GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

när ska det bli trendigt med problemhy då?

2008-09-11 | 16:49:03 | Smink, Hudvård, Skönhet

Som jag påpekat förr, så önskar jag att det talades mer öppet om problemhy.

Särskilt i alla tjej/modetidningar som matar oss med bantningstips, vägen till inre lycka, hur vi hittar drömkillen och talar om att senaste catwalktrenden är en "perfect flawless" hy.

Och nu menar jag riktiga hudprolem och inte små blemmor med en liten varprick i som dyker upp vid olämpliga tillfällen som en första dejt där lite clerasil eller en klick tandkräm gör susen.

Nej jag pratar om problemet att ständigt leva med just problemen. Att det är ett handikapp att ha problemhy. Att de ömmande blossande bölderna slår rot i psyket och får en att vilja krossa spegeln ...samma spegel man samtidigt är så beroende utav för att ständigt kolla att concealern fortfarande något sånär täcker det värsta. Att bölderna inte spruckit upp och vätskat sig över kinden eller börjar blöda. Att leva med verkligheten att dagarna utan bölder och finnar på ett år nästan går att räkna på en hand.

Jag blir ledsen när en som StinaLee säger sig bli förbannad på alla som klämmer sina finnar och råder dessa att tvätta sig två gånger om dagen istället...

Och därmed lite granna befäster det gamla elaka ryktet tillika vanliga mobbningsmantrat att vi med finnar är lortgrisar som inte vet hur man använder en tvål.

Att ge det rådet till en med verkliga hudproblem vore detsamma som att jag skulle säga till en som StinaLee att helt enkelt bara äta lite mer onyttig mat om hon nu så gärna vill gå upp i vikt.

Men det är ju inte så enkelt.

Jag har tvättat mig hela mitt liv. Jag tvättar säkerligen nyllet mer än en utan hudproblem.

Jag har testat Clinique, Biotherm, Ole Henriksen, Garnier, Kanebo, Neutrogena, Aco, Vichy, Sans Souis, halvårskurer med antibiotika, starka receptbelagda preparat, fjällat bort all hud i ansiktet, testat otalet huskurer och ansiktsmasker, naturläkemedel, uteslutit det ena livsmedlet efter det andra, fört mat/böldutbrottsdagbok, spenderat massa pengar, tid och tårar.

Jag är snart 27 år gammal och levt med problemhy i 14 år varav de fem senaste åren varit de värsta. Men de senaste året har jag också funnit de produkter som jag tyckt minskat problemen, inte tagit bort dom helt, men ja minskat dom.

* Reporia Tjärtvål, 19 kronor på Ica. Nästan skrattretande att ha lagt ut tusentals kronor på olika trestegstvättsystem av dyra märken och sen finna en helt utmärkt vårdande bra produkt på Ica för en struntsumma.
* Clearly Gone/Vitamin B5. - läs mer om det här. Det var en bloggläsre som tipsade mig om detta förra året efter att jag blivit otroligt illa bemött och behandlad hos en hudläkare som ville sätta mig på Roaccutan. Och jag kan inte tacka de läsren nog för detta tips. Jag började förra sommaren med pulvret och märkte genast en stor skillnad. Först var det som min hud blev mycket oljig - läckte ut överskottsfett. Sen hade jag inte en böld på flera flera veckor. Jag minns fortfarande glädjen när jag bara hade några "vanliga" små finnar.
Sen kom det otroliga, och jag vet inte om jag kan förklara det heller mer än att för första gången på många år upplevde jag att jag hade en benstruktur i ansiktet. Som att ett lager med massa "skit" försvunnit under huden som gjort att jag aldrig kunnat känna skelettet i ansiktet.



Andra råd jag kan ge som kanske möjligen eventuellt kan hjälpa:

* För en matdagbok och se om det finns nåt samband med vad du stoppar i dig och när utbrotten kommer.
Kanske godis med en massa färgämnen i? Eller som för mig - jag tenderar få mer besvär om jag konsumerat läsk med sötningsmedel.
* Stå på dig på vårdcentralen - de ska inte avfärda dina problem som lite vanlig acne och bara skriva ut antibiotikakurer eller lite Stioxyl. Kräv remiss till hudklinik.
* Munsårsplåster har haft en viss verkan på en del av mina bölder.
* Likaså plåster som sluter tätt - låt sitta över natt. Har du en stor böld , so kanske täcker hela kinden men som inte har nån "öppning" så kan denna sorts plåster hjälpa till att dränera vätska/var.
* Har du problem med magen? Om magen inte funkar så måste kroppen ändå göra sig av med slaggprodukterna och tyvärr är huden ett ventileringssystem.

Välkomna att diskutera, komma med fler tips, råd, erfarenheter, lufta besvären och tankarna.



( detta inlägg skall absolut inte ses eller läsas som nåt personligt påhopp eller hat gentemot StinaLee)
Kommentera 78 st

Kommentarer
lena
2008-09-11 - 16:58:45

jättebra skrivit!:)

sassy
2008-09-11 - 17:00:49

Vilket bra inlägg!

Jag vet ju själv hur det är att ha dålig hy - fy fan!

Funderar på att testa vitamin b5, vill ju bli av med det oljiga i huden, var kan man köpa den?



kram

malin
2008-09-11 - 17:02:00

B5 och zink är bra att äta som tillskott om man har problemhy. Om man har så som du beskriver kan det vara så att man går med en ständig inflammation i hyn - kroppen behöver liksom avprogrammeras. Då kan svavel hjälpa till med läkningsprocessen. Och linfröolja som innehåller goda fetter och "neutraliserar" dålig fetter (härdat) som kroppen inte kan smälta.



Men ofta kan inre stress vara den riktiga boven i dramat.

Alexandra
2008-09-11 - 17:04:34

Härligt att du tillslut fann den ultimata produkten för dig ^^

malin
2008-09-11 - 17:05:12

ja,jättebra skrivet!

Wysteriia
2008-09-11 - 17:07:16

Bra ämne! :)

XONX
2008-09-11 - 17:07:55

Trevligt :P

Bitterfitta
2008-09-11 - 17:17:29

bra inlägg, mer sånt, vi måste prata mer om såna här saker! Eftersom du tog initiativet om att prata om sånt som ingen vågar prata om tänker jag göra det idag på min blogg också och skriva om vestibulit. Kram gumman!

Jennifer
2008-09-11 - 17:19:10

Svar; Tack ska du ha, ha det bra själv =P

zara
2008-09-11 - 17:26:03

bra skrivet, har själv fått problem nu, efter att ha använt kortison. Pallar inte att folk jämt kommenterar, OJ vad har hänt med din hy?????? vill bara att den ska vara som förut...ska testa dina förslag, äklskar verkligen din blogg btw. kraaaaaam

Emma } Acira
2008-09-11 - 17:28:29

Anna, jättebra skrivet! Håller verkligen med dig!

annika
2008-09-11 - 17:30:04

jättebra skrivet anna!

Läste om clearly gone för nått år sedan men då var det så mycket prat om att det inte funka så jag vågade aldrig prova.

min hud blev konstig sedan jag testa wileda produkter men nu är det påväg tillbaka igen sen jag böjade med Lumene.

kram gummsan

Anonym
2008-09-11 - 17:32:48

hej!

jag har inte direkt haft problemhy, förrutom en period när jag mådde helt sjukt dåligt psykiskt. plötsligt var hela min panna och hals full av finnar och jag kände mig så ful och äcklig och fattade iten att det hade att göra med hur jag mådde.. när jag började må bättre försvann även finnarna..

så det är också något att tänka över. hur man faktiskt mår psykiskt.. det kan sätta sig i huden..

Eve
2008-09-11 - 17:46:47

Jättebra att du tar upp det! Har ganska dålig hud själv, även om det inte är jätteilla. Blir irriterad på folk som klagar över en enda liten finne när man själv står bredvid och är helt rödflammig. Men det finns de som har det värre. Det kan ligga i generna, vi har inte bra hud nån av oss barn i familjen, även om brorsan har det värst med stora bölder över ansiktet och ner över bröstet och ryggen. Han ska dock in till Hud i höst nu, så får väl hoppas det finns nåt och göra. Sen önskar man ju såklart att de kunde tagit honom mer på vårdcentralen, men de vägrar ju nästan skriva remisser på vårdcentralerna nu mer. Skönt att höra att det blivit lite bättre med din hud iaf. Kramar

catarina
2008-09-11 - 17:48:41

Skitbra inlägg :) Tycker att du är så sund o verklig o ett bra föredöme



kram

donnasandra
2008-09-11 - 17:49:39

Bra skriver, jag stör mig så grymt mycket på myten om att det är pga man inte tvättar sig som man får finnar och dålig hy. Detta får man höra i butiker (självklart av de som själva säljer kosmetika mm)! Min erfarenhet är att ju mer man tvättar sig och smörjer in sig med en massa dyr skit, desto sämre blir min hy. Många har dessutom kosmetikafinnar, just för att de inte tål produkter (jag tål inte cliniques hudvård men deras smink är toppen). Jag har ätit massor med olika mediciner, det är det enda som fungerar på mig. Efter en kur med roaccutan blev min hy mycket bättre och nu har jag ätit Diane ett par år och får bara enstaka finnar. Bästa hudvården är Philosophys för min hud, men det är viktigt att pröva sig fram för att hitta rätt till ens egna hy. Jag upptäckte att om jag inte använder krämer eller tvättkrämer utan bara vatten morgon och kväll för att göra rent ansiktet får jag nästan aldrig finnar! Jag har fått rekommenderat någon form av ljus som ska läka ut finnar, som fungerat på bekanta som haft rikligt med stora bölder!

Erika
2008-09-11 - 17:50:08

Bra skrivet!

Jag har också problemhy, väldigt trist.Trodde att det skulle gå över när jag kom ur tonåren, men inte då. Fast lite bättre har det blivit som tur är. Kanske ska testa B5 och se om det blir någon skillnad.



Kram finaste!

Alexandra
2008-09-11 - 18:14:35

Nu lider jag inte av problem med dålig hy men jag har hört talas om något som heter Proactive. Vissa säger att den är ett mirakel och andra säger att det inte är bra alls. Jag förmodar att man måste testa sig fram till vad som är bäst för en själv. Annars har jag en kompis som använde B5-vitamin och det fungerade bra för henne.

Ellinor
2008-09-11 - 18:20:58

Ja det är ju väldigt lätt att föreslå åtgärder till ett problem när man inte själv har det. Måste vara jätte jobbigt. Jag har det inte själv så det är klart det är svårt att förstå hur det är. Men jag hade en kompis när jag var yngre som hade hudproblem och jag tyckte ju hon var så larvig för att hon måste sminka sig när vi ska ner till affärn eller till gymmet. Men efter ett tag insåg jag hur djupt problemet satt i henne. Även fast ajg inte tyckte det var så farligt så var det ett gigantiskt problem för henne och hon kunde aldrig känna sig riktigt bekväm utan täckande foundation och concealer.

Pania
2008-09-11 - 18:23:17

Åh, äntligen någon! Gud vilket bra inlägg, det bästa och ärligaste jag läst på länge.

Jag har också alltid haft problemhy, jag hade väldigt mkt finnar ett tag och fick tillsist acne. Jag har som du prövat det mesta men ingenting funkar. Nu har jag inte överdrivet med finnar, men ändå tillräckligt för att det ska störa mig. Jag är dock väldigt, väldigt oljig i ansiktet. Det ser ut som om jag svettas hela tiden. Jag funderar också på B5 men är lite löjligt orolig eftersom att det är en internetvara som inte är kollad..

Jenny
2008-09-11 - 18:28:00

Härligt att du hittat produkter som funkar!



Annars fick jag en tacke: har du provat att inte göra något alls? Eller i alla fall väldigt lite?



Kroppen/ansiktet kanske behöver få "ta ledigt" och lugna sig lite från alla starka preparat.

Jag vet inte och har ingen erfarenhet av problemhy, men kan det inte vara som hår som producerar mer skit ju mer man tvättar det (som skydd mot uttorkning)

Frida
2008-09-11 - 18:41:50

Hej. Det du skrev var så himla bra. Jag har också problemhy, med massa finnar i ansiktet, samt att jag har på andra ställen. Det har plågat mig hela mitt liv. Jag blev ordinerad ett läkemedel mot detta och det hjälpte, alla finnar försvann och hyn såg mycket friskare ut. Men det håller inte i längden, allt kom tillbaka och blev ännu värre när jag var tvungen att sluta med medicinen.

Sen det du skrev att stinalee hade skrivit, det var ju väldigt dåligt gjort av henne för precis som du säger i ditt inlägg så borde hon förstå hur ledsen hennes uttalande kan göra de som har problemhy och som faktiskt verkligen försöker göra någonting åt det och att hon vet hur ledsen hon blir när någon säger att hon borde gå upp i vikt. Sådana uttalanden som hon tydligen sagt gör att jag med min hemska hy känner mig äcklig och ful och att det bara är dom med problemfri hy som räknas. Känns ju mindre roligt...

Alexandra
2008-09-11 - 18:51:32

jag har inte nån vidare bra hud jag heller. Jag kan verkligen ligga på sängen o gråta ibland för jag får finnar i tid och otid. Spelar ingen roll va jag stoppar i mig! Eller hur mycket jag tvättar mig/ med vad jag tvättar mig... Dessutom måste jag klämma många (de jag inte kan gömma under smink)... Oftast går det i perioder, men när det väl är en sån period så är det inte alls roligt! Någon som inte haft några direkta finnar bör verkligen inte uttala sig om saken. Super bra skrivit gumman! Du är bäst!

Sofia
2008-09-11 - 18:51:58

Har du provat det där australiensiska märket som ska vara så himla bra? Tea Tree Oil eller vad det heter? Jag hade problem med finnar i tonåren och har fortfarande dålig hy, jag använder Apotekets produkter, en i duschen, en rengöring och sedan en kräm som jag inte minns vad den heter nu såklart.

Jag tycker iaf att du är fin som du är, problemhy eller inte! Du är iaf mänsklig till skillnad mot många andra som bloggar om liknande ämnen som du, alltså kläder och mode och sånt.

Stor kram till finaste Anna!

Anonym
2008-09-11 - 18:59:38

Vinn en W350i mobil :D gratis att delta! http://www.tjenare.se/pwn.php?ID=99

SANIBO
2008-09-11 - 19:01:49

väldigt bra inlägg, och jag håller med.

jag har samma problem, usch, det är berkligen inte roligt. och jag tror inte att vissa förstår.



tack för tipsen!

Mikka
2008-09-11 - 19:02:05

jag har också haft lite problem med dålig hy, inte alltför illa men tillräkligt för att jag skulle noja ordentligt. Den produkt som fungerat för mig och som jag verkligen kan rekomendera är Clearsil Ultra - Daily Face Wash Treatment. Den håller faktikt vad den lovar, efter tre dagar fick jag synbart bättre hy och nu när jag använt den i en månad så är jag mycket mer nöjd med min hy och skäms inte för att gå ut utan allt möjligt smink för att täcka över.



Ha det toppen!

Kram, Mikka

Jenny
2008-09-11 - 19:06:18

jättebra skrivet! kan tänka mig att det är riktigt jobbigt att ha problemhy. jag hade acne på ryggen för något år sen, och det ville verkligen aldrig försvinna. men jag fick en kräm som heter typ Scinoren som verkligen är bra :) funkar även mot dom små finnarna. kanske kan hjälpa!

kramar pennypie

Anna
2008-09-11 - 19:15:10

Börja anväda organiska produkter istället.Allt annar är bara skit som huden inte behöver...parfym,konserveringsmedel etc etc...

Joss
2008-09-11 - 19:15:41

HEJA ANNA!

Bra skrivet - förstår dig p r e c i s!

Anonym
2008-09-11 - 19:16:46

Har som du provat allt på marknaden men även något skolläkaren skrev ut, men det var först när jag åkte till hudspecialisterna i växjö som jag fick hjälp. Åt roaccutan som egentligen är väldigt farligt med alla bieffekter. Men det gick bra för mig även om man såg ut som köttfärs i ansiktet ett tag! Bölderna försvann och nu har jag "normal" problemhy och för mig är det ett helt ok eftersom jag vet att jag aldrig kommer bli helt slät.

Anonym
2008-09-11 - 19:28:08



Samla poäng jättelätt och byt sedan poängen mot en massa gratis saker (dvd

filmer, godis och en massa annat) http://www.pointshop.se/?ref=1987304 helt gratis såklart! :D

Glöm inte att man måste aktivera sitt mobilnummer för att kunna göra något på sidan :P

Annah - med bebin i magen
2008-09-11 - 19:42:33

Jag vet hur det känns att ha den där problemhyn.

Jag har väl inte av värsta grad men lååångt från "vanlig-nån-enstaka-finne-ibland-hy".

Så jag tänkte lämna ett litet tips om en grej som fungerat på mig och gjort min hy till en "normal" :)

Det är ett serum från Clarins, kommer inte ihåg vad det heter exakt men dom har bara 1serum och kallas sos kur. Men det finns ett annat serum som är lite billigare , men fortfarande bra (inte lika super som Clarins). och det finns här: http://eleven.se/mario-badescu-anti-acne-serum-2732.html

Lovisa
2008-09-11 - 19:43:24

Hej anna!

Jag har massa små pomaskar och apelsinhy, enligt hemsidan för vitaminb5 är det typ det bästa ever.

Är det så?

Vilken av de tre olika produkterna använder du, eller har du testat fler och vilken är bäst isåfall?

Hoppas på svar! /Lovisa

Agge
2008-09-11 - 19:44:19

Svar: Jodå, det ska jag!:)

Eliyana
2008-09-11 - 20:28:54

Ja, man blir lite irriterad och ledsen när någon som inte har problemhy påpekar hur andra gör med sin hy.

Jag har också provat allt möjligt, men det funkar inte helt. Vissa har helt enkelt mycket finnar. Jobbigt när andra som inte har sånna problem får det att låta som om man vore ohygienisk.

//SoP
2008-09-11 - 20:29:22

Jag blev klart bättre när jag slutade röka-men du röker ju inte. Har haft "vuxenfinnar" sen 20årsåldern,brukar säga att det var straffet för jag slapp dem i tonåren-(men man blir retad om man är en finnfri 16åring också) Alla crémer o kurer o ansiktsvatten har bara förvärrat det,så jag har mest bara använt vatten,eller nåt milt ansiktsvatten.Men- när jag fick diabetesdiagnosen,(snart 4 år sen)o la om kosten,Då försvann varenda liten "pleta"-inte ens vid mens dök de upp.Då började jag tåla alla crémer jag inte tålt förut också.

Helena Wile´n
2008-09-11 - 20:30:29

Åh! Tack för tipset om Clearly Gone!

Ska nog ta och skicka efter lite sånt pulver. När jag var tonåring hade jag aldrig nå problem med min hy men NU i vuxen ålder...fy.::! Har lite rosacea och det ska visst kunna lindra det lite åxå.

Tack igen:)

sweetie
2008-09-11 - 20:38:48

Blir så glad av ditt inlägg, helt underbart bra :)

Känner igen mig så mkt att det nästan känns som att det är jag som skrivit att hehe..

Lustigt, men köpte oxå reporia för nån vecka sen.. men så köper jag ju typ allt som det står känslig hud/acne på... Läste på nån hudvårdssida att det inte finns några belägg på att acne gel o sånt hjälper, så använder inte det längre, verkar faktiskt funka bättre! Och att tvätt ansiktet flera ggr per dag förvärrar bara huden o torkar ut den, men förstår vad du menar. Been there, done that but not doing it tomorrow! <3

elin
2008-09-11 - 20:58:21

va bra skrivet! jag gillar din blogg för att du är så ärlig och skriver bra om viktiga ämnen! nu har jag inte problem med just hyn, men med många andra grejer.. så underbart att läsa om en tjej som visar att man inte behöver vara "perfekt" (vad nu det är?) för att vara snygg! jag tycker du är jättesnygg, för att inte snacka om dina kläder... :) dessutom är det kul att se någon med EGEN stil, och inte bara samma stil som alla andra!

Michelle
2008-09-11 - 21:23:04

Hej du!

Jag har alltid haft jättefin hy och är självklart glad för det!

Men en påsk så blev jag jättegirig och åt typ 3 kg cholkad på en helg!!!!

Och då fick jag världens attack av finnar o blämmor över hela kinderna! Då blev jag rekomenderad att köpa en ansiktstvål från Bodyshop som hette "TeaTree"..tror det stavades så! Typ Teatreeoil... tog 2 dagar o sen syntes det inte ens att jag haft sånt! O min vännina med riktig problemhy blev oxå mycket bättre då hon fick överta den när jag va klar! =)Ett litet tips bara! =)



Hoppas du haft en bra dag! =)

Kram

Lotta
2008-09-11 - 22:09:30

"Att ge det rådet till en med verkliga hudproblem vore detsamma som att jag skulle säga till en som StinaLee att helt enkelt bara äta lite mer onyttig mat om hon nu så gärna vill gå upp i vikt."



ha ha ha fy fan vad ball... jag har också funderat på det där med hennes mat kontra alla inlägg att hon vill gå upp i vikt.

Ät mer.. är du inte hungrig träna lite och ät mer igen efteråt liksom =)

Det går alltid att gå upp i vikt. Det är nog lite enklare än att få bukt med hyn tror jag, i alla fall med enklare medel =)



Puss och kram.

Nancy
2008-09-11 - 22:34:14

SÅ JÄVLA BRA SKRIVET! Själv lever jag med problemhy och har gjort det sedan 14 års ålder där problemen har varit olika stora men aldrig riktigt bra. Trots flera medicinkurer och tusentals kronor utslängda på dyra och billig produkter blir jag aldrig riktigt bra i ansiktet och tyvärr har jag fortfarande inte förlikat mig med det faktumet även om jag har det väldigt bra nuförtiden! Folk förstår inte hur jobbigt det är och att det bara inte går bort om man "tvättar sig ofta" och låter bli att pilla. Jag har varit helt knäppt när det var som värst för flera år sedan och bytte örngott varje natt, notoriskt undvek mobiltelefoner (bakteriespridare) och vägrade låta pojkvän gnida/ komma åt med sitt ansikte mot mitt för att undvika spridning av bakterier - trots allt detta fick jag det kastat i ansiktet att jag bara behövde skaffa lite starkare två och sluta sjåpa mig.



Ett bra tips är dock Silicol: ibutik.fcgi?funk=visaartikel&artnr=A1321r" rel="nofollow">http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIRibutik.fcgi?funk=visaartikel&artnr=A1321r

ida
2008-09-11 - 22:37:09

jättebra skrivet! jag tror att det är svårt för personerna som själva inte har problemet att förstå. Det skapar verkligen en osäkerhet som är svår att skala bort. Folk tycker att det verkar jobbigt att alltid vilja sminka sig osv men det ger en i alla fall lite bättre självkänsla. att kunna dölja det liiiiiite, även om det aldrig lyckas helt.



bra att du tar upp problemet, det verkar fler än jag tycka! kram

carro
2008-09-11 - 23:13:10

jag håller helt med dig. läste oxå stinalees uttalande om att inte klämma finnar. lätt för henne o säga. man känner juh sig så fruktansvärt ofräsh, fast det har juh inte med om man tvättar sig eller inte o göra men man gör det ändå. och folk fattar inte hur jvla jobbigt det är. och läkare med sin förbannade stioxyl gaah* tack för tipset iaf. jag ska genast testa. tack anna! hoppas att det hjälper mig lite. tack för tipset och tack för en underbar blogg.



kramar carro

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-11 - 23:16:35

Carro: tack själv vännen för att du alltid är så söt! kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-11 - 23:17:08

elin: tack så hemskt mycket för de fina orden! Värmer massor! kram på dig!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-11 - 23:17:40

sweetie: hoppas du gillar reporiatvålen lika mycket som jag gör! massa kram vännen

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-11 - 23:18:32

anonym: jag vådade inte testa roaccutan just pga bieffekterna..främst depressionsrisken då jag redan har ett labilt psyke. kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-11 - 23:19:08

Anna: ska kolla upp mer organiska produkter, definitivt! Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-11 - 23:20:05

Malin: ja det inre måendet påverkar defintivt huden. Tyvärr kan det bli en ond cirkel - man mår dåligt pga bölderna och därmed får mer man blir än mer ledsen osv..

Jenny
2008-09-11 - 23:29:23

an vad underbat att nån skriver om nått sådant min hy har aldrig varit perfekt men sneaste 3åren e de alltid nån äcklgi hemskt böldfy fan så sktn att få avkna up en morogn och känna sej FIN FRÄSCH inte nån böld ingen finne! ja ska kolla upp tipsen och s eom dehjälper på mej har som du provat tamefan allt PUSS PÅ DEJ DIN ÄNGEL=)

carro
2008-09-12 - 00:00:00

mm jag e ganska söt ;) fast mest är det för att det inte går o vara annat när man är inne på världens gulligaste tjejs blogg =)



sov gott. kramar

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-12 - 00:01:21

carro: men carrogumman! Åh! Puss!

Anonym
2008-09-12 - 00:08:15

o nu börjar det bli fler saker på borde bli trendigt listan 1) katthår 2) problemhy

vad ska vi ha mer? ;)

tequila rose kanske på trean. det är sjuukt underskattat! och på plats nr 4 skulle jag kunna erbjuda en styck otroligt pipig o hårig tax.

dom är dock inte speciellt underskattade.



kram kram

carro
2008-09-12 - 00:10:42

fast seriöst så gillar jag dig och din blogg jättemkt. du är så naturlig och gör dig inte till. du visar att här är jag o ta mig som jag är. du verkar så himla go o snäll men ändå med en portion jävlar anamma.



puss o kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-12 - 00:12:10

carro: i gotta tell ya huney..där fick du in mig på pricken ;)

hihi. Jag uppskattar verkligen varenda bokstav du skriver till mig! kram!

Sessan
2008-09-12 - 09:09:27



Å, vilket fantastiskt inlägg!

Hra du någongång testat Aberela, Duac eller annan kräm med antibiotika i som man har i ansiktet. Jag själv har "kronisk" akne som poppar upp så fort jag inte har en kräm med antibiotika i fejset, tydligen är det enligt min doktor vanligt att vuxenakne (då man är 25+) är just kroniskt, i mitt fall är det talggångarna som är onormalt trånga så de lätt inflammeras av att talg fastnar där .



Jag blir så jäkla förbannad på alla tidningar etc som skriver "så får du fin hy" och ger massa värdelösa tips om kosmetiska produkter typ krämer man köper för hundratals kronor på parfymeri. Akne är en sjukdom och då det gäller andra sjukdomar typ lunginfmammation, går man väl inte in i en vanlig jäkla affär och kurerar sig själv, så det säger väl sig självt att detta också gäller akne.



Men akne är så jäkla tabu just för att de flesta utan det verkar tro att man är smutsig.

Camilla
2008-09-12 - 09:25:02

Mycket bra text! Har ju också haft problem med huden, inflektioner och skit som utbröt till bölder. Men nu är det mycket bättre. Vet inte om det har med att jag var gravid eller något. Men jag började använda Lancômes rengöringsprodukter och de har verkligen fungerat för mig. Det är alltid en lättnad när man hittar något som funkar. Visst ibland kommer det upp en del finnar, men en enstaka eller två göra ingenting när man har haft de där bölderna! kram kram

Bim H-D
2008-09-12 - 10:29:45

Nu var det verkligen mitt i prick och något som verkligen behövs. Tror jag vet några som kan behöva testa den där tvålen!!! Alla vägar som KAN leda till något bättre - kan vara bra, eller hur? Har man inte testat det, så... Och är det billigt, dess större chans att det kanske testas än svindyra produkter...

Har en hemma som vet vad detta är att leva med - trots ålder! ;)

Må så grankott... ... ...

Susanne
2008-09-12 - 10:39:08

Gud vad bra att du skrev om det här! Jag blev riktigt irriterad på Stinalees inlägg även fast jag inte tror att den var till för att provocera. Jag har också testat en massa jävla produkter och nästa måndag ska jag till läkaren. Vet inte om jag ska kräva penecillin-kräm eller få remiss. Folk tar mig verkligen inte seriöst när man säger att ens hy plågar en. Oftast får man höra "men det där kommer att försvinna sen!". Jag kanske vill se bra ut NU inte först när jag blir 50 ?



Det är fan jobbigt att behöva vakna varje morgon och det första man tänker är: "Hur många finnar har jag idag då?".

Pernilla
2008-09-12 - 20:53:35

Tänkte tipsa dig om Jean, hon är otroligt duktig på just problem hud. Hon har mkt information i sin blogg och man kan även maila henne så hjälper hon en.

http://skindeepbyjean.blogg.se/

Vildvittra
2008-09-12 - 22:13:14

Jag köpte Reporia-tvålen idag efter att ha läst ditt inlägg. Ska ge den nån vecka och se om min hy blir bättre. iofs så har jag hormonfinnar, men ändå. Det kanske blir lite bättre iaf! För 17,50 så känns det värt att testa i alla fall :) Har haft fantastisk hy nu under graviditet och amning, men nu börjar den bli blemmig och ful igen :(

ela
2008-09-13 - 08:41:41

Hej Anna, tack för ditt bidrag, läser sedan länge din blogg och tycker att du er oerhört duktig. Min son lider (verkligen lider) av Akne och vi provade allt ... lika som du beskriver. Nu satt vi igång direkt med Vitamin B5-kuren. Stor Tack!

HG
2008-09-13 - 13:06:53

Efter ditt inlähgg här har jag just skickat efter clearly gone och ska ut å leta om reporia! Upplevde du att clearly gone hade några negativa effekter den första tiden du använde d?? Blev d först värre än innan?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-13 - 14:29:57

HG: som med liknande produkter kan man märka av en liten försämring i början - som en utrensningperiod. Men jag märkte inte det i form av fler bölder utan småfinnar och att jag blev väldigt flotig i pannan. Man kan även få lite bullrig mage i början men jag led inte..De psoitiva effekterna var såååååå många fler.

Min pappa har också käkat det lika länge och han fick också lite magpoblem i början men inget allvarligt.

Camilla
2008-09-13 - 22:55:30

Usch vad jobbigt. Jag har haft svåra problem förut, men detta handlade bara om tonårsfinnar. Jag fick reseptbelag salva som idag går att köpa på apoteket fast i lägre %. Har du varit hos läkaren??

Milla
2008-09-14 - 13:58:42

Oh tack för ett underbart inlägg! Min hy reagerar otroligt starkt på bland annat en del rengöringskrämer. Så jag undrar bara om Reporia Tjärtvål fungerar för att ta bort makeup?

För de senaste makeupborttagnings produkterna jag använt har täppt till mina porer och jag har fått det värsta utbrotten jag någonsin haft. Till råga på allt har den rengöring jag använt innan och som fungerade prima slutat säljas.

Väldigt tacksamm för svar :D

MVH Milla

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-14 - 14:11:36

Milla :tvålen är den enda rengöring jag använder. Och mitt smink försvinner ju. Dock använder jag ju en vattenfast mascara men som går att tvätta bort med 38gradigt vaten,så jag behöver ju inte gnugga eller. MEn som sagt - den enda rengöring jag använder.

kaxigt
2008-09-15 - 14:41:57

Jag har själv haft problem med finnar sedan jag var i 12 års åldern,nu är jag snart 35. Tiden går så jäkla fort ibland. Det började självklart med hormoniellt betingade finnar (massa små och himla irriterande) då allt började hända i kroppen, för att sedan gå över till böld hållet.Efter många om och men (läs flera års tjat på läkare testande av då alla kända produkter och även antibiotika som gjorde allt värre permantent) fick jag komma till en hudspecialist, lite provtagningar och genomgångar av ens livstil. Fick testa roaccutan, och blev riktigt bra ungefär 1/2 år efteråt innan finnarna kom tillbaka. Hade iallefall tur att de enda biefftekterna var torra slemhinner (alla slemmhinnor) och började blöda näsblod så fort man lutade huvudet för långt fram. Utredningen fortsatte, tills vi kom på orsaken. Min kropp gillar inte för mycket nickel i mat. Fick föra matdagbok och även självklart hur finnarna uppträdande var. Då upptäckte vi sambandet. Det finns väldigt mycket nickel i tex tomater, broccoli, havregryn, och självklart i choklad och nötter. Så nu får jag bara finnar om jag syndar med något som har för mycket nickel i sig. Har jag inte ätit något med något direkt nickel i sig på lång tid (flera veckor) så kan jag smäcka i mig en hel 200gr chokladkaka utan att få finnar.Så nu planerar man in sitt godisätande rejält. Man få ha koll på när man vill vara "fin" ;o)

susanne
2008-09-16 - 11:16:20

Jag har haft acne i 15 år nu...har testat alla krämer som finns, alla märken, antibiotikakurer och slutligen Roaccutan. Acnen försvann men kom tillbaka något år efter Roaccutan, då mycket mildare. Men jag råder ingen att ta den medicinen, för jag och andra jag känner har fått olika problem med hälsan efter det, såsom depression och inflammatorisk tarmsjukdom. För vissa fungerar medicinen bra men för andra inte alls, utan det blir allvarligare biverkningar.

Felet jag gjorde när jag var yngre var att torka ut huden så mycket jag bara kunde, kände mig alltid smutsig även om jag tvättade huden röd och fjällig. Nu satsar jag på mild hudvård, tycker att aloe vera är otroligt bra och även tea tree oil i mindre doser så att det ej irriterar huden. Är snart 30 men får dras med hormonacnen, så är det...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-16 - 11:43:25

susanne: texta clearly gone jag tipsar om i detta inlägg och se om det hjälper. Jag tror aldrig vi som har grova problem komer bli av med dom helt tyvärr men kanske lindra dom och minska dom. JAg tycker det är bra att du varnar för roaccutan. Jag vägrade testa pga alla biverkningar - som doktorn mest förnekade men som jag läste mig till.

kram!

Isabelle
2008-09-26 - 05:43:08

Usch, problemhy är något av det jobbigaste som finns. Jag har haft finnar i många år nu, men det började bli extremt för 2-3 år sedan.. Jag började använda olika receptfria salvor från Apoteket, men det funkade inte. För kanske ett år sedan gick jag slutligen till läkare, där dom sa att det inte var så farligt.. Vad fan vet dom om det tänkte jag då.. Men jag fick i alla fall en receptbelagd salva som jag nu använder. Den hjälper lite, men endast lite, och bara ibland. Jag ska smörja in ansiktet med den varje kväll innan jag går och lägger mig. Men om jag av någon anledning inte gör det så kan det komma upp flera fula finnar som gör så ont, dagen efter. Plus att jag har massor av ärr. Det är så jobbigt att behöva skämmas och sminka över det osv. Det är bra att du skriver om sånt här, för då behöver man i alla fall inte känna sig ensam om det. Jag själv vågar egentligen inte skriva om det eftersom att jag skäms så otroligt, men detta är ett undantag..

sandra
2008-10-04 - 23:46:52

TACK!!!!!!!!!!!! För att du skrev om detta. Jag har ganska jobbig hy, känns ofta oljig och jag får lätt porer och mindre finnar. Tycker att det är jobbigt fast jag inte har ett jätteproblem med min hy, men det påverkar mig endå. Otroligt mycket. Reporia Tjärtvål på Ica... den ska jag baske mig leta upp snarast! Har aldrig sett eller hört talas om. Tror du att den finns på alla ica, även dem mindre? Förresten, om det nu skulle vara så att den tvålen blir en succé för mig kändes det skittråkigt att jag lade ut 130 på hudvårdsprodukter. Damn.

sandra pahlm
2008-10-11 - 18:24:01

jag kan inte hitta Reporia någonstans?????? HJÄLP

Maggie
2008-10-19 - 16:50:01

Vad skönt att höra någon skriva om det här. Jag har på min blogg, bara nämnt min problemhy. Jag har ärligt talat inte vågat skriva mer än så, just för att man blir stämplad som smutsig och att sammetslen hy är det som gäller.



Själv har jag väldigt fet hy och mitt stora problem är pormaskar. Vi pratar inte ett par få vid näsan, utan ALLA porer i hela ansiktet, på axlarna och på brösten.



Jag har provat clearly gone, under ca tre veckor... men tyckte inte att jag märkte någon skillnad. Kanske är bättre mot just acne? Eller höll jag inte på tillräckligt länge?



Jag ska till ica maxi idag och köpa Reporia, för jag har hört fler nämna den...



Men iaf, riktigt bra skrivet! =D

AK
2009-04-23 - 15:47:31

Man kan även leta reda på nummer direkt till hudkliniken och ringa och få tid, det gjorde jag. Det hjälpte nästan. Har gjort tre omgångar och är inte kvitt än, men jag upplever iaf att det är bättre. Och det är alltid något :)

emma
2009-05-07 - 19:54:03

jag har precis börjat få problem hy.. inte kul, men tror jag ska köpa tvålen på ica som du tipsade om. det kan ju vara värt att prova innan det brister ut på riktigt.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: