GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Magkänsla - vad är det?

2011-09-14 | 10:56:52 | Krönika/Politik/Tankar

Ni är en del som skriver om den där beryktade Magkänslan, i inlägget om det eventuella husköpet.

Ärligt talat vet jag inte om jag har någon magkänsla?

Liksom jag är en människa med problemmage så den där magkänslan tror jag försvinner i vissa kramper, värk, buller och gaser.
Lägg då också till att jag är en person med världens värsta beslutsångest och grubbelförmåga som ska vrida sönder varenda tanke och situation och beslut i molekyler och en massa om, men, kanske, men vad händer om..etc.

Jag har varit sån här så länge jag kan minnas. Jag vet att jag hade en dödsångestkänsla när jag var 5 år gammal. Jag kommer ihåg hur jag när jag var cirka 7 år låg och grubblade i min säng och till slut kände mig rädd för vad som rörde sig i huvudet och sprang in till mamma och pappa och sa" nu har jag tänkt igen..vill inte tänka".

Jag skulle verkligen vilja vara en sån som kan se överdrivet positivt på saker, känna att det löser sig, leva i lite trygga tankar om att det fixar sig alltid och som verkligen kunde känna den där " Yes nu kör vi!!!""känslan.

Magkänsla..kan man köpa det nånstans?

Kommentera 15 st

Kommentarer
Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-09-14 - 11:16:34

Då var mitt råd inte så bra. Skrev just om att gå på magkänslan.... Får du aldrig en känsla av att något är bra eller dåligt? När du hör något nytt, får du aldrig en instinktiv känsla om du gillar det eller inte?



Men om ni gillar huset och tröttnat på er hyresvärd, finns det då egentligen så mycket att tveka om. Lätt för mig att säga kanske som inte går i flyttatilhustankar.

Camilla
2011-09-14 - 11:27:34

Den där grubbelförmågan som ska vrida sönder varenda tanke och situation känner jag så väl igen. Dock kan jag samtidigt lita på min magkänsla. Den säger ifrån, den ger mig något och den låter mig veta när något är fel. Den har också låtit mig ta beslut. Jag tror på magkänslan samtidigt som grubbelförmågan lätt tar över. Kanske är det just därför det alltid tar en sådan tid för mig att ta ett beslut.

Mickan
2011-09-14 - 11:43:41

Sån var jag förut oxå, eller ja inte riktigt lika mycket som du babe, men det hjälper att tvinga sig själv att försöka se positivt, selektivt välja lite vad man tycker verkar värt att ta med en klackspark och vad som är värt att grubbla över.. förra hösten hade nog vart mörkare och dystrare om jag inte fokuserat på allt bra och fint runt omkring och tvingat mig själv se på saker positivt..

Gör en sån där typisk tonårslista :) för och nackdelar så kanske du får lite magkänsla för vad som är rätt för er :)

Love u!

carro
2011-09-14 - 12:01:58

Gå o prata med en kurator eller psykolog? Säger jag som själv borde gå. Haha! Jag är expert på att grubbla sönder saker o tillslut bli nedstämd, negativ, orolig osv. "tänk om ditt, tänk om datt".

Som att jag vill förbereda mig på eventuella negativa situationer, så att jag inte blir överraskad sen. :(

Istället för att bara leva i nuet o ta eventuella problem senare. Klart man ska fundera igenom viktiga beslut, men det går lätt till överdrift o förstör något som kan vara bra.

Katarina
2011-09-14 - 12:04:57

Jag var så nyfiken på huset, och letade genast upp nummer 56 på hemnet.



Min första tanke var att det var ett perfekt Avanna-hus. Det kunde lika gärna varit du som bodde där redan, och jag såg liksom hur du inom några år kommer måla om väggarna i häftiga färger!



Min magkänsla säger att ni redan har köpt huset. :)

Sandra
2011-09-14 - 12:38:25

Singla slant!

Magkänslan är den som talar om för dig redan innan slanten har landat i handen vad det är du verkligen vill! Brukar fungera för mig :)



Nog för att ett husköp kanske är ett lite väl stort beslut att singla slant om, men det är värt ett försök tycker jag! Så du vet vad du verkligen vill!

Kram :)

ANNAWII ♥
2011-09-14 - 13:36:55

Jag var också sån förut men efter att ha gått igenom en jäkligt jobbig ätstörning med flera år av terapi har jag nu en helt annan syn på livet. Jag har nått botten både en och två gånger men alltid tagit mig upp och även om det varit jobbigt är det skönt att ha det i "bagaget". Jag vet att det mesta löser sig på ett eller annat sätt och gör det inte det får man anpassa sig efter det. Jag vägrar gå genom livet rädd och orolig för vad som kan hända i morgon då jag redan kastat bort så många år på att må riktigt skit. Nu tar jag livet som det kommer och den där magkänslan som du pratar om, den finns där och styr mig i rätt riktning för mig.



Jag vet inte om du gått i terapi men annars kan jag varmt rekommendera det. Inte bara KBT utan även djupare behandlingar tycker jag hjälper för man bygger upp sig själv och tar itu med sina riktiga problem som ligger långt inne.



Kram finis och ta hand om dig!

Hanna
2011-09-14 - 16:06:14

Jag kan ju bara gå till mig själv, men när jag känner att det "känns rätt" angående husköp, syftar jag på att jag ser mig själv tex. stå och laga mat i köket där. Eller sitta vid köksbordet och äta frukost eller på altanen med ett glas rött en ljummen sommarkväll... Det hus vi kollat på och i stort bestämt oss för har jag redan inrett och flyttat in i. I mitt huvud. Jag funderar på vilka gardiner som skulle passa bra och vart dammsugaren ska stå... Då känns det rätt. :-)

leopardia
2011-09-14 - 20:45:28

Jag tycker du ska lita på ditt intellekt istället. Grubbligt eller inte, så är det ju faktiskt pålitligt. Se - du har redan planerat vart du kan ha verkstaden och cyklarna. Kram!

Art By Tina/Tina Axelsson
2011-09-14 - 20:56:17

...något säger mig att du tvivlar och det är ju inte bra. Min magkänsla fungerar som så antingen känns allt fullkomligt rätt - eller så velar jag - och då litar jag på det - magkänslan alltså. Minsta tvivel - nej då ska man inte köra.



Jag tvivlar hela tiden - fixar jag att starta eget - fixar jag det ekonomiskt - känner mig feg när jag litar på magkänslan. Vågar helt enkelt inte. Den dagen jag gör det - då kör jag 110%! Och jag hoppas att det blir ganska snart...=)



Helén
2011-09-14 - 22:20:22

Jag tycker oftast att magkänslan är korrekt. Om man känner sån. Men den kan oxå förväxlas med oro. Inte samma sak. Så du får se till att lägga alla fakta på bordet. Hur mycket kommer detta boende kosta? Tycker vi att det är värt att lägga ut så mkt pengar på boendet? Har vi råd (ifall banken tycker det så borde ni ha det)? Vad kan hända i värsta fall? Det värsta som kan hända är att ni av nån anledning inte kan bo kvar och då går huset att sälja. Inte kul men det kan inte bli värre än så.



Ta försäkringar ifall de inte ingår hos banken, skriv ett testamnete och se till att ni vet vad ni ger er in på. Då kommer du känna att ni fattar rätt beslut. Jag tycker iaf personligen att känna att man förstår vad man gör och vad som kan hända så kan man känna sig tryggare med sitt beslut.



Du är både smart, snygg och blond. Du kommer fatta ett bra beslut. Du har åstakommit massor alldeles ensam så jag vet att du kommer fatta rätt beslut för er! Lycka till!

lisaevelinas konst & inredning
2011-09-15 - 11:35:30

är i precis samma situation med husköp..det står där o väntar på oss och vårt bud och jag vrider sönder mig om natten när jag ska sova av alla tankar. Min magkänsla säger att där vill jag bo resten av mitt liv men sen spökar tankarna om hur mkt det är att göra på huset och allt det kostar.. Men egentligen vill jag ju. Kanske bara måste våga hoppa! Lycka till med ert beslut.. kram!

Linnéa
2011-09-15 - 18:07:17

Jag är precis likadan - jag velar till förbannelse och det är så jäkla jobbigt. När jag gör saker - får jag oftast helt enkelt göra det på ren chansning. Vissa gånger går det bra - vissa gånger går det dåligt. Vårt hus vi har nu - det som avgjorde det var ett bubbelbadkar haha och att det var två våningar, två toaletter och tillräckligt många rum. Dock är det en bostadsrätt men så jäkla mysigt område att ha radhus i =)



Så sätt upp en lista med pros and cons och bara bestäm dig - det är på något vis det enda som fungerar om man är en velare =)

Elin Atterstig
2011-09-15 - 20:45:51

Det är inte roligt att grubbla och oroa sig.. men måste säga vad skönt att höra någon mer som inte förstår sig på magkänslan. Jag har inte förstått vad det är, förut trodde jag att det bara var något man sa, men vissa verkar tydligen följa den i de flesta beslut och också hamna "rätt" tack vare den. Själv har jag skitsvårt för beslut, och förändringar. Men det lät klokt det där som någon skrev om att singla slant och se om man kan känna vad man helst vill att det ska bli.

Josefine
2011-09-16 - 13:09:12

Frågan för mig är om magkänslan är att lita på. Jag menar, husköp, det är stora stummor vi talar om och då är man såklart rätt så orolig att man ska göra fel val också. Jag har nog inget bra svar om vad magkänsla är... men kanske är det när det bara känns så himla rätt att köpa just det huset som magkänslan talar till en... (?)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: