GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

bildlektion

2009-04-20 | 10:10:24 | Illustration/Teckning/Konst/Design

Håller på att sammanställa svar på frågorna från frågestunden nu. En fråga som alltid dyker upp är ju ens favoritbloggar.
Och när jag satt med frågorna inatt tänkte jag att jag tecknar av favvobloggarna så får jag se om ni ser vilka det är...(en nu slags klassisker i bloggosfären..right?)

Men jag tror jag lägger ner den idén...eller så får ni vänta på svaret nån vecka tills jag övat upp mig..
För som jag skrivit förr så är jag ingen portätttecknare i dess rätta bemärkelse.
Jag kan teckna folk så som"jag ser dom" och ibland blir det skitlikt och träffande:



Men min kära bildlärare vid Hellidens folkhögskola lärde mig nåt väldigt viktig våren 2002: Alla kan inte rita perfekt och verklighetstroget, men det betyder inte att det är mindre bra tecknande för det.
Det var när alla andra i klassen sattt där och ritade perfekta gråskaliga stilleben av krukor och flaskor och jag satt nästan och lipade för att jag inte kunde. Jag hatade blyerts. Så bildläraren frågade vad jag ville teckna med, jag plockade fram akvarelllådan och började måla de mest snea krokiga klumpiga flaskor i gult blått och rosa som min kära bildlärare sedan hyllade och sa " det är så här dina krukor ser ut Anna. I din värld är dom rosa blå gula och sneda och det är inget fel med det".

Men visst, ibland faller jag tillbaka i tänket att jag vill ju vara en skillad tecknare som kan göra perfekta porträtt.
Men nja..kanske inte än..kanske aldrig, men kanske framförallt inte på natten när det är mörkt och jag är trött..



Men jag ska sitta och teckna mestadelen av dagen idag..så vi får väl se..



Kommentera 26 st

Kommentarer
Emma Damm
2009-04-20 - 10:31:21

Gumman, din stil är GRYM! Den ska du vara stolt över, den är verkligen egen och man ser att det är Avannas :-) Tusen kramar till dig min vän.

Alexandra
2009-04-20 - 10:35:49

hade varit grymt kul att se när du tecknar dina favoritbloggare =)

Miss Muffin
2009-04-20 - 10:37:53

Du är så sjukt kreativ så jag blir alldeles avundsjuk! :) Och du har verkligen en egen stil. Syns tydligt att det är DU som gjort dina teckningar och illustrationer. kram kram

Angel
2009-04-20 - 10:46:48

Karin var väl en?

Mackan
2009-04-20 - 10:52:53

Locking nice du;)

Ha en bra dag..... skissa gärna på mig me;) hihi

Kram

Malin
2009-04-20 - 10:55:54

Åh jag håller med om det där att alla ska rita eller måla så perfekt...så var det när jag gick på porträttmålarkurs för ett par år sen..jag köorde mitt rejs och bara målade med starka färger och kluddade massor..det var så himla roligt...sen i pausen gick jag runt och kikade på de andras...alla hade målat naturalistiskt och extremt porträttlikt...alla målade nästan likadant...då kände jag mig liiite dum men kom ganska snabbt fram till att det är så mycket roligare att ha sin speciella stil.



Tur att du också tänker så numera!!



pusspuss på dig sötis

Christine
2009-04-20 - 10:57:11

Jag hade varit glad om jag kunnat rita alls. Det enda jag kan teckna är typ träd... någorlunda okej. Fast det var iofs när jag var liten, nu tror jag inte jag kan lika bra. :-P

Bim HD
2009-04-20 - 10:57:19

Ja, varför inte testa? Nyfiken på hur de ser dem, hihihi... Och det är ju inte direkt hur personen ser ut - det är hur DU ser att personen ser ut som ska fram, eller hur? Även om massor med sk duktiga personer ritar av en och samma person. Inte katten blir de lika för det, eller? Alla kommer se olika ut... och vi älskar ju dina bilder, basta!!! Skissa på du - vad du nu än må skissa på :D

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

delinda
2009-04-20 - 11:14:09

ha en fin dag gumman!kram

Anonym
2009-04-20 - 11:37:50

hehe det där ser ju ut som jag

Daniel
2009-04-20 - 11:48:21

tråkigt med favvobloggar frågor..

tycker det e så hemskt att bara välja ut några få.. å alltid blir nån utanför å sur.



Men jag ju att min blogg e din favvo, så du behöver inte säga det! ;)

annawii
2009-04-20 - 11:54:43

I mina ögon är dina illustrationer perfekta :). jag hade gärna sett dig teckna dina favvobloggar men du kan ju dela upp svaren i två delar :)



kram

Hayley
2009-04-20 - 12:02:02

Tycker du ritar så fint!! :)

Malin
2009-04-20 - 12:07:01

Rita fel? Vad var det vi sa nyss? Man kan inte rita fel. Jag har ju ritat av dig med en massa fel då med i så fall...för det som är för perfekt ritat...är oftast mest intetsägande...eller hur var det?



Du kan inte rita fel! Du vet hur duktig du är och hur många som älskar din konst och ditt skapande!



Du inspirerar mig till att vilja rita mer trots att jag är mer än trött :D

Malin
2009-04-20 - 12:13:25

Men annasötis, du måste inte rita mig. :D



Emma Damm
2009-04-20 - 12:14:14

Men åh tack goaste gumman!

Sandra
2009-04-20 - 12:40:10

Du är verkligen duktigt, du gör din grej och det blir verkligen super bra! Så fortsätt att gör på ditt sätt:) Kram

leopardia
2009-04-20 - 12:55:55

Japp, det hade varit kul att se dina avtecknade favvobloggare... fast jag tycker att den ena blondinen där på pappret påminner om käthe lite...

emelie
2009-04-20 - 14:44:37

vad duktig du är!! :)

Fantasy Girly
2009-04-20 - 19:12:56

Du har skrivit det tidigare också va? ^^ Jag tycker du målar grymt, no matter ifall allt inte är verklighetstroget, en verklighetstrogen Anna är inte en äkta Avanna! :3

Ellen
2009-04-20 - 19:50:00

Jag tycker du är superduktig!! Och många av de största inom konsten har ju haft väldigt personliga uttryckssätt?! Så kör på:) Och är det inte en skiss på dina favoritbloggare där - Bloggkommentatorerna, Sassy o Fahrman? Vart i alla fall likt dem!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-04-20 - 20:08:20

Ellen: tack! jo blggkommentatorerna skulle det vara..och sassy + karin olofsson =)

Emma says style, love & rock and roll.
2009-04-20 - 21:14:08

Det låter ju som en rolig idé - det fina med dina illustrationer - som oftast skiljer dem från alla andras - är just att du vågar vara operfekt. Vilket alltid blir så mycket snyggare. Varför måla av som ett foto direkt liksom?! Blir mer spännande med en Anna-touch!

Sara
2009-04-21 - 13:03:36

Vad är det för tushpennor du använder? samt för papper? räcker det med vanligt eller behövs tjockare papper?



kram sara

Sassy
2009-04-21 - 19:44:35

Åh, vad gullig du är gumman! jag har haft för fullt upp för att hinna läsa mina favvobloggar ordentligt de senaste dagarna, så jag hade itne läst det här inlägget! Vilken fin bild av mig, jag blir så stolt!



puss

Johanna
2009-04-22 - 09:49:36

Teckningen där det står en 3:a brevid ser verkligen ut som Karin, redaktören på blogg.se! :D

Du är så duktig! :D Kramar /Johanna


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: