GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Det var en gång, för 26 kilo sedan...

2007-03-05 | 21:32:13 | Krönika/Politik/Tankar

146310-1050Ja det är jag på bilden här bredvid. Året är 1998 och det är höst. Vågen visar 80 kilo till 157,5 centimetrar på en då sjuttonårig Anna. Ansedd som ful och oattraktiv, men ändå hyfsat accepterad för jag var ju "smart och rolig".

Jag försökte dölja min stora kropp i ännu större kläder, men det gick ju inte så bra. Dock lyckades jag dölja väl hur dåligt jag mådde. Jag var en glad tjockis utåt, men en liten, ledsen person inuti.

Jag hatade mig själv och min kropp. Alla lilablå bristningar på magen, låren, vaderna och brösten. De enorma låren och den stora tunga magen. Det svullna ansiktet och de kraftiga armarna. Jag sneglade på killarn med en längtan, de tittade tillbaka med avsmak..precis som jag själv gjorde mot spegelbilden.

Varför åt jag så där mycket? Varför rörde jag aldrig på mig? Jag vet inte....men det blev ju bara svårare att röra på sig ju tyngre jag blev.
Men jag ville verkligen gå ner i vikt. Jag ville också kunna gå klädd i linnen och tighta t-shirts, jag ville inte gå runt i långärmat och bylsigt i sommarvärmen. Jag ville inte behöva riva sönder alla skolfoton som togs på mig för att jag såg ut som en späckad gris med rödblossande kinder bland de andra skönheterna. Jag hatade att köpa kläder, prova kläder, titta på kläder samtidigt som jag hatade att jag drömde om just kläder...

Jag började, i oktober 1998, gå promenader med mamma på lördagar och söndagar. En runda som mamma vanligtvis klarade av på 45 minuter i sitt tempo tog nu kanske 90 minuter med mig flåsandes och stånkandes i släptåg.
Jag slutade med godis på veckorna och åt det endast på lördagar. Jag åt endast en portion mat istället för 2-3 och Jag åt alltid hälften grönsaker och ett grovt knäckebröd till maten.
Jag slutade med den lilla mängd läsk jag drack och jag började försöka vara med på skolgympan.
På julafton det året vägde jag 74 kilo och hade tappat 6 kilo på 2 månader och tillät mig en julmust.
Sedan drack jag inte läsk igen förrän på påsken.

Jag ökade promenaderna till kanske 3-4 gånger i veckan, höll fast vid att endast äta en portion av maten och godis bara på helgerna.
Det var allt jag gjorde och veckan innan studenten i juni år 2000 stod vågen på 57-58 kilo.
På ett år och åtta månader hade cirka 22 kilo försvunnit från min kropp.
Sedan dess har jag mestadels  pendlat mellan 58 - 64 kilo, men sedan i somras har jag vägt 54.
Men jag hatar mig själv mer än någonsin.

Det är konstigt. Jag är mer kroppsmedveten, mer kroppsfixerad och mer självhatisk nu än vad jag någonsin var som riktigt överviktig. Jag ser mig fortfarande som en tjock bland alla smala.
Jag lider av panikångestattacker och svårt självhat
Jag ser fortfarande 80kilosAnna i spegeln. Ty bristningarna är kvar även om de inte är lila längre så är de där, som lysande blanka ränder och gropar.. Lös och slapp hud på magen som ser ut som ett kojuver när jag står på alla fyra och som inga sit ups lyckats råda bot på. Låren är fortfarande breda och med mycket fett som jag inte lyckas bränna eller träna bort trots promenader 7 dagar i veckan och 2 års flitigt utövande av styrke/body toningspass.

Jag må vara mindre på utsidan idag, men inuti känns det tjockare än någonsin.

146310-51
Kommentera 48 st

Kommentarer
Elsa
2007-03-05 - 21:36:51

Man ser inte bilden från förrut, den funkar inte... Men du, tro det eller ej, jag tycker du är jättesöt! Jag har fått uppfattningen att du är en söt, rolig, smart, kreativ och duktig tjej!
Och ärlig som törs berätta vad du tänker! Så våga tro på dig själv, det gör jag iallafall...
Stor kram!

Anonym
2007-03-05 - 21:43:00

Tack så mycket!
Jag vill VERKLIGEN tacka för att du lämnar ut dig så öppet!
Sanningen om sig själv är nåt som dom flesta av oss inte ens vill viska tyst föross själv lågnt in på natten!

Jag tänker inte ens tjata om att du är söt jag vill bara tacka för insperationen att vara ärlig mot sig själv och omvärlden!

Anna
2007-03-05 - 21:43:38

Elsa: Tack, först o främst, för dina fina ord och komplimanger och stöd.

Men vad konstigt med bilden för den syns i bloggen för mig...?

Anna
2007-03-05 - 21:45:03

Anonym: Varsågod. *stor kram* Tack för de fina orden.

Spira
2007-03-05 - 21:48:36

Ja, det är ju så ironiskt det där. Det tycks inte spela någon roll hur stor/liten man är när man mest känner sig "förkrympt" på insidan.
Jag har förstått det först efter såhär lång tid, och då var det ju försent...

Jag hoppas verkligen att vi kommer kunna bygga upp styrkan att kunna acceptera oss själva för DEM VI ÄR.
Jag tror att det är den enda LÅNGSIKTIGA lösningen. Kroppen är ju som resten av omvärlden; föränderlig. Men det som finns inuti är detsamma, och det är det vi måste bära med oss hela livet...

Kramar på dig!

Anonym
2007-03-05 - 21:52:05

Hej!
Du verkar vara en otroligt stark o smart tjej - och jag beundrar dig för att du lämnar ut dig så öppet i bloggen! Du borde vara stolt över dig själv - du har lyckats med något du verkligen bestämde dig för! Sådant är strongt!
För övrigt gillar jag verkligen din blogg :)
Speciellt dina bilder är superfina, och inläggen är skön avkopplingsläsning när man måste bort från pluggandet ett tag!
Keep up the good work, you're admirable!

Elin
2007-03-05 - 22:01:55

Så otroligt starkt av dig att bestämma dig för att gå ner i vikt och lyckas så bra med det. Beundransvärt verkligen. Jag förstår att det kan kännas jobbigt och att du har svårt att "känna igen" dig själv i din nya kropp. Du är jättefin, stark och en superduktig bloggare. Försöka så smått att börja tro på dig själv, skriv upp alla bra saker med dig själv och tro på det! Stor kram

Jeanette
2007-03-05 - 22:03:37

Det var verkligen stor skillnad på bilden från förr och nu.Du har verkligen lyckats!jag tycker du ser perfekt ut.Tror du blir en stor inspiration till min tjejkompis som är väldigt missnöjd med sin övervikt.Vi pratade om det senast idag om att hon så gärna vill gå ner i vikt.Hon har gått ner förr men tyvärr gått upp igen...Men nu har hon insett att hon verkligen ska kämpa för hon vill kunna ha kjol.Jag har aldrig sett henne i kjol.Så jag hoppas hon lyckas precis som du har gjort så hon ska må bättre och få bättre självförtroende att våga visa sig i kjol.Väldigt tacksamt att du öppnar dig om något så personligt.

/Jeanette

Lotta
2007-03-05 - 22:20:07

Men gumman? Det där låter inget bra.. med självbilden alltså. Jag tycker du har gjort en fantastisk prestation att bestämma dig för något och sedan lyckas genomföra det. Det är mer än jag klarar. Jag bestämmer mig ideligen för att sluta äta godis på vardagar och så sitter jag där med en chokladbit helt plötsligt. Men du kanske skulle behöva lite hjälp med självbilden.. samtal eller så? För inte är det meningen att man skall hata sig själv? Så sug åt dig av alla vänliga ord du får av folk för man skriver inte en massa bra saker till någon man inte känner om man inte menar det och försök att verkligen ta åt dig av orden och känna att det faktiskt ligger nåt i det =)
Kram!

emelle
2007-03-05 - 22:25:09

Anna. Vad jag blir ledsen och arg när jag läser ditt inlägg. Först och främst ledsen för din skull. Jag vet hur det känns, att blir kroppsixerad alltså. När allt kretsar om den egna kroppen, tankar, hur många kalorier jag ätit/förbrännt, när man börjar dra sig undan folk. I och för sig skriver du inte att du gör det, men jag förstår din känsla: att känna sig stor som ett hus, fast man egentligen inte är det. Ibland kan man till och med behöva gå upp ett par välbehövliga kilon.

Arg blir jag för att den här känslan är så vanligt, främst bland unga kvinnor. Det är som en ond spiral som aldrig tar slut. Hur många, ärligt nu, kan säga att de aldrig tänkt illa tankar om sin kropp, kollat med avsy på den i spegeln och fått dåligt samvete för man ätit godis m.m.? Nej, trodde väl inte det.

Det är bra att du skriver om det i din blogg. Själv har jag velat göra det så många gånger, men aldrig riktigt vågat, även om jag nu erkänner i mitt inlägg.

Förhoppningsvis blir man klokare genom åren., Ingen tröst nu, men efter ett tag, om man har tur, arbetar med sig själv och har bra relationer, inser man att det är vad som finns inombords som räknas. Oavsett om man väger 120 kilo eller 60.

Allt handlar om självkänsla. Precis som du skriver nu, du väger mindre än tidigare, men känner dig tjock ändå. Då är det ju bevisat! Så länge du inte älskar dig själv, och hey, nu pratar vi inte om vikten, bristningar, celluliter eller tvättbräda, utan den fina, underbara och talangfulla Anna som du faktiskt är. Älskar du inte dig själv Anna för dina kvaliteer blir det ju svårt för andra att älska dig själv. Kärleken sitter inte i kilona.

Kanske lite prettoinlägg, jag vet. Men jag vet också att jag har sant. Take care. Och du, det finns roligare saker än att räkna kalorier.Trust me, I know.

emelle
2007-03-05 - 22:25:50

Tips: läs Mia Thörnbloms bok: självkänsla nu!

Caroline
2007-03-05 - 22:48:14

Hejsan ! Jag förstår precis hur du känner dig, är i en snarlik situation :( Jag vill bara säga att du är värdefull precis som du är och du är verkligen vacker :) Kollar din blogg ständigt med förhoppningar om att den ska vara uppdaterad .. För du gör min dag lite ljusare med dina färger och kreativitet .. Ta hand om dig ! / Caroline

Elsa
2007-03-05 - 22:48:43

Nu ser jag bilden iallafall! Jag säger det igen.Du är grym som vågar berätta så öppet om vad du känner! Kramar!

sockerdricka
2007-03-05 - 23:01:03

Jag är där du var då. Tjock.
Jag vill inte se ut som jag gör men kan ändå inte för mitt liv komma igång någon sorts viktnedgång.
Jag är så imponerad av att du har gjort det. Jag förstår inte hur. Hur håller man disciplinen? Hur låter man bli alla onyttigheter?
Jag kan inte. Jag vet inte hur jag klara det.

Sen har jag den rädslan att jag inte kommer vara nöjd när jag gått ner alla kilon, så varför göra det då?

Helt sjukt tänkt, men så är det.

Pst.
Jag gillar din blogg! :)

Lottis
2007-03-05 - 23:01:49

Vilken stark tjej du är! Vilken tåga att våga lämna ut sig som du precis har gjort. Dessutom skulle jag önska att jag hade din självisciplin... *hm* Du är duktig, och jag blir ledsen för din skull när du säger att du mår dåligt... Jag kan inte säga något som kan göra det bättre eller få dig att må bättre, för jag vet inte... Jag har aldrig varit i situationen, kan bara tänka mig... Men jag kan peppa :-) Du ser super ut och jag har röstat på din outfit, och dessutom gillar jag din blogg jättemycket :-) Kram på dig!

leopardia
2007-03-05 - 23:09:12

jag behöver kanske inte kommentera texten så mycket, för du vet redan vad jag tycker, darling. och skriva kan du oxå. finns det nåt du inte kan?

Madde : )
2007-03-05 - 23:24:39

Jätte bra skrivet ! Jag känner igen mej i det du skriver, har försökt gå ner i vikt i 4år nu o ju mer jag går ner desto större känner jag mig.
Du ska veta att du är en jätte söt tjej iaf :)

becka
2007-03-05 - 23:37:11

åh tack! du är min hjälte, dagens hjälte, vet du det? shiet vad bra du är.

Tack för att du tog mitt förra inlägg på så stort allvar och verkligen skrev detta inlägget om din förra vikt och hur du har kännt och känner. Det är så starkt och jag sitter här nu och hoppas att jag blir som dej. Att jag med kommer bli stark. Du är så beundransvärd så inga ord kan beskriva det just nu.
För mej som kämpar på med min vikt så känns det som att du är den enda som är ärlig. Jag känner med som så att jag ser ingen förrändring på mej trots 10 kilo väck, och jag kollar på de där jäkla kalorierna, tror att jag blir fet av ett geléhallon med mera.

TACK! tacktacktacktack.
Du är amazing jäkla bra!

Nemo
2007-03-05 - 23:49:13

Du är söt.

Rebecca
2007-03-06 - 01:04:44

Tack för att du delar med dig så pass mycket som du gör. Det ger oss andra hopp! Måste även säga att jag tycker att du är jätte fin, och stark att du klarade detta.

Me
2007-03-06 - 08:52:47

Anna, du har verkligen lyckats med en stor och svår prestation.

Jag blir ledsen av att läsa om att du mår så dåligt, tyvärr tror jag att det är så för många. Och jag tycker inte alls att "Du ger oss andra hopp!". Man tror att ens problem försvinner för att man går ner några kilo. Självklart försvinner många problem, men inte alla.

Man föreställer sig att livet blir som en lycklig film där man själv springer runt och är smal och snygg. ;) Verkligheten är inte lika rolig.

Du är otroligt strong som går ut med det här. Men du...alla är inte byggda för att kunna se ut som heroin-chics. Tur det?! Var fettet sätter sig är delvis genetiskt. Det är inte alltid något man kan göra något åt.

Jag vet att det är svårt, men försök släppa all fixering vid kroppen. Du är jättesöt!

Johanna
2007-03-06 - 09:08:11

Jag blir verkligen stolt över dig ,åste jag säga. Du är jätte duktig & riktigt söt. Du ska verkligen vara stolt över dig själv. Puss & Kram JOhanna

Annika
2007-03-06 - 09:20:24

Hej Anna!
Som flertalet andra har sagt här, så är du stark! Riktigt stark och jag beundrar dig för det!

Jag själv, har precis som du gått ner ett stort antal kilo men ibland är det så att jag undrar om detta inte har påverkat mig negativt...
Jag tänker på kalorier jämt och ständigt, tillåter mig aldrig att äta snabbmat, kakor och godis, glass, chips, vitt bröd, ost, smör...
De enda gånger jag försökt tillåta mig att äta slutar det med att jag vräker i mig under en timme, och mår illa och önskar jag kunde spy.

Jag kan omöjligtsvis äta en godis, utan att känna att det är kört, nu blir jag fet igen.
Därför fortsätter jag äta, trots att jag inte ens vill ha...

Jag kämpar dagligen med detta och att läsa ditt inlägg fick mig starkare!
Tack igen!

issa
2007-03-06 - 11:31:19

fan va härligt att du är SÅ himla ärlig!! jag skulle Aldrig våga det:) du är modig och riktigt stark anna! jag beundrar verkligen dig!

Emma
2007-03-06 - 11:43:42

You go girl!! :D jag skulle aldrig kunna gissa att du en gång mådde dåligt på grund av din vikt. du är gorgeous!

Camilla
2007-03-06 - 12:15:14

Stor beundran till dig Anna! Att våga prata öppet om det. Har själv lärt mig att det är något som är väldigt viktigt för att inte tynga ner sig själv helt och hållet.
Många som känner igen sig, även jag. Men jag har aldrig gjort något som du att bara besluta sig en dag och gå ner så mycket. Mitt beslut var att bekämpa min kraftiga ätstörning, som var precis på gränsen till inläggning på sjukhus om jag inte började äta. Jag gick ner på helt fel sätt. Tränade som en idiot och inte åt jag något heller.

Nu efter att varit frisk i 5 år, känner man ju fortfarande av symptomen om att vilja vara smal. Men det gör än ju inte lyckligare för det. Försöker se det som är positivt i mitt liv nu och det väger mycket starkare än att bli smal igen. Då får jag väl vara lite "halvrund" istället. =)

Du är en toppen tjej, som ger många inspiration, iaf mig, genom dina drömmer om kokboken och din egna bok, smyckena du gör och att du är en super duktig fotograf!

Hoppas verkligen att du kan se lite ljusare snart. För det är du verkligen värd!

*kram på dig*

Emelie
2007-03-06 - 18:50:45

Jag tycker att du är grymt stark, dels för det du har åstadkommit, men även för att du beättar öppet om det. Inte många som vågar. Blir ledsen över att du inte är nöjd med dig själv, du är verkligen en jätte söt tjej med en aldeles "lagom" kropp. jag hoppas att du en dag kan bli nöjd med dig själv och med din kropp

alex
2007-03-06 - 21:51:31

Men gud Anna! Du är hur duktig och strong som helst ju, gud vad imponerad jag är! 26 kilo, det är ju helt otroligt!

Du vågar alltid vara så öppen om allting, det gör din blogg verkligen läsvärd, och trots att jag knappt känner dig, känns det som om att jag gör det. Genom bloggen. Du är grymt bra!

KRAM

Anonym
2007-03-07 - 09:22:55

jag tycker i alla fall att du ser jätte bra ut och du ser inte tjock ut på en enda fläck!!

Jen
2007-03-07 - 19:53:24

Hoppas du kommer må bättre snart, känns tråkigt att du ska behöva känna dig dålig. Du duger som du är!

Malin
2007-03-08 - 19:16:42

Du är ju jättesöt! Jag tycker det är skit att så många tjejer (för det är mest tjejer, inkl. jag själv) ska gå runt och må dåligt p.g.a. sitt utseende. Varför ska man bry sig egentligen? Och ändå gör man det. Dagens samhälle är alldeles för utseendefixerat. Man borde starta nån slags klubb för tjejer som kan träffas och prata och stötta varandra!

Rebecka
2007-04-24 - 10:28:09

skit..du har verkligen lyckats med din viktnedgång..visserligen är det inte utseendet som betyder något.. det låter klychigt men det är sant.
hoppas att du mår bättre för du ser jättefin ut.

Shirin
2008-06-19 - 23:21:17

kan läsa dehär inlägget om o om igen. du är så ärlig, så ärlig att de gör ont i en.

ronnie
2008-06-20 - 14:39:07

att vara nöjd med sig själv är en känsla som kommer innifrån och det spelar ingen roll om du väger 50 kilo eller 100 kilo. din värld speglas ur din själ inte på vägen eller i spegeln.



hoppas du mår bättre nu iallfall och kan bygga din självkänsla på allt fint du gör målar ritar och lyckas så framgångsrikt med i din vardag istället för att luras av att tro att den sanna bekräftelsen ska komma ur bilden ur spegeln.



kram kram kram

Lustgas
2008-06-20 - 15:03:19

Jag tycker att du är vacker.

Frida Hjärtman Karlsson
2008-06-22 - 00:28:30

Anna du är vacker! och inspirerande likt din historia. Thank you for sharing, verkligen starkt. Kram!

Minna
2008-06-22 - 20:41:03

Någnstans på vägen, i mitten av din text insåg jag, att trots att jag (enligt mig) bara har 7 kg's övervikt, så känner jag att jag kanske kan klara det. kanske. Men din ebrättalse gav mig så jävla mkt inspiration!

Titti
2008-06-24 - 17:20:29

Tack så mycket för din kommentar!

Detta ska jag läsa!

ta hand om dig!

kram

Mindy
2008-06-24 - 21:18:56

Shit:O Du är stark tjejen. Tänk vad många det finns som känner som du gjorde innan, men som inte klarar av det. Du är en sånn person som får oss andra till att vilja kämpa:D Väldigt imponerad och måste också tillägga att du är ju skitsnygg!:D

lina
2008-08-09 - 16:14:00

Tänk positivt! Du är vacker som du är och ska absolut inte gå ner mer och måste säga att du verkar riktigt stark!

Anonym
2008-10-30 - 21:46:42

anna, det spelar ingen roll hur du ser ut! gå upp 10 kg om du känner dig bekväm i det! så länge det är DU. stå framför spegeln och säg att fyfan va snygg jag är! kom på tre saker som är riktigt bra med dig själv, tillexempel dina vackra ögon, höfter eller ditt hår. när du har berömt dig själv för de här tre sakerna kommer du komma på en massa andra saker som att min näsa är ju helt okej. det är det som kommer föra dig framåt, som kommer att få dig att acceptera dig själv. jag lider av lite övervikt, jag är 173 och väger 74 kilo och 15 år.

men saken är den att jag är så jävla snygg! och jag vågar säga det! folk brukar säga till mig att : du hade inte varit någonting utan ditt självförtroende det är det som gör dig så snygg! på så sätt ser man sig själv på ett annat sätt! anna, du mst finna ett bra självförtroende! för du är skitsnygg! det är du verkligen! och jag hoppas att du kommer inse det en vacker dag, du kan väga 45kg eller 145kg och ändå se brister i dig själv, det gör vi alla. men så länge du lägger fokus på det vackra så kommer du se dig själv som STUNNING. för att inte tala om din talang, dina foton, dina illustrationer, ditt kreativa skapande! alla kan väl inte ha ett perfekt utseende utan kanske en talang som gör en snygg?!



tänk sådär! du är grym anna! kramar!

Fotograf Emelie Ohlsson
2009-01-03 - 20:09:02

När jag träffade dig första gången tänkte jag "Wow vilken snygg kropp", helt ärligt, jag tyckte du var en riktig pangbrud, massa kramar till dig.

Jessica
2009-01-03 - 21:17:39

Du är vacker vare sig hur kort, smal, tjock eller lång du skulle vara! Du är äkta, inte någon size 25:a med ben som sticker ut överallt. Du är Anna, och det ska du vara stolt för och bära med dig resten av livet! Och du.. glöm inte... Du är duktigare än de flesta andra size 25:or där ute, Keep it with you! :]

kramkramkram!

Jessica
2009-01-03 - 23:31:02

Och jag vill tillägga i mitt inlägg, att du har grymt snygg kropp och att du inte behöver ändra på någonting! :)

Anonym
2009-01-04 - 21:39:30

jag är lika lång som du & väger lika mycket som du gjorde som 17åring. jag HATAR de där bristningarna o fettet. Blir inspirerad av ditt inlägg o nu ere dags för mig att ta tag i det här på riktigt. <3

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-01-05 - 00:09:14

anonym: jag önskar dig lycka till vännen och du kommer lyckas! men låt det ta tid,och pressa dig inte för hårt! kram

AH
2009-01-06 - 00:15:22

Jag kan känna igen mig i det du har skrivit. Jag gick ner tio i kilo i somras och och ska nu börja kämpa för ytterligare tio till.



Du verkar vara otroligt stark, och du har inspirerat i alla fall mig. Det är nog viktigt att veta att man inte får mer självkänsla som i ett trollslag av att gå ner i vikt, för även om man har gått ner i vikt, betyder ju inte det att man är smal och ser bra ut i andras ögon. Då är det svårt att göra det i sina egna också.

AH
2009-01-06 - 00:25:33

det kanske lät lite konstigt det jag skrev? Det jag försökte få fram var i alla fall att jag beundrar dig både för vad du har åstadkommit och för att du vågar skriva om det :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: