå att man tydligt ser i intervjun att flickan ändå är ett barn som får vara ett barn..sen att vi alla har olika uppfostran och olika "leksaker"..tja..vi lever i ett klassämhälle hur gärna än moderaterna vlll förneka detta.

Jacqline
2010-05-28 - 21:34:31

Tackar :)

Frida
2010-05-28 - 21:58:46

Jag mår lite illa av det här om jag ska vara ärlig. Visst, det är absolut inget fel med att barn har ett modeintresse, men mode handlar väl om så mycket mer än dyra designerplagg? Här känns det lite som om det är de dyra märkena som står i fokus och det känns fel tycker jag. Låt barn vara barn liksom. De behöver inte kläder för tiotusentals kronor.

Jeanette
2010-05-28 - 21:59:30

Ja som hon nämner i intervjun angående paparazzis, inte att de är jobbiga och påträngande utan att de kan vara lite "lufsiga". Hennes människosyn verkar ju hänga på att har man inte pengar så är man mindre begåvad.

Alexandra
2010-05-28 - 22:30:12

Nix, har inte sett den. Tack för tipset. Måste se den :) Ha en skön helg! Kram

Josefine
2010-05-28 - 22:48:33

Sv: Ex genom att ställa andra relevanta barnfrågor till henne. Eftersom säkert många barn som ser upp till henne sett programmet. Nu handlade det ju inte om barn som är ensamma utan om barn som inte riktigt får vara barn utan växer upp för fort.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 23:02:56

Jeanette: men det har väl ingenting att göra med vad jag röstar på och min politiska inställning?



Nu var ju min ståndpunkt mer att jag tycker det är fel att så fort det handlar om mode som intresse, särskilt tjejers brinnande intresse för kläder och mode alltid ska klassas ner och anses som nåt ytligt och mindre värdigt än hobbys som sport t ex.



Och vad hon menade med lufsig tänker jag inte gå in på och övertolka heller.

Lufsig för henne kan ju ha varit skitiga, skumma, obehagliga..

Men det har fortfarnade inte att göra med var jag lägger min röst nånstans??

Jag är säker på var jag står, hur jag vill att samhället ska se ut, min människosyn.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-28 - 23:06:58

Frida:men vem säger att flickan inte får vara barn. Hon beter sig som ett ivrigt barn i intervjun, hon pratar nästan med bebisröst vissa partier och blir ju inte tillsagd eller rättad av sin mamma.

Sne vart ju hon inbjuden för ett visst ämne vilket ju är oberoende och itne har med att göra huruvida hon sitter och leker med kritor, dockor eller bilar annars.



Sen är ju alla barn olika och det måste de också få vara..En del barn är lillgamla, en del mognare för sin ålder och en del skaffar sig intressen de verkligen brinner för..sen om det är mode eller ridsport eller hockey eller frimärken tycker jag inte spelar nån roll.

Det spelar heller ingen roll om de kläder ens mamma har som man lånar och klär ut sig i är H&M eller Chanel..vi lever i ett klassamhälle där våra hem vanor och uppväxter ser olika ut.

Frida
2010-05-28 - 23:53:39

Men grejen är ju att hon inte lånar dessa kläder av mamman, hon har ju en helt egen garderob med designerkläder? Och jag tycker det är en aning sorgligt att köpa så fruktansvärt dyra kläder till ett barn - även om man är snorrik. Då känns det mer som om det handlar om yta och pengar än om kärleken till mode.



Sen vad jag menade med att barn ska vara barn... det handlar inte om hennes intressen utöver mode, utan mer om allt det här som oundvikligt tillkommer etc. utseendefixering och vikt o.s.v. Som Sofia här över skriver så börjar allt det där så mycket tidigare nuförtiden och det tycker jag är hemskt. Jag tycker helt enkelt inte att barn ska vara så fokuserade på designerväskor och yta som den här flickan verkar.

Och jag skriver "verkar" för jag vet ju såklart ingenting om deras liv, det är bara det intrycket jag får.

kajsa
2010-05-29 - 00:57:32

När hon började prata om SATC blev jag helt till mig! För första filmen kom för två år sedan på bio, då måste hon varit nio år gammal!? Får hon ens komma in på filmen då!? Jag tycker det är fint att hon är intresserad av något, men det stannar ungefär där för jag gillade verkligen inte detta inslag alls.. inte alls..

Johanna
2010-05-29 - 08:09:41

Flickan är en som en liten moderobot. Det är inget barn. Alls. Nog för att man kan ha ett intresse, men att ha all denna kunskap som 11åring... Allt kommer ju från mamman, givetvis. Och vad gällande henne så skruvar hon på sig MKT då flickan pratar om filmen och med sin bebsiröst. Hon vet inte om hon ska skämmas eller inte, så uppfattar jag det iaf. Att säga till sn dotter att man har "fashon i blodet" är helt sjukt. Det hade flickan hört MÅNGA ggr...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-29 - 09:09:22

Johanna: Jo men det är väl lite så barn funkar : de hör en sak och "apar sen efter" ?

Och det finns ju barn som tävlat i tiotusenkronorsfrågan och andra frågesporter och kan massor om ett hockelag eller britney spears eller hästar...varför är det mer legitimt än att kunna designers och kläder?



Och jag ser inte det du ser att mamman skulle känna.



Och självklart kommer saker från mamman - vi påverkas ju oerhört av våra föräldrar. Det är ju tack vare att min mamma lyssnade på beatles läste om marilyn monroe och JFK när jag var liten som jag just i elvaårsåldern var väldigt intresserad av just mordet på jfk, kunde det mesta om marilyn och lyssnade mer på beatles än vad som var populärt då.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-29 - 09:16:41

Frida: jag ger mig inte in på det där med pengar - jag har aldrig växt upp med pengar och har fått grejer och sådant efter den ekonomi jag växt upp med.

Men har folk mycket pengar ser jag inget fel med att de spenderar dom på sina ungar om de har råd heller.

Alla lever ju utefter sina egna förutsättningar och vi lever ju i ett klassamhälle i sverige, de som har mycket, de som har lite mindre, de som har mycket mindre, de som inget har alls.



det jag menade var när hon sa att hon och hennes kompisar lånar mammans kläder när mamma och pappa är på fest, mamas skor och pappas kamera..där så vi ju ett tydligt barn som "klär upp och ut sig" i mammas kläder..precis som jag gjorde när jag var liten.



jag vill också att barn ska vara barn så länge som möjligt absolut, jag blir ledsen när jag ser att de har så bråttom och att det sjunker allt längre ned i åldrarna..

men jag tyckte ändå vi såg en flicka i inslaget som är älskad..och det är väl huvudsaken,,?

Johanna
2010-05-29 - 09:20:16

Mamman ser klart besvärad ut av att hennes dotter talar som en bebis. Hon vrider och vänder på sig och tittar på Carolina för att se hennes respons.

Jag säger inte att man inte får ha ett intresse, men när går det till överdrivenhet? (Finns det ordet;-)?)

Jag kan ju bara utgå från det jag ser här, som mamma till två barn själv, och jag tycker det ser obehagligt ut.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-29 - 09:25:01

Johanna: nej tyvärr, jag ser inte det du ser..och om hon hade varit en sån som skäms för sin dotter undrar jag om hon ens hade ställt upp på intervjun från början.



Men vad är överdrivet då? Hade det varit samma sak om hon suttit där som dotter till en hästuppfödare och kunnat precis allt om varenda hästras och alla kroppsdelar på en häst?



Eller är det just att det är Mode och kläder som sticker i ögat?

Josefine
2010-05-29 - 11:53:23

Vill förtydliga min åsikt lite (och eftersom min blogg ligger nere så vet jag inte om du svarat på mitt senaste inlägg. ;) )

Men så här tänker jag (och nu tänker jag helt efter min professionella åsikt som blivande lärare):

Det är suveränt bra att flickan har en intresse som hon verkligen brinner för! Super! Att hon sett satc tycker jag dock är att inte dra rätt gräns som förälder, det är alldeles för vuxet för en ~10 åring (som hon förmodligen var när filmen kom,)Men det lägger jag inte mig i just nu.Med ett intresse kan hon lära sig massor! Så det är ju jättebra.



Men, det jag reagerar på är att andra barn ser upp till henne. Det borde förkväll tänkt på och därmed visat andra barn att de även är/var intresserade av vad flickan gjorde annars när hon inte botaniserade i allt mode, för att visa barnet för andra barn på ett mycket mer konkret sätt än de gjorde.

De borde också läst på lite intervjumetodik för barn innan och tagit ner nivån något. Visa på vad flickan gör mer, det kunde räckt med att fråga vad flickan gör när hon inte går i skolan och inte ägnar sig åt mode. Förmodligen hade de fått ett lekfullt svar där som är mer konkret än att hon lånar mammas högklackade skor.

Så, det jag menar med detta är att jag anser att Gynning ställde för vuxna frågor till ett barn. Barn får vara precis så olika som de ska vara och är, det är ju bara härligt med människor som är olika, de är ju människor som precis alla andra. Men eftersom så många barn växer upp för fort så har media också ett ansvar att tänka på det. Som sagt det hade räckt att de ställt en bra barnfråga. Renodlad sådan som bara sätter barnet i fokus.



Tycker inte att tösen är bortskämd bara för att hon får märkesprylar, det finns ju hur många barn som helst som har det. De är automatiskt inte bortskämda för det. Så jag ser inget fel i att hon hade en dyr väska. Sen så hade jag själv inte gett mitt barn en sådan väska.



Hoppas att du förstod hur jag menade nu.

Josefine
2010-05-29 - 13:56:27

Sv: Programmet handlar inte om det nej men jag som lärare anser att om man tar in ett barn och intervjuar det i ett vuxen-program så har man också en skyldighet gentemot målgruppen som tittar att se över vad man ger sig in på, speciellt när det gäller en sådan målgrupp. I detta fallet blir målgruppen barn som har Chloé som förebild.

Det hade som jag skrev räckt med en fråga som höjde barnet i Chloé. Ett exempel kan vara: När du inte ägnar dig åt måde, vad gör du då? Borsett från skolan. Kan nästan lova att man hade fått ett lekfullt svar och då hade intervjun varit mycket mer riktad till just barn. Anser att det är viktigt eftersom programmet går på en sådan tid dessutom som det gör och att de faktiskt valt att intervjua ett barn. Med barn följer ansvar, inte bara att rikta frågor till dem, det bör vara välgenomtänkta frågor som man dessutom vet gynnar den yngre målgruppen.

Josefine
2010-05-29 - 13:57:31

Shit jag kan ju tydligen inte stava idag. :P Mode menade jag såklart. haha. :)

Johanna
2010-05-29 - 16:15:30

Du missförstår. Det sticker inte i mina ögon. Alls. Det förstår jag inte alls vad du menar med... Det handlar inte alls om det. Det handlar om att hennes intresse är lätt maniskt. Iaf i dena intervjun. Kanske är hon nervös? Men som jag skrev tidigare är det kanske svårt, när man inte själv har barn, att förstå att "barn bör få vara barn". Och rent procentmässigt, utan att kollat ngn som helst statistik i ämnet, är jag SÄKER på att det finns fler 11åringar som är hästtokiga och kan allt om hästar än vad det finns 11åringar som känner till Chanels senaste stjärnkollektion.

Jag skrev heller inte att mamman skämdes, hon såg besvärad ut. Titta du igen. Eller läs.

Klart att hon ställer upp i tv på nästbästa sändningstid med sin dotter. Ren reklam. Tro fan.

Så, enough said.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-29 - 21:18:14

Johanna : nu menade jag inte att det sticker just dig i ögat utan rent mer allmänt.

Folk verkar ju ändå hänga upp sig mest på att hon sitter där och kan en massa om mode och kläder - inte konstigt alls när hennes mamma äger en butik och hon är född in i modevärlden.

Att hon får en väska som hennes mamma dessutom är återförsäljare av (märket) ser jag heller inte några större problem med. Precis som en del unga tjejer har egna ridhästar eller en del ungar får massa sportutrustning.



Jag har inga problem alls med att förstå principen att barn ska få vara barn, det är jag 100% för totalt.

men barn är också olika varnadra och är barn på olika sätt och det måste de ju också få vara.

Man kan ju heller inte bara skärma av dom från den värld som föräldern lever i.

Viisa barn föds upp i väldigt rika familjer med stora tillgångar andra barn inte.



Ja det tror jag säkert att det är fler barn som kan mer om hästar men det fgör det väl inte fel att en 11åring kan massor om mode..? Eller hur menade du där?



Jag har kollat på klippet flera gånger och jag ser inte alls att hon ser besvärad ut. Inte det minsta.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-29 - 21:23:20

Josefine:jag förstår vad du menar gumman det gör jag.

Men nu är inte förkväll ett program riktat till barn och har inte barn som målgrupp..tror jag inte.

Så det var konstigt att hon ens bjöds in från början.

Och om hon är en förebild för barn det vete fan..hon har väl varit doldis..fram tills nu..



sen tycker jag ändå som sagt att hon får vara barn när hon får beskriva att hon klär ut sig i mammas kläder.

Och hon

Joannah
2010-05-29 - 21:51:59

Sjukt fina kläder , önskar att min mamma var sån :]

Josefine
2010-05-30 - 10:39:55

Sv: Nej inte normalt sett så det inte den målgruppen. Men det blir det tillfälligt när media väljer att ta in ett framgångsrikt barn. Då blir målgruppen tillfälligt en annan.



Nåja, jag tycker ändå att media har ansvar att ta ansvar i såna här fall men tyvärr så gör dem sällan det. Men jag tycker inte det rakt igenom är fel i detta fallet heller såklart. :)

leopardia
2010-05-30 - 12:26:49

flickan heter ju Chloé, det vore ju märkligt om man inte gillade kläder med det namnet... sen kanske inte jag personligen inte skulle låta tv intervjua min unge utan jag skulle tycka att det var bättre att de fokuserade sig på nåt annat, men visst.

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-05-30 - 12:59:07

Vad söt hon är! =)

Sophie
2010-05-31 - 20:26:35

Jag måste säga att jag blir lite ledsen när jag ser det där. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig så att det kommer ut rätt. Men jag tycker att det är lite sorgligt att hon får alla de där fina sakerna vid en sån ung ålder. Det är klart att man vill skämma bot sina barn, med all rätt. Det kommer jag garanterat oxå att göra den vackra dagen jag får barn. Men det handlar inte riktigt om det, utan om man får alla Balenciaga väskor man kan önska sig, eller vad det nu kan var, vid 11 års ålder, vad ska man då längta efter?



Jag kan känna så nu som vuxen, när jag kan köpa nästan allt (det handlar om prioriteringar) att saker och ting känns inte riktigt lika "exkluisivt" längre, när man vet att man kan få det. Förstår ni vad jag menar? Jag kommer ihåg när jag var 16 och köpte min första Mulberryväska. Jag hade sparat och gnetat för att få ihop pengarna. Och vilken känsla det va sen när jag äntligen hade min väska! Det är den där känslan som jag tror man tar i från sitt barn genom att ge dem allt de önskar sig. Jag tror inte att det är fel att få kämpa lite för saker och ting. Det är då man uppskattar dem desto mer:)



Hälsningar

Sophie♥

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-01 - 11:49:06

Sophie: Jag förstår helt vad du menar med att "få kämpa för det man vill ha"..men jag tror att denna Chloé kommer få kämpa för annat här i livet..kanske främst för att få skapa sig en egen identitet..och att få tas på allvar och just inte bara ses som en som fått allt serverat på silverfat..och kanske är det inte Balnciagaväskor hon kommer sukta efter heller utan kanske nåt helt annat.

Men detta är väl ett "problem" som de flesta välställda familjer går igenom..likaså kungafamiljen nu tex och deras vänner " vad ger man i present till en familj som har allt"?.



kram!

batoul
2010-09-10 - 20:50:57

Ville ba säga att du e grymt cool! LOVE YOU!



Jag är allvarlig! Alla dina vackra bilder, din stil, dina åsikter! ALLT :O


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: