GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Q&A Part II

2009-04-21 | 16:36:43 | Anna/Avanna-fakta,frågor&svar

Så, det tog musten ur mig nästan att svara på alla frågorna i förra inlägget, men nu har jag reloadat krafterna med promenad + solariesolning så nu tar vi andra delen med svar

" Jobb,skola,karriär,företag,blogg,inspiration"



Har du kunnat rita hela ditt liv? Eller har du gått kurser? kramtilldej! http://princessbling.blogg.se/
Jag har väl kunnat rita sen det att jag hållt i kritor och pennor. Alla kan rita, det gäller bara att hitta sin stil, sitt uttryck, öva, göra om göra fel. Sen att jag kanske inte ritade särskilt bra när jag var 2 år har inte med saken att göra..haha.
Jag har inte gått rena teckningskurser förutom kroki. Men jag hade bild&form som tillval under högstadiet och sen har jag ju gått Grafisk Produktion + Bild och textkommunikation på folkhögskola där bild var ett av ämnena.

du har inte funderat på att få dina Modebloggerskan publicerade i nån tidning eller så? Jag tycker de är så himla bra! Ha en skön helg!
http://linasinredning.blogg.se/
Klart jag funderat över det men det är ju inte jag som bestämmer sånt utan tidningarna själva..

Däremot undrar jag om du gör illustrationer av människor på beställning? http://utanintresse.blogspot.com
Självklart gör jag det. Släng iväg ett mail till [email protected] med din beställning om vad för illusration du vill ha gjord, storlek,material osv så kommer prisuppgift.

Var hämtar du din inspiration till dina härliga tröjor/väskor? 
http://mollysmix.blogspot.com/
Många idéer bara kommer när jag kladdar och skissar och direkt från huvudet men jag finne rinspiration från det mesta..mönster i golvet,musikvideos,truddelutter,bloggar,tidningar,filmer,uttryck etc.



- Vad har du för kamera? - Fotar du manuellt? - Har du flera objektiv? 

Jag har en nu ganska så sliten och halvtrasig Canon Eos 400D + en Samsung S1050.
Jag fotar alltid i manuellt läge och ställer in Iso, slutare,bländare och vitbalansen själv. Ja jag har kitobjektivet,ett macroobjektiv och ett fast 50mm objektiv, sen har jag två objektiv som jag hade till min analoga Canon också som passar.

Var får du all inspiration ifrån till dina illustrationer?
http://eliyana.blogg.se/
Samma som ovan, hämtar inspiration från det mesta runt och kring och om mig =)

Hur kan du få så bra fokus på dina dagens outfit bilder? Får du hjälp av mannen din eller är du bara riktigt bra på att ställa in perfekt manuellt fokus? 
http://mikkamagnusson.blogg.se/
Min kille tar kanske två outitbilder om året på mig.
Annars sätter jag upp kameran på stativet,stållern in iso,bländare och slutare och vitbalans mot väggen där jag ska stå, sätter på självutlösarfunktionen och så använder jag en fjärrutlösare i handen.

Hur hamnade intresset på illustrationer?  http://intimacy.blogg.se/
Jag har alltid älskat att rita men sen 1994 har fotograferandet varit min passion och det är foto jag velat hålla på med. Men via denna blogg så var det mer mina teckningar som uppskattades snarare än fotografierna.
Men det finns ju inget finare än snygga illustrationer i t ex barnböcker eller Liselotte Watkins verk i Elle eller Cassandra Rhodins snygga bruttor...och tänk alla fina tecknade filmer...mmm!

Trodde du (när du startade bloggen) att den skulle ha en sådan genomslagskraft som den verkligen har?
Vet inte vad jag ska svara på den frågan för jag vet inte om min blogg har nån särskild genomslagskraft? Vissa dagar känns den totalt anonym och bortglömd. Som jag sagt många gånger- jag är ingen storbloggare. Jag kan ha lite besökstoppar om jag blir länkad men dagen efter är mina relativt låga besökssiffror återställda igen. Jag har ett visst antal trogna besökare, men jag verkar inte få direkt några nya.

Jag har alltid funderat lite runtomkring ditt företag.. Hur startar man egentligen upp ett? Självklart behöver jag ingen enorm redogörelse, men kanske några tips och guidelines hur man ska göra om man drömmer om ett liknande företag? :) http://www.tildasthoughts.blogspot.com
Att starta företag är inget svårt du bara reggar via bolagsverket och skatteverket. Det är ju att hålla liv i firman och få den att blomstra som är det svåra..det jag fortfarande kämpar med.
Jag startade ju för att få en f-skattesedel när jag hade frilansjobb på G samtidigt som jag avslutat utbildning + var arbetslös.
Men jag hade nog gärna sett att jag hade extrajobb vid sidan av i starten, det vill jag nog fortfarande för man får räkna med,om man inte har en jäkla tur + väldigt originell affärsidé att första fem åren som egen företagare är skittuffa. Du kanske inte kan ta ut nån lön ens utan allt du får in går till fakturor och återinvestering.
Tänk igenom vad du har för idéer, hur du ska marknadsföra dom, kunder och underlag, marknad. Skaffa revisor, en kontakt på banken. Kolla om ni har nyföretagarcentrum på orten och skaffa dig en mentor där.



Har du alltid varit en kreativ person?
http://icelinda.blogg.se/
Ja det har jag nog varit om än olika mycket i visa perioder..men alltid haft behov av att skapa vare sig det är måla,teckna,fota,skriva.
Vilken linje gick du på gymnasiet?  http://aannnnaaaa.blogg.se/
Jag gick samhällsvetenskaplig linje med samhällsinriktning.

En fråga som jag faktiskt gick och klurade på häromdagen, vad jobbade du med innan du startade upp avanna?
Kattis.
Året innan pluggade jag konstnärligt fördjupningsår. Innan det jobbade jag på Swedish MAtch och satt vid kontrollen av tändsticksaskarna. Även jobbat som telefonintervjuare samt i butik- pappershandel. Men mest pluggat sen jag tog studenten år 2000.

du har jätte många som läser din blogg varje dag, kan man få något tips på hur man kan förbättra sin blogg kanske? :) http://emetts.blogg.se/
Jag har som sagt inte jättemånga som läser min blogg. Men gör en blogg som är du som du själv trivs med. Var aktiv och svara på kommentarer och kommentera andras bloggar - men för guds skull inte med "hej läs min blogg".
Se till att ha en fin balans mellan text och bild samt se till att bloggen är läsvänlig- inte fel färg på text mot fel bakgrundsfärg.




Tack för alla roliga frågor!

Kommentera 12 st

Kommentarer
Athena
2009-04-21 - 16:42:36

we like frågestund!

Emma Damm
2009-04-21 - 16:55:07

Ritat en kladdis? :P

Emma Damm
2009-04-21 - 16:57:10

jaha! haha. nee den där är ritad för flera år sedan :P

Eliyana
2009-04-21 - 17:08:00

Tack så mycket. Jag skrattar dock mest när jag ser den. Men tänkte direkt på det du skrev om för ett tag sedan. Om att du inte försöker måla av något så som det verkligen ser ut utan att du målar mycket så som du VILL att det ska se ut och så. (iallafall så som jag förstod det ;D) Och det ger ju din prägel. Så lite nöjd är jag ju! det syns ju vad det ska föreställa iallafall.

Borde kanske byta namn till Sandra van Gogh istället ^^

Ha en superbra dag!

Puss och kram.

Malin
2009-04-21 - 17:27:18

Tack sötisanna. :)



...och kul med fler frågor. Måste ha tagit lång tid att svara på alla antar jag? :)



Hoppas att du mår bra idag också, inget magont eller grubblerier.

Molly
2009-04-21 - 17:29:55

Tack! Vad himla rar du är som lade ner så mycket engagemang! Du är superduktig! =)

Linnea
2009-04-21 - 18:14:27

O Tack för alla svar, Anna!

FRÖKEN GRÖN
2009-04-21 - 18:22:49

Men. Linnea norpade visst min kommentar.

Pearl
2009-04-21 - 19:32:01

tack för svaren sötnos! himla kul att läsa :)



kram!

Nina
2009-04-21 - 20:40:04

Herregud!! Jag beundrar verkligen dig som lägger så mycket tid och kraft på att svara dina läsare. Men så har du ju också många som återvänder till din blogg :-) Ha en fin kväll!

emma härnqvist/perfektion
2009-04-21 - 20:40:24

åh.. ännu mer bra svar. <3

Lina
2009-04-23 - 14:03:24

Åh jag missade visst frågestunden men jag har lite funderingar om hur det funkar med csnlån och eget företag. Betalar man tillbaka på lånet på samma sätt som om man skulle ha ett jobb då? Om man inte tjänar så mycket på sitt företag är man fortförande tvungen att betala på sitt lån endå? Tänk om all inkonst man frå från företaget går till csnlånet? Jag oroar mig jättemycket över mina studieskulder... :/


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: