GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Vilken bild av mig själv stämmer egentligen?

2011-08-10 | 10:38:48 | Outfits och Garderoben

Läste det HÄR inlägget hos Bloggkommentatorerna. Och första delen om Lady Dahmer är jättebra skrivet.
Ja hela inlägget är väl bra skrivet så sett.
Det är bara sista delen som jag känner så tvärtom mot.

Jag har ju gått upp en del i vikt och i omkrets sen jag startade denna blogg, det är det ju ingen tvekan om och första två åren var det betydigt  fler outfitbilder än vad det varit senaste två åren i denna blogg.
Vilket beror dels på att jag tycker det blivit allt mindre kul att klä mig för det är alltid lika ångestfyllt att ta ut ett par jeans ur garderoben "passar de fortfarande passar de inte längre" och dels för att jag då inte alls längre tycker att det är kul att se outfitbilder på mig själv. För det blir ändå inte bra.

Men! Det är fotona i sig som förstör bilden av mig själv. Jag kan faktiskt gå runt här hemma och tycka att idag ser jag ok ut. Fan mina lår kanske inte är så groteska ändå.
Igår gick jag ut i jeansshorts och tyckte kanske till och med att benen  tightat till sig, äntligen, efter allt jävla motionscyklande senaste halvåret.
Så tar jag en outfitbild..och så förstörs den där känslan, för på bilden ser jag motsatsen till vad jag kände av mig själv.
Så då är ju frågan, med BKs  tes där att man ska låta sig fotas mer för att bli mer van att se sig själv på kort om den med mig endast kommer få mig att inse att jag faktiskt är så där tjock och inte passar i nåt alls som jag tycker/upplever jag är på fotona men som jag inte upplever mig själv " in real" på samma sätt...? Vilken bild av mig själv stämmer egentligen?

topp och shorts H&M, skor Topshop väska urgammal från Indiska solbrillor och armband Lindex

Kommentera 25 st

Kommentarer
Linda
2011-08-10 - 11:18:34

Var gärna med i mina två tävlingar jag har i bloggen med fina priser:D

Husfrun
2011-08-10 - 11:37:34

Jag blir i stort sett alltid missnöjd över hur jag ser ut när jag hamnar på bild. Men det tänker jag, är inte hur jag verkligen ser ut. Och det måste ändå vara viktigare hur jag tänker mig själv än hur jag uppfattar att jag ser ut när jag ser en bild på mig.

livetoday - 52 kilo
2011-08-10 - 11:39:34

anna. du är verkligen hur fin som helst! Du ska vara nöjd med dig själv. Känner du dig fin så ska du låta dig känna dig fin för du är fin! Bilder är inte alltid så himla bra..inte speglar heller. Det kan vara en konstig vinkel, spegeln kan vara något konstigt så man ser jättekort och ihop tryckt ut. Lita på dig själv. Du är vacker och låt dig känna dig vacker. Sen är det aldrig fel att träna och äta nyttigt ändå för det är liksom bra. Sen får man lite viktnedgång på köpet, men lägg inte så stort fokus på det. Jag kan säga det hundra gånger, du är vacker! STOR KRAM :)

Marynator
2011-08-10 - 11:40:05

jag tycker att du är jätte fin!

Lina
2011-08-10 - 12:35:07

Måste du hålla på att skriva sånna här negativa inlägg om ditt utseende och kropp? du kommer knappast få bättre självförtroende av det, man blir bara deprimerad som läsare, och vad jag fattat det som så har du väl en ganska stor blogg? Du får väldigt många fina kommentarer av dina läsare, ta åt dig av det. Hur många har skrivit eller sagt till dig att du har fula ben eller en ful kropp? Jag tror inte det finns speciellt många alls av den sorten. Det är bara din egen bild och du som tycker så om din kropp. Jag vet att man behöver skriva av sig ibland, men tycker att de här utseendefixerande inläggen blivit för många. Det är din blogg, du bestämmer, men ville påpeka det. För övrigt tycker jag om dig (även fast jag inte känner dig), din blogg o tycker att du är en fin tjej!

© sarastille
2011-08-10 - 13:06:03

Hej! Hoppas allt är bra med dig idag :) anmäl gärna din fina blogg till min DagensBlogg-tävling, vinnaren blir länkad inför mina 2000-3000 besökare :) kramis



&du , jag tycker du har en helt jävla awesome kropp.

dumb_blonde
2011-08-10 - 13:12:23

Den bild som INTE stämmer är din negativa självhatande. Du ser grym ut Anna, alla vi läsare ser det, din hane ser det, den enda som inte ser det är du. Visst, dina ben är inte 3 meter långa men vem fan är det som säger att det är det enda som är attraktivt? Ingen ser nåt daller utom du. Jag ser ett par fasta vältränade ben med massvis cykeltimmar under huden, försök se det du också. Och som Lina nämnde, brukar läsare ge dig elaka eller positiva kommentarer? DU ÄR VACKKER ANNA!

A
2011-08-10 - 13:12:58

Känner igen grejen! Jag är oftast ganska nöjd med mitt utseende, tills jag ser mig på bild.

För mig handlar det mest om ansiktet och inte så mycket om "kroppsbilder".

Men jag inbillar mig ändå att spegeln är bättre på att visa sanningen.

I spegeln kan du röra dig och du får en sannare bild av hur andra ser dig. Fotot är ju just ett foto, en stillbild, tvådimensionell och platt. En ofördelaktig vinkel, en skugga, en konstig min...allt fastnar, vilket det inte gör i verkligheten.



Du är fin Anna! Men jag förstår hur du tänker eftersom jag själv känner igen mig i det.

Siri
2011-08-10 - 13:17:10

Skillnaden mellan bild och verklighet är att på en bild ser man allting i en och samma platta vinkel. Jag kan se bilder på mig själv där jag ser helt fucked-up ut men jag vet att det bara är bilden. För i speglar är man levande, rörlig, ljuset är mer levande. Hur många gånger har jag inte sett mig i spegeln och tänk "guu va' jag e snygg, nu ska jag ta en bild" men på bilden ser jag inte alls så bra ut. Då tar jag för givet att det är kameran som inte kan ta in min skönhet, ty den är mer komplex än en stillbild.



Många kramar :*

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-10 - 13:37:34

Lina: Det är bra att du säger till mig, ska definitivt försöka bättra mig på den fronten.

Och jag vet att jag nästintill alltid får jättefina kommentarer från er läsare och det värmer verkligen.

Det är väl fortfarande så att jag inte kan se det på det sättet. Jag är expert på att som du märkt klanka ner på mig själv hata mig själv vad gäller utseendet.

Jag hoppas verkligen att jag kommer dit att jag kan säga " hey goodlooking" till mig själv.



Nån stor blogg har jag absolut inte men det räcker väl om jag skulle råka påverka nån enda själ negativt. Inte bra.



Tack för dina ord!

Amanda
2011-08-10 - 14:40:50

skämtar du eller?! dina ben och lår ser fantastiska ut!

dissy
2011-08-10 - 15:10:26

Darn it ! vad snygg du är i jeansshorts!!!

Maria
2011-08-10 - 16:41:10

jag har samma kroppsform som du har, ser jag mig själv också som tjock? Nix, för det är vi inte!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-10 - 17:36:54

Dissy: Nu var jag på väg att säga nej men det skulle jag ju sluta med..Ja jag ser helt ok ut i jeansshorts!

tack sweetie!

kram!!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-10 - 17:43:42

Amanda: Jag ska verkligen försöka börja se det så med. Tack så jättemycket för dina ord! massa kram!!

Linnéa
2011-08-10 - 19:19:42

Du är jättefin Anna. Jag kan också hata mig själv på bild. Om jag t. ex varit på en tillställning eller något och inte ser ut som jag vill att jag skall se ut på bilderna som visas så kan hela min värld rasa. Men jag har liksom tröttnat på det. Jag tittar mig i spegeln, ser vad jag ser och är jag nöjd så fortsätter jag att vara nöjd. Jag kan springa 3 mil i veckan och vara asnöjd, så ställer jag mig på vågen så rasar hela bilden. Vem fasiken är det som har bestämt att man skall vara pinnig? Gaaaaaah, jag blir galen på den personen! Jag är dessutom så FRUKTANSVÄRT trött på alla dieter därför att dem fungerar INTE. Det är bara skitsnack alltihop. "Ät bara protein" å bli helt dum i huvudet säger jag. "Ät bara sallad" å få en ätstörning på köpet. Nä jag tror att det viktigaste är att man rör på sig och tycker man inte om att träna så gå en promenad med en kompis, snacka skit och ha roligt. Eller gå på ett boxningspass å slå skiten ur allt du stör dig på och få armmuskler på köpet. Fasiken, vi måste leva lite å har du tänkt på att så länge som vi inte ställer oss på vågen eller fotar oss själva eller så.....så mår vi ganska bra och är ganska nöjda med oss själva. Så varför förstör vi det hela? Du som är inflytelserik borde anordna ett lopp för "vanliga" kvinnor som vill röra på sig och ha skitkul och lära känna nya människor. Ett BLOGGLOPP!!!! =) Du är underbar!

Lise
2011-08-10 - 19:25:25

Du är verkligen skitsnygg! Men det är ju frustrerande om man tränar och inte går ner i vikt så jag vill påminna dig igen, om du inte gjort det, att kolla sköldkörteln. För den fick mig att plötsligt gå upp i vikt som jag nu gått ner igen genom att bara äta en liten tablett om dagen. :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-10 - 19:31:48

Lise: ja det är verkligen frustrerande.. har tränat och tränat och ätit nyttigare och äter inga mängder..frukost lunch middag liksom..

Men det går ständigt åt "fel håll".. Men testade sköldkörteln i julas och enligt telefonisten på vårdcentralen var alla värden normala.

Lise
2011-08-10 - 19:46:00

Alltså, jag ska ju inte säga att jag gått ner genom att bara äta en tablett, det var en överdrift. För jag har i princip slutat äta socker, äter nyttigare och motionerar. Men jag tror definitivt det hade mycket med sköldkörteln att göra. Jag gick upp drygt 20 kg på ett år och har nu gått ner dem igen på ett halvår. (har några kg till kvar sen innan det) I vilket fall kan man få hjälp på vårdcentralen om man vill gå ner i vikt, även om det inte är fel på sköldkörteln. Jag vet att man ska älska sig själv och det gör jag och gjorde även med 20 kg övervikt men jag vill ändå vara hälsosam och men det är inte roligt när ens gamla byxor inte passar. ;)

Maja
2011-08-10 - 19:46:56

Kameran lägger ju alltid på, jag brukar känna sådär också. Gå på känslan istället!

Agneta
2011-08-10 - 19:51:20

Känner helt igen mig i det du skriver om att vara skitsnygg i spegeln men inte på bild. Jag tror på det som många andra här skriver att ett foto är platt medan spegeln visar en levande bild.



Och jag måste också säga att du är hot i jeansshortsen!

Maria
2011-08-11 - 09:22:42

Jag tror att det handlar väldigt mycket om i vilken vinkel man tar bilden. Tar man i "fel" vinkel blir det helt enkelt fel och kanske väldigt långt ifrån verkligheten.



Testa ta en bild på ansiktet underifrån t.ex - det blir ju helknasigt. :)



Bara man lär sig ta bilder i rätt vinkel kan man få bilder närmare vad man ser i verkligheten.



PS. Du är snygg som tusan, och är du ännu finare i verkligheten än på bilderna - ja då ska du vara superlycklig :)

anna
2011-08-11 - 13:33:34

äh skit i bilderna! det är ju hur DU ser dig själv som är viktigt :)

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2011-08-11 - 15:40:09

Jag förstår hur du menar - jag känner likadant och det är extremt frustrerande!



Vissa dagar känner jag mig faktiskt fin (trots att jag ser ut som jag gör numera) och då vill jag ta kort - men när jag tar kort så mår jag bara illa.... och så går sanningen upp för mig - att spegeln måste ljuga... vad stämmer och vad stämmer inte? =/



Jag tycker i alla fall att du är jättefin! :)

Kram på're!

Emma
2011-08-11 - 21:25:31

hmm, jag tycker att hur man känner sig är det viktigaste.



Jag har också gått upp en del i vikt de senaste åren + att jag har väldigt mycket utslag i ansiktet... Vissa dagar glömmer jag bort det och känner mig fin ända tills jag ser mig själv på bild... Men inuti är jag ju samma fina tjej och det är väll ändå det som är viktigast =) Jag tycker du är fin och ska vara stolt över hur du ser ut =)



ps älskar hårfärgen =)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: