GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Mode & Miljö

2013-04-07 | 16:15:22 | Egocentrerat&Vardagligt

Imorses när jag kollade på Nyhetsmorgon så handlade det om ekologiskt och hållbart mode.
Och det här med miljön och att rädda vår planet blir bara en än viktigare fråga för var dag som går.
 
Det är ju mycket diskussioner just om mode - konsumtion- miljö och att konsumtionshetsen är en miljöbov.
Jag tänker ju en hel del på detta som just en del av modebranschen och ägare av ett klädmärke och en webshop där jag ju vill SÄLJA så mycket som möjligt och att folk köper kläder.
Men jag vill också värna om miljön.
 
♥ På Avanna.se så är alla tygkassar och collegetröjor och babykläder 100% ekologisk bomull.
 
♥ Alla de korta linnena, brottarlinnena och magtröjorna är gjorda av naturfibret Tencel Lycocell som låter kropp och hud andas, har en silkig känsla med snyggt fall och bra passform men som framställts med minimal påverkan på miljön.
 
♥ Alla kläder har FAIR WEARmärkning som är en internationell märkning att de tillverkats på fabriker där arbetsvillkoren är schyssta och ständigt jobbas för att bli än bättre. Vilket ju är en het potatis efter höstens avslöjanden om arbetsvillkoren på många av de fabriker som t ex H&M använder sig av.
 
♥ Confidence in textiles är en annan märkning som textilierna på Avanna har och alla kläder har så lågt kolutsläpp som möjligt.
 
♥ Alla tryckfärger är vattenlösliga och miljövänliga och sedan hösten 2011 så trycker jag allting själv för att slippa mellanhänder och fler transporter och utsläpp. Visst det kan ta lite längre tid för Dig som kund att få din order om orderingågngen är hög när allt trycks efter beställning, men det tycker i alla fall JAG att det måste få vara värt för miljöns skull.
 
♥ Din order packas dessutom i en miljövänlig påse.
 
Så jag försöker vara en del av modebranschen med ett gott samvete och att mina kunder med ett så gott och rent miljösamvete ska kunna shoppa sig nya kläder.
 
 
 
Kommentera 10 st

Kommentarer
Anna Grundberg
2013-04-07 - 17:04:03

Härligt!!

Molly P
2013-04-07 - 17:15:13

Jag gillar, Anna! Och inte minst det där med att du trycker med vattenlösliga tryckfärger. Det finns så många textiltryck på annat håll som är plastiga och giftiga, fullt av dem! Och att du dessutom trycker själv tycker jag är både bra och coolt. Inga problem alls om det tar tid med ordrarna (och egentligen, vad är lång tid liksom, jag tycker ju du är snabb!) - det är väl det här hetsiga samhället som fått oss att tro att vi kan få allt vi vill ha på direkten, utan att fundera över var allt kommer ifrån, vem som har gjort det osv. Så ja, Avanna = bra :)

Malin
2013-04-07 - 19:19:34

Så jäkla bra! Å snart ska jag få tummen ur och beställa något snyggt :)

Malin
2013-04-07 - 19:35:23

Du fick just mig att vilja göra en beställning. Bra jobbat!

Anna J
2013-04-07 - 20:21:54

Detta är vad jag kallar miljöcertifiering... :-)

Bra jobbat Anna!

Johanna
2013-04-07 - 21:04:34

Hej! Du är grym som gör detta!!
Har själv just tagit över en webbutik med rättvist och miljö vänligt "tänk" och jag har dig som förbild i mångt och mycket! Bl.a. Påsarna du skickar i, hade ändå tänkt fråga och nu när du skriver att de är miljövänliga vill jag bara ha tag på dem direkt! Var handlar du dem?
Kram!

Hanna
2013-04-08 - 21:48:12

Vad bra! :-)

Fröken H
2013-04-15 - 20:19:11

Jag älskar detta! :) Pushar lite extra för dig på min blogg i morgon :)

Fröken H
2013-04-15 - 20:19:22

Jag älskar detta! :) Pushar lite extra för dig på min blogg i morgon :)

Madeleine
2013-04-18 - 12:30:04

Jättebra initiativ. När löning kommer ska jag göra en ny beställning, blev lite kär i collegetröjorna.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: