GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

då sätter jag på min tåligaste moderustning

2011-11-16 | 09:57:02 | Krönika/Politik/Tankar

Har ju glömt att publicera min senaste krönika för lokaltidningen, här i bloggen. Den publicerades för 2,5 veckor sedan i tidningen.
Men i och med morgondagens datum så är den ju fortfarande väldigt aktuell.
Here you go.

----------------------

Så går vi då in i november månad. En månad som många menar bara är grå, mörk och tråkig.

November för mig har alltid varit mysig. Sweet november. Kanske beror det mest på att jag fyller år då.Men sedan 2004 har ju november också varit en liten julafton för oss fashionlovers. För det är i november som de olika designersamarbetena H&M har lanserats.

Vi har tidigare sett Stella McCartney, Jimmy Choo, Sonia Rykiel, Karl Lagerfeld, Commes de Garcons, Viktor &Rolf, Matthew Williamsson, Roberto Cavalli och så förra årets Lanvin skapa masshysteri och milslånga köer av märkesshoppingsugna svenskar. Även Madonna och Kylie Minogue har fått göra små minikollektioner och svenska modeikonen Elin Kling har också fått släppa en egen kollektion tidigt i vintras som första svenska designsamarbetspartner.

Dessa designersamarbeten har sannerligen varit ett smart drag av modekedjan att dels höja sin egen status i Sverige och runtom i övriga världen och dels göra det möjligt för oss vanliga dödliga med blygsam inkomst att kunna köpa plagg och accessoarer med en lite dyrare mer exklusiv label än vad vi kanske normalt lägger våra slantar på. Även om just dessa designgodbitar ligger flera hundralappar över vad ett H&Mplagg normalt kostar. Jag tycker dessa designersamarbeten är väldigt roliga och det är alltid spännande att se vad som komma skall och se om det kommer vara värt att kanske köpa sig en tågbiljett till Stockholm och ställa sig och köa och sen med vassa armbågar kriga sig fram till ställen och roffa åt sig ett plagg.

Fast där någonstans försvinner ju också lyxkänslan. När man vet att man just kommer få stå ute i novemberkylan, kanske i regn och sen slita åt sig det man om man har tur kan få tag på vilket kanske inte ens är i rätt storlek. Det kommer slitas och dras i plaggen de kommer hamna på golven och behandlas sämre än plaggen på reaställen under mellandagsrean. Man kan även testa lyckan via webben men där brukar det bli sådant massivt tryck att sidan antingen havererar och man slängs ut eller så står det SOLD OUT efter trettiosekunder på det mesta och sen hittar man plaggen till det femdubbla på Ebay och Tradera istället.

I år är det lyxiga och italienska modehuset Versace som står för designen och bilderna är släppta och kollektionen består av mycket guldiga nitar, mycket mönster och färg. Plaggen känns väldigt somriga vilket känns lite malplacerat här i kalla Norden där vi så här års och ett halvår framöver mest gömmer oss i sköna och bekväma leggins och långa tjocktröjor under en stor bylsig dunjacka. Priserna ligger på mellan 1000-2000 kronor för en klänning eller en väska i miniformat.

Jag kommer inte åka och köa någonstans för denna kollektion vilket jag inte gjort för nån av de tidigare heller. Kanske att jag kommer sitta redo framför datorn och försöka klicka hem en leopardmönstrad klänning i orange och cerise och svart med lite guld på som kanske kan passa i juli nästa år. Men kommer det stå slutsålt efter en minut på alltihop så blir jag inte särskilt ledsen för det heller.

Men skulle Chanel nån gång designa för H&M och deras superduperfina quiltade väskor i svart eller puderrosa med guldkedja och de ihopslingrade C:na finnas till ett extra billigt lyxpris, ja då kommer jag banne mig sätta på mig min tåligaste moderustning och stånga mig blodig för att få mig ett exemplar..eller fem.

 

 

text och illustration: jag

Kommentera 12 st

Kommentarer
Frida
2011-11-16 - 10:22:23

Tack för komplimangen =)

Kikade in på avanna, jätte fina kläder!

Rafaela ♥
2011-11-16 - 10:37:11

SV: jodu!



åh äger du avanna? :D älskar den sidan ♥

Rafaela ♥
2011-11-16 - 10:42:08

SV: Tack så mycket, desamma!

Ja men då tror jag väl att jag kanske beställer något, vi får se (:

Förresten, gör du samarbeten med bloggar?

Sofia - Vinn valfritt plagg!
2011-11-16 - 11:08:01

vad bra!

anna
2011-11-16 - 11:09:24

vilken bra krönika :)

Sophie
2011-11-16 - 11:36:24

Tyckte också det var en himla massa snyggt :) Bra skrivet!

25år, 2 barns mamma, egen företagare, designer
2011-11-16 - 12:09:07

Fin och inspirerande blogg=)

alis
2011-11-16 - 12:52:15

svar: ÅH tack! :)



jag älskar dina illustationer!

fannyahlm
2011-11-16 - 14:40:10

haft en bra dag ? :)

ems
2011-11-16 - 15:12:33

skit snygg illustration1:D

emmi
2011-11-16 - 18:27:05

Du är verkligen grym!

Anonym
2011-11-17 - 21:20:15

köpte du något plagg?

jag fick tag på en kjol


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: