GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

..att vilja främja mångfald och viljan att bli massproducerad..

2009-01-01 | 22:03:44 | Krönika/Politik/Tankar



Bloggkommentatorerna kommenterade min årskrönika och det faktum att jag uttryckte en åsikt om att det var tragiskt att se så många vilja ha det Todaylinne jag designat bara för att Kenza visade upp det. Som jag uttryckte det i krönikan – bra för mitt företag men ja en gnutta tragiskt. Men inte tragiskt för att folk influeras av kändisars stilar – hell no, jag själv inspireras ju i tid och otid av Carrie Bradshaw, som ju dessutom är en fiktiv karaktär.

Men det är skillnad på att inspireras och att slaviskt kopiera. Det är skillnad på att inspireras och att bara vilja ha, att ”måsteha” något just bara för att en kändis har det. Jag ska inte sticka under stol med att det var min förhoppning att Kenza skulle ha det inflytandet hon hade, men jag fattade inte hur stort inflytande en 17åring kunde ha. Det tragiska låg i att läsa många av de här mailen jag fick och se hur desperat mycket en del av dessa tjejer ville ha linnet just enbart för att Kenza hade ett sånt och dessutom skulle ha exakt samma storlek som henne.

Jag är för inspiration men jag är också för integritet och egen stil. Och detta kanske kommer vara den största konflikt jag kommer möta under resten av min designerkarriär – att vilja främja mångfald och integritet, våga vara sig själv, stå för sig själv, skita i modemåsten och trender och allt vad alla Sofi Fahrmans säger att man ska bära aktuell säsong samtidigt som jag ju själv nu ska vara en del av det motsatta.

Jag vill ju att min kommande kollektion ska bli ett måste för alla fashionistas där ute, jag vill att alla ska bära Avanna och jag vill ju skapa trenderna. Bloggkommentatorernas kommentar väckte sannerligen en massa tankar till liv. Kanske främst om det över huvud taget finns någon egen fri vilja vad gäller kläder och mode eller om allt väljs åt en.

Vilket för övrigt också diskuteras intressant i en scen mellan ”MIranda” och ”Andy” i filmen ” The Devil wears Prada” .

Diskutera gärna vidare om era åsikter kring ämnet, spinn vidare, tänk, tyck till, kom igen!

UPDATE och TILLÄGG:

En del av er anmärker just på ordet "tragiskt". Jag kan förstå varför.
Men det var just det jag kände när jag läste många av de 300 mail som kom in den kvällen.
Jag är självklart jätteglad för att det blev den respons det blev, som jag nämnt, det var min förhoppning.
Men just att se på så nära håll, hur stort inflytande en så ung tjej har...Den påverkan Kenza har idag, en makt hon inte valt själv heller, som får så många andra tjejer att känna att det "måste ha" nåt...

Nu är mina plagg relativt billiga - 250 kronor för linnet. Men tänk de gånger dessa bloggtjejer med makt lägger upp mycket dyrare grejer och dessa unga tjejer "måsteha" även det? Ju mer makt dessa bloggare får ju mer pengar genererar dom vilket leder till att de kan köpa sig dyrare prylar än andra tjejer i samma ålder som kanske endast har sitt studentbidrag och inte på långa vägar har råd att köpa samma prylar. Vilka får kanske ta smällen? Föräldrarna.

Fortsätt gärna diskutera - det är jätteintressant att läsa!
Kommentera 74 st

Kommentarer
Mackan
2009-01-01 - 22:24:23

Hoppas ditt 2009 blir så framgångsrikt som du önskar.Tror du kommer lyckas bra ....

Krya på dig

Mackan

Lisa
2009-01-01 - 22:25:01

svar; å tack så jättemycket fina du lägg gärna till mig på bloglovin om du har lust att följa :)

Alexandra
2009-01-01 - 22:30:46

Äh, jag vill då ha ett sådant linne för jag tycker det är coolt och för dte hade suttit som en smäck på mig tillsammans med en svart midjekjol...



God fortsättning kära Anna :D

hayley
2009-01-01 - 22:31:21

Tror du inte det?! Det skulle vara riktigt trevligt att träffas och bara tjöta ;)..

Carita
2009-01-01 - 22:32:39

åh, vilken bra krönika! :} och du har så rätt, så. :*

Lottis
2009-01-01 - 22:32:47

Ett litet dilemma det där... Klart du vill att det ska gå bra och att många ska bära dina plagg, och med all rätt, för du är duktig. Men samtidigt att de som väljer att köpa gör det för sin egen skull, och inte för att det är en trend... Jag fattade det som andemeningen i ditt inlägg, och det är ungefär som jag tänker oxå.

För övrigt har jag fått många positiva kommentarer om mitt "I'm in a good mood..."-linne :-) So keep up the good work, jag hejar på dig! Tack för gott nytt år-kommentaren och tack detsamma, hoppas 2009 blir super dig med. Kram på dig, min ros!

Eliyana
2009-01-01 - 22:33:20

Ibland behövs det en knuff för att det ska gå framåt. Så att Kenza visade upp ditt linne var den knuffen du behövde. Även om jag är säker på att du lyckats iallafall! Och även om det finns dom där ute som köper ett today-linne pga att dom vill vara som Kenza (vilket jag tycker är sorgligt!), så är det ju inte därför Nelly ville göra ett samband med dig. Dom gillar dig för att DU har snygga motiv, för DIN kreativitet och för DINA idéer!

Du har kommit så långt för att du är du och ingen annan!



Och du har blivit en förebild, för många. Iallafall för mig.

vilma
2009-01-01 - 22:36:11

ha ett lika bra 2009 som 2008 hoppas jag eller kanske lite bättre! :)

hannah
2009-01-01 - 22:38:18

wow, tack så jättemycket =)Kolla igen, jag har uppdaterat med fler bilder.

Kram

Matilda
2009-01-01 - 22:41:05

Jag tror som du att det lär bli ett "problem" som kommer ägnas mycket tankeverksamhet till. Alla som sysslar med någon som innebär eget skapande tror jag oftast vill att alla ska se det, men fortfarande behålla det unik. Affärskvinnan inom dig vill att alla ska köpa, medan privatpersonen kanske inte har samma åsik...

HannahSthlm
2009-01-01 - 22:44:53

Snygga och smarta Anna

Hoppas ditt nya 2009 börjat bra och jag känner på mig att det kommer bli ett stort år för dig!

Jag vet ju att iallafall förr gjort dina linnen osv. i begränsad upplaga och det bidrar ju till mångfald. Att inte alla har samma linnen. Jag tycker det verkar bra att göra plagg i ralativt begränsade upplagor så att det inte blir H&M-åtkomlighet på plagg.Jag förstår att det är en svår balansgång för dig när du vill värna om intigritet och egen stil men såklart även vill bidraga med inspiration till så många som möjligt!

Själv tycker jag det är riktigt tråkigt utan en egen stil men det kan man ha på många olika sätt.Att unga tonåringar inspireras av andra unga är ju som det alltid varit,det kan man nog inte komma från.

Du är en fanstastisk designer och jag hoppas verkligen du kan göra små men många olika kollektionet av dina alster.Håller man upplagorna små så kan aldrig "alla vandra runt i samma tryck".

Jag är för mångfald och missmatching,visst gillar jag vissa trender men jag följer dem inte slaviskt.

Sverig skulle vara roligare med fler som vågade följa vad de själva vill bära och inte bära det som alla har...Sov sött!

Lene-Therese
2009-01-01 - 22:46:23

Han fick en allergisk reaktion av något han ätit eller så var det en biverkan av ibumetin. Så han fick kliande röda stora prickar på hela kroppen. Men nu är det typ bra. Dock vart han lite sur över nyår för att han inte fick dricka alkohol. (det skulle man hålla sig undan en vecka tillsammans med skaldjur, tonfisk och jordgubbar) Gott nytt år ;) Hoppas detta året blir än mer framgångsrikt för dig. Här har vi fått ca 83cm snö idag!!!! Helt sjukt! Natti

FEBB
2009-01-01 - 22:47:12

Hm.. ja fattar! Inte tänkt på det. Du har rätt ju!

jennifer
2009-01-01 - 22:47:39

vill bara säga att jag lskar dina linnen :)

HannahSthlm
2009-01-01 - 22:50:03

Snygga och smarta Anna

Hoppas ditt nya 2009 börjat bra och jag känner på mig att det kommer bli ett stort år för dig!

Jag vet ju att iallafall förr gjort dina linnen osv. i begränsad upplaga och det bidrar ju till mångfald. Att inte alla har samma linnen. Jag tycker det verkar bra att göra plagg i ralativt begränsade upplagor så att det inte blir H&M-åtkomlighet på plagg.Jag förstår att det är en svår balansgång för dig när du vill värna om intigritet och egen stil men såklart även vill bidraga med inspiration till så många som möjligt!

Själv tycker jag det är riktigt tråkigt utan en egen stil men det kan man ha på många olika sätt.Att unga tonåringar inspireras av andra unga är ju som det alltid varit,det kan man nog inte komma från.

Du är en fanstastisk designer och jag hoppas verkligen du kan göra små men många olika kollektionet av dina alster.Håller man upplagorna små så kan aldrig "alla vandra runt i samma tryck".

Jag är för mångfald och missmatching,visst gillar jag vissa trender men jag följer dem inte slaviskt.

Sverig skulle vara roligare med fler som vågade följa vad de själva vill bära och inte bära det som alla har...Sov sött!

EMME
2009-01-01 - 22:59:15

finfin bild :D

Norrmalm.blogg.se
2009-01-01 - 23:01:27

GOTT NYTT ÅR!



Nu är bloggen igång igen, precis som utlovat.



I det senaste inlägget avslöjas Britney Spears riktiga röst bland annat, missa inte det!





Johanna
2009-01-01 - 23:01:29

Det är klart att du vill att det ska gå bra för sig, och det är jag övertygad om att det gör, för du är otroligt duktig! Men det är tragiskt när så många vill ha ett plagg "bara" för att Kenza har det. Det är klart att man påverkas av det man ser och vad kändisar och andra har på sig, men man måste ju känna att man verkligen vill ha en pryl för att man gillar den och inte för att någon annan har den. Inte alltid så lätt att skilja på kanske...



Tack underbara! Klart man måste kunna skratta åt sig själv, annars blir livet så jobbigt :)

Jag har suttit och tittat på och drömt om en massa skor medans vi såg Noll tolerans på TV. En bra film!

Nu ska jag gå och lägga mig för jag ska jobba imorgon. Inte så kul när sambon är ledig...



Sov gott! Kram

Matilda
2009-01-01 - 23:12:01

Det gör du rätt i tycker jag. Det är alltid skönt att känna lite kontroll och egen balans. Då känns det oftast bäst :) Och det är viktigt att känna kontroll och ha kvar sin integritet. Annars slutar man ändå olycklig, hur många som än struttar omkring i sin design ;) Du är fantastisk och verkar vara en helt underbar person, I hope you know that! Kram

Matilda
2009-01-01 - 23:12:18

Det gör du rätt i tycker jag. Det är alltid skönt att känna lite kontroll och egen balans. Då känns det oftast bäst :) Och det är viktigt att känna kontroll och ha kvar sin integritet. Annars slutar man ändå olycklig, hur många som än struttar omkring i sin design ;) Du är fantastisk och verkar vara en helt underbar person, I hope you know that! Kram

Josiee
2009-01-01 - 23:12:45

gott nytt år snygging:)

Eliyana
2009-01-01 - 23:13:59

Svar: Trevligt att höra. Vill dig bara väl och önskar dig verkligen all lycka med Avanna.

hayley
2009-01-01 - 23:15:02

Snart flyger dom med cykeln.. :) Bästa scenen!! Älskar den!

Jag hade E.T boken på engelska! Men lyckades aldrig läsa klart den.



Ooh det låter riktigt najs!

kramen på dig

Lisa
2009-01-01 - 23:16:37

svar; okeydokey :') aw, vad glad jag blir! <3 det värmer!

Daniel
2009-01-01 - 23:31:04

oot niin nätti!



Lisa
2009-01-01 - 23:34:57

svar; ingenting speciellt, du då? hugss

Norrmalm.blogg.se
2009-01-01 - 23:42:51

Tack snygging :D!

hannah
2009-01-01 - 23:46:46

ja det har jag.. själv då?

hannah
2009-01-02 - 00:01:29

åh jag älskar ikea... min favoritbutik

BAJSDAGBOKEN
2009-01-02 - 00:03:11

HEJ ANNA!!



SKULLE JAG KUNNA FÅ PUBLICERA EN AV DINA BILDER PÅ MIN BLOGG? HADE PASSAT JÄTTEBRA TROR JAG:) VA SÄGER DU?



www.vardagsbajs.blogg.se

Jennie
2009-01-02 - 00:13:05

sv: jaså? :O tack så jättemycket (: kram på dig!

Emma
2009-01-02 - 00:17:35

Det är klart att det där blir en jätteknepig grej du kommer att stöta på i tid och otid. Jag hejjar på dig och hoppas att du fortsätter med ditt företag i samma ödmjuka stil du har gjort hittills.

Revin
2009-01-02 - 00:20:52

Kram på dig med kära du!



Ps. snygg du var på nyårsaftonen :)

BAJSDAGBOKEN
2009-01-02 - 00:35:11

Hej!!



En bajsbild från dig såklart:) om du har en illusterad tolle eller om du vill fota när du varit på toaletten:)

Marielle
2009-01-02 - 00:41:11

Nu har jag startat upp ännu en tävling på min blogg. Nu är det dags att gissa vem som döljer sig på bilden! Vinn priser till ett värde av 500kr



Kram

BAJSDAGBOKEN
2009-01-02 - 00:51:04

haha okej. men frågar man får väl aldrig veta hehe. ha en bra kväll

karro
2009-01-02 - 00:58:43

fin klänning =)

Anna Phe
2009-01-02 - 00:58:49

Hehe, det är en värdslig sak, det går över :) Det som betyder något är att du haft det fint och det ser jag ju att du haft :)



Puss på dig med! ^^

Anna Phe
2009-01-02 - 00:58:54

Hehe, det är en värdslig sak, det går över :) Det som betyder något är att du haft det fint och det ser jag ju att du haft :)



Puss på dig med! ^^

Garbomannen
2009-01-02 - 01:16:38

Gott nytt år i efterskott Anna! :)

Madde
2009-01-02 - 01:38:42

tack detsamma du :)

Julia
2009-01-02 - 01:50:44

Gott nytt åår! Va fin du var^^

Kram!

Mackan
2009-01-02 - 07:25:28

Ja då det går bra denna gången, fått sömn denna nattL Bara 9 timmar kvar innan helg:)

Ha en bra dag

Mackan

Dress Like a Princess
2009-01-02 - 07:42:42

Du skriver så jäkla bra gumman och du har så rätt!

Nu ska jag jobba lite, det kommer bli en lång dag de här, hehe när jag äntligen får gå hem klockan 17.00 kommer jag va helt slut :P



Fredagspuss

Att ha det gott
2009-01-02 - 08:12:14

Jag har sagt ända från början att det kommer att gå bra för dig

På maria nova skrev jag skynda att invistera i Avanna Det hoppas jag själv kunna göra snart Ha en fin dag

Josiee
2009-01-02 - 08:32:15

JA skål för fika(or) 2009:)

Tess
2009-01-02 - 08:48:06

Dilemma, men det är bara göra det bästa av situationen och flyta med vågen.

Förresten, du kan väl stanna några dagar extra i Stockholm? typ till den 1 feb? vore så sjukt bra och praktiskt..

Johanna - SHOEBOX
2009-01-02 - 09:01:45

God morgon!

Hoppas du får en trevlig dag på IKEA!

Kram

sara
2009-01-02 - 09:31:36

bra sagt tycker jag! varför vill man försöka bli som någon annan? jag tycker man ska skita i trenderna och ha på sig det man själv vill :)

JULIAIRENE - fotoblogg
2009-01-02 - 09:52:08

Vsg & Tack själv! Måste säga att ditt märke är grymmt snyggt! Speciell "today i'm wearing this" t-shirtarna :) Klänningen är assnygg och det bästra var att den kostade 300kr från h&m!

Ida Björck
2009-01-02 - 09:53:22

det är rätt synd att vissa är sådär, att de måste ha ett plagg endast för att en kändis har det. Men vet du? jag gillar dina designer och jag kommer köpa ett sådant där linne, men enbart för att jag själv gillar det och för att jag att du är så nerand duktig med det som du håller på med! kram

Alexandra
2009-01-02 - 09:56:34

sv: Nåväl, man behöver itne ge några om man inte vill.. det gjorde inte jag förra året ^^ och överlevde trots det !

arnnela
2009-01-02 - 10:06:05

ha en bra fortsättning :)

Alexandra
2009-01-02 - 10:12:11

sv till senaste inägget: Jag ska följa med och handla, plugga, instrallera ny dator och ta det lungt.. eventuellt springa en kort runda ikväll också- men det är kallt ute...



ha de fint så synes vi :)

Perfektion by Emma
2009-01-02 - 10:33:54

- jo men visst var det lilla jag som skickat ett mail..



så mysigt att åka till jönköping. försökte få med min mor dit i måndags men icke.. ha en trevlig dag.

jennifer
2009-01-02 - 10:45:17

vad mysig din päls såg ut (inlägget ovan) är den äkta?

ronnie
2009-01-02 - 10:50:16

Jag förstår varken problematiken eller tragiken.



Du är designer.

Kenza är model.



Precis som alla designers gör (fast de betalar för det), klär de modeller i sina plagg och tar fina bilder som de köper reklamplatser för i tidningar för att den stora massan ska reagera och vilja köpa deras plagg.



Kenza sätter på sig ditt linne gratis och exponerr det i sin blogg gratis. Vet du vad PR kostar och är värt för en småföretagare? Om jag var du skulle jag skicka hela kollektionen till henne som tack och vara väldigt försiktig med vad jag kallade för tragiskt marknadsföringsmässigt och inte.



Du är duktig, men tänk större nästa gång.

Elin
2009-01-02 - 11:09:48

GOTT NYTT ÅR SÖTIS =)

Sica
2009-01-02 - 11:16:43

Hej! Du har gått vidare till röstomgång 2 i årets blogg 2008! Alla röster har nu nollställts igen och röstomgång 2 avslutas imorgon, lördag, kl 24.00. Den här gången är det två stycken bloggar som försvnner ur tävlingen, så tipsa dina läsare om att rösta igen så att det inte blir du! URL och/eller mailadress måste finnas med för att en röst ska godkännas och det är en röst per person som gäller

http://sicastyle.se/2009/01/02/arets-blogg-2008-rostomgang-2/#

Sica
2009-01-02 - 11:22:27

Hej! Du har gått vidare till röstomgång 2 i årets blogg 2008! Alla röster har nu nollställts igen och röstomgång 2 avslutas imorgon, lördag, kl 24.00. Den här gången är det två stycken bloggar som försvnner ur tävlingen, så tipsa dina läsare om att rösta igen så att det inte blir du! URL och/eller mailadress måste finnas med för att en röst ska godkännas och det är en röst per person som gäller

http://sicastyle.se/2009/01/02/arets-blogg-2008-rostomgang-2/#

teluvio
2009-01-02 - 12:08:09

snyyygg klänning!

Emma
2009-01-02 - 12:08:33

Nu ska jag vara ärlig här! Jag såg ut som ett rent helvete för några år sedan, haha. Jag visste INTE hur jag skulle klä mig. Jag hade ingen stil, kunde inte fatta vad som passade mig osv, jag såg ut som skit. MEN sen började kopiera folk som jag tyckte klädde sig snyggt. Alltså verkligen kopiera som besatt mer än inspireras. Efter ett tag så "lärde" jag mig och behövde inte kopiera mer! Nu köper jag kläder jag tycker om själv och inspireras endast utav andra. Nu har jag hittat min egen stil och vet vad jag gillar, vad som passar osv.



Det behövs ibland kanske en liten knuff i rätt riktning för att man ska lyckas hitta sin egen stil och många utan Kenzas läsare är ju ganska unga.

Emma
2009-01-02 - 12:08:46

Nu ska jag vara ärlig här! Jag såg ut som ett rent helvete för några år sedan, haha. Jag visste INTE hur jag skulle klä mig. Jag hade ingen stil, kunde inte fatta vad som passade mig osv, jag såg ut som skit. MEN sen började kopiera folk som jag tyckte klädde sig snyggt. Alltså verkligen kopiera som besatt mer än inspireras. Efter ett tag så "lärde" jag mig och behövde inte kopiera mer! Nu köper jag kläder jag tycker om själv och inspireras endast utav andra. Nu har jag hittat min egen stil och vet vad jag gillar, vad som passar osv.



Det behövs ibland kanske en liten knuff i rätt riktning för att man ska lyckas hitta sin egen stil och många utan Kenzas läsare är ju ganska unga.

FEBB
2009-01-02 - 12:09:23

åh tack anna! kan inte kommentera inlägget, vet nt vad det är med blogg.se! argh. eller det är ng min dator som är konstig. hoppas du får en härlig fredag! Hjälp fredag, redan. Neeej..

andrea
2009-01-02 - 12:14:40

svar:

haha okej, jag har inte sett den.

alla tycker vi olika ;)

kram

Tobias
2009-01-02 - 12:21:41

Ibland blir jag så trött på bloggkommentatorerna!



Jag tror ditt företag kmr bli framgångsrikt, lycka till :)

Vanadesse.
2009-01-02 - 12:22:08

Tack detsamma och trevlig helg söt :)

SEX AND THE CITTY
2009-01-02 - 12:35:37

Annaaa, jag kan inte skriva kommentarer på ditt senaste inlägg :( snygg eru iaf. puss

Madde
2009-01-02 - 12:52:20

svar: TACK så hemskt mkt söta du :) desamma desamma !



kan bara säga att jag vill ha dina plagg för att de är grymt snygga och för att det är inte alla som går omkring i dem :) man är lite ensam om dem vilket jag gillar, jag köper dem inte för att kenza använder dem! :)

Anneli
2009-01-02 - 18:05:04

Jaa du...I grund och botten tror jag inte att folk köper nåt som de absolut inte gillar men det finns säkert undantag där som med allt annat.



Jag vet inte om jag skulle använda ordet tragiskt om fenomenet masskopiering. Dvs att alla köper lika produkt från ett företag (och inte att företag börjar kopiera andra företag rakt av för DET är tragiskt). Däremot skulle jag kalla det för ett intressant fenomen. Intressant i den mening vilken makt kända personer har på alla "vanliga" människor och konsumenter. Vilka värdehöjare de kan fungera som liksom. Jag kan bara gå till mig själv, så som du också skriver, när jag ser nåt snyggt på nån kändis som jag gillar. Jag kommer oftast inte längre än att jag tänker att "det där skulle jag gärna lägga vantarna på för DET där var skitsnyggt". Däremot skulle jag aldrig kuta iväg och köpa nåt jag inte gillar bara för att "rätt person" har det på sig.



Jag vet inte vart jag vill komma med min kommentar men om det hände mig, det som hänt dig så skulle jag troligen bara glädjas åt det positiva som kommer ur det hela. Jag tror att folk till syvende och sist köper och uppskattar dina tryck/kläder för att de är snygga och häftiga.



Du är begåvad! Kram!

Anneli
2009-01-02 - 18:49:32

Förstår absolut det du säger. Det är som sagt ett väldigt intressant fenomen på gott och ont, som lätt kan gå över i tragiskt.



Kläm!

Anneli
2009-01-02 - 20:40:31

Yes jag förstår dig=)



Jodu, i afton kollar jag på Sagan om Konungens Återkomst. Älskar filmerna så jag smiter ifrån i pauserna=)



Vad har du själv för dig i afton?

Anna
2009-01-02 - 21:30:34

Jag förstår vad du menar, men det jag kan tycka är mest tragiskt är att man kombinerar det på samma sätt. Det är då det känns som mest kopierat.

evelina
2009-01-04 - 22:09:15

åhh ... när jag läste det här inlägget när du först skrev om carrie , där kommer min ena favoritfilm och serie " sex and the city " och sedan nämnde du " the devil wears prada " , min andra favoritfilm . Jag älskar dom filmerna för att jag älskar allt med mode och göra och jag skulle göra leva ett Carrie-liv ....




Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: