GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

lingonveckan- hur lång är den?

2009-05-02 | 10:51:11 | Egocentrerat&Vardagligt

Solen skiner himlen är blå å vad skönt att leva då...

mummel.

Ja, det är underbart med fint väder, jag ska bara klara av en halvmilslång powerwalk på berget innan jag smörjer in fläsket med solskddsfaktor..om jag har nån det vill säga, och sen lägga mig och låta mig stekas i solen vackra sken.
Men det är ändå ett grått moln ovanför mitt huvud..ett grått mensmoln. Hade menshuvudvärk hela dagen igår och molande värk i magen och låren..men den vägrar sätta igång.
Så jag är som en tickande bomb just nu, kan smälla av för minsta lilla.


Och jag bara undrar, när blev det faktiskt helt legitimt att kalla mensen för lingonveckan och det på produkter som är till för att just "underlätta" under dessa dagar..? och ag tycker om de ändå drar med ordet "vecka" i ordet kan de fan anpassa antalet tamponger i förpackningen för just 7 dagar...För hur fördelas 16 delat på 7? Eller har de (säkert män) räknat ut att en lingonvecka nog är 4 dagar och att man använder 4 tampinger varje dag högst? Och så det djävulska priset dessutom..Klart vi måste betala än mer för att få skonsam ekologisk bomull att stoppa flödet med.

Tss.
Mens mens mens mens.



Kommentera 30 st

Kommentarer
Sassy
2009-05-02 - 11:10:47

Mensen blir liksom inte roligare bara för att företag försöker hotta upp den med flashiga paket. Och Lingonvecka? Istället för menshelvete?



pusspuss

Emma says style, love & rock and roll.
2009-05-02 - 11:11:28

Ja nog är det bra surt alltid, tampongerna räcker ju aldrig till!! Jag hade också mensvärk igår - fyfan..

FRÖKEN GRÖN
2009-05-02 - 11:17:55

Lingonvecka är bara trams. Att kalla mensen för det, alltså.

Annars kan jag rekommendera menskoppen - snäll för både kropp och miljö.

Marcus Å
2009-05-02 - 11:44:27

Hallå vännen!

Du har inte glömt bort frågorna va? :)

Sigrid
2009-05-02 - 12:10:58

Jag tycker att det är så sjukt att tamponger kostar så mycket! man borde sänka skatterna eller något, för det här har vi ju verkligen inte valt själva. Och alternativet är ju att blöda igenom byxorna konstant i en vecka (plus/minus). Men så fort någon lägger upp något liknande förslag till någon som har chansen att ändra (oftast en man) så håller den för öronen för att dom verkligen inte tåååål att prata om mens. helt sinnes.

Jennie
2009-05-02 - 12:46:55

usch för den veckan!



Hoppas du får det skönt sen i solen ändå söta :) Kraam

johanna
2009-05-02 - 13:03:01

oj, visste inte ens att det fanns tampisar som hette så...men det spelar ju ingen roll, det är lika svinigt jobbigt i alla fall!

pelle
2009-05-02 - 13:04:33

HAHAHAHAHAHA!

queenpeach
2009-05-02 - 13:11:42

det var det töntigaste jag sett. snart kommer väl "tant röd hälsar på" eller nåt ännu värre.

Maja
2009-05-02 - 13:22:33

Menskoppen rekomenderas starkt! Billigt (kostar ca 200 kr att köpa och håller hela livet), miljövänligt och bekvämt! Har själv slutat helt med bindor och tamponger.

annawii
2009-05-02 - 13:46:30

haha jag kallar det för jobbiga veckan för jag tycker verkligen att det är jobbigt och obehagligt. Tur att det bara är några dagar kvar nu till min är över för början är alltid värst hehe



kram sötis

amanda - foto & design
2009-05-02 - 14:21:47

tack så hemskt mycket tösen! :-D

Sandra
2009-05-02 - 14:48:23

Jag har också sett de där tampongerna, kommer nog aldrig att köpa dem... Varför ska mensskydd vara så dyrt för?

Malin
2009-05-02 - 14:59:53

hoppas du har det bra även med mens :)

Ellinor
2009-05-02 - 15:10:27

På pressbyrån kostar ett paket OB 40 SPÄNN!!! Måste man så måste man liksom!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2009-05-02 - 15:49:13

Ellerhur.. När jag hade ppiller så var det iaf lite ekonomiskt.. då var det ungefär så... 4 dagar.. 4 stycken om dagen. Max. Men nu när jag bytt så har "lingonveckan" förvandlats till "renaramarånet-veckan" istället... Kul...

Bim HD
2009-05-02 - 16:32:21

Jag är stum... hittar inte ord... lingonvecka? säkert det inte är ett fotomontage? hmn... nä, inte om ngt sådant, nej...

här kan man glömma gå ut i solen... solskyddsfaktor kan man glömma? inte direkt grått, men blåser svinkallt!!!

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Karin
2009-05-02 - 17:22:16

vecka eeeh ska man hålla på så länge? Jag såg att någon rekommenderade menskoppen och det gör jag också. Bättre uppfinning än hjulet typ. Ha dé

camilla
2009-05-02 - 17:37:31

hata! böt p-medel för en månad sen och hade en trevlig "vecka" i TVÅ veckor. stackars pojkvännen höll på att dö. "vill du ha mer choklad...? ska jag åka och hämta...?"

HannahSthlm/Johanna Törnqvist
2009-05-02 - 17:44:15

Mens är det värsta som någonsinn uppfunnits. Jag brukar inte ta upp ämnet för jag mår dåligt bara jag tänker på det..haha..eller inte ett dugg haha eg:(!

Eftersom jag har två fina och busiga barn och inte planerar att ha något mer så kom min syster med den eminenta ide´n att jag skulle följa hennes exempel och äta p-piller och på det sättet helt slippa mens..alls..någonsin. Enligt bvc så ska man inte hoppa över varje månad,men man har valet och jag har valt! Jag led dessutom av migrän i samband med "lingonveckan" som nu är hundra gånger bättre.

Bara besviken att jag inte följde hennes råd tidigare...känns som jag har lidit i åratal i onödan..typ!

Men just nu lider jag med dig,hutlösa priser är det,borde vara gratis med alla tamponger och bindor enligt mig eller iaf ett "bidrag" till alla kvinnor mellan 14-45. Varför ska vi tjejer behöva lägga ut fler hundra när killarna slipper? Que?



Aja..Tack för snabbt svar om de svarta & grå linnena,let me know när det finns i XL så bokar jag direkt



Kram söt!.

Lilla Fröken
2009-05-02 - 18:28:29

Nej men vad är det jag ser! Har de börjat sälja de där ekologiska i butik nu? Jag såg dem på en web-butik för ett tag sedan och tänkte att det vore bra med lite mer miljövänliga. Var det på ica du såg dem?

Stina
2009-05-02 - 19:23:05

Men va f_n! (ursäkta språket) Är det ett ord jag ALLTID hatat som omskrivning för mens så är det lingonvecka (och alla andra omskrivningar för samma sak som innefattar lingon som typ "lingon i hängmattan" o.s.v.) Visst det är bra att de är ekologiska men snälla döp dem till nått annat! Mens är skitjobbigt med huvudvärk, magvärk och humörsvängningar och allt vad det innebär. Inte sjutton känns det roligare med en förpackning tamponger med ett löjligt namn. Lägg med en vetekudde att värma och lägga på magen eller varför inte en chokladbit i förpackningen istället. Det hade fungerat som försäljningsargument för mig. //S

Ayla Catpaw
2009-05-02 - 19:30:04

"mmm i love cheese =)"



Haha jag med! :D



Och men eeeeeeeehhh, är inte det samma företag som gör de dära nyttiga biscuitsen och typ säljer sjögräs och sådant? O.o

Och lingonvecka låter så sjukt äckligt haha... XD

Ayla Catpaw
2009-05-02 - 19:30:33

Herrejösses vilken cool header du har förresten! :O <3

emma härnqvist/perfektion
2009-05-02 - 21:50:41

men såna där fräcka pluggar har jag aldrig sett! ellen är den jag föredrar annars.. men dne är saaatans dyr!

Cecilia
2009-05-02 - 22:28:21

Överväger att köpa den m-koppen. Verkar betydligt bättre bara man, eh, får in tekniken.

Jenny - tankar, foton & musik
2009-05-02 - 22:44:02

Det borde inte få vara så dyrt tycker man! =)

irma
2009-05-02 - 23:36:15

Man kan köpa 100st för 98 kr på apoteket...

Stina
2009-05-04 - 00:09:32

Jag ser att några stycken redan tipsat om menskoppen men jag känner att jag också måste göra det! För den är verkligen fantastisk :D Jag skrev ett hyllningsinlägg till menskoppen för ett tag sen, med bilder och lite info och länkar!



http://obsessivecuteness.blogg.se/2009/february/ett-hyllningsinlagg.html



^__^



Alician
2009-05-08 - 14:23:48

Tycker lingonvecka är ett roligt ord:) gör det hela lite mer mysigt...



Kolla gärna in min miljöblogg http://ladygreen.blogg.se och mitt inlägg om skövlingen av amazonas!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: