GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Our future Home Sweet Home...?

2011-09-13 | 17:52:43 | Egocentrerat&Vardagligt

 

Jag älskar den lägenhet vi bor i nu som vi flyttade till julen 2008.  Ett hem på 150 kvm , stor vind, inga andra grannar, två toaletter, egen tvättstuga, öppen spis, charmiga gamla detaljer. Men kåken förfaller. Vi har en hyresvärd som knappt går att få tag på och en ignorant vaktmästare. Två vintrar i rad vid snösmältning så har det "regnat in" i köket och det tog två vintrar innan det ordnades värme i alla element. Ständiga hyreshöjningar och vi började så smått känna att vi bara betalr för nåt som inte ger nåt tillbaka.

 

I somras så började vi tänka på det här med hus. Jag är uppväxt i hus. Stefan har bott i lägenhet hela livet. Jag saknar friheten att kunna gå ut i en egen trädgård varma dagar, kunna äta frukost till fågelkvitter  och låta de nakna fötterna säga godmorgon i gräset.

Så vi började kolla lite på Hemnet. Och se där ett hyfsat fint hus. Så vi gick till banken och vips hade vi ett lånelöfte. Så gick vi på husvisning och se där plötsligt var vi med i en budgivning. Men den skenade iväg så vi fick dra oss ur.

För några veckor sedan var vi på ytterligare en visning. Ett hus där en av Stefans kompisar bor och som jag alltid gillat de gånger vi varit där på fest. Och nu har vi helt plötsligt vunnit budgivningen på detta hus. Detta gula söta hus med schackrutiga köksgolvet och de många roliga garderoberna här och var och den rymliga källaren där jag skulle kunna ha min verkstad och mitt tryckeri. Stort äppelträd liten carport ett litet lagom skjul för en gräsklippare och våra cyklar.

Idag var det besiktning på huset och det var inga större fel på det.

Så nu återstår det mest:

Ska vi?

Är det "vårt hus"?

Vårt framtida hem?

 

...och det har nummer 56..5+6 är 11..och 11 är ju min siffra...

 

 

Kommentera 25 st

Kommentarer
Elin
2011-09-13 - 18:29:07

Så avundsjuk jag blir! Jag kikade på det huset på Hemnet och blev lite kär. Skulle gå på visningen men fick reda på att jag får sluta på jobbet snart så de bidde inget med det. Men kul att veta att huset, förmodligen, går till dig :)

Carro
2011-09-13 - 18:50:51

Åh vilken fin bild!



Vad roligt med hus, de e vår dröm också... just nu försöker vi spara ihop till en jädra kontantinsats, men de tar tid... :(



Hoppas ni kommer fram till något bra beslut, så mysigt med hus!



Rosa kram

Anna
2011-09-13 - 19:26:37

Grattis! Jättekul & jättespännande. Lycka till med ert nya hem.

Anna J
2011-09-13 - 19:38:54

Va spännande! Grattis till att ni vann budgivningen. Förstår om det känns pirrigt och att ni ställer en massa frågor till er själva. Lycka till med ert beslut.



Kram!

Fifi
2011-09-13 - 19:44:45

Åh, vad spännande!

Och känns det rätt, så är det rätt.



kram

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2011-09-13 - 20:04:07

Vad roligt!

Vart i T-holm ligger det? :)

Kramis

Ida - bla bla bla
2011-09-13 - 20:17:20

Det låter fantastiskt! Grattis! :)

Wysteriia
2011-09-13 - 20:28:30

Åh mys med hus :D Känns det rätt så go go go !

donnasandra
2011-09-13 - 20:29:17

Åh vad spännande!!! :-D

Jess
2011-09-13 - 20:35:48

Så himla rolig! Jag är också uppvuxen i hus och tycker det är lite tråkigt att bo i lägenhet, även om jag trivs bra här i Skövde i vår lägenhet vore det trevligt med en trädgård och ett hus där man kunde fixa och dona precis som man vill :)

Mikaela
2011-09-13 - 20:59:14

Spännande! Kör på magkänslan:)

Dessi - Home and desire
2011-09-13 - 21:05:17

Åh så spännande! Jag säger som ovan, kör på magkänslan! :) Lycka till!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-09-13 - 21:46:15

Åh så roligt. Lita på magkänslan! Ett eget hus är en av mina drömmar också men det ligger långt fram i tiden.



maria
2011-09-13 - 21:52:08

klart ni ska!! om det känns rätt - go for it!

Hanna
2011-09-13 - 22:47:08

Klart ni ska. Om det känns rätt. Jag är själv mitt i ett husköp och vi ska bestämma oss i helgen. Vi sitter dock på en bostadsrätt och de är inte direkt lättsålda här uppe i obygden... Men jag älskar huset,, så... :-)

Anonym
2011-09-13 - 23:51:00

Min spontana tanke är " det är klart att ni ska"! Jättegrattis till er! Vad roligt, jag är precis som du, drömmer om mitt egna hus och den där friheten att kunna gå ut i trädgården och spendera dagarna där, ostört.



Min lägenhet är den mysigaste lilla söta lägenheten man någonsin kan hitta. Mitt i centralaste stan med med en innegård med riktig trädgård och uthus, dock är det samma problem där. Det kan ibland regna in. Huset är från 1800-talet och jag lider när jag märker att man inte sköter det bättre än vad man gör.



Kram Alicia

Alicia
2011-09-13 - 23:51:38

Det där låååånga inlägget ovan var från mig :)

A
2011-09-14 - 08:27:33

Det låter ju helt underbart! Klart ni ska!!! :)

Ulrika Söderstedt
2011-09-14 - 08:52:12

Grattis! Vad kul =)

Sofia
2011-09-14 - 10:13:18

Spännande! Bara att köra om det känns rätt just nu,man kan alltid ändra sig senare. Bättre att testa och ångra sig än att ångra att man inte testade.

Charlotte
2011-09-14 - 10:24:47

Grattis va kul!! Känns det bra i magen? Kör då! Om det är det hus jag tänker på så blir vi ju nästan grannar! Bor ju bara några kvarter bort. Hi hi! Gick dagligen förbi huset när jag lämnade barnen på Björnen. Lycka till nu med allt! Är mycket roligare att bo i hus då man verkligen kan förverkliga sina inredningsdrömmar!



Kram!

Josefine
2011-09-14 - 10:36:50

Åh så härligt! Då får man väll gratulera! Underbart när man hittar det där huset med stort H!

Saralingon
2011-09-14 - 19:48:08

Ett ord: KÖÖR!!!:)

a Lady & a Tramp
2011-09-15 - 13:10:55

åh vad kul!

såhär lite i efterhand.... men stort grattis! lycka till, det ska bli kul att följa hur det blir för er! =)

kram

Sofia Såklart
2011-09-18 - 18:43:50

Jag förstår känslan. Jag och min sambo har precis köpt hus och nu börjar vi närma oss den stora flyttardagen då vi lämnar staden för landet. Det är lite av en känslomässig berg-och-dal-bana just nu där vi pendlar mellan förväntansfull otålighet till ren och skär skräck över hur vi ska klara av att ta hand om ett helt hus. Men efter varje dal så har det dykt upp en topp, hittills i alla fall. Och det bästa är att om vi ångrar oss och känner att det inte alls är vår grej, ja då kan man ju i alla fall bocka av det på listan över saker man vill ha testat och ta sitt pick och pack och flytta till stan igen :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: