GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

vad menar man med pink?

2007-10-31 | 20:16:34 | Foto/Fotografering

146310-2807
(bild/layout: jag själv)

Fick en fråga tidigare idag från en liten fröken angående vad jag menade med "pink" i denna bild längre ner...
Hennes kommentar var
"Jag skulle kunna skriva precis som alla andra att din illustarion var snygg....det kunde jag eftersom jag verkligen tycker det...men istället så måste jag fråga om tanken som ligger bakom. Vad menar DU som illustratör egentligen att en "pink personality" - rosa personlighet, är? Min första tanke är att rosa = stereotypt tjejigt...men som den feminist jag är känns det ju också som en skev tolkning. Ja...förklara du din tanke! :) KRAM"



Och det är sannerligen en intressant fråga...
För som konstnär ska man ju ofta kunna förklara sig, berätta vad man tänkte och vad man menar och menade och vad man ville förmedla.
Och det är viktigt att kunna tala för sig, förklara sig. för andra och kanske allra mest för sig själv..

Å andra sidan tror jag att man inte ska försöka fina så mycket mening eller söka efter betydelser och analysera sönder...för en bild kan tolkas på så många sätt...och i mångt och mycket kan och är betraktaren av en bild eller ett konstverk en del av verket i sig...vad man som betraktare och åskådare själv får för upplevelse och känsla av ett verk - vare sig det är en kruka, en opera, en tavla eller en bok, är viktigt. Och jag tror det är viktigt att som skapare och upphovskvinna av mina verk , försöka att inte "pracka på" betydelser och syften till de som tittar...

Så mitt svar bland kommentarerna blev:

"Ja du..jag gillar ju mer att man kanske kan ha sin egna personliga tolkning till saker och ting och jag skiljer mig som konstnär ofta från övriga i att jag inte vill överanalysera eller sönderanalysera vad jag menade med ditt och datt utan ibland blir det som det blir och ibland gör man bara nåt för att man liksom kände för det utan nån mer större mening eller betydelse i det hela.

jag kan ha menat att jag har en stereotypt tjejig sida.
jag kan ha menat att jag ofta uppfattas av "verkliga" människor som surmulen, dyster men att jag har en riktigt "perky side" också..
jag kan ha menat att jag helt enkelt gillar rosa väldigt mycket..
Jag kan ha menat att rosa är en del av mig.
Jag kan bara ha velat leka med det typiskt svartvitagrafiska och gjort svartrosa istället..
jag kan ha menat..ingenting alls mer än en vilja att skapa en bild jag gillade.

kram!"


Men som sagt..det är sannerligen en intessant fråga och det är sannerligen en intressant diskussion.
Och det är viktigt att komma ihåg, att det man gör alltid tolkas oavsett man vill eller inte..och kanske får får de "omenade" sakerna man gjorde en mening som inte alls stämmer..

Hur ser ni på konst?
Meningar och betydelser - är det viktigt?
Vill ni skaffa er en egen upplevelse?

Kommentera 22 st

Kommentarer
GILA
2007-10-31 - 20:17:29

cool bild =)

threes`
2007-10-31 - 20:32:52

Åhh så snällt sagt nu blir jag ritkigt glad !! :)

tilda
2007-10-31 - 20:37:25

jaa precis (: kram!

Tobias
2007-10-31 - 20:43:33

Svar: Det håller jag med om känns dessutom som vissa tjejer bara tävlar för att vara med i tv ? :O

Att ha det gott
2007-10-31 - 20:43:51

Med läskigt menade jag att synas i tidningen

Anonym
2007-10-31 - 20:48:14

jag har ingen aning faktiskt =)

Anna
2007-10-31 - 20:55:48

Det är det som är så fantastiskt med konst, tycker jag, att det inte finns rätt eller fel och ett perspektiv bara. Särskilt när det är något väldigt personligt då känns det som att det inte är någon annan än du som riktigt kan veta/förstå vad det betyder. Och det är ju det som är så charmigt, att man gör det till sitt eget! *flum flum* :)
Kram!

J oohannaa
2007-10-31 - 21:00:12

bra skrivet.

Åsa.S
2007-10-31 - 21:03:29

Du är utmanad i min blogg!
Kram!

Dressy
2007-10-31 - 21:20:00

jag gillar konst, faller ofta för hur olika konstverk som helst.
Det som känns i bilden är om illustratören har målat eller skissat med för känslor! Att bilden kan få en att tänka på olika saker, eller en specificik känsla. Ja, det är så jag tänker i alla fall..

Mark
2007-10-31 - 21:37:17

Härlig illustration!

Visions Of Johanna
2007-10-31 - 21:50:57

Intressant fråga.. Alla människor ser ju olika på konst och får olika uppfattiningar av vad du menade tror jag.. Men det är det roliga med konst också att man själv får tolka den hur man vill :)
Kram

Natthacha
2007-10-31 - 21:54:08

Tack så mycket! =)

Louise
2007-10-31 - 22:05:42

Hej!
Jag måste bara få fråga dig vad du har gått för utbildning, eller i alla fall hur du har lärt dig illustrera så otroligt fint som du gör. Jag älskar att kolla på alla dina bilder, och jag blir så avundsjuk på din talang. Skulle verkligen bli glad för lite tips från dig. Keep up the good work. Kram/Louise

Tobias
2007-10-31 - 22:27:32

Svar: Jo antaligen är det väl så :O

tilda
2007-10-31 - 22:38:27

tack detsamma :) kram

Kimpa
2007-10-31 - 22:39:16

Svar: Vad bra att du ser det så, och tack för "lycka till":et ;)
Godnatt, Kramar

Lilla Fröken
2007-10-31 - 22:52:30

Måste säga att jag känner mig lite smickrad att min kommentar resulterade i ett eget inlägg...men samtidigt är jag inte förvånad, eftersom jag själv är konstnär och då blir det ju så att man reflekterar dels över sin egna bildkonst - dels över andras, när tanken slår en.

Tanken slog mig för ett par år sedan när jag var tonåring och skulle köpa t-shirts med tryck. Jag började reflektera rätt mycket om vad den snygga bilden och texten egentligen representerade och om det verkligen var så att jag stod för det eller om jag bara tyckte att trycket var snyggt. Ett exempel: Jag minns att jag hittade en söt top med tryck av en häst med texten "I'm a horsegirl!"...Men inte sjutton är jag någon hästtjej? Jag har inte ens suttit på en häst i mitt liv.
Så vad vill Lilla Fröken säga med allt detta nu då Anna? Jo självklart ska alla få tolka en bild utifrån deras egna referensramar - men här var det intressant för mig att veta vad skaparen själv hade för tanke...Inte att du skulle skriva andra på näsan att det var den enda rätta tolkningen, utan bara få veta Annas syn på en rosa personlighet eftersom du ändå gjort en sådan bild och står för den..men jag fick även din tolkning(efter lite reflektion...hihi...tack, tack). För visst kan du hålla med om att man har en tanke ibland när man skapar något, men att tanken ibland kan komma i efterhand? Så som i detta fallet? Egentligen borde du fråga dina läsare vad de tror/tycker/tänker att en rosa personlighet är, eftersom det är så tolkningsbart. Du borde få göra reklamkampanj för det rosa bandet med denna illustration kanske. :) Vore väl en dröm, Anna?

Slutligen...Jag brukar ofta kommentera dina bilder med "snyggt" osv, så som de flesta här gör. Men personligen gillar jag mer när folk tolkar min konst eftersom det är en del av konstens syfte, samtidigt som den är till för att väcka känslor som det verkar göra utifrån dina kommentarer (brukar bland annat läsa att folk blir glada av dina bilder). Någon gång skulle du kunna fråga hur man tolkar någon av dina illustrationer...Kanske en av dina modetjejer och att man ska beskriva henne utifrån sina egna referensramar? Det vore intressant enligt mig i alla fall! :)

Nej du Anna nu ska jag inte skriva mer...Jag vill ju inte att du somnar...Haha...

Många kramar till den konstnärliga Anna!

leopardia
2007-11-01 - 09:53:28

jag vet inte om jag ser rosa som stereotypt tjejigt, för mig är det mycket pink lady och vänskap inblandat i rosa. en lekfullhet.. och det var så jag kände när jag såg illustrationen.

Linda
2007-11-01 - 10:03:23

Oj, så mycket tänkte jag inte på bilden som Lilla Fröken gjort. Men när jag börjar tänka efter vad jag tänkte när jag såg bilden så inser jag vad den betyder för mig och inte vad den kan ha betytt för dig. Och det är nog så jag ser på bilder och annat. Vad betyder detta för mig och vad kan jag göra med det? Jag tycker att Pink personality hade varit en skitkaxig t-shirt och det var nog så jag tänkte om den, och den t-shirten på mig :)

have a nice day, kram

anna
2007-11-01 - 21:32:54

Lilla fröken: smickrad ska du absolut känna dig - du bör smickras!
och jag tycker att det är kul när folk - du ställer sådana där frågor och resonemangsuppgifter.
För man ska kuna tala för sig och tala för sin kosnt för folk kommer alltid att undra och det hör ju till "säljandet" till visningen och själva verkaet i sig att kunna tala för det så att det också uplevs som nåt mer positivt och något som är värt att glutta på eller bejaka.

just vad gäller kläder så har jag också tänkt så mycket som du gjort där angående "I'm a horsegilr"grejen..
T ex så är ju Rolling Stonesläpparna ett ypperligt exempel på detta.
Loggan är skitsnygg och har blivit ett varumärke i sig och t-shirtar med läpparna på är fräcka..skulle gärna egentligen vilja ha en sådan men jag lyssnar inte på rolling stones så därför kan jag inte med att bära en sådan t-shirt.
Sen är den high fashion och folk bär den utan att veta bakgrunden och det är synd.

likadant är det med che guevaramotivet..det klassiska du vet som jag sett värsta moderatungarna bära.
Har de ens nån aning om vem Che var eller bär de trycket för att det är snyggt och coolt?
och ville Che själv bli ett sådant massproducerat varumärke?

sen är det lite lustigt att du nämnde rosa bandetgrejen..för efter att jag gjort bilden så lade jag faktiskt in en rosabandettolkning i min egen bild som jag inte alls tänkte eller såg när jag skapade den.
Och då är vi tillbaka på spåret - vad menade jag? Samt att man akn lägga in en mening i efterhand.

kram!

Lilla Fröken
2007-11-06 - 16:50:25

Intressant diskussion! Det där med Che kan man verkligen störa sig på...

KRAMAR


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: