GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Boken vs Filmen, 1-0

2010-01-07 | 07:59:01 | Film/TV/Kändisar

Så där då så, jag läste ut Män som hatar kvinnor natten till onsdagen och 18 timmar senare såg jag filmen.

Jag tycker aldrig man ska jämföra bok och film med varandra särskilt mycket då det är två helt olika medier och en film ska få med en handling på 500 sidor på cirka 90 minuter. En film förs framåt av handlingar, dialog och aktivitet. En bok förs framåt i handling av tänkande förklarande och berättande där man som läsare nästan är en del av berättarrösten.
Så film och bok kan således aldrig bli samma sak.

Nu tyckte jag att Män som hatar kvinnor var en helt ok film ändå och hade antagligen varit än bättre om jag inte hade läst boken..som jag tyckte var skitbra.
Nu ska jag läsa bok två - Flickan som lekte med elden innan jag ser filmen. För jag vet hellre slutet på en film än vet slutet på en bok.

Några andra böcker som blivit film:

Djävulen bär Prada: Jag läste boken först och blev totalt besviken på filmen första gången jag såg den. Tyckte de ändrat för många grejer och karaktärer som gör vad och vad de sysslar med. Men nu är faktiskt filmen en av mina allra största favoriter och en sån film jag ibland bara längtar efter att få se.

Twilight/New Moon: Blev ju helfrälst i böckerna i somras och läste om dom bara nån vecka efter att jag läst ut dom. Magiska böcker men jag kan inte sätta fingret på varför de är så bra..De bara slukar en.
Och jag känner att böckerna består av väldigt mycket visuellt bra filmmaterial så de som gjorde filmerna hade ju mycket "gratis"...Så jag förstår inte hur båda filmerna kunnat bli så himla jäkla totalt genomkassa?
Uruselt skådespeleri, taffliga scener, totalt kass dialog och var nånstans har de tolkat denna konstiga "tix:iga" nervösa stammande Bella?

Kommentera 26 st

Kommentarer
kiki
2010-01-07 - 08:15:03

oj jag har inte läst nån av böckerna till nån av de där filmerna. Det kanske är lika bra ;) Eller så läser jag böckerna nu, då är jag ju in for a treat liksom!



Idag ska jag till skolan och ha lektion hela dagen i alternativmedicin. En kurs jag sett fram emot, men som tyvärr inte håller måttet riktigt... :(

Maria
2010-01-07 - 08:31:34

Är också sådan att jag tycker om att läsa böckerna innan jag ser filmerna, vilket jag inte har gjort med just dem du har tagit upp här. Funderar på att jag ska beställa Millenium-triologin och läsa dem. I vanliga fall gillar jag inte den genren men just dessa filmer gillade jag faktiskt. Djävulen bär prada ska jag börja läsa nu.

Mia
2010-01-07 - 08:32:43

Jag har läsat samtliga Stieg Larsson och sett samtliga filmer. ÄLSKADE böckerna som fick mig att bli helt okontaktbar. Gillade film ett och två, men sen hände nåt. Intresset försvann... Tyvärr.

Carmen
2010-01-07 - 08:37:28

det är så sant det du skriver, men jag tycker den sista filmen var bäst och den andra boken ut stig larsson serien var bäst :P



jag har en lite knäpp fråga till dig

vad skulle du helst ha???



en tutte på huvudet eller snoppar till fingrar???



kram!!!

Sara
2010-01-07 - 08:38:21

Har inte läst böckerna till någon annan än Twilight och om det är som du säger är jag glad över det. Dock tyckte jag twilight filmen var kass, men gav böckerna en chans, blev kär och såg filmen igen. Och då blev den faktiskt bättre. Så fån och med nu, blir en bok filmatiserad ska jag se filmen först, sen läsa boken för då blir man inte besviken. Dock förstörs alla karaktärerna, men är det som Twilight gör det inget, mina fantasivampyrer är betydligt vackrare än de i filmen ;)

Anonym
2010-01-07 - 09:04:33

vilket bra inlägg! jag har faktiskt INGEN erfarenhet av det.. jag brukar inte läsa böcker efter jag sett filmen och jag vill inte se filmen efter jag läst boken (då blir man bara besviken på allt!) hum men nån gång måste jag ju ha gjort det?! men nu kommer jag inte aaaalls på.. hjälp mig hjärnan

Natha
2010-01-07 - 09:39:21

Djävulen bär Prada är faktiskt en av de få böcker som jag tycker blev bättre på film, mestadels för att jag inte tyckte de var en välskriven bok.

Sheena / Rockho
2010-01-07 - 09:42:41

Bra! Läs boken före du ser filmen, för slutet på tvåan är såå spännande! Älskar tvåans bok, jag riktigt flöt igenom hela boken och hade läst ut den på extremt kort tid.



Och ifall du nu skulle pausa i läsandet och komma över Californication säsong tre så förstår jag dig - säsong tre är absolutly fucking lovely! Hank Moody är mannen, myten och sängguden (haha)!

Anonym
2010-01-07 - 10:05:49

tur jag inte läst böckerna för jag älsar new monn och twilight

Marie
2010-01-07 - 10:10:58

Filmen slår ju väldigt sällan boken. Fasiken, jag måste ta tag i min läsning. Fick TRE (?) böcker i julklapp.

Bim HD
2010-01-07 - 10:15:08

Ja, det där är väl en av anledningarna till att jag inte ser filmerna till böckerna jag läst... Att de inte kan få med allt är ju en sak, men ibland får man ju nästan kolla om det ÄR den boken man ser som film...

Millenium - avgudaböcker :P Djävulen bär Prada har jag haft som ljudbok... Twilight - har jag kvar, dock vägrar jag verkligen film där :)

Ang att inte få med allt - vi kollade ju på Den femte kvinnan på nyår... Ja, jag har läst, inte gubben... Fick sitta och förklara innehållet i 240min... Den är ok, men boken är ju grym och grymt bra. Förstår att den INTE går att få på rutor...

Må så grankott... Kramis Skruttisen!!!

världen är upp o ner... nästan -20 och det snöar, ehhh... det ska INTE kunna det då va??? :P

A
2010-01-07 - 10:20:33

Känner mig nästan lite avis på dig som har två böcker av Millenium-trilogin kvar att njuta av. De böckerna är min bästa läsupplevelse på länge och jag var lite ledsen när jag närmade mig slutet i somras.

Eftersom att ALLA pratat så mycket om böckerna och hypat de något enormt så trodde jag att jag skulle bli besviken, men det blev jag INTE.

Har sett de två första filmerna och gillar de också. Men såklart är böckerna bättre (även fast jag inte tycker man kan jämföra böcker och film).

Cornelia
2010-01-07 - 12:25:08

Håller helt med dig där. Och Twilight var en totalflopp! Tyckte att de lyckades förmedla känslan lite bättre i andra filmen, men den var fortfarande en stor besvikelse

Jennie
2010-01-07 - 12:57:31

filmen män som ahtar kvinnor är ju jättebra :) jag har ju dock inte läst böckerna så.. Det är ju inte dirfekt som med twilight ;)

mina
2010-01-07 - 13:15:45

God eftermiddag..Böckerna brukar oftast vara bättre än filmerna..Hoppas att allt är bra med dig denna dag som det är med mig.Slappar bara så det är så skönt.kram

Astrid
2010-01-07 - 13:27:43

Hej, jag har inte sett filmer, dock har jag läst samtliga av stieg larsons böcker.

Jag tyckte att tvåan var överlägset bäst.

Ettan var sisådär, och i trean tröttnar man.

Ha en bra dag.

Matilda
2010-01-07 - 13:35:39

sv: tack så jättemycket!



ska ta och se "flickan som lekte med elden" snart tror jag, har hamnat lite efter känner jag.. haha!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-01-07 - 16:17:40

Jag har inte sett de där filmatiseringarna på Larssons böcker. Inte heller läst böckerna. Jag är dock väldigt sugen. Jag verkar vara den enda här som faktiskt gillar Twilight och New Moon som film. :-) Hehe.



Hoppas att du hade det bra på jobbet,

Christine
2010-01-07 - 17:31:39

Jag håller med, hade jag inte läst boken innan så hade jag tyckt att filmen var bättre. Ska nog se den igen snart för nu har jag typ glömt boken, haha!



Såg Twilight först och började läsa boken. Men orkade inte för den var HELT annorlunda. Gillade inte boken bara för att jag redan sett filmen så många gånger. :-/

Louise
2010-01-07 - 17:59:22

usch ja, filmerna är kassa men böckerna är superbra. eller jag kan inte säga att filmERNA är kassa för jag såg bara första.. eller snarare plågade mig igenom den för att kunna säga att jag sett den. kändes mest som att de ville mjölka folk på pengar eller nåt, ingenting var bra. Lite snygga miljöer typ där i skogen kanske, men inte mycket mer som var värt. jag ser i alla fall ingen mer film utan läser hellre om böckerna och lever mig in i filmatiseringen jag får i mitt huvud av dem :)

Elin
2010-01-07 - 19:05:08

vad olika smak man kan ha, jag såg filmen Djävulen bär Prada innan jag läste boken och tyckte boken var så dålig att jag inte ens läste ut den... Annars är ju böckerna nästan alltid bättre!

ellen, f o t o
2010-01-07 - 20:15:53

kul att se lite jämförelser från en som både läst boken och sett filmen :) Oftast är ju alltid boken bäst då man har bildat sin egna bild av allting och blir besviken på det som inte stämmer i filmen. Men jag brukar alltid försöka se det som att boken och filmen inte alls hör ihop så blir det som två olika grejer, funkar riktigt bra faktiskt för då blir man inte lika besviken! :D

(dock så var första twilightfilmen grymt dåligt gjord så där tyckte jag inte alls om den trots att jag verkligen gillade boken, precis som du skriver!) :P

Kajsa
2010-01-07 - 20:56:48

åh ja twilightserien är muchobra, jag gillar med böckerna, tycker att twilightfilmen är ok, dock gillar jag inte new moon så mkt, filmen då! Jag tycker den är lite.. jag vet inte, men det är inte en film man sätter på när man är rastlös direkt. Sen hoppas jag väl mer av de kommande filmerna från samma serie, och jag tycker ju att robert pattinson är råhet, sådär britt-het liksom(as in brittiskt, inte britta.), kan inte riktigt sätta fingret..

Petra
2010-01-07 - 21:21:21

Böcker är alltid bättre än filmerna! Jag har oxå precis sett män som hatar kvinnor och tyckte att boken var mycket bättre. Men filmen var oxå jättebra. Ska snart se nästa. Har läst alla böckerna sen tidigare och kan bara säga att de blir bara bättre och bättre =).

Amanda
2010-01-08 - 15:45:25

Angående Djävulen bär Prada så läste jag boken innan och såg filmen 2-3 år efter, så jag tänkte aldrig på att den var baserad på boken. Så första gången tyckte jag den var asbra. Sen när jag väl visste om sambandet och såg filmen så jämförde jag till tusen vilket resulterade i att filmen blev dålig.

Nu gillar jag dock båda :P

Anonym
2010-01-08 - 18:22:05

sbhdgshw<ygtrkegw


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: