GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Om att starta webshop

2011-09-28 | 14:09:32 | Avanna konst/design/foto

Nu är ni en del som mailar och även lämnar kommentarer om just biten med att starta webshop och en del av er vågar heller inte riktigt starta företag.

Jag tycker inte att man nånsin ska vara rädd att starta eget. Absolut inte.
Har man en idé och produkter man tror på så skadar det aldrig att ha den där F-skattesedeln.
Det är inget svårt.
Det svåra är ju sen att hålla liv i företaget och få det att funka. Och det kan ta tid. det kan vara nog så klokt att ha ett arbete vid sidan, eller starta företaget vid sidan av ditt arbete.
Du kommer stöta på med och motgångar. Ibland kommer det kännas som om du äger världen ibland som om världen äger dig.
Men se framförallt till att TA BETALT för dina produkter och tjänster. Särskilt vi som jobbar inom den skapande och kreativa branschen. Vet inte hur många gånger folk trott att jag ska jobba gratis "men vadå, du gillar ju att teckna, det var väl roligt för dig att göra det?"
JOBBA ALDRIG GRATIS, INSE DITT EGNA VÄRDE; PASSAR DET INTE FÅR DE VÄLJA NÅN ANNAN.

Men kapitlet som hör till att starta webshop då.

Förberedelser:
- Kolla upp vilken plattform du vill lägga din webshop på.
Det finns en rad olika, e-butik.se , shop texttalk och wikinggruppen.com för att nämna några. Man kan ju också designa en helt egen.
Dock har inte jag sådana kunskaper så jag valde till slut att lägga min shop hos Wikinggruppen.com där jag tyckte att det fanns bäst integrerade betallösningar och man fick mer för pengarna. De är väldigt lyhörda och designar och utformar butiken helt efter dina önskemål och har väldigt snabb service och support.
- Vilka betallösningar vill du ha? Paypal, förskottsbetalning, kortbetalning, fakturaköp?
Jag har valt att ha förskottsbetalning, kortbetalning via Certitrade samt fakturaköp med möjlighet till delbetalning via Klarna som mina betalalternativ. Ju fler betalalternativ du har desto fler kunder lockar du till att genomföra köp.
- Vad ska du använda för fraktsätt, fraktkostnader och emballage?
- Rimliga frakttider, kundtjänstmail och telefon, din tillgänglighet till kund.
- Lär dig mer om sökoptimering
- Sätt upp en plan för hur din webshop ska marknadsföras och hur kunder ska hitta dig.
- Bara satsa på Sverige eller ha flera länder och valutor som alternativ i butiken?
- Bra hjälpmedel så som anteckningsböcker telefon dator skrivare till ditt kontor.
Skaffa gärna en seriös mailadress, ha inte nån hotmail eller sån vanlig maildomän till din shop utan ha gärna en som är ihop med din .se eller .comadress.

Att driva webshop
- Dels kostar det ju varje månad att driva din shop, plattformskostnad, betalalternativen, internet, emballage, porto
- Inköp och produktion
- Produktfotografering med tillhörande redigering
- Lägga in varorna i shoppen, artikelnummer, varugrupper infotexter.
- Svara på kundtjänstmail och telefon.
- Packa ordrar printa följesedlar och fakturor.
- Bokföring - ha koll på ordrar fakturor in/ut följesedlar, kvitton in och utbetalningar.
- Marknadsföring. Här kommer de sociala medierna att för dig bli ganska oumbärliga. Det är i bloggar, på facebook, på twitter, på tumblr, på lookbook, på ryktesvägen på internet det händer.
Satsa även krut på snyggt emballage som syns. Det ska synas att det är ett " Avannapaket" brevbäraren bär på.


När du startar företag och webshop kommer en mängd med olika företag att söka upp dig - framförallt företag som tycker att du ska betala dom en massa för att synas. Googletjänster, företagsregister och kataloger. De kommer att få det att låta som att du inte kan leva utan deras tjänster. Lägg på eller säg NEJ! en del blir riktigt otrevliga och hotfulla och det är så lätt att man till slut bara säger ja för att man känner sig så liten. Så sitter man där sen med dyra fakturor och undrar vad fasiken man egentligen tackat ja till. Så säg NEJ!


Kommentera 4 st

Kommentarer
Britta
2011-09-28 - 20:40:15

Haha, vad roligt - jag tänkte tanken tidigare i dag att be dig berätta lite om att starta eget och allt runt det, och nu när jag kikar in har du skrivit två långa inlägg om det! :) Jag är just nu i någon slags livskris då jag äntligen erkänt för mig själv att jag kanske inte vill arbeta med det jag snart utbildat mig fem år till. Illustratöryrket lockar allt mer, men det låser sig varje gång jag försöker göra en ansträngning. Just nu funkar ingenting, och jag skulle få börja på minus om jag ens försökte! Men det är väl som du skriver, att när det låser sig måste man kludda och kladda och rita och aldrig ge sig.



Åh! Frustration!

Lisa - tecknar
2011-09-28 - 22:35:06

Jättebra inlägg!



Direkt när jag registrerade mig så började jag få samtal med folk som försökte lura mig. Och de lyckades nästan för jag tycker man ska bygga företagande på ärlighet, men lite naivt är det kanske av mig?



Jätte kul att du lyckats så bra med avanna!

Kram

Annster
2011-09-29 - 00:17:16

Kul att du skriver om detta. Haft tankar på liknande i framtiden. Kul och intressant läsning. Men det är som du säger, många som inte vågar. Inte jag heller. Även fast jag läst företagande och ekonomi, så är det svårt. Det är så mycket att tänka på, veta vad man ska göra. Kanske mer det som tar emot, inte rädslan, utan mer att man inte vet hur man ska göra.

Sandraa
2011-11-08 - 13:04:09

Tack för jättebra inlägg ! :D


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: