GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

2007, Andra halvåret...halvåret då jag blev egen företagare

2008-01-01 | 16:24:22 | Egocentrerat&Vardagligt

Japp, första halvan av 2007 avslutades med att jag blev omnämnd som konstnär och även började kalla mig själv för konstnär.
Men var skulle jag göra av mitt konstnärskap och mitt skapande? Jo - jag skulle äntligen förverkliga en dröm jag inte visste att jag hade men som jag nu känner är bland det bästa jag någonsin gjort: Jag blev egen företagare.
F-skattesedel och momsregistrering var det som inledde andra halvan 2007.

146310-3746

Och det går upp och ner..Sommaren handlade ju mest om att förska komma underfund med pappersarbete, fakturering och företagets själva sysselsättning och områden. Jag började lite smått ett samarbete med tryckeri och sålde några tygväskor med egna motiv, men det hela gick trögt och jag trivdes inte med att inte ha kontroll över produktionen eller ha den på samma ort som jag själv bor på.Samt att jag inte var nöjd med slutresultaten eller tryckmetoderna. Så det samarbetet fick avbrytas och jag känner att det var ett viktigt och ett helt rätt beslut vad gäller min egna karriär.

Jag och Stefan tog lite semester och stack först iväg till Göteborg och bodde åter på det underbara hotellet som vi bodde på under påsken och vi gick på allsvensk match och shoppade lite smått.
Därefter följde vi med mina föräldrar  till Österlen och fick uppleva lite sol, hav, vågskvalp och lantlig idyll.
146310-3733
(foto: jag själv samt mamma och pappa)

Vi var hemma i några dagar och stack sedan iväg själva igen  för några jättefina och varma dygn i Stockholm. Helt otroligt väder för en annars så grå och regnig sommar..

146310-3737
(foto: jag själv)

I början av augusti var det en liten musikfestival här i stan - där jag faktiskt blev anlitad att layouta foldrar och banners och programbladet. Jag och min älskade mamma gick på Jack Vreswijks spelning och den var underbar! Sommarens finaste dag vädermässigt här i Tidaholm, underbart god Panacotta och en svalkande drink.
146310-3738
(foto: jag själv samt mamma)

Sommaren lite granna avslutades med ytterligare ett dygn i Stockholm i augusti då vi tillsammans med min bror och hans flickvän fick uppleva Nine Inch Nails live och jag fick lite tid själv för slappande vid hötorget, älsklingmackan från Panini och en del shopping.
146310-3747
(foto: jag själv)

Sen kom hösten och det var på allvar dags att ta tag i företaget. Jag fick en del jobb som layoutare för en lokal annonstidning. Fick några logotypejobb samt fotografuppdrag - bland annat att fotografera The Poodles och deras konsert här.
146310-3742
(foto: jag själv)

Jag började så smått att kolla upp andra tryckerier för att ta fram en egen  "kollektion" med kläder med egna screentryckta motiv på och medan jag gjorde det kämpade och fightades jag med AF och överklagade och överklagade deras felbehandlingar utav mig och mitt företag vilket till slut ledde till att jag nu är beviljad lite hjälp i form av startaegetbidrag.

Mina t-shirts och även en streetstylekalender med egna bilder och design har sålt över förväntan och en verklig topp i karriären och en boost för självförtroendet var att Modemecka valde att ta in några av mina plagg och kalendrar.
146310-3745146310-3744146310-3743
(foton: jag själv)

Motivet "Today I'm wearing this" är det som sålts mest och det finns bara ett fåtal t-shirts kvar och jag står nu i valet och kvalet om jag ska frångå den "princip" jag satte att endast trycka upp 16 stycken plagg av varje motiv..
Kanske jag kan göra en ny tappning av "Today I'm wearing this"..
I don't know..

Jag fyllde 26 år i november och en av alla de fina födelsedagspresenter jag fick var att få se Lars Winnerbäck igen. Pappa och jag gick på konserten tillsammans och den var magisk.
146310-3731
(foto: jag själv)

Nu ser jag verkligen fram emot 2008, särskilt vad gäller mitt företag och mina egna projekt.

Det ska gå!
Det ska funka!
Kommentera 8 st

Kommentarer
Josefin
2008-01-01 - 16:33:23

härliga bilder söta anna! :)

Erika
2008-01-01 - 16:45:22

Jag kan säga att du gör faktiskt samma sak för mig. Jag är så glad att jag hittade dig och din blogg!

Och nu sitter jag här och längtar tillbaka till sommaren, eller kanske fram till nästa sommar när jag ser dina sommarbilder.Härligt!

Storkramen.

Elin
2008-01-01 - 16:48:58

åh då kan vi peppa varandra...

Modesty Mia
2008-01-01 - 17:02:40

Vilken rolig läsning och så många fina bilder! Jag är grymt imponerad av dig och din karriär. Önskar dig all lycka i framtiden! Kram.

lisa
2008-01-01 - 17:33:41

Härliga bilder. God fortsättning!
Kram

Karin
2008-01-01 - 17:48:08

shit, klart det går! bra jobbat!

Lottis
2008-01-01 - 19:44:12

God fortsättning! Du har då inte legat på latsidan i år i alla fall :-) Jätteduktig är du, gumman. Själv ska jag väl försöka mig på en summering i min egen blogg oxå, men inte ikväll, för snart är det Fredriksdalsteater på tv:n och det får man inte missa och sen är det jobb imorron. Ett roligt jobb, jag ska måla i vårt lekrum, ensam som jag är. Ska börja tidigt, tänkte jag, för att hinna så mycket som möjligt. Så först teater och sen hopp i säng.
Ha en bra kväll! Kram på dig, sötis

Kim
2008-01-01 - 22:55:32

åh, du gör mig så himla glad! är jag nere så klickar jag in på din blogg och tittar på alla härliga bilder, å då kan jag inte låta bli att le gumman. du är BÄST!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: