GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Barbie & Me

2008-11-01 | 16:26:53 | Modebloggerskan , Mode & Modestuff

När jag var liten ratade jag sådana där bebisdockor.
Jag tyckte det var tråkigt att leka mamma och hålla på och låtsasmata bebisen, byta blöja och kläder och köra runt på den i vagn.
Fast jag hade en docka jag gilade - Lilla Gubben..som jag upptäckte först i vuxen ålder visst vara en Lilla gumma och inte en gubbe.
Jag har ju också fortsatt i vuxen ålder att "rata" bebisar. Jag känner ingen bebislängtan eller önskan om att själv få bli mamma. Nej jag tycker fortfarande att bebisar är tråkiga.

Jag älskade däremot Barbie när jag var liten. Jag hade massor av Barbiedockor, barbiebil, barbiehus och en hel kista med kläder. Och jag kan inte idag som vuxen förstå riktigt den kritik som riktas mot Barbiedockan. Att hon skulle ge snedvridna ideal och vara kvinnoförnedrande.
Barbie är ju faktiskt den kvinna som får en att känna att man kan bli alltifrån austronat till läkare till rockstar. Som visar att man inte behöver gifta sig eller skaffa barn för att vara lycklig och lyckad.
Bebisdockor däremot skolar ju från tidig barnaålder in tjejer i en hushållerska tillika moderlig roll..

Det är nog också tack mycket vare Barbie som jag både gillat att teckna och intresserat mig för kläder.
Inte minst på grund av den tecknade film jag fick en gång, när jag var kanske fem år gammal - ja vi snackar mitten av åttiotalet..Barbie & The rockstars.
Min gamla VHS-kassett går nog knappt att titta på längre..So Thank god for youtube!
Hittade ett antal klipp ifrån just den filmen och vips sitter jag i mitt barndomshem, i långkalsonger och håret i tofs och äter glass med en ofantlig mängd chokladsås och strössel på..

Så jävla fabulous!!


Fast min film var på svenska..så dessa engelska röster känns lite ovana..


Kommentera 25 st

Kommentarer
donnasandra
2008-11-01 - 16:35:11

Hmm var det inte Barbie och hennes rockpolare som åkte till månen eller något sådant och höll konsert? :-) Det var någonting med frozen yoghurt också, eller var det någon annan än Barbie hehe. Kram

annika
2008-11-01 - 16:35:34

ååååh barbie and the rockstars!!!!

herregud vad många gånger man har sett den!

nostalgi!

Sanna
2008-11-01 - 16:39:09

Nostalgi :D

donnasandra
2008-11-01 - 16:39:15

Åh kollade klippet, vilka minnen! Nu förstår jag varför jag älskar den där modellen på rosa klänningar haha

E
2008-11-01 - 16:39:36

aaaaah!! barbie and the rockstars!! älskade också den filmen hahah.

e m m a
2008-11-01 - 16:40:00

- tack tack tack, äntligen någon som förstår min kärlek till barbie. jag får fortfarande en "smäll" i magen varje gång jag ser killen som gjorde sönder min hästvagn som min prinsess-barbie åkte med. och ja, jag älskar de där fjantiga perfekta utseendena som de flesta hatar. sen så älskar jag my little pony. inte att leka med dem, men filmerna.. ha ha. de nya barbie-filmerna är rätt söta. jag har förmånen att ha en liten kusin som även hon diggar barbie.

alexandra
2008-11-01 - 16:42:25

jag älskade också barbie, nostalgi ;)

Alexandra
2008-11-01 - 16:44:20

haha, vad skoj :D Bra att hon var en inspirationskälla på vissa håll dårå ;)

Linda
2008-11-01 - 16:48:20

Åh, den där hade jag med! Nostalgi. Musiken var ju dock på engelska på den filmen jag hade (dock svenskt prat) så det blir ju inte helt konstigt. Minns att det var många låtar i den där filmen som jag kunde utantill innan jag hörde dem "på riktigt" senare i livet, originallåtarna alltså.

Lina
2008-11-01 - 16:56:15

Åh! Jag hade den filmen också! Den var min och mina systrars favofilm. Den vi hade hade de lagt svenskt tal ovanpå det engelska, så i bakgrunden hörde man även det engelska pratet. Knäppt och roligt :)

Mörktopp
2008-11-01 - 17:01:01

Hahaha..... Nostalgi så det skriker om det!! : ) På tal om Barbie, jag arbetar med de äldre barnen i förskolan och igår åkte vi och skulle inhandla mer leksaker till barnen. 4 Barrbie fick följa med hem!! När vi kom tillbaka till jobbet, vem tror du var först med att ta upp dem!? (skulle kanske väntat tills barnen var med... hehe)



Precis som du beskrev det förut om att känna att man kom tillbaka till sin barndom, så gjorde även jag det. Blundade och skulle se om jag kom på nån bra "historia" som du och jag skulle leka med när vi var små. Å du!! Fantasin var fortfarande där!! Så det är bara att ta fram dina Barbie så kommer jag och vi har en återträff! ; ) Och sedan kommer din mamma och knackar på din dörr och vi får fika! Suck.... vad roligt vi hade du.....



Många kramar från mig....

Jenna
2008-11-01 - 17:03:32

Åh, men den där videon hade jag också när jag var liten!! Kollade på den minst en gång om dagen... :D

Dead Town Girl
2008-11-01 - 17:47:10

Nostalgi i kubik! Fast jag hade aldrig någon Barbie, däremot ett tiotal Sindydockor. Jag hade en förteckning över alla dockor: vad de hette, hur gamla de var och vad de jobbade med. Fick en fantastisk himmelssäng till dem någon jul/födelsedag. Jag går fortfarande omkring och fantiserar om en sådan säng - till mig själv!

Wysteriia
2008-11-01 - 18:46:12

Jag tittade mer på my little pony o lady lovley locks ;) haha

Debbie
2008-11-01 - 21:31:38

Haha, var inte mycket för att leka mamma jag heller.. men jag hade en docka som var ungefär lika stor som mig själv, haha, som hette "Lillan" och följde med mig överallt :P

Hannah
2008-11-01 - 22:52:41

Jag har också funderat mkt över Barbie och det påstådda "hemska" ideal hon matar de små barnen med. Visst, hennes kropp är långt ifrån naturlig, men hon är ändå en leksak (och en väldigt bra sådan!). Personligen tycker jag att angående kroppsidela är skyltdockor i affärer bra mkt värre, det blir på något sätt så mer påtagligt när de är i verklig storlek.



Kram!

(Letade förresten efter din rosa bandet tishirt i Uppsala idag, tyvärr hittade jag den inte i min storlek. Eller tyvärr och tyvärr, kul för dig att den sålt så bra:P)

camilla
2008-11-02 - 10:45:40

filmen var före min tid men jag har lyckan att ha två äldre systrar så detta var verkligen min favorit film när jag var mindre!!

Miss Muffin
2008-11-02 - 11:05:06

Jag tror inte att Barbie är värre än exempelvis de sjukligt stereotypa leksaker man ger till sina pojkar. Men.. jag tycker inte att det är så enkelt. Barbie har som, Hannah ovan säger, helt vansinniga proportioner, och hon blir en symbol inte bara för sig själv utan även för andra leksaker av den typen som man matar sina barn med. Att leka mamma med en bebisdocka och att ha en docka där lekarna till allra största delen kretsar kring ytliga saker tycker jag är två saker som hänger ihop. Det är ju de två sakerna som hela tiden matas i tjejer som de viktigaste: att en dag följa sin "biologiska" bana och bli mamma samt att se till att ens utseende är en av ens viktigaste tillgångar (som måste vårdas och tas om hand).

Tess
2008-11-02 - 11:25:51

Åh jag är så nostalgisvag, även om jag inte känner igen filmen så förstår jag känslan!

Madde
2008-11-02 - 12:34:50

ja den hade ja med och ja har sett den 100000tals gånger :D men den svenska versionen är bättre ;)

Annaa M
2008-11-02 - 14:25:28

Kul och tänkvärt inlägg! Jag har två flickor, nu 18 och 19, som hade hur många Barbie som helst, men dessutom även många dockor typ bäbisdockor. De sista dockorna de lekte med var just bäbisdockorna, den enas var svart den andras hade asiatiska drag. Men lika väl som man inte ska ha fördomar om hur barn leker med Barbie ska man ha det om hur de använder sina bäbisdockor. Inte en sekund att mina flickor var mammor till sina bäbisdockor! Never! Aldrig att jag observerade någon sådan lek. Jag minns faktiskt inte att jag själv "mammade" mina dockor heller i någon större utsträckning. De var helt enkelt dockor.



Det verkar faktiskt som om det där med mammandet är något som framförallt vuxenvärlden trycker på, inte något som barnen själva skapar.



Även om det naturligtvis finns barn som leker just pappamammabarn lekar, åtminstone tillfälligt.



Men att t ex köpa en bäbisdocka till det större barnet när det får ett syskon för att det ska få en egen bäbis, det är att trycka på barnet bestämda lekmönster! Min äldsta fick ett knoppussel när hon blev storasyster.



Mina flickors Barbiesar var stundom aktörer i stora lajvspel som kunde fylla hela vardagsrummet. Det kunde vara alternativa tolkningar av diverse kända sagor men det förekom också helt påhittade scenarier där minsann inte hela intrigen gick ut på att huvudpersonen skulle finna drömprinsen. Däremot förekom det att hon blev avrättad. På hundra barbiesar gick det kanske två Ken, men aldrig märkte jag att de led någon brist på pojkar. Barbie, Cindy och "fulbarbiesarna" (de icke äkta) fyllde väl upp hela rollistan.



Detta försökte jag förklara för andra mödrar med mer strikta ideal, vi talar nu alltså 90-tal, med de vägrade lyssna. De var helt upptagna av sina egna bilder; mina flickor satt bara och klädde av och på, identifierade sig med och ville se ut som Barbie! Deras egna barn som inte fick ha Barbie var minsann mycket mer kreativa och självständiga i sina ideal.



Spännande att se sedan att mina flickor aldrig blev några "fjårtisar"... Tonårsidealen har varit mycket långt från det blonderade och rosa.



Den ena fick däremot användning av de finaste Barbidockorna. När hon började göra kläder tyckte hon det var otympligt att jobba i fullskalemodeller. Dyrt med material och tidsödande. Idén var ju att designa och skapa, inte att göra kläder till sig själv. Så hon jobbade i Barbieformat i stället. Det står en imponerande rad på hennes hylla. Men en del vuxna missuppfattade förstås och tyckte det var "gulligt med en 14-åring som leker med dockor".



Ursäkta en lång kommentar, men ämnet ligger mig varmt om hjärtat!

Shirin
2008-11-02 - 22:43:34

Haha, den där filmen hade jag också! Måste se den någon dag :)

Mariah N
2008-11-02 - 23:44:59

Den här filmen minns jag med från Barndomen.Nostalgi!

Emma } Acira
2008-11-03 - 14:37:23

Oj avd lika vi var på den punkten! Precis så var jag också, ner med bebisdockor och upp med Barbie! (: Själv lekte man ju med det på slutet av 90talet, början på 2000 och då satt jag och tittade på Barbie i Nötknäpparen. Love!

Åsa
2008-11-03 - 17:43:17

Åh Anna, jag har så härliga minnen av dina barbiedockor, ditt hus och allt. Stunderna på ditt rum tillsammans med dina barbiedockor kommer jag alltid minnas som jätteroliga minnen =)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: