GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

class of ´97

2007-09-28 | 11:57:54 | Krönika/Politik/Tankar

det kom nåt otäckt igenom brevinkastet idag...något jag bävat för länge...

146310-2402


Inbjudan till att "fira" (?) eller återträffas med alla som gick ur nian samtidigt som mig..

Alltså det har alltid sett så trevligt ut och låtit kul när man sett amerikanska filmer med reunions och blabla..
Men precis som att det aldrig var lika roligt i skolan med tighta kompisgäng och ett stamhak där man tog en burgare och milkskake efter skolan som de gör i Beverly Hills 90210, så tror jag heller inte på något rosa skimmer kring en klassåterträff.

Det finns de som  drömt om denna dag sedan dagen  vi slutade nian. Ja de har längtat tio år fram i tiden bara för att få "träffa alla" igen..Jag har träffat dem på krogen och allt de kunnat säga är " snart är det återträff snart är det återträff" och så har de sett ut som duracellkaniner höga på hasch där de stått med glasartad blick  och tjatat om denna jävla återträff.

Och jag som gick igenom skolan, ialla fall gymnasiet, och bara längtade efter dagen då jag skulle slippa träffa alla igen..
Slippa träffa fjäsklisorna som fick högsta betyg utan att lyfta ett finger medan man själv fick urhöga krav på sig från lärarna.
Slippa de där som ratade en för att man var tjock.
Slippa de som trodde de var så jävla mycket bättre för att de var längre, snyggare och förlorade oskulden när de var 14.
Slippa de där killarna som kände så sig så jävla hotade för att man var rappare i käften och vågade ha en åsikt.
Slippa de där killarna som skrev saker på ens skåp som fick en att gråta i det tysta men försöka nonchalera i det öppna.

Jag vill inte gå. Jag tänker inte gå. Jag tänker inte slungas 10 år bakåt i tiden och känna mig osynlig, värdelös och ful igen...

Fast fan, en del av mig vill ju ändå gå. Ungefär som den där känslan man kan få ibland att man skulle vilja närvara på sin egen begravning för att se hur många som faktiskt sörjer...Så skulle man ju vilja närvara där för att se om någon faktiskt skulle utbrista" men var är hon Anna Larsson nånstans...hon i 9D?"

Det lustiga är, att här sitter jag och skriver för en publik som dagligen besöker mig...en publik som aldrig träffat mig, men ändå känner jag att ni kanske skulle vara fler som saknade mig därute om jag slutade blogga än vad som skulle sakna mig vid en återträff med människor jag kände i 10 år.

Och ni har gett mig mer än vad de någonsin gjorde.
Tack!
Kommentera 41 st

Kommentarer
Karin Froom
2007-09-28 - 12:18:47

Jag var på återträff i våras. Det var.... surrealistiskt. Alla såg typ likadana ut fast större, samma grupperingar uppstod och de som var otrevliga då hade inte bättrat sig nu.
Fascinerande!

soph
2007-09-28 - 12:23:15

Tänk va underbart det hade vart,
om man bara hade kunnat gå dit och äga allting.
Visa att man hade lyckats bli någon,
någon riktigt jävla bra!

Lilla Fröken
2007-09-28 - 12:35:45

Eller så går du dit uppklädd och snyggare än vanligt (hur det nu är möjligt!) och återupprepar scener ur filmen "Romy and Michele's High School Reunion" (1997),
med den hysteriskt roliga Lisa Kudrow (Phoebe i Vänner).

Maja
2007-09-28 - 12:35:59

Jag hade inte gått dit! :) Vad skall du göra? Kram gumman

Julia
2007-09-28 - 13:00:39

Oj, vad djupt. Och fint fast svårt. Jag förstår dig. Antingen hade jag struntat i det helt enkelt för att det inte är värt det. Eller så hade jag gått dit och visat hur fel alla hade och hur fin du är nu! Har du kommit fram till ett beslut? Kram

Jessica
2007-09-28 - 13:01:35

Klart du ska gå!
Du MÅSTE ju vara snyggast och coolast i din gamla klass!!
Du har ju inget att skämmas över!

Emelie
2007-09-28 - 13:11:36

Trodde inte det var så vanligt med klassåterträffar i Sverige... som du säger ser man det ju jämt i amerikanska filmer! :) Undra om jag oxå kommer få ett sånt där brev i framtiden... hum hum. Hoppas din dag är bra!!

Caroline.
2007-09-28 - 13:18:52

Jag kommer nog aldrig bli bjuden på någon återträff med niorna, jag var aldrig där. Phuu ibland har man tur.

mia dh
2007-09-28 - 13:19:39

Jag stuntade i återtäffen likväl som jag struntar i Facebook. Mitt liv är nu och jag blir inte nostalgisk när jag tänker tillbaka på högstadiet (terrorstadiet).
Ha bästa helgen, kram.

Linda
2007-09-28 - 13:20:03

Jag sket i att gå på min återträff och då har jag inte haft såna otrevliga händelser under min skolgång. Tänk istället så här: "Jag går inte utan jag skiter i dem, jag vet att jag är skitsnygg, har sambo, eget företag, vänner och jag är mycket bättre än dem." De kommer säkert att undra var du är, men då kan du innan sprida ut ett rykte om att du är på kundbesök i nåt flashigt land och inte prioriterat en sketen återträff. Eller vad säger du? ;)

donnasandra
2007-09-28 - 13:26:27

Låter inte alls kul det där! Varför träffas med människor man inte gillar, om det inte är så att det finns de som du vill träffa såklart! kram

ullstrumpan
2007-09-28 - 13:43:35

Jadu,det är inte lätt det där..men förstår att en del av dig vill gå..men ta "revanch" för tusan.Ingen ska och får sätta sig på dig mera.Du fixar det galant!!!Om du nu går dit..Ha en fin hösthelg!!!

Rose - Pink Rose Bloggen
2007-09-28 - 13:52:49

Du är verkligen inte värdelös eller ful. Så låt dom inte få dig att känna så. och jag tycker inte att du skall gå om du tror att du bara skulle må dåligt av det...men det är ditt eget beslut. Och jag skulle sakna din blogg otroligt mycket.

annapanna
2007-09-28 - 13:59:54

kom dit och se as-snygg ut. Var jättetrevliga så får du dem att se ut som idioter. det är väl bra..:)
Ha en bra dag:)

agnes
2007-09-28 - 14:00:01

Åhh nej vad hemskt!
Anna! jag är så ledsen för din skull!
Skit i den där klassträffen! fast det är klart att jag förstår att en liten del av dej med vill gå. Visa vad du har blivit. Du är BÄST!
Du är En såå Underbar Männinska Anna!
Hoppas allt går bra!
Masssaa kramar till den bästa Anna som finns!

Emelie
2007-09-28 - 14:18:44

Du ska se att de som var "coolast" på den tiden inte är nååågonting idag, taskig utbildning, taskigt jobb och bor taskigt. Nu är det du som är sööt, lyckad och tar dig någonstanns i din karriär! Bara titta och se hur mkt du åstadkommit det senaste halvåret. Dock ska man inte tvinga iväg sig på något som får en att må dåligt, det är bara onödigt. I vilket fall så är du starkare än vad du tror och fixar mer än du någonsin trott du skulle fixat!
Trevlig helg gumman. Kram, Emelie

Mörktopp
2007-09-28 - 14:36:43

Hej Anna! Känner lite som dig faktsikt... Om att gå dit. Tycker att det bara är jobbigt att gå på ICA hemma i Tidaholm och stöta på en massa "kompisar" för att fråga som vanligt: Vad gör du nuförtiden då? Brukar gömma mig bakom hyllorna när jag ser vissa männsikor! Dock är absolut inte du en av dem! Vore ärligt väldigt kul att träffa min bästa kompis när vi var yngre. : ) Men, har inte bestämt mig än... Kramar på dig ljustopp!!

alexandra
2007-09-28 - 14:47:19

Eller så går du dit och visar att du är bra, du har som någon skrev där uppe sambo, eget företag osv .. det kan väl inte bli så mycket bättre? :)

Erika
2007-09-28 - 14:49:17

Det är precis som du skriver som jag känner inför en eventuell återträff. Nu verkar det inte bli av och lika glad är jag för det för jag skulle förmodligen ändå inte gå.
Enda anledningen i så fall skulle vara att träffa en gammal vän som jag inte har en aning om var hon tog vägen. Det grämer jag mig för ofta, och har försökt att hitta henne men inte lyckats.
Men jag tror inte att hon heller kommer att gå ifall det blir en återträff i framtiden eftersom hon blev rejält mobbad under högstadietiden.
Lars Winnerbäck har jag aldrig hört. Men du har gjort mig nyfiken så jag ska ta och provlyssna lite =)
Kram till dig!

Sandra
2007-09-28 - 15:19:31

Tycker du ska gå dit och visa alla vad bra, snygg och duktig du är! =D företagsammare och goare tjej får man ju leta efter!

martina
2007-09-28 - 15:23:26

mm, högstadiet alltså.. det är verkligen olika från person till person hur man upplever det. Inget kul för din del..synd. :/

Lottis
2007-09-28 - 17:16:09

Åh, vad jag skulle sakna dig om du försvann... *hemska tanke*
Du, återträffar är rätt överskattade, kan jag tala om. Är några år sen jag var på min. Jag var väääldigt tveksam till att gå, men så övertalade svägerskan mig att gå i alla fall, vi gick i samma klass. För det första var vi bara 11 stycken som kom av 27, vi var enda klassen från vår skola som var där, vi var tre parallellklasser. Jodå, det var kul, och det var väl rätt roliga människor som ändå anmält sig, och jag kände mig väl inte lika utanför som då, jag har tuffat till mig en del genom åren, men... nä, jag vet inte. Jag hade nog velat göra som dig, vara där, men vara osynlig för att se om nån saknade en... Fast jag hade nog gått därifrån en illusion fattigare... =/ Gillade inte högstadiet, det var en parentes i livet... Gillade inte gymnasiet jättemycket heller, men där var det i alla fall ingen som kände mig innan...
Var och en är sig själv närmast, och kanske ska du gå och visa alla var i livet du är idag och vad du är... För visst har du kommit rätt långt, och visst trivs du rätt bra med livet för det mesta...? Stor kram på dig, gumman och hoppas på en mysig fredagskväll :-)

Maria
2007-09-28 - 17:32:08

jag känner igen min "roll" i gamla (och nya?) klassen som samma "roll" du hade.
men, jag skulle iallafall sakna dig anna! :)
ha en trevlig kväll sockertopp

leopardia
2007-09-28 - 17:45:39

hmm, min högstadieklass. hånglade med en av mina klasskompisar typ 15 år efter att vi slutat vara klasskompisar och typ lika länge sen vi sett varandra, eller nåt. mycket bisarr känsla. för vi pratade knappt med varandra de 3 år vi gick i samma klass. nä, jag skulle nog inte gå på en återträff av något slag, jag har som aldrig platsat in i det där med skolan, det där med varför det heter klassKOMPISAR, bara för att man går i samma klass är man ju inte kompisar per automatik.

sophie
2007-09-28 - 18:09:12

Hjälp, försigår det verkligen sånt idag ;)Förstår att du inte känner för att gå, och även fast det är "en del av en" så var det ju något som var DÅ. Idag skulle det inte vara samma sak, ibland är det bättre med minnena från det som var då :) Ha en underbar helg! kramar

Linda
2007-09-28 - 19:12:30

Tjing stumpan. Me too har fått inbjudan till klassträff..för det första är det hemska tanke att det är 10 år sen man sluta 9:an...tiden går så sjukt snabbt...o för det andra vill man inte gå för man vet att alla lyckats så bra..visst ja har fast jobb o komme in på en utbidning som var jättepopulär och svår o komma in på..men sen då..alla har typ familj o barn (dom som var poppis på den tiden)..ja har min katt..nee nu låter ja säkert bitter men man känner sig lite efter även om man inte umgås med dom..eller så går man dit o visar sitt liv såhär 10 år senare och är den självsäkraste o snyggaste (utan påsmage efter kids och sjukt snygga tuttar..haha) personen i hela lokalen..kickar ass liksom..hehe;-) Kramis..

Åsa.S
2007-09-28 - 22:36:44

Men vore det inte skönt att gå dit ändå? Visa vem du är nu... Visa den där tuffa tjejen, hon som förlorade oskulden i 7:an, och som nu är en blekfet grå frånskild fyrabarnsmosra... Visa han, killen du trånade efter som aldrig behagade dig med en blick... visa de där tjejerna som bara gick själva och fnittrade åt allt och alla.... visa den där tuffa killen i snyggate märkeskläderna, som nu har ölmage och begynnande flint... Visa dem vem du är, hur snygg du är och hur bra du nu mår! För det ÄR så på klassfester, vi har både knappat in och sprungit förbi de där andra, de som vi då såg upp till!
(För många år sen, på vårt 15-årsjubileum när jag var singel, hånglade jag lite med klassens snyggo nr 1, som aldrig såg mig i skolan, han försökte få med mig hem men jag lämnade honom där och åkte nöjd hem!)

Jossan
2007-09-28 - 22:44:31

Fick också en inbjudan till klassåterträff. Jag skulle hellre äta en tallrik måsskit än att gå dit. :D

Lisa
2007-09-28 - 23:08:41

Ser inte heller framemot den dagen det blir återträff! hatade största delen av klassen och de som jag umgicks med har jag ju fortfarande kontakt med. Gymnasieklassen däremot skulle jag kunna ha återträff med varje år efter det att jag går ut i vår :)

Visions Of Johanna
2007-09-29 - 00:01:41

Förstår hur du känner.. Jag är som du var när du gick gymnasiet, längtar bara till den dagen jag slipper se alla.. SKa bli skönt.. Förstår att du inte vill gå men jag tycker att du ska göra det för att visa att du har lyckats. Du är en sån otroligt vacker och go tjej och det kommer dom se. Även om du inte vill umgås med dom så får dom se vilken underbar person du är :)

anna
2007-09-29 - 01:14:53

Lilla Fröken: Hm har inte sett den filmen...oc tyvärr ser jag ju inte så hejdundrade bra ut som de skådisarna...

anna
2007-09-29 - 01:15:25

caroline: haha nej där har du tur allt ;)
kram!

anna
2007-09-29 - 01:16:03

Linda: haha ja det var en bra idé hihi. Ska tänka på saken ;)
massa kram!

anna
2007-09-29 - 01:16:33

ullstrumpan: tack söt för din underbara sötkommentar! kram!

anna
2007-09-29 - 01:17:07

sandra: men tack! va gullig du är! *kram*

anna
2007-09-29 - 01:18:49

Mörktopp: Jag undrar om inte lite av det vemod jag känner inför högstadietiden kan bero på att du och jag skildes åt under den tiden...från att ha varit hur tighta som helst i 4-6 klass så blev det till inget alls i 7-9...
Hmm..kanske att vi skulle kunna ha vår egna reunion istället?
kram!

Lilla Fröken
2007-09-29 - 14:24:21

Du borde se den filmen! Den är riktigt rolig! :)

Pyngve
2007-09-29 - 16:01:44

Tycker du gör alldeles rätt i att inte gå! Varför beblanda sig med folk som gör att man känner sig liten och "värdelös" igen. Konstigt nog kan man på ett nafs bli samma person igen, fast man växt så mkt sen dess. Jag har också dissat min återträff för några år sedan av samma anledning. Ger mig ingenting, så varför gå på ngt sådant?!

//D.D\\
2007-09-29 - 16:40:25

Suveränt skrivet om återträffar! Känner exakt likadant inför de där hemska tillställningarna och tror, precis som dig, att mina bloggläsare skulle sakna mig mer än vad de gamla klasskamraterna gör sammanlagt!
*kram* och tack för trevlig läsning!

Melinda
2007-09-29 - 19:28:36

Åh, nej det låter inte så roligt faktiskt. Fast kanske skulle du gå dit ändå... Bara för att ha gjort det liksom. Gå rak i ryggen och vara cool. Sen om 20 år kanske det skulle vara roligt att du inte bangade iaf. Men det där får du ju känna själv, tycker jag. Du skriver ju att du inte tänker gå - känner du att det är bäst för dig, så är det nog också så! Man ska inte utsätta sig för människor som inte är bra för en på något sätt. Då slösar man bara tid och energi. Du har ditt liv nu. Du är värdefull, och det har du alltid varit.
För övrigt såg jag faktiskt en film om en återträff ganska nyligen :) Med Björn Källman. Den var lite kul. Klassträffen tror jag den hette...
Kram på dig!

Lavransida
2009-04-06 - 08:30:44

Nice site, Keep it up


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: