GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Allt om Avanna och driva designföretag allena

2011-09-28 | 09:00:00 | Egocentrerat&Vardagligt

Ibland önskar jag verkligen att jag hade en partner in crime i företaget. Att jag hade startat allt tillsammans med någon.
Jag vill ju egentligen bara hålla på med det kreativa och hade i så fall velat ha en partner som håller på med det administrativa för det är den tråkigare biten - även om man känner sig jäkligt duktig när man klarar av den, men den stjäl också tid från det roligaste- det kreativa.

Ni är en del som frågar, kommenterar och mailar hur Avanna funkar, hur jag sköter företaget osv.

Det är en enskild firma, jag är ensam i företaget och sköter precis allting själv och detta kan delas in i följande delar och områden:

Adminstrativt:
- Bokföring: Skatt och momsredovisning den 12:e varje månad. Detta gör jag själv men lämnar ifrån mig bokföringen 1 gång om året till revisorn för stora deklarationen.
- Räkningar, följesedlar, kvitton, fakturor, in och utbetalningar.
- Kontakt med leverantörer, tryckerier, grossister, fabriker
- Inventering av lager
- Beställningar av t ex plagg, packpåsar, nya visitkort, vykort etc
- Kundtjänst via mail och telefon
- Övrig telefon med t ex försäljare, mediaföretag, blufföretag etc Det har  t ex tagit en oerhörd kraft och energi och tid senaste månaderna att sitta i telefon med två olika företag senaste 2 månaderna för att reda ut  all röra de orsakat för mig, räkningar jag aldrig borde fått etc.
- Mail
- Kontakt med Klarna och Certitrade som har hand om fakturaköp och kortbetalning på shoppen
- Affärsplaner och framtidsmål
- Bankmöten, revisor.

Mellanting av Adminstrativt och Kreativt:
- Tryckprocessen, nu har jag eget tryckeri och trycker allt själv.
- Sätta ihop Nyhetsbrev, twittra, Facebooka, blogga och annan marknadsföring.
- Packa ordrar, sätta på hang tags, packa med vykort och reklam, adressera, portostämpla
- Sälja in produkter och shoppen hos t ex bloggare
- Produktfotografera och redigera
- Skriva infotexter och sökmotoroptimera mina produkter i shoppen
- Lägga in varor i shoppen
- Svara på intervjuer, agera lite mentor åt utvalda UF-företag m m

Kreativt & Design:
- Designa motiv
- Teckna fotografera skissa
- Fotouppdrag
- Illustrationsjobb
- Logotypejobb, annonsdesign och annan formgivning till andra företag
- Designa vykort, Nyhetsbrev, visitkort, hang tags, labels, etiketter.
- Plaggdesign
- Skissa fram nya produkter, idéskissa, brainstorma

Utöver detta då så skriver jag krönikor inom mode-stil-design för lokaltidningen 1-2 gånger i månaden.
Och så jobbar jag 2 dagar i veckan i en färg-tapet-heminredningsbutik.

Men.
Denna vecka, torsdag och fredag så gör jag mina två sista dagar i butiken. Sen kommer jag återgå till att ha mitt egna företag helt och hållet på heltid igen. Vilket ska bli väldigt skönt.
Det har varit roligt att jobba i butiken, framför allt för den sociala biten då det lätt blir väldigt ensamt att jobba hemifrån och själv som egenföretagare. Men det har också blivit allt mer stressmoment och ångestfyllt sedan jag startade webshoppen i april. Jag måste hinna stöka undan det mesta av alla punkter ovan mån-ons och sen släppa allt två dagar, för att jäkta lite med det under kvällar och det har blivit ostrukturerat och hattigt.
Nu kan jag koncentrera mig på mig och mitt igen till 100% och på allvar satsa fullt ut.
Vilket jag känner mig både nervös och megalycklig över.
För även om mycket är jobbigt och slitigt så älskar jag mitt företag, jag tror på det.
Jag är fan så stolt över vad jag åstadkommit sen jag började. Jag har stött på massor av motgångar, gått på minor och nitar men också fått fantastiska chanser och möjligheter. Jag har vågat säga nej till lätta stora pengar för att värna om min integritet och stolthet, jag har vågat börja om helt på nytt och jag kämpar mig fram åt och uppåt även om det ofta känns som jag halkar två steg bak många gånger innan jag kan ta ett steg fram igen.

Jag älskar verkligen mitt företagsnamn.

För allt är ju verkligen Av Anna

Kommentera 19 st

Kommentarer
Josephine
2011-09-28 - 10:14:25

Du är så otroligt duktig och driven som klarar detta själv, go girl! :)

Art By Tina/Tina Axelsson
2011-09-28 - 11:53:06

Du är så himla bra & modig! Helt grymt att starta upp och driva ett företag helt själv. Min dröm är att bli antagen av en gallerist som kan sköta allt det där mindre roliga och praktiska med att boka utställningar m.m så jag bara kan måla och komma på mästerliga idéer - tyvärr ska ju dom ha så vansinnigt mycket i provision - så konsten blir svindyr i slutändan. Men jag håller ögonen öppna, nån där ute måste det ju finnas som tror på min konst=)



...och ja, resan var suverän. Skönt att fly hösten lite till - fast nu kommer jag nog inte undan längre.

Ida
2011-09-28 - 12:01:31

Du är väldigt inspirerande! Jag går själv i starta eget-tankar. Jag syr klänningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med allting, är inte särskilt datakunnig och har ingen aning om hur man startar en webbshop och hela den biten... Jag önskar mig också en partner in crime som du säger, som hade kunnat fixa allt tekniskt åt mig. Det där som jag inte kan eller har nån särskild lust att lära mig.



På något sätt ska det gå!! Tack för att du är så inspirerande!

Charlotte
2011-09-28 - 12:11:37

Shit vad duktig du är!! Och modig som vågar satsa fullt ut!! Mailar dej om en sak!!



Kram Charlotte

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-09-28 - 12:30:39

Ida: Jag tycker aldrig att man ska vara rädd för att ha eget företag.

En F-skattesedel i sig är inte farlig att ha, snarare bara en fördel om man har idéer och produkter.

Sen är det ju att hålla liv i företaget som är det svåra.

Börja gärna med eget och ha ett jobb vid sidan om.



Just att starta webshop så är det ju mycket i början.

- vilken plattform? Det finns några olika som t ex Wikinggruppen, e-butik och texttalk.

Man får kolla upp vilka betallösningar man vil ha osv.

Oftast hjälper de olika plattformarna dig med design och igångsättning.

Sen är det ju emballage, tackkort och sådana grejer man bör ha för att ens kunna skicka sina paket och ett företagskonto.



Men har du en idé och produkter tycker jag itne du ska tveka att börja sätta igång så smått.

kram

Ida
2011-09-28 - 12:40:00

Tack för ditt fina svar Anna! Du är en stor inspirationskälla som bevisat att det verkligen går, själv. Modigt! Kram!

maria
2011-09-28 - 12:48:53

herregud kvinna så mycket du gör! en alltiallo. men såna ska akta sig för burnout... kämpa på, du gör det bra, men se till så du får stanna upp emellanåt och andas lite också! ;)

Jess
2011-09-28 - 13:10:41

Du är verkligen fantastisk som har lyckats med allt detta och byggt upp ett så fantastiskt företag, det har du all rätt att vara stolt över! :) Jag som inte ens känner dig mer än på bloggen är fan stolt över dig, haha :) Det kanske lätt knäppt, men ja. Du är en stor inspirationskälla, precis som någon annan skrev här ovanför.

PAULINE
2011-09-28 - 13:31:40

Härligt inlägg & jag tycker du är otroligt duktig och driven Anna! Jag driver ju själv eget företag och är totalt 2 kontor och sju anställda nu allt som allt. Vet vilken stress och press det är med alla delar och särskilt när man "måste" lägga fokus på de delar som man inte tycker bäst om. Jag älskar själva administrationen, men jag tycker inte om att "sälja". Svår balansgång det där :)



Kram på dig!

Kajsa
2011-09-28 - 14:18:26

vad roligt och spännande det låter!

Ida
2011-09-28 - 14:37:59

Det är verkligen beundransvärt att du gör allt på egen hand! Jag själv har varit skeptisk till eget företagande sedan min pappa hade eget och i stort sett jobbade ihjäl sig, men jag tror att han var för snäll och gick med på grejer som faktiskt inte gynnade honom utan alla andra. Skönt att se att det finns de som kan hitta en balans, för det verkar du verkligen ha gjort!



Jag hoppas att du hinner och kan unna dig det du behöver och att företaget fortsätter att växa, för det är du verkligen värd!

Emelie Ohlsson
2011-09-28 - 15:50:22

Heja dig!!! Jag tror stenhårt på dig! Stor kram

Ling-Ling
2011-09-28 - 20:38:57

Tycker det är jävligt starkt och coolt av dig att jobba och kämpa med och för nåt du vill och tror på! :)

Bim HD
2011-09-28 - 20:54:18

Skulle med glääääädje hjälpa dig med - något... om det gick... men kanske lite svårt, ja... ;)

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

<3 <3 <3

a Lady & a Tramp
2011-09-28 - 21:20:32

härliga du!!!

sån bra sammanfattning av allt man måste göra... och visst fasen är det tråkigt med admin och allt som hör därtill, men det är ju den bittra vardagen om man inte säljer gruskorn för guldpriser....

och helt rätt att du säger TA BETALT!

alltför vanligt att gå på niten "men jag är ju bara i börja, jag gör det för marknadsföringen och erfarenheten..." eller "kompispris"...

vem vill man helst betala till, sin driftiga kompis eller ett multiföretag?



precis.



kram till dig!!!

Åsa - Hästeriet
2011-09-28 - 21:24:12

Jag är så imponerad och inspirerad av dig! Härligt att du satsar fullt nu! :D

Erika
2011-09-29 - 18:04:17

Åh det administrativa är ju det roligaste!! ^^ jag läser till ekonomiassistent nu och siktar på att bli redovisningsekonom. hade jag varit duktigare så hade jag erbjudit mig att fixa det administrativa åt dig, haha :) älskar din blogg och kläderna du gör! kram kram :)

Therese
2011-09-29 - 19:47:13

Du gör det bra! :)

Elin Atterstig
2011-09-29 - 22:55:35

Ja, namnet är perfa! Du har all anledning att vara stolt. :) Jättebra och inspirerande inlägg.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: