GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Nord och Syd

2009-04-06 | 14:58:04 | Film/TV/Kändisar

Vissa saker får verkligen armhåren att stå rakt upp, det kan vara feberfrossa, det kan vara en nysning, det kan vara kärlek..
Men det kan också vara och är det ofta för mig, truddelutter.
Star Warstemat är en sådan truddelut som ger mig rysningar..av välbehag.
Men kanske de allra ljuvaste rysningarna som får armhåren att svaja i takt (öhh) är introt till den helt fantastiska åttiotalsserien Nord och Syd.

Tror jag sätta i disc ett i Playstationen nu och kolla om på hela serien, bok 1 och 2. Sen borde jag vara frisk.






Nord och syd utspelar sig under 1800talets mitt från 40talet till sextiotalet och vi får följa familjerna Main och Hazard. Orry Main och Geaorge Hazard som blir bästa kompisar vid militärskolan West Point och sedan ger sig ut i krig tillsammans.
20 år efter de möts så sätts deras vänskap på prov då Usa delas och splittras av ett inbördeskrig mellan Nord och Syd mest på grund av slaverifrågan.

Jag såg serien första gången i slutet av åttiotalet när jag var drygt 7-8 år gammal och fattade ju egentligen inte så mycket av handlingen så sett. Jag hejade ju på Orry för att han spelades av snygga Patrick Swayze. Han tillhör sydsidan i serien och de som kämpade för att slaveriet skulle få vara kvar även om frågan egentligen inte var så svart eller vit.

Serien handlar också om kärlek och passion och det var denna serie som gjorde mig lite småbesatt av fantastiska klänningar och korsetter.  Alla modeälskare borde se denna serie för alla fantastiska kostymer, håruppsättningar, mönster och volymer..så kan man få sig en historielektion på köpet.

Och Ashton måste ju vara en av de allra första riktiga bitcharna i tvhistorien?



Kommentera 26 st

Kommentarer
♥ F O U M O S E ♥
2009-04-06 - 15:00:40

sv: Detsamma detsamma! :)



Hur ser din vecka ut om man får fråga hehe? :) ♥

Emma says style, love & rock and roll.
2009-04-06 - 15:11:27

Åååååh, jag vill se det nu! Haha - vilken nostalgi.. Har du köpt nord&syd på dvd box eller? Kanske något jag måste spana in. Ginza direkt ;)

Linda
2009-04-06 - 15:11:49

Jag kommer ihåg att jag också älskade den serien!!

Kanske ska ta en titt på den sen....:)

♥ F O U M O S E ♥
2009-04-06 - 15:12:24

sv: Nej vad jobbigt! Stackare, du får krya på dig! Hoppas du blir bättre! ♥

Jag ska nog till sthlm, hoppas jag :)

Christine
2009-04-06 - 15:20:22

Den där har jag helt missat. Men gamla sådana där klassikerserier är så underbara. Kommer ihåg att jag alltid kollade på Remington Steele och Lilla huset på prärien. ;-)

Aurora Studios
2009-04-06 - 15:24:35

Eller hur, ibland måste man vara bitch för sitt eget bästa. =) Det är lite synd med det här landet att det är så fult att sträcka på sig och vara stolt och vilja tjäna pengar. Men men. :)



Hörru, vilken nostalgi! Jag som tyckte att jag var nostalgisk som blev lite smått glad över att Varuhuset släppts på DVD! xD



Bra där, mamma och cola är rätta takter!=) Ta hand om dig nu och take the afternoon off^^

Dress Like a Princess
2009-04-06 - 15:25:30

ÅÅh :) jag skickar över några till och hoppas att du mår bättre än bäst inom ett par timmar :)



Sötnos

Christine
2009-04-06 - 15:26:23

Ja just det, det var hemskt. :-/ Jag följde det slaviskt från början till slut, haha!



Är man sjuk så måste man ju vila ändå. Så du gör rätt i att inte träna! Ta det nu lugnt, hoppas du snart blir frisk! :-)

Kram

Alexandra
2009-04-06 - 15:31:45

sv: Åh ^^ tack! Ja, hur är det med syrran. Hon är på benne och flamsar runt, precis som hon brukar hehe :P men armen är svullen... så någon spricka/stukning har hon åt på i alla fall.

Kim
2009-04-06 - 15:33:34

sv: tack, jag satt dock inne på mitt rum men hade öppet fönster och solade därifrån.

xx

Nickoo
2009-04-06 - 15:35:19

Hej vilken fin blogg du har! :D

Visste du att för 40 år sen kostade GB glassarna 1:-!? ;O

Mallis
2009-04-06 - 15:46:09

Åh jaa det tittade jag ju massor på ett tag! Älskar kostymfilmer.



sv: Tack tack :)

gillar din randiga klänning förresten,



Kram

Tina
2009-04-06 - 15:50:32

Pinsamt nog har jag nog missat denna serie helt och fullt - trots att jag är tidigt 80-tals barn.



Frisk?

emma härnqvist/perfektion
2009-04-06 - 15:51:30

den där serien har jag inte ens hört talas om! men de verkar vara något som du rekomenderar iallafall :)

FRÖKEN GRÖN
2009-04-06 - 16:09:39

Jag älskade Nord och Syd. Jag har bara sett serien en gång, då på åttiotalet, och fattade heller inte särskilt mycket av handlingen.

Jojjo
2009-04-06 - 16:22:05

Men åh, nostalgi... Jag var så kär, så kär i den där serien, och Patrick! =P Kanske skulle se den igen nån dag...



Hoppas du mår bättre snart!!

cecber
2009-04-06 - 17:41:01

Krya på dig! Alltid skönt att ha en låååång teveserie att se på när man är krasslig, så kan man glömma det lite :0)

Helen
2009-04-06 - 17:51:08

Suverän serie! Står på min inköpslista sedan lång tid tillbaka (som så många andra serier/filmer - om man ändå kunde vinna mer än 23 spänn på Lotto...). I och med att serien visades i SVT (1987 - jag var 11 då) så fick jag de tre tegelstenstjocka böckerna av John Jakes av mina föräldrar. Har faktiskt inte läst dem sedan dess. (Fattar inte hur jag hade lust att läsa så tjocka böcker i den åldern!). Helt klart dags att återbekanta mig med både böckerna och serien. Ashton var verkligen läskigt bitchig - och den onde Elkanah Bent ska vi inte tala om...



Hoppas att du kryar på dig ordentligt från din magåkomma - kram!

Mia
2009-04-06 - 18:40:25

Jag har faktiskt inte dett den serien :) Tack för tipset dock, då vet man vad man kan leta upp om man har tid vöer någon helg! Kram ❤

Malin
2009-04-06 - 18:50:44

Hoppas att du mår bättre nu anna...låter inte bra med din mage alls...hoppas du vilar ordentligt.



Kram

Malin
2009-04-06 - 19:00:03

Men gud va konstigt...du kanske måste kolla upp det? usch...blir ju orolig i magen för dig...inte ska du ha det sådär. Men va söt mamma du har fasen alltså! :)



Du kanske håller på att få magsår? Kolla upp!



Jag mår bra förutom att huden på magen är så jädra spänd och bebis trycker mot alla inre organ numera...så jag har också lite problem med magen, kan man säga. ;)



Puss och kram!

Erika
2009-04-06 - 20:42:45

Jag har aldrig sett nord och syd, kanske får ta och göra det =)



Krya på dig stumpis!



Krama.

Bim HD
2009-04-07 - 10:44:11

Hm... den skulle man vilja ligga och slappa till... tror - eller vet icke - eller ens minns, alls... sett? :D Idag är man i läge - vägra röra sig, typ... Ladda för morgondagen? Hm, möjligen en tur till Narvik, möjligen... ... ...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Malin
2009-04-07 - 15:24:45

oj, den verkar ju skitbra, måste se! :) haha, och berättarrösten är nog samma som är i törnfåglarna, ännu en anledning. ;)

emeliecarin
2009-04-07 - 23:48:18

Haha lite roligt är det ju också att man kan se att klänningarna som ska va 1800-tal har influenser av 80-talet :D Tänker främst på den blåblåblåa klänningen och Kirsti Alleys, haha

Linda // Absolut Glam
2009-04-09 - 10:51:12

Kan inte annat än hålla med. Det här och Dirty Dancing och sedan var jag bara dökär i Patrick Swayze. Och som du säger, intromusiken ger mig rysningar!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: