GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Elsas Hemlighet känns inte så intressant

2011-11-14 | 10:59:04 | Musik/Böcker


Nu har jag läst ut Elsas Hemlighet - den tredje och sista delen i triologin om Elsa Gustavsson, skrivna av Sofi Fahrman.
Och tyvärr blev inte sista boken den bästa eller bättre än de två andra. Sofi Fahrman har inte blivit en bättre författare.
Den känns ihophafsat skriven, tidsperspektiven blir lite uppåt väggarna ibland vilket ger rörigt intryck.
Texten känns inte bearbetad då den ofta känns som "kaka på kaka" när Elsa tänker, samma sak sägs flera gånger i samma stycke.
Jag kan inte känna några som helst sympatier för den väldigt naiva, ganska så självcentrerade  och egoistiska Elsa och jag förstår heller inte vad den där Hugo ser i henne eller hur han som ändå framställs som vuxen och smart och klok kan se Elsa som Sveriges vassaste modeankare och journalist. De idéer som Elsa kommer med i boken känns inte alls som de skulle kunna ge henne de jobb hon får...så är det egentligen bara räkmackor, bananskal och rätt kontakter som gäller i branschen undrar jag?

Ibland hänger jag upp mig på lite för banala saker och ibland undrar jag hur verklighetsfrånvänd Sofi Fahrman är för nånstans känns det ju som mycket i boken och mycket av Elsa är baserat på henne själv.
Dock gillar jag ju verkligen Sofi Fahrmans blogg och jag har gillat henne i många andra sammanhang utöver hennes blogg, men inte som författare.

Jag tycker att dialogen är bedrövlig i boken, inget flyt alls. Pratar människor så där? Nej.
Känns även konstigt med gästkapitel skrivna av Jonas Hallberg, Mini Andén och Johan Renck...särskilt då dessa kapitel är bättre skrivna än övriga boken.

Jag har redan klagat på de klyschiga gemensamma orgasmerna i sexscenerna, att de kommer samtidigt efter lite inochutpenetration och kroppar och tankar som blir till ett. Nej kommer jag nånsin f tummen ur och skriva en egen chiclit kommer det inte bli några gemensamma orgasmer eller kroppar som skälver av det oh så uttjatade ordet vällust.

Det som ändå driver boken framåt är all namedropping och att jag tycker det är roligt att fösöka gissa mig till vilka kändisar och bloggare som döljer sig bakom visa omskrivna namn.
Likaså kan man ju undra om en del av det som skrivs om Eleganceredaktionen är självupplevt från Sofis tid på Elle.

Sen där hemligheten...vad var det att hålla hemligt egentligen?

Boken får ett ♥ av fem möjliga av mig.
Kommentera 16 st

Kommentarer
Malin
2011-11-14 - 11:32:51

Jag har inte läst någon av böckerna, men det låter ju verkligen inte som något jag skulle gilla heller, med tanke på alla språkliga missar. Sånt kan jag störa mig jättemycket på!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-11-14 - 11:57:15

Har inte läst någon av böckerna och det känns heller inte som att jag missat något.

Dzeli
2011-11-14 - 13:00:44

Jag älskar dina recensioner! :D Och jag litar på ditt omdöme!



Men det jag egentligen ville säga var grattis på födelsedagen! Såhär några dagar i efterskott! :)

Lottis
2011-11-14 - 17:03:43

Jag har läst de två andra och kommer läsa den här oxå, mest för att jag läst de andra, för någon större läsupplevelse har de inte gett mig. Fast jag blir ändå lite nyfiken nu när du skriver om trean... Så jag får väl klicka hem den och se om den höjer läsupplevelsen el om det känns med den som med de andra, att jag kunnat skriva dem bättre själv...

Lottis
2011-11-14 - 17:05:14

BTW, dina nya stjärnplagg är underbara. Hoppas på att få pengar i julklapp, så jag kan klicka hem ett linne el två, för tyvärr blir man inte rik på föräldrapenning... Kanske ett linne till mig och en body till Nora :-)

Igeland
2011-11-14 - 19:06:56

sv: tack! :)

irma
2011-11-14 - 20:20:13

åhhh kan du avslöja hemlighet, så jag slipper läsa boken?

junitjej
2011-11-14 - 20:56:14

Då kommer jag inte köpa boken!

Hoppas du har haft en bra dag!

Jennifer
2011-11-14 - 21:08:46

Tack så jätte mycket, din med ;)

Allt bra?

Kram!

Iza
2011-11-14 - 21:29:41

Sv: Precis! Otroligt irriterande.

Detsamma! :)

Veronica
2011-11-14 - 21:39:36

Håller på och läser dom böckerna men har inte kommit till den tredje än :) Ja vi älskar film. Ha nu en trevlig kväll vännen =)

Linnéa
2011-11-14 - 21:42:41

Ja, din chiclit kommer jag nog att vilja läsa, låter det som :)

S
2011-11-14 - 21:50:19

Bra skrivet! Gillar också dina recensioner!

jasmine
2011-11-14 - 23:24:14

sv; tack så mycket! c:

Elin [ n e v n a r i e n ]
2011-11-15 - 18:58:06

Har bara läst första boken och tänkte ändå direkt om det är sådär Sofi också ser på världen. Jag hade förväntat mig att känna att "åh så önskar jag oskcå att jag hade det" eller nåt i den stilen, men när jag läst ut boken så lände jag bara "fy fan vad skönt det är att vara jag och slippa den där hetsen, den där hysterin" ^^

Lina S
2011-11-16 - 08:57:49

Åh, har bara läst första, tyckte den var sådär så inte blivit av att jag läst de andra..


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: