GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Lördagskompisar

2009-03-07 | 17:52:07 | Egocentrerat&Vardagligt

Hmm när man skriver en blogg som vissa dagar får väldans massa kommentarer och man har en kommunikation med läsare och andra bloggare..ja dagliga samtal med ett stort antal andra bloggare så blir det lite chockartat att upptäcka att man " i verkliga livet" faktiskt är ganska ensam.

Förutom mamma, pappa, bror och sambo känner jag knappt nån här i Tidaholm - den lilla staden där "alla känner alla".
Ikväll ska Stefan ut med en killkompis och det är inte det att jag måste ut för han ska ut eller att jag får panik av en ensamkväll, åh nej..jag gillar ensamkvällar då jag kan skråla högt till åttiotalshits, kolla på LasseWinnerbäckdvd sitta och fisa utan att be om ursäkt ....men det blir ändå lite ledsamt att inse att man inte har alternativet till att själv gå ut och ta en öl med en kompis eller fler om man nu skulle vilja..och det utan att då tränga sig på just pojkvännen.

...och oj nu gick Mariah Carreys julskiva igång i cdväxlaren ( jag jag spelar skivor i ett annat rum än där datorn är)..Så nu blev allt bara än mer Bridget Jonesklyschight.

Nåväl..mina lördagskompisar:




( och jag har alltså bott här i 26 år...)
Kommentera 69 st

Kommentarer
Marcus Å
2009-03-07 - 17:55:01

nej, nej, självklart inte! Trodde bara du ville vara med igen för du är bra i såna saker! :)

Marcus Å
2009-03-07 - 17:58:15

Nja, roligt med fler med i utlottningen men då skriver jag upp dig så får vi se!

Mia
2009-03-07 - 17:59:39

Synd att jag inte bor i närheten, jag har upptäckt lite samma sak faktiskt :) Hoppas iaf att du får en mysig ensamkväll!

Kajsa
2009-03-07 - 18:00:48

Finns det inga trevliga människor i Tidaholm?

Tycker i allafall att dina lördagskompisar ser väldigt frestande ut. Själv tänkte jag passa på att hälla i mig ett glas Baily´s eller två, medans lillan sover sin eftermiddagslur :)





JoelineOttosson.
2009-03-07 - 18:04:21

kolla in min blogg:)

Matilda
2009-03-07 - 18:13:56

förstår hur du menar! verkligen! och det är en jobbig känsla... :-/

är killen din från tidaholm, eller varför bor ni där?

för att trösta dig blev jag lite avis på dina lördagskompisar... choklad, tidning, bok, och te! mysigt och gott! (vad är det där rose förresten?)



ha en fin lördagkväll nu!

Marcus Å
2009-03-07 - 18:14:58

Nej, det blev 3 nya i panelen :)

Kajsa
2009-03-07 - 18:15:05

Hoppas att du får en mysig kväll med de trevliga vänner du har på bilden i alla fall!

Blev lite nyfiken då jag läste att du får öronproblem av kaffe, på vilket sätt?

Junitjej
2009-03-07 - 18:15:09

Hoppas du lär känna några i Tidaholm snart!

Anneli
2009-03-07 - 18:15:34

Jag är lite i samma situation faktiskt. Svårt att skaffa nya vänner i vuxen ålder om man inte pluggar eller jobbar med jämnåriga tycker jag. Vi är ju också relativt nyinflyttade till den här stan med några få kontakter som man kanske skulle börja ta tag i...



Ha en härlig kväll med flaskan, läsningen och chokladen=) Själv tänker jag kolla Melodifestival, kanske film, dricka lite öl, en skvätt wirre, käka chips, ostbågar, fläskfilé och mina kladdkakemuffinsar (som nu står i ugnen). Not bad for a saturday night hehe.

Malin
2009-03-07 - 18:16:16

Choklad och te...you took my advise correctly dear. ;)



Hoppas din ensamkväll blir en egokväll. :)



puss och massa kram

andreaärbäst! :P
2009-03-07 - 18:16:23

svar:

har du itne sett sweeney todd? :O Den borde du se ;)

Jojjo
2009-03-07 - 18:22:02

Jag förstår precis vad du menar, man vill ju iallafall ha alternativet. Får man själv välja kan det vara superskönt att vara hemma själv, men om man "måste" så är det inte alls lika kul.



Hade du bott närmare Göteborg hade jag frågat om du ville följa med oss ut ikväll :-)



Hoppad du får en mysig kväll ändå söta.



KRAM

Tina
2009-03-07 - 18:25:19

Jo men det är jag nog. :) Läste ditt inlägg precis. Antar du flyttat dit från en annan stad? Då kan det vara svårt hitta nya vänner. Jag börjar bli lite nervös för jag ska själv snart flytta till en ny stad från min hemstad. Ska flytta ihop med pojkvännen. Ska bli så underbart men samtidigt pirrigt då staden blir helt ny och jag inte känner någon.

Tess
2009-03-07 - 18:26:42

Stick upp hit istället stumpan ;)

Karin
2009-03-07 - 18:29:39

Ensam ikväll jag med, vännerna upptagna och familjen bortrest. Hade tänkt se LWdvd och hinka te jag med! :o) Hoppas du får en fin kväll!

Tina
2009-03-07 - 18:30:38

aha okej nej tänkte på bara när du skrev du knappt kände någon. :)

Nina
2009-03-07 - 18:36:46

Synd att jag inte bor närmare, jag har gärna tagit en öl med dig :-) Ha en mysig ensamkväll!

Mindy
2009-03-07 - 18:37:56

Boken är jätte bra..Ha en skön & mysig kväll söta du.kram kram

Mackan
2009-03-07 - 18:38:17

Hello vännen ha en mysig kväll i hemmet;)

Själv en kväll på kneget o vad med de som följer...



Kram

Mackan

Sanna
2009-03-07 - 18:47:14

äter också marabou :D

Tina
2009-03-07 - 18:47:23

Hur kommer det sig då? Tråkigt ju. Tänk mig då som ska flytta till en helt ny stad. Det kommer bli pirrigt.

Bim HD
2009-03-07 - 18:48:17

Vännen... känner igen det där - det är lite si och så ibland, eller ofta? Varför är det ibland lite långt land vi bor i? Kommit in med ett glas, nä... förresten - käkat kåvepenin idag också... Kanske får vänta lite, innan det blir alkohol? Annars - sitta och småprata, bläddra i tidningar... nya damernas och även glamour ligger här - ny chic har jag inte fått än... Hm, vilka ska jag säga upp förresten? Lär få göra det nu har vi insett, suck... Livets glädjeämnen?

Här är liten plats och alla känner alla - men hjälper det? nonono - nästan värre tror jag, eller?

Må så grankott... bamsekram till skruttisen!!!

(ngn som nyss kollat på ngn repris av det okända - ska kryssa lite och även försöka blogga... kanske läsa sista boken om stockholmspolisen - han med käppen du vet :))

Tilda
2009-03-07 - 18:52:59

Ja, jag förstår hur du menar. Men visst är det skönt att bara vara ensam? Jag behöver verkligen det med jämna mellanrum! Sitta och se på sina favoritfilmer som ingen annan tycker om, spela spel eller ha "spakväll" med sig själv! För övrigt har jag skrivit en liten spa-special på bloggen om du vill läsa - med tips som knappt kostar något :)

Ha en bra helg! Kram!

Angel
2009-03-07 - 18:56:49

Det där ser ut som en mysig kväll gumman

Tobias
2009-03-07 - 19:00:01

okej jag förstår :) du är grym i alla fall, glöm aldrig det :D

Tina
2009-03-07 - 19:19:18

Jo det tänkte jag också får man jobb så får man ju nya vänner automatiskt iaf. Sen tänkte jag gå med på något gym igen också. Kanske träffar folk där. :)

Jenny
2009-03-07 - 19:22:49

SV: jag vet varför men det är väldigt svårt att göra något åt det. jag tyckte bara du kändes väldigt negativ till det och inte på något vis försökte förstå och låta positiv men det är visserligen inget jag kan kräva av nån. jag har inget emot kommentarer, ibland hoppades man bara på positiv respons när man mår lite dåligt men ja, som sagt. inget man kan förvänta sig jämt.

hoppas helgen blir bra!

Junitjej
2009-03-07 - 19:25:01

Svar: Jag visste inte att du hade bott där i hela ditt liv. Jag troode att du var nyinflyttad.

Matilda
2009-03-07 - 19:34:00

Känner igen det där lite... Hoppas du iallafall får en trevlig kväll i all ensamhet, eller tillsammans med de små kissisarna!

Alexandra
2009-03-07 - 19:38:16

men dina lördagskompisar verkar inte vara så dumma ;)

Joakim
2009-03-07 - 19:39:06

Hihi!; okej! Tack! Jag har inte sätt alla bidrag så jag tar mig en titt idag! :)

Sandra
2009-03-07 - 19:44:31

Fina illustrationer du gör! ;D

Mariah
2009-03-07 - 19:48:03

sv!tack så mycket!,

Erika - Morgondimma
2009-03-07 - 19:53:15

Jag har det likadant som du. Jag känner inte så många här i stan och sedan min bästis drog iväg till umeå har jag ingen som jag kan gå ut med.

Men jag är rätt så kräsen när det gäller kompisar. Jag är inte mycket för att ha många ytliga kompisar utan jag vill ha nära vänner, bra vänner som man kan lita på.

Jobbarkompisar har jag ju , men det är inte samma sak.

Jag har faktiskt gjort slut med en vän en gång. Hon blev för mycket, snackade skit bakom ryggen samtidigt som hon låtsades att man var vänner och så vidare.

Jag lägger hellre ner energi på männskor som känns äkta om du förstår hur jag menar?



Här i bloggvärlden har jag träffat på många olika tjejer som jag har fastnat för och verkligen skulle vilja ha som vänner (bland annat dig såklart) det är bara synd att de flesta bor så långt bort.

Rebecca
2009-03-07 - 19:55:33

sv: haha jaa det är så stört :)

Anonym
2009-03-07 - 20:03:13

sv: oh grattis till fem år. :) Har ni det bra?

KRAM

Kandii
2009-03-07 - 20:05:08

ja, visst är det lite tråkigt när man inser sånt?

hade det så själv ett tag också men nu börjar jag träffa lite roliga människor. :)

hoppas att du får en trevlig lördagskväll i alla fall. :)

milo
2009-03-07 - 20:28:08

VAD FINA ILLUSTRATIONER DU GÖR!

Marika
2009-03-07 - 20:40:11

Åh vad jobbigt det låter, har dock samma sak här med. Men här har jag bara bott i 2år(flyttade hit m. mina föräldrar från Gbg..)Har bara Mina föräldar+bror & killens och hans släkt. Men inga vänner... Alla finns kvar i Gbg,visserligen är de bara 5mil ifrån. Men jag vet hur de känns. Hoppas du hittar fler vänner snart:-)

Anna
2009-03-07 - 20:46:18

Ja du, jag vet PRECIS hur det känns. Här sitter jag i den kommun jag är född och uppväxt i, men inte har jag några kompisar här för det! De som jag brukade umgås med flyttade i väg och kvar blev jag och en massa folk som jag bara var bekant med.



Jag har varit utan så länge nu att jag numer drar mig för att försöka förändra. Istället hittar jag en massa fel på alla och inbillar mig att jag inte VILL vara kompis med dem.



Det är väl tur ändå att vi har familjer och sambos, vad skulle vi annars ta oss till? Tänk alla singlar som befinner sig i vår situation!

..:Sarah:..
2009-03-07 - 20:52:10

det där känne rjag igen.. mina vänner jag har nu har jag fått genom skolan och bloggen. men de ligger en orsak bakom de. nåväl.. jag är mitt bästa sällskap :) KRAM PÅ DIG

Mickan
2009-03-07 - 20:53:09

Jag känner precis likadant, sitter ensam och visst, jag har väl några vänner att välja emellan men alla har ju sina små liv och "mitt liv" med familj och vänner är flera mil härifrån=/ Du får jättegärna komma hit nästa gång;)

Hayley
2009-03-07 - 21:05:32

Oj så lika vi är! Har samma problem. Jag har bara min mor samt min pojkvän. Min syrra flyttade ju nyligen ifrån gbg.



Sedan har jag en bardomskompis.. Men det är ingen kompis man ringer spontant och frågar "ska vi dra ut en sväng?".. Plus hon kan ingent annat än att prata om sitt jobb.



Men visst ensamkvällar är najs men jag förstår dig. Skulle vara najs att ha något annat att välja på med!



kramen på dig!

bea
2009-03-07 - 21:34:04

lite trist ja. många av mina kompisar som har pojkvänner har det så. fast killarna har kvar alla vänner, lite konstigt

Erika - Morgondimma
2009-03-07 - 21:39:25

Ja, det tror jag med att vi skulle ha =)



Nu blir det filmkväll här. Hoppas att du har en mysig lördagskväll du också...jag har faktiskt en tequila rose i kylen...hmmm =)



Kram!

Isabell
2009-03-07 - 21:46:43

svar: Tack så jättemycket! :D

pia
2009-03-07 - 22:05:52

Den boken är iallafall ett gott sällskap skulle jag säga =)

Lisa
2009-03-07 - 22:19:01

Å, jag älskar dina ärliga inlägg, Anna. Sådär känner jag också ibland. Tror att det är få som vågar prata om det, och ännu färre som törs blogga. Hoppas att din kväll är mysig i allafall. Kram på dig!

Sascha
2009-03-07 - 22:19:36

Kan tänka mig det...jag blir också sådär ibland...får panik för en kväll ensam...men det kan även vara ganska mysigt!

Sweet life style
2009-03-07 - 22:24:52

åh tack så mkt :) vart faktiskt inspierad av dig eftersom dina tryck är så otroligt fina!

Lina
2009-03-07 - 22:42:36

jag förstår att det känns tungt, men vill du ha kompisar då? tänk på det en stund. vad är du villig att offra och förändra?

har du nån hobby eller nåt annat intresse?annars skaffa en! träffa likasinnade, du är ju dessutom grymt duktig på det du gör, stå för det och våga ta plats och ta för dig! du är smart, intressant och rolig, det finns massor av tjejer som skulle vilja vara kompis med dig, släpp in dem i ditt liv!!

Annars så brukar ju ett sätt vara att träffa din killes kompisars tjejer, träffa många och sålla bort dem du inte orkar ödsla tid på på vägen...

det lossnar om du vill det, men de kommer inte och knackar på dörren och frågar om ni ska leka...tyvärr.

Ligg i soffan, drick ditt te och ät din choklad och tänk på alla tjejer som mycket hellre skulle vilja sitta i en bar och skratta med dig. De vet bara inte om det än, men tänk vad förvånade de kommer bli när de inser vad de missat så länge...erkänn att du ler. Gör det.

Petra
2009-03-07 - 22:52:44

fina kompisar du har ! Bättre än inga alls! :) Hoppas du har en bra kväll! Bamse kram :)

A
2009-03-07 - 22:58:58

Hmm, känner igen det där. Och jag har bott i samma stad i 41 år. :0

Visst har jag vänner, t ex genom jobbet, men det är inga jag träffar privat (förutom någon gång ibland).

Jag har en tjej som jag räknar som en riktigt god vän, och vi är väldigt nära varandra även om vi inte träffas varje vecka eller ens varje månad.



Det jobbigaste med att inte ha en massa vänner och ett stort umgänge tycker jag är vad ANDRA ska tycka. Alla pratar liksom om sina fester och middagar och reser med alla vänner. Och jag har inget sånt att berätta.

Men sanningen är ju att det är självvalt och jag stortrivs med att oftast bara familjen eller jag och Mannen.



Kram och ha en fortsatt skön lördagskväll!

LaLizita
2009-03-07 - 22:59:09

hmm men har du bott där i 26 år? hur kommer det då sig att du inte har några att träffa? har alla flyttat? synd inte vi bodde på samma ställe då och kunde ha lite kul :)

Kram!

Wysteriia
2009-03-07 - 23:46:51

Jag har det typ likadant. Denna helgen jobbar jag iofs men här hemma i Älvdalen / Mora så umgås jag väldigt sällan med någon på helgerna. Ska jag umgås med vänner måste jag nästan åka X antal mil bort :P

Pamie
2009-03-08 - 00:27:19

Såg ju ändå rätt mysigt ut ;) Vi kan byta om du vill?

Härlig blogg btw!

Hanna
2009-03-08 - 08:01:28

Det är likadant med mig. Jag har tre vänner som jag känt i ca 10 år men vi umgås nästan aldrig. Så jag är också ganska ensam. Men jag känner mig helt okej med det. För det mesta iallafall. Jag som knappt har tid med mig själv bitvis, ska jag dessutom hinna med kompisar.... Kram

Linda
2009-03-08 - 09:35:47

Jag tyckte dina lördagskompisar såg ganska lockande ut..fast kanske inte varje lördag..:)

Hoppas du hade en trevlig kväll trots allt!

kram...

Jeanette
2009-03-08 - 10:19:29

Hade folk haft så fantastiskt många kompisar som man tror alla andra har, hade de väl inte haft tid för att blogga??

Helen
2009-03-08 - 10:42:18

Vi verkar vara många som sitter i samma båt! Bor sedan ca 8 år tillbaka återigen i min lilla hemstad efter några få år i andra städer. Det lilla tjejgänget jag tillhörde under högstadiet började splittras redan under gymnasietiden. Jag och min bästa vän från den gruppen har inte bott på samma ort på många år. Vi har dock alltid haft kontakt, om än inte alltid den bästa. Relationer på distans (även kort sådan) kräver ju så mycket mer ENGAGEMANG från båda parter - det blir sällan särskilt lyckat om bara ena parten (=jag)lassar kol på elden.



Som flera andra har kommenterat, så tycks det vara mycket svårt att skaffa nya vänner som vuxen - och jag kan bara hålla med. De flesta vänskapsbanden knyts i ung ålder och det är svårt att som utomstående "boxa" sig in i en redan existerande grupp. Visst, jag har haft trevliga arbetskamrater på en del jobb, men så fort jag eller någon annan har gått till ett annat jobb så har relationen runnit ut i sanden.



Nu ska jag inte gnälla allt för mycket - jag har alltid kunnat "underhålla" och rå om mig själv och tycker om lugn och ro. Det jag saknar är den där personen som man i ingivelsens stund kan ringa och snacka bort en timme med eller med kort varsel kunna träffa för att ta en fika. Det som känns tråkigt är - som du skrev - att inse att man inte har alternativet. Och som "A" skriver ovan - ANDRA personers tyckanden om ens umgänge (eller brist på) är nästan jobbigare än den uppfattning man själv har!



Anna, tackar dig för vad som är min favoritblogg och önskar dig en härlig söndag - vad du än tar dig för! Kramar i kubik :-)

Marlene
2009-03-08 - 11:29:56

Vet precis vad du menar. Jag har flyttat runt så mycket de senaste 10 åren så jag har tappat en massa vänner. Nu bor jag (återigen) i en ny stad, dessutom i ett nytt land med ett språk jag inte behärskar särskilt väl. Ensamhet kan inte ens börja beskriva det. =/ Hoppas vi båda finner en ny go vän snart! =)

Lotta
2009-03-08 - 11:42:09

Men har du ingen tjejkompis i Tiahölm?

Tråkigt.. fast i ofs jag har inte så många här där jag bor heller... men Gbg ligger ju bara en halvtimme bort =)

Så det ordnar sig... hoppas du hade en trevlig kväll med dina egna lördagskompisar =)



Kram kram...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-08 - 12:06:53

jeanette: Men alla bloggar ju faktiskt inte och många bloggare verkar ha många vänner . kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-08 - 12:25:57

Lina: Klart jag vill ha vänner. MEn jag vet att jag är mer av en ensamvarg och som jag skrev - jag har inget emot att vara själv men det vore najs att känna att man har alternativet också.





Jag har aldrig haft särskilt många vänner och under högstadiet - gymnasiet bytte jag nästan vänner helt. Sen efter gymnasiet flyttade jag till sthlm och då för första gången skapade jag egna vänner som man inte tvingats ihop med av t ex föräldrar, grannar eller att man gått i samma klass.

Men de vänskapsbanden försvann ju när man flyttade igen..Så väl tillbaka i tidaholm gick jag ju två år på folkhögskola här men jag vart nästan alltid enda tidaholmaren så de jag blev vän med stannade ju bara under ett läsår..sen var de borta..och så kom det nya som sen var borta.



Och nu när jag är egenföretagare och jobbar hemma går det ju inte ens ha arbetskamrater.



Jag trivs själv men det gjorde lite småont i går och bli påmind om att man faktiskt inte har alternativet med vänner..



många kramar till dig vännen!

shirin
2009-03-08 - 12:30:05

jag trodde att din kompis som du brukar fika med bodde där också?

jag har också bott på samma ställe i hela mitt liv, och för några år sen fick jag en kompis som också bor här.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-08 - 12:32:02

Lisa: det gör mig väldigt glad och varm att du uppskattar den här typen av inlägg. Många kramar till dig från mig!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-03-08 - 12:38:45

Anna: haha ja vad skulle vi ta oss till..men man kan ju känna sig väldigt ensam i ett förhållande med..det gjorde ju jag igår.



hoppas du fått en bra start på söndagen! kram!

Ellinor
2009-03-08 - 18:20:45

Mm, så är det. Man har en massa vänner och bekanta via bloggen, msn och sms, men när man vill ha IRL-sällkap blir det värre och man känner sig så ensam. Men du vet, jag bor inte så långt bort så jag kan komma och dricka Tequila rose med dig :-)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: