GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

säkert osäkert svammel

2010-02-04 | 21:22:43 | Egocentrerat&Vardagligt

Hann inte mer än komma hem från jobbet innan jag satte mig  för att direkt ta itu med egna företaget.
Lyckliga framgångsbesked igår leder till prestationsångest idag.
Och det är en slags bitterljuv smärta på något sätt.

Jag vill sitta och skapa, det är ju det här jag vill hålla på med. Så slår hjärnan en liten knut på sig själv och undrar istället VAd är det jag egentligen vill hålla på med.

?

Nåt kreativt.

Ja

Det har alltid varit en del av mig att skapa precis lika naturligt som att äta mat och andas.
Skriva dikter, klippa klistra, färglägga, pyssla, hitta på nya saker av gamla, skriva noveller, teckna, göra egna tidningar, kludda klottra kladda.

Ibland har jag dock halkat in på och drömt om den andra delen av min personlighet: den historieintresserade, den luskande, den med viljan att vilja förändra och påverka. Politik, debatt, diskussion.

Så slår hjärnan en knut igen och tänker att det går ju blanda de båda.
Skapa historia med just det man skapar. Skapa åsikter och debatt genom prints och bilder..

Hmm.. ja detta är svammel från en liten tröttlyckligpmsdrabbad hjärna som känner sig lite vilse ..

Har ni kommit underfund om vad ni vill syssla med? Vad vill ni göra?

Kommentera 42 st

Kommentarer
Lydia
2010-02-04 - 21:26:53

Jag har inte kommit underfund med vad jag vill göra. Men jag älskar att sjunga, fota och att skriva. Ibland så händer det väl att jag tecknar något smått.



Men något av dessa ska det allt bli att hålla på med tror jag allt. Eller varför inte alltihop ;)

pimpXprincess
2010-02-04 - 21:29:38

Fin :)

Gabriella
2010-02-04 - 21:36:24

jag har hur mycket som helst jag vill göra. Antingen vara kreativ och sy kläder, måla, skriva eller hålla på med mode eller design av nåt slag :)



andra halvan av mej vill uträtt mer och bli typ politiker eller advokat. Just nu är jag fast där i mitten... :)

Veronica S
2010-02-04 - 21:43:15

Jag är ett examensarbete (och en omtenta hrm) ifrån att vara Magister i Molekylärbiologi. Men nu har jag kommit på att jag vill bli konstnär och gå på konstskola. Vill ha nåt eget.



Jobbigt, men som du säger. De går ju att kombinera :) (eller kanske inte mina val då?)

Linnéa - PRINCESSBLING
2010-02-04 - 21:44:00

Jag har bestämt mig för ett tag sen att jag ska bli barnsjuksköterska.

Det var när jag var med mammas kompis på hennes jobb. (hon jobbar som det). Det var hur kul som helst att kolla på alla bebisar och jag älskar bebisar så klart att jag vill jobba med dom.

Jag ska absolut bli barnsjuksköterska.

Absolut.

Linnéa - PRINCESSBLING
2010-02-04 - 21:44:27

Och det där var en himla söt bild på dig, föresten!

Caroline
2010-02-04 - 21:46:23

Jag har inte den blekaste aning om vad jag vill göra! Mitt gymasieval bestod av beslutsångest och svordomar över att det fanns så mycket jag ville.



Men just nu har jag siktat in mig på teknik med inriktning mot arkitekt. Jag har en viss kärlek till att rita och leka med vinklar.



Jag skulle gärna tänka mig att jobba med miljöanpassad arkitektur i framtiden! :)

Becka
2010-02-04 - 21:47:04

Intressant att du tar upp den frågan för det jag har gått och funderat över de senaste dagarna är faktiskt just detta: vad vill ägna mitt liv åt? vad vill jag hålla på med?



Har inte kommit på nått riktigt bra än.

Vet dock att jag ej känner mej helt tillfredställd med det jag håller på med nu.

Helén
2010-02-04 - 22:07:59

Jag känner nu, 27 år senare att jag upptäckt vad jag vill. Jag har ingen kreativ ådra alls men har min magister i ekonomi och är bra på mitt jobb. Har en prelimärt utstakad väg att vandra. Privat har jag många andra mer svävande drömmar med fluffiga mål. Mycket handlar om träning, tävlingar (motionärsnivå) och livsnjutning. Men jag känner mig lugn och trygg med mina val. Jag känner att jag valt rätt. Den oro och funderingar jag haft i yngre år är som bortblåst och det känns så obeskrivligt skönt. Ingen tung ryggsäck att bara på. Hoppas du känner att du hittat hem med snart! Kramis

Ebba von Sydow, Svt.se/Ebbasblogg
2010-02-04 - 22:07:59

Hallå Anna! Vilken bra fråga. Om jag ändå hade ett bra svar. Många tror kanske att jag är typen som absolut stensäkert alltid vet vad jag vill. Oj, om de bara visste! Jag vet vad jag vill väldigt ofta - men det är sällan en livslång plan. Och det är alltid tusen saker samtidigt, livet spelar pingpong i mitt huvud, jämt och ständigt. Precis som du, så vet jag att jag vill skapa - både åsikter och saker som folk tycker om. Gärna i kombination. Men hur, var och med vem? Usch, så svårt. Min teori är såhär:

1. Man måste GÖRA, för att hitta rätt. Då hittar man rätt på vägen. Inte sitta hem och tänka, det trasslar bara till det. Det var så jag fick igång mitt kvinnliga nätverk Do Good. Just do it, liksom.

2. Man måste våga chansa, klyschigt men sant. När jag fick frågan om jobbet på SVT hade jag världens projekt på gång på Bonnier. Men så tänkte jag - om jag blir överkörd av en buss om ett halvår, kommer jag ångra mig? Då blev det enkelt. Så jag chansade.

3. Skaffa en hobby, satsa på nya intressen! Något som inte har ett dugg med jobbet att göra. Låter kanske fånigt, men när jag började spela tennis blev jag så mycket gladare. Man odlar liksom fler sidor av sig själv, det tror jag är nyttigt.



Förresten så tycker jag att du har hittat ett jättebra svar för dig - genom dina prints och plagg så lyckas du får in mycket av det du är grym på, det du drömmer om. Det är få förunnat! Kram från Ebba, också rätt vilsen rätt ofta...

Art by Lisa Lans
2010-02-04 - 22:09:07

SÅ söt bild!

Heyli
2010-02-04 - 22:15:19

hoppas du lyckas kombinera båda dina drömmar :)



själv är jag inne på olika saker varje år, men det är alltid nåt kreativt, att skapa något. inredningsdesigner, webdesigner och smyckesdesigner har det varit de tre senaste åren. undra vad man hittar på för nytt iår :p

Emma says style, love & rock and roll.
2010-02-04 - 22:18:39

åååhja, jag vill se massa illustrationer, prints, t-shirts som är lite politiska, hehe :D Kanske en underton av det och liknande... Oftast är sådana t-shirts så tråkiga/fula. Kolla på ex; djurens rätts tshirts. De skulle behöva lite balla illustrationer!

Emma says style, love & rock and roll.
2010-02-04 - 22:20:14

Oj, glömde svara på frågan. Ja, jag vet exakt vad jag vill syssla med. Precis det jag gör. Socionom, arbeta med ungdomar. Det är faktiskt alldeles alldeles underbart att veta. Men så har det tagit ett jävla bra tag av pluggande och "försöka få sig en fot in"... Jag har fortf. bara anställning denna termin, så nu vet jag att jag vill satsa på FAST anställning, nästa mål :D

Malin
2010-02-04 - 22:20:52

Det är inte lätt!! Man kan ju fundera sig blå kring det där vad man ska bli och vad man vill i livet. Jag vet inte. Har nog alltid haft i bakhuvudet att jag vill teckna... illustratör kanske. Men sen funderar jag om jag vill det tillräckligt mycket, kanske det räcker att göra det när andan faller på. Samtidigt finns det inte direkt något jag hellre skulle göra. :)

Malin
2010-02-04 - 22:24:32

Själv har jag kämpat med den frågan i flera år! Jag vet inte vad jag vill göra! Jag vill ju göra något, en massa, men inte tillräckligt för att satsa fullt ut på det. Det ger mig sån ångest :(

Sandy
2010-02-04 - 22:41:14

Nej, ja eller nja. Jo ibland. Nej jag vet nog egentligen inte vad jag vill göra. Vill nog också göra nåt kreativt, eller gör jag nog av det på fritiden? Jag vill träna, göra karriär, plugga, bo på landet, designa, rita, måla, dansa! Jag vill göra alldeles för mycket, hur väljer man?

Neah
2010-02-04 - 23:07:12

Jag ska bli psykolog eller jobba med att hjälpa människor med deras mentala hälsa på något sätt :)

FRÖKEN KUMLIN
2010-02-04 - 23:12:04

Ja jag vill göra allt. Det är liksom det som är problemet =) Så jag har bestämt mig för att följa möjligheterna som yppar sig istället för att försöka ta stora beslut. Så länge det är kreativt är jag nöjd.

Bim HD
2010-02-04 - 23:12:44

Hm, jag tror nog at man aldrig riktigt blir klar med vad man vill, eller ska syssla med i livet... Speciellt inte om man är en människa som är kreativ och med större känslor. Då vill man nog ofta, ofta betyder INTE flera ggr per år, förändra sig lite. Byta inriktning, teknik och uttryck för det man skapar, hur det nu tar sig uttryck...

Må så grankott... Kramis Skruttisen!!!!

Nä, jag är inte fullt ut klar med vad jag vill i livet - och HUR jag ska leva det... eller vad det bär med sig...

Alexandra
2010-02-04 - 23:23:37

Biolog (inom något område så jag kommer ju säkert heta något annat så småningom) och aerobic- och stepinstruktör ^^

emelina
2010-02-04 - 23:36:44

svar: thaaaank u :D

allt bra?

en bitter besserwisser
2010-02-04 - 23:39:55

Jag har ingen aning om vad jag vill göra... Jag har pluggat till behandlingsassistent och går nu socionomprogrammet. Vill jag verkligen bli socionom? Ingen aning. Just nu känns det inte så.



Jag har jobbat in rättspsykiatrin, med reklam, som engelskalärare och på konsum. På fritiden skriver jag mycket dikter och små noveller. Jag älskar verkligen att skriva.



Det är inte lätt att komma underfund med vad man vill få ut av livet :)



Jag tycker absolut att man kan blanda kreativitet med politik. Du kan få fram dina budskap i det du skapar.



Ha en bra kväll!

Annika
2010-02-04 - 23:49:02

Jag vill inte klaga men det är verkligen jobbigt att surfa på sidor där man inte kan högerklicka. Kanske inte för alla men jag öppnar alla länkar med högerklick bland annat. Bara lite feedback ifall du vill ha den. Om det är bilder du är rädd om så är det ju lätt att norpa dem ändå om man vill det.

Ling-Ling
2010-02-04 - 23:53:48

Jag vill göra något viktigt och vara kreativ så jag pluggar till fritidspedagog! :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-02-04 - 23:59:13

Annika: Klart bilder kan norpas ändå men kvalitén försämras avsevärt.

Och alla länkar jag gör i inlägg öppnas ju automatiskt i nytt fönster om du trycker på dom.

Ida
2010-02-05 - 00:25:58

Jag älskar ju mit IT-jobb, men visst skulle det vara udnerbart att göra något för någon istället, nåt som räknas! Läkare utan gränser eller ha en mysig gård någon stans och djurrehabilitering....

Sanna
2010-02-05 - 01:19:57

dom där tankarna plågar mig varje dag just nu, det är helt sjukt vad man kan må dåligt av att inte veta. Drömmer är ju att syssla med musik, men jag står bara och stampar där för att jag inte träffar på någon som tror på mig så jag måste ha någon annan plan oxå

Eve
2010-02-05 - 06:58:11

Nja, det är svårt att veta det där. Eftersom jag nu läser den utbildning jag göra (byggnadsutformning med arkitektur)(nån form av byggingenjör) så blir det nog någonting inom bygg. Eller borde bli iaf. Sen är ju det rätt brett det också, var jag sedan hamnar efter examen...



Men jag är även intresserad av inlärning och minne, och till viss del även pedagogik och vad som borde ändras med den svenska skolan, så har funderat på lärare till och från. Men jag har inte speciellt bra hand med barn, och hatar tonåringar i grupp, samt har för dåligt tålamod, så när jag tänker efter lite går det bort rätt fort.



Sedan är ju psykologi väldigt intressant också, men har fått för mig att man ska vara väldigt stabil i psyket själv om man ska jobba med det, vilket jag inte riktigt känner att jag är.



Sen vet man ju aldrig, kan ju sluta med att jag jobbar med någonting helt annat än det jag har utbildning för och tänkte från början...

Mia
2010-02-05 - 08:00:01

Den eviga frågan. 30 år är jag och vet inte. Dock har stressen över det mildrats något. Jag har ett jobb nu, som affärsutvecklare, som jag trivs med. Det är kreativt och fritt. Jag har inga fasta arbetstider. Påminner om den tid då jag frilansade fast jag får göra andra mer utvecklande saker. Jag får sitta på Facebook och Twitter på arbetstid :) Haha.. Men det är något som saknas. Jag ska skriva DEN DÄR romanen, en bestseller. Jag vet att kapaciteten finns. Jag måste bara hitta lite mer lugn först.



Kram kram

Emma
2010-02-05 - 08:58:46

Jag har länge vetat ungefär vad jag vill göra "när jag blir stor", har pluggat mänskliga rättigheter på högskola tidigare och nu har jag gett mig in på juristprogrammet. Ofta känner jag att jag har bra fokus och vet vad jag vill men ibland tappar man tron på sig själv och känner att varför skulle just jag lyckas med det jag vill när så många andra kämpar för samma sak. Men det är bara att hålla i och fortsätta kämpa. Man måste våga följa sina drömmar =)

Ulrica
2010-02-05 - 09:53:26

Jag tycker att ganska rätt i det du gör; Teckna, fota, designa kläder med budskap på (lite politiskt). Jag tror på magkänslan, då blir det bäst! Sedan som Ebba skriver;att prova på olika saker kan leda en rätt. Jag har jobbat som säljare, medielärare, fotograf, ordningsvakt och alla jobb är så kul!!! Men mest av allt vill jag nog ha en fotoateljé och skriva en bok...

kramisar

Sofia
2010-02-05 - 11:43:10

Skriva och läsa. Tydligen ska man bli lärare då. Kanske journalist men det verkar mest hopplöst. Framtiden får visa :)

- Alexandra!
2010-02-05 - 16:43:04

Min dröm är att bli tatuerare/piercare eller socionom och jag tror socionom är lättast för mig.

Annika
2010-02-05 - 19:52:28

Nope inte en chans....men jag trodde alltid att när man var i våran ålder hade man sin framtid spikad och att dåligt självförtroende hörde tonåren till.

HAHAAAAAAAAAAAA på det säger jag bara!

Sandra
2010-02-05 - 21:09:23

Jag har så mycket som jag vill göra. Men jag vill skapa det är en sak som är säkert. Fotografera, rita, pyssla, sy ja allt... Sen vill jag stå i butik. Två olika saker men som jag hoppas att jag kan kombinera en dag:)

Bakfia
2010-02-06 - 10:26:10

är ju inne på matskribent/kokboksförfattare. Bageriägare, vanlig författare, kock, festfixare etc.... usch, har sådan beslutsångest!:(

Josefine - Mamma till en ängel
2010-02-06 - 15:27:47

Känner igen de där tankarna, jag vet att mitt yrkesval är rätt för mig men samtidigt finns det såklart drömmar som jag så gärna vill göra något av, men samtidigt är ju det andra också rätt... åh. Klurigt! Men just nu förknippar jag grubblerierna med trettioårskris. :P Lätt att skylla på det kanske.

Therese - Bloggar fran Dubai!
2010-02-07 - 09:21:10

Jag vill gora lite formycket. Jag vill plugga mer, men vad jag ska jobba med.. Det vet jag inte.

Vikachu
2010-02-07 - 10:56:19

Det är riktigt kul att skapa något. Pärla, teckna, fota, pyssla, sy, sticka... tyvärr är jag inte så duktig på att hålla vara på alla intressen när även lusten att läsa böcker, resa runt om i världen, studera geografi och historia ligger nära hjärtat.



Men framför allt. Jag vill ut på havet! Är till våren behörig motorman och ska söka jobb på ett last- eller passagerarfartyg. :D På den resan kan man fota för fullt och den tiden man är hemma kan man lära sig spela piano igen, teckna, sticka, pärla, you name it. Möjligheterna finns där, det gäller bara att ta vara på det!

Emma säger
2010-02-07 - 14:50:39

Jag vill också hålla på med något kreativt.. det är en så stor genre, finns så mycket saker man kan göra. det är inte lätt när det är svårt. det är bara framtiden som vet vad det blir för min del:)

Anna
2010-02-09 - 20:22:05

Åh ja, jag vill hålla p med sånt som du, jag vill ha energin och viljan att våga ta steget. Och hitta tillbaka till kreativteten. Åh, för att få jobba med det man vill, det är en dröm.

Som tyvärr känns väldigt långt borta :-/


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: