GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

"Och så ska jag hålla tummar och tår för att det aldrig aldrig blir en film nummer två."

2008-10-25 | 20:00:58 | Film/TV/Kändisar




Idag är det Rosa Lördag.
Hela Tidaholm har bubblat av rosa ting idag till förmån för Rosa Bandet och bröstcancerforskning.
Affärer hade oliak rosabandeterbjudanden..Rosa mobiler, rosa kameror, rosa datamöss...och så överallt - SATC- The movie..

...and it hurts.

I början av min bloggkarriär så skrev jag om mina antikänslor kring en Satcfilm när det blev klart att den skulle spelas in.
Då skrev jag följande

"Nykter Satcoholist Svarade precis på ett blogginlägg www.rar.blogg.se där själva inlägget handlade om den nya påstådda Sex and the cityfilmen och jag kände lite granna som så här: Jag har ganska nyligen accepterat, insett och vant mig vid att det sista avsnittet av SATC var det sista avsnittet, That's it. No more. De två sista avsnitten kändes lite väl ihopstressade men är liksom alla övriga avsnitt helt underbara. Jag kan se alla avnsitt hur många ggr som helst. Men frågan är nu vad en film kommer göra. Låt säg att den är 90 minuter - det är tre "vanliga" Satc-avsnitt. Kommer inte tomheten bli än större efter den filmen i så fall än vad tomheten var när sista avsnittet kändes? Nu kommer ju SATC-såren och beroendet och ivern väckas upp på nytt. Kommer inte jag/vi kräva film på film på film? Kan det ens bli samma sak med en film? Njae...jag älskar SATC och jag hade gärna sett att serien fortsatt, men en film vet jag inte om jag vill ha..."
 ( pyttis.blogg.se 2007-01-02)

Sedan, när det 1,5 år senare var dags och premiär för filmen så skrev jag så här:
"Så är dagen här. 21 juni 2008 och Sex and the City - the movie har svensk biopremiär. Jag kommer och ska se filmen. Men inte idag. Jag har ingen brådska med att se den. Jag räknar mig själv som ett truly madly deeply äkta SATC-fan. Jag har älskat serien sen första gången den sändes på svensk tv. Jag har följt den slaviskt, försvarat den, älskat den, förstått den. Jag har inte börjat gilla den först vid 5:e reprisomgången eller bara på grund av sista säsongen. Den har varit en del av mitt liv, mitt tänk, min vardag länge och jag köpte säsong för säsong på dvd så fort de släpptes och de är nu helt utslitna och repiga och lådorna trasiga. Jag är en sådan där klyscha som bara ett "äkta fan" utger sig för att vara... " Jag förstår serien och karaktärenerna och älskar den liiiite mer än nån annan" och blir förbannad när b-kändisar uttrycker sin kärlek till serien... För det finns ju inte en chans i världen att nån dokusåpakändis skulle kunna förstå och gilla serien på samma ärliga sätt som jag gör. Löjligt? Ja."
(pyttis.blogg.se 2008-06-21)

...

Sedan nån vecka tillbaka är filmen släppt på dvd, vanlig version och extended.
Och den är överallt. På ica, på statoil, på konsum, på nätet, på bloggar..
Det känns konstigt.

Den ser så fin ut i sin förpackning med de fyra vackra kvinnorna på omslaget...
Ett vackert omslag med ett tomt innehåll.
För precis som jag förutspådde lämnade filmen mig tom.
Jag ville inte veta hur det blev, vad som sades eller vilka som var tillsammans än och inte.
Det känns som att filmen tillhör den nya generationens SATC-fans medan jag krampaktigt håller mig kvar vid säsong 1.
När Carrie pratar direkt in i kameran, när Miranda hade fula polotröjor , Charlotte dejtade killar enbart från vissa adreser och Samantha var så där härligt typiskt Samantha..

Ändock känner jag att jag vill grabba tag i filmen och lägga den i min varkorg för att sedan ställa i min dvdhylla bredvid min shoebox + kartongerna innehållandes säsong för säsong..

En hatkärlek.

...som jag nu sagt till min kärlek att jag önskar mig i födelsedagspresent ( the extended version of course..)..För nej, jag är inte redo att köpa den själv.

Och så ska jag hålla tummar och tår för att det aldrig aldrig blir en film nummer två.

Är det någon mer än jag som faktiskt itne gillade filmen men älskar serien?
..ty jag känner mig ganska ensam om detta...

Och ni som då gillar filmen.. Varför?
Kommentera 41 st

Kommentarer
BK-bloggen - ger igen på alla sura bloggkommentarer där ute
2008-10-25 - 20:07:55

Nej jag håller med dig. Okej, jag tyckte inte den var värdelös men serien är mycket, mycket bättre.

Sara
2008-10-25 - 20:08:27

Jag gillar filmen mest för att den påminner mig så enormt mycket om min bästa vän som gick bort i Februari. Vi hade planerat att se den tillsammans på premiären =*( men hon fick aldrig se den.

SATC ligger mig varmt om hjärtat.

Men hon hann iaf se hela serien, hon fick nämligen boxen av mig på sin 20års dag!



Jag gillar filmen för andra saker också, den är underhållande om inte annat. Men AVSKYR att det har blivit så mycket prat om kläder och mode. Så var det ju inte alls i början när serien kom. Man såg en Dior saddlebag ibland men nu har det blivit så överdrivet!

annika
2008-10-25 - 20:10:54

Det vore mardrömmen hahaha!



Nae jag tycker inte att filmen var lika bra som serien...den skulle aldrig ha gjorts...filmen alltså =)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-25 - 20:11:49

ledsen att din vän gått bort.



Men mode och kläderna har varit en viktig del av serien sedan starten annars hade inte Patricia Field varit så stor, fått så stort inflytande.



Rollkaraktärerna definieras ju i mångt och mycket via deras kläder och stil.

Sara
2008-10-25 - 20:14:43

Sv. Jo givetvis. Men det har inte varit lika överdrivet förut som det varit nu. Jag tittar inte på serien endast för att se deras kläder t ex. Vissa av stilarna är riktigt fula!

Serien är och kommer vara bäst helt klart! Kanske hade varit bättre om de bara fortsatt med den istället för att göra en film?

T r e t t i o n i o
2008-10-25 - 20:18:38

haha ja jag läste det men det blir ju ändå inte samma friska konsistens som i vatten/läsk osv. :] men smaken är iaf god :] (jag har aldrig sett serien, tror du det går att se filmen då, och hänga med i handlingen?)

Helena
2008-10-25 - 20:20:59

Hmm...instämmer. Serien bra...men filmen.....bara halv ok.....

Karin
2008-10-25 - 20:23:59

alltså jag är också ett fan, och gillar de första säsongerna absolut mest.. men... filmen var ändå bra, lite seg på sina ställen, de hade kunnat korta ner den.. but I still loved it

Sara
2008-10-25 - 20:24:52

Sv. Nej iofs, tycker även att serien slutade på bästa sätt.



=) har också följt serien sen den började för första gången och är inte en ny tittare direkt. Visst man såg kläderna har även klänningar i garderoben som jag kallar för Carrie klänningar. Men för mig var inte serien BARA kläder och mode som det bara pratades om när filmen hade premiär.

Ska de inte göra 3 st? Har hört rykten men vet inte om de stämmer.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-25 - 20:30:21





som är det viktigaste..Och det är ju det som fokuseras på i recensioner också..bara det att kläder idag får synas mer, diskuteras mer, vara ett genuint intresse utan att andra tycker det är jätteytligt och banalt.




Sedan så finansierades ju filmen mycket med att just desinergs namedroppades och produktplacering.

T r e t t i o n i o
2008-10-25 - 20:37:34

haha ja läsk var ett dåligt exempel, syftade mest på tunna drycker i allmänhet. Men kanske ska prova späda ut det med mjölk nästa gång :]

okej, kanske man kan se den då, iom att alla tjatar om hur bra den är... (förutom du då)

donnasandra
2008-10-25 - 20:38:08

Klart filmen inte är i närheten av serien, men jag ser det lite mer som en fristående grej. Kul med karaktärer man älskar men jag ser den ändå inte direkt som en förlängning på serien, mer som en extern grej...på något sätt...

Alexandra (utan modeblogg)
2008-10-25 - 20:39:54

jag älskade också SATC från början, följde serien slaviskt från början till slut. tycker att inte filmen i sig är dålig men jag avskyr verkligen, verkligen budskapet. budskapet den filmen sänder till kvinnor är "låt dig först behandlas sämre än du förtjänar i 10 år, bli sedan dumpad vid altaret, gråt i ett år och sedan så gifter du dig ändå med idioten". grät som ett barn till scenen där carrie slår mr big med sin brudbukett och charlotte försvarar henne. tänkte att nu kanske hon äntligen kan släppa honom. men nej, så fort han kom tillbaka och viftade lite med romantiska mail så blev allt "bra" igen. visst, det är otroligt romantiskt men hur många love stories med svin involverade slutar så? extremt få skulle jag vilja säga.



som tur är slutade det hela med samanthas fantasiska dumpning av smith, "i love you but i love me more". SÅ ska det vara!

Angel
2008-10-25 - 20:40:49

äslkar båda delarna =)

Alexandra
2008-10-25 - 20:42:09

Jag förstår dina känslor även om jag själv aldrig kollat på SATC faktiskt. Jag kan associera det till andra filmer. Alltså, sådana filmer som är byggda på serier eller böcker. Jag förstår, det gör jag ^^



härligt att du är så "frank" (öppensinnad, ärlig-- inte mans namnet Frank :P)

Emily
2008-10-25 - 20:45:06

åh, jag håller så mycket med dig om dina åsikter om själva filmen.

Jag tyckte inte om den!!!

Överspelad på alla sätt.

Men själva serien tycker jag är så underbart bra ända från början till slut.

Och fortfarande sitter jag här och tycker att det ändå hugger till lite, vid tanken på att den faktiskt är slut.

Nalita
2008-10-25 - 20:46:48

Kan jag få veta just DIN ÅSIKT om päls? Pälsjackor osv. Tack :)

manuela
2008-10-25 - 20:56:13

i luuuve SATC, började gråta i biografen i slutet när jag fattade att detta var det sista av SATC:/

Sara
2008-10-25 - 21:00:12

Jag är ett stort fan av serien och har sett alla säsongerna gång efter gång och tröttnar aldrig och upptäcker hela tiden nya saker. Helt fantastiskt! Filmen var också underbar med ett minus - all varumärkesfixering konstant. Visst är det kul att veta att Carrie (exempelvis) bar en klänning av Vivienne Westwood etc, men måste de skylta så förbannat med allt hela tiden? Så extremt var det aldrig i serien.



Läste för några timmar sen att söta Jennifer Hudson som spelade Carries ass, hennes mamma hade blivit skjuten till döds. Vilket hemskt öde att gå till mötes :(





BTW Anna, tack för en fantastisk blogg en utstickare bland alla mode-bloggar-likadant. Kram!

Bim HD
2008-10-25 - 21:07:15

Hm, även om jag aldrig - ja, det ÄR så - har sett ett enda avsnitt av SATC. Mobba mig inte är ni snälla ;) Men, detta går ju att föra över till så mycket annat också, eller hur? Ja, om man tänker ett steg till och råkar halka vidare och bli lite djupare...

Hur många saker har först varit ett sk original, sedan har då detta byggts ut med något och det har blivit en halvtaskig kopia av något som från början var bra. Och då också påkostat till tusen, eller mer. Och allt faller, om inte helt platt till marken, så nästan...

Må så grankott... kramis skruttisen, som igen har träffat mitt i prick... oavsett om det rör SATC, eller något det kan överföras till ;)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-25 - 21:13:31

Alexandra (utan modeblogg) : Dock tycker jag att den "kärleksstoryn" är ganska så light om man jämför med Steves och Mirandas där det naturligtvis blir kvinnans fel att han är otrogen bara för att hon är trött och inte rakat underlivet.

Jag skulle aldrig kunna förlåta otrohet.



Vad gäller Big och Carrie i filmen..

Jag tror det är ganska så mänskligt att dels låta sig behandlas som skit..Jag har gjort det men kan man säga att det bara är killens fel om man tillåter honom att han behandlar dig på ett visst sätt..Nej..Man är alltid två i ett förhållande och man får säga nej.

Dock tar det väl lite granna in aspekten i att Big känner att det inte längre handlar om de tu utan endast om bröllopet i sig.

Och han ångrar sig ju faktiskt på bröllopet..Bröllopsnerver?





Dock tyker jag inte att det skiljer sig från de allra flesta kärleksfilmer där tjejen allt som oftast är i underläge.

Men så tycker jag inte man behöver tolka in feministiska budskap i filmen heller.

Sofie
2008-10-25 - 21:27:23

Tycker precis som du. Gillar serien men jag tyckte att filmen inte var något viare bra.

Louise
2008-10-25 - 21:31:51

sv: jo, jag har förstått att du är kort, och att figurnära och kortkort inte heller är ett alternativ (jag avskyr folk som tror de kan ha sånt men bara ser äckelfeta ut, usch). Men som jag sa så gillar jag klänningen på dig, även om du ser kortare ut än du är. Högklackat till är det snyggaste till den där, tror det var mest kängorna som gjorde att det såg så litet och bulligt ut. Men det var fint! Det var det, lite häftigt liksom :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-25 - 21:42:51

Louise: jag tycker folk ska få klä sig som de vill och är större/tjockare/feta människor bekväma och nöjda med sina kroppar - vilket är härligt om de är tycker jag att de ska klä sig i kortkort och figurnära utan att folk tycker dom ser äckliga ut.





Dock tror jag inte man kan "trolla" med sin längd.

JAg ser kort ut i allt för att jag är kort.



men tack för att du tycker jag klär i klänningen..



för nu förstår jag iten riktigt hur du tycker jag ska klä mig annars..



inte kortkort, inte figurnär och egentligen inte den klänningen heller...ja med kängorna då?



kram

› K a т т a
2008-10-25 - 21:48:14

jag är tvärtom, gillar inte serien men gillade filmen ^^

Ann-Louise [En bulle i ugnen]
2008-10-25 - 21:53:21

Räcker upp handen! (O_o)/

Serien är mycket bättre.



Skrev om det här om dagen. Tycker att filmen kändes som en orgie i produktplaceringar. Och det kändes som det tyvärr blev på bekostnad av själva historien...

Linda // Absolut Glam
2008-10-25 - 21:56:35

Jag känner igen mig så äckligt mycket i vad du skriver. Kärleken och igenkännelsen i serien, att köpa säsong för säsong som de kom ut på DVD, köpte även vissa i USA. Laddade ner de sista säsongerna som de sändes i USA. Hade väldigt blandade känslor för filmen och även fast jag tyckte om filmen så ger den inte i närheten samma känslor som serien. Svårt att förklara utan att verka psykotisk. Men jag har en känsla av att du fattar. ;) Kram!

JENNJAJ
2008-10-25 - 22:03:05

jo jag förstår detta..

men ligger det runt 100kr eller runt 500kr?

om jag vill att du tar en bild på mig och grejar typ :)

Ann-Louise [En bulle i ugnen]
2008-10-25 - 22:05:10

Beräknat värpningsdatum är den 4:e november.

Så det är typ...

Nu.



Hjälp! :P

Dragana
2008-10-25 - 22:14:23

Jag älskade serien och jag ääääälskar filmen! Grejen med mig är att jag älskar avslut och bra sådana. Och filmen gav mig det jag ville och nu kan jag ta den till hands varje gång jag känner mig ledsen eller deprimerad.

Jag tycker att den inte var nytänkande eller på något sätt bättre än serierna, som ju var mycket mer komplexa, men I'm a succer for romantic endings! Och det fick jag! Därför älskar jag den, och håller tummarna för att det ska bli en till, för att jag hatar att man inte kan följa upp i karaktärernas liv i framtiden!

Wysteriia
2008-10-25 - 22:24:19

ja men typ....wooohooo :D Jag sitter redan o klurar på vad mitt nästa köp ska bli...hahaha :D



Jag gillar filmen för att det är just DOM. Jag vill dessutom bara ha mer o mer! :P

Malin
2008-10-25 - 23:40:18

Jag är en av dem som tyckte att filmen var kass! (Nu kommer alla fans att kasta skräp på mig!) Dessutom fastnade jag aldrig för serien heller!

Erika
2008-10-25 - 23:53:19

Jag älskade serien och ska se om den snart hade jag tänkt.Jag har första säsongen på videokasett till och med =p

Filmen däremot...jag såg den på bio men den har liksom inte fastnat på något vis...jag tyckte att den var ok men, ja den fastnade inte.

(förutom de där "carrie-skorna" då ;o)



Kramen

angelica
2008-10-26 - 01:45:25

Filmen är otroligt överskattad, det håller jag med om. Känns inte sådär "Sex and the city-igt" utan mer som ett överdramatiserat avslut och den är inte alls connectad till serien what so ever. Hur troligt (om vi snackar följetång till ytterligare en säsong av serien, är det då att Charlotte skulle bli gravid, eller att Steve skulle vara otrogen mot Miranda? Eller att Samantha skulle dumpa sin snygging till boyfriend? Osv.)Den var absolut sevärd för en SATC-slav som jag själv, men jag sträcker mig såpass långt att jag föredrar serie-boxen framför filmen. Den ska väl mest bara stå och glänsa i filmhyllan brevid skokartongen.



Schyrre-blogg by the way.

anne
2008-10-26 - 09:24:05

Jag tyckte inte filmen gav mig, ett icke-fan som sett 10 minuter av två avsnitt i förbigående, någonting. Sedan dess har jag sett två-tre lösryckta avsnitt och tänkt: nja...var det där ett dugg bättre?



Jag roas inte av detta, men kanske skulle jag om jag sett serien i en viss ordning.

Lottis
2008-10-26 - 10:31:57

Jag har bara sett filmen på dålig nedladdad kopia... Fick ingen med mig på bio (ingen i min krets är så SATC-frälst), och först tänkte jag gå själv, men så på nåt vis, så... näe. Och jag är glad att jag inte gjorde det... De var helt enkelt inte värt biopengarna... Jag har sett snuttar efteråt, och jag har nån form av konstig romantisering som gör den bättre än vad den är, men näe, bra kommer den aldrig att bli. Jag inser det varje gång jag börjar se om den... Och lik förbannat kommer den snart stå där i DVD-hyllan på orginal...! För jag kommer inte kunna låta bli att köpa den... Fast jag egentligen hellre lägger de pengarna på shoeboxen som jag fortfarande inte fått fingrarna ur och köpt... =/

Mickan
2008-10-26 - 10:39:44

Jag är lite kluven. Jag älskar älskar älskar filmen! Jag gör verkligen det, men samtidigt så känner jag som du. Sista avsnittet i serien lämnade ändå utrymme för egna spekulationer och fantasier. Men som sagt, jag älskar ändå filmen! Det bästa var att få se Charlottes och Harrys lilla sötnos, att Carrie äntligen skulle få bli "Mrs Mr. Big" (haha!) och att alla liksom har fått rätsida på allt. Förutom Samantha då, jag är fortfarande lite missnöjd med att hon och Smith inte återförenades i slutet... Jag hoppades ju på dem! Men ja och nej. Jag håller med dig=) Kramar!

Hanna
2008-10-26 - 11:33:51

Jag älskade filmen, från början till slut så grät och skrattade jag om vart annat. Och varför? Jo, för att man fick svar på sina frågor. För att jag nu vet hur det gick för Big och Carrie, Miranda och Steve... Jag vet om att Samantha och monogami inte fungerar. Att Charlotte fick sin dröm uppfylld. Och jag kan nu med ro sova gott om nätterna. Jag tror inte att det kommer en till film, och skulle det göra det skulle jag bli allt annat än nöjd. För nu känns det som att det är stopp, det går inte att göra en till film som blir lika bra som den första filmen. Utan det känns som att den bara skulle förstöra, inte glädja.



Men som sagt. SATC-serien är underbar, helt underbar. Och filmen är bland det bästa jag har sett! Jag älskade den iaf.



Undrar ju lite över varför du inte vill veta hur det gick för alla? Jag är extremt nyfiken av mig och därför så tillfredsställde SATC-filmen alla mina lovely behov.

elin
2008-10-26 - 11:50:52

jag håller med!!! blev så besviken när jag såg filmen att jag nästan grät.. den har inte alls samma magi som serien! inte samma humor, känsla och kärlek. speciellt efter ett sådant underbart slut som serien hade tycker jag inte att det funkar att ta upp tråden igen. jag hade inte velat veta allt det man får veta i filmen... synd.

leopardia
2008-10-26 - 13:44:41

det som störde mig med filmen var att de skapade en helt onödig konflikt mellan big och carrie, för normalt så hade ju iallfall jag pratat med honom då när han körde i fatt/återvände och så hade det varit löst... det blev så lamt... men annars är den ju en fröjd för ögat och samtidigt är det som ändå skönt att miranda förlåter steve, så där att en kvinna inte alltid behöver vara benhård och stark utan kan få vara lite 'offer' för kärleken... men noway att jag skulle säga till nån av mina polare att de borde förlåta en otrohet.

puss!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-26 - 22:33:48

elin: skönt att du håller med och tänker så som jag


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: