GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

ett inlägg om vikt kropp mål tankar..

2010-11-16 | 17:23:28 |



Varning: Nedan följer ett skitlångt inlägg om min kropp, min vikthistoria och lite mål..


Ok, tänkte nu att jag skapar en helt ny kategori med tanke på gårdagens inlägg om mat och träning.
Det är ett laddat ämne som många verkar ha åsikter om, en del har jättevettiga punkter att komma med, en del blir mest anklagande en del blir lite pekpinneaktiga.

Jag tror inte det finns en universalkur som funkar för precis alla att gå ner i vikt, bli fastare eller mindre i kroppen.
Jag tror vi funkar olika, precis som vi ser olika ut.
Jag är naturligt kraftig i kroppen känns det som, som väldigt lätt går upp i vikt och desto svårare har det att gå ner.
jag är dessutom under 160 cm lång så jag tenderar ju att se större ut än vad jag är, ett kilo på mig kan se ut som fem på en längre och proportionerna ser också ibland helt jävla fel ut.
Men på grund av min korta längd kan jag också komma undan med mindre storlekar på kläder än vad jag kanske "egentligen" är.

Jag har som mest vägt 80-81 kilo, vilket jag gjorde hösten 1998 när jag gick på gymnasiet. Då rörde jag mig inte alls och jag åt på tok för mycket mat och mycket godis.
Då hjälpte det att gå ut och gå lördag och söndag, endast äta normala portioner och så hålla sig till lördagsgodis, vilket resulterade i en stabil bra viktminskning på 22-23 kilo till studenten ett och ett halvt år senare i juni 2000.

Efter det pendlade jag väl lite upp och ner mellan 57 och 63 kilo tills jag sommaren 2006 kände att jag ville gå ner.
Just då vägde jag 58-59 kilo.
Jag jobbade ständigt Förstaskift på en fabrik och begav mig ut på halvmilslånga joggingrundor direkt efter jobbet och kunde sen sätta mig på motionscykeln minst en timme på kvällen.
Jag kan nu..långt efteråt se att jag fick ett ganska ätstört beteende eftersom jag kanske åt 2 ägg till frukost och sen kunde hålla mig ända till kvällsmaten under sommaren där och då åt jag inga kolhydrater eller nästan inga alls.
Vattenmelon var väl det mest kolhydratlika.
Jag gick dock inte ner "så mycket", jag stannade på 53 som minst, låg oftast på 54, vilket jag vägde första halvåret med denna blogg.
Och jag ser inte välmående ut på bilder från den tiden. Hyn är åt helvete, jag ser trött ut och det blev som så att siffran på vågen satte formen för dagen.

Dit vill jag inte tillbaka.
Jag har inte vägt mig sen sommaren 2007 då jag vägde 56.
Jag vet att jag väger betydligt mer nu men jag kommer aldrig skaffa en våg igen. Likaså tänker jag inte bli en sån som räknar kalorier..för det har jag ingen aning om hur man ens gör.
Jag har gått från strl 34 till 38/40 lite beroende på plagg givetvis. Vissa kan jag ha 36 på andra kommer jag inte ens i strl 44.

Det jag nu vill framförallt är att hålla vikten/kroppsvolymen i schack. Jag vill inte konstant öka i omfång.

jag vill inte att det ska vara en bävan och ett ångestmoment var gång jag öppnar garderoben coh måste konstatera att jag inte längre får på mig ett par jeans eller att jag inte ens hunnit använda ett nytt plagg innan det blivit för litet.
Nästa steg och mål är att definitivt bli av med lite "löst", bli fastare, tightare och lite mindre i kroppen.
Att få på mig favvojeansen igen. De utsvängda i från Topshop i 26".

Men jag ska inte bli manisk som för 4 år sen.
Jag kommer så långt det går att dra ner på kolhydraterna. Men jag kommer inte undvika den gemensamma frukosten på fredagarna på jobbet där vi äter smörgås.
Jag kommer vilja ha en lussebulle eller två i december och det tänker jag äta.
Jag gillar dietbars då det är enkelt att få i sig eller ta med . Dessutom känner jag en positiv effekt på magen mot till exempel en smörgås.

Jag kommer börja träna mer. I princip är det bara raska powerwalks jag kör samt lite armhävningar hemma och i perioder löpning.

Jag vill få en snäll inställning till min egna kropp, en bättre syn på mat och motion och jag vill sluta ha ångest efter jag har ätit vissa saker eller känna ångest innan vissa måltider.
Jag vill varken att mat eller kropp ska behöva ta upp en så stor del av min tankeverksamhet eller att klä sig ska bli ett så stort problem..särskilt inte när jag ju älskar kläder.
Sen självklart spelar min jävla BDD en roll i det hela också.




Idag testade jag min nya Afrikanska Dans-dvd. Och det var skitkul!
Jag blev rödmosig och svettig och dessutom både törstig och hungrig efter passet.

Matintaget idag hittills har blivit

Frukost: En dietbar+grönt te
Lunch: En frp Keldas Toscanska tomatsoppa
Mellanmål: en halv dietbar + grönt te
Middag: en Hälsans Kök vegoschnitzel med ostfyllning, broccoli, pärltomater och gurka samt två teskedar smaksatt creme fraiche.
Kvällsmål: en clementine+grönt te

Träning ca 45 minuters dans + 3,5 km promenad i backig terräng rask takt.
Nu funderar jag på Vego-ost-schnitzel med tillbehör, soppa eller lax med tillbehör till middag.


Kommentera 52 st

Kommentarer
Angel
2010-11-16 - 17:34:17

vad vi får lära oss på gymmet där ja går är att inga dietbars eller proteinpulver what so ever hjälper,det är sund konst som gäller. Mina mellanmål består just nu av kesella lätt och bär,detta 2 ggr om dagen plus 4 andra mål ska hindra mig från småätande.Mitt kostprogram är på 1390 kalorier vilket inte e så mycket så ja kommer få lägga på nån köttbit osv för att förhindra viktnedgång som inte ska ske pga ätstörningen däremot har ja gått från att väga mig 20 ggr o mdan till 0 ggr tack vare gymmet.Jag mår TOPPEN

Anonym
2010-11-16 - 17:34:18

Jag önskar dig massa lycka till! Du verkar ha en sund inställning till vikt, träning och hälsa och det tror jag i alla fall är en viktig del för en lyckad viktnedgång.

sandralove
2010-11-16 - 17:40:05

Inte lätt det där vad man ska äta för att inte pendla.Jag har inte haft problem med det förr men nu över 30 börjar det smyga sig på lite kilo hit & dit.Men det viktigaste för just mig är portionerna.Jag kan i princip äta vad jag vill men i lagom mängd.Käkar jag pasta så tänker jag en knuten hand inte en hel tallrik tex.Lycka till söta du och bli inte fixerad för du är fin som du är(vet att det inte hjälper att andra tycker det när man själv inte tycker det)men jag säger det iallafall för det är du :)

Kram

ellinor
2010-11-16 - 17:54:41

jag är inget proffs eller så. Men ÄT MER. Annars kommer det inte funka ju. Du kommer tröttna! Hellre gå ner långsamt och långsiktigt än fort och sedan upp igen eller?



Äh. lyssna inte på mig egentligen, lyssna på dig själv. Jag utgår ifrån mig själv, har försökt att gå ner i vikt i många år men bara gått upp. Till jag började äta ordentligt. Inget annat hjälper mig när det gäller att hålla mig borta från sötsaker..

Art By Tina
2010-11-16 - 17:55:46

Jättefin läsning, personlig - tycker absolut du har en sund inställning, man väljer ju delvis själv hur man vill se ut, men det är inte alltid det blir som man tänkt sig. Då verkar ha förstått grejen med en bra kombination av motion och nyttigare mat. Inte överdrivet åt något håll. Sunt helt enkelt.



...och jag håller helt och hållet med dig, fredagsfrukostarna på jobbet får absolut inte missas - inte heller en liten kaka då och då. DEn toscanska soppan är klockren lunch, åt en senast idag=) Väntar nyfiken på att det ska komma nya sorter, gillar den med röd curry också.

Tess
2010-11-16 - 17:57:25

Önskar dig lycka till. Hoppas att jag också kan lyckas.

TWINS
2010-11-16 - 18:23:53

fin bild =)

Fred
2010-11-16 - 18:28:28

Duktig du e', Tomatsoppa e ju faktiskt riktigt gött!

ellinor
2010-11-16 - 18:28:59

oj vad jag känner igen mig! För MIG blev det bättre av att skippa kolhydraterna :). Men alla är ju olika. Lycka till! Hoppas du framförallt mår bättre snart, vikten tycker jag inte det verkar vara något fel på...

aeel
2010-11-16 - 18:29:27

sv; ja visst är det !:)

Jonna
2010-11-16 - 18:53:59

Du måste äta MER, och jag använder ordet MÅSTE för du kommer inte gå ner om du äter så lite. Din kropp ställer in sig på svält och lagrar fettet istället för att släppa ifrån sig. Bars är bra som mellanmål (istället för macka eller choklad som man kanske tidigare haft som mellis).



Mitt bästa tips är att äta mindre portioner, oftare. Var 3:e timme är perfekt, din förbränning kommer skjuta i höjden.



Så gick jag ner 12 kg, märkte inte ens själv hur bra det gick för det var inte jobbigt. Jag hade inga förbud, en gottisdag i veckan och det viktigaste - jag åt regelbundna tider.



Det här är inte menat som någon pekpinne, jag vill bara dela med mig av vad som funkat på mig. Håller med om att en diet inte passar alla, jag har provat de flesta. Men att äta det man tycker om och som funkar för ens kropp (VAR 3:E TIMME) är ingen diet.



Bra för tarmarna också :-)



Massa lycka till från mig!

Malin
2010-11-16 - 18:54:00

Haha, åh jag blev också sugen på afrodans nu! :)

Sara
2010-11-16 - 18:59:41

Sv; Ohja! :)

Riktigt inspirerande inlägg!

Nathalie
2010-11-16 - 19:00:23

jag tror jag har ungefär samma problem som dig. min historia är att jag var smal och fit (förutom lite halvdan kondis kanske) fram tills 9an, i 9an gick jag upp från 55 till 60.. lite sakta, i 1an på gymnasiet hade vi kiosk som min klass tog hand om, vilket betydde mycket godis ätande på raster, och under denna perioden gick jag upp ytterligare 5 kilo, och vägde då 65, jag böjade känna att jag borde träna, och började springa lite smått, men pga astma orkade jag inte och slutade efter ett tag. i april fick jag pojkvän, och eftersom jag bor i stan, träffades vi ofta efter skolan och det blev då lätt att ''gå till donken och käka lite'' eftersom vi inte riktigt hade tid att åka hem till mig och laga mat innan han var tvungen att åka hem till sitt (ca 30 minuter bort) detta fortsatte även under somaren, tills jag vägde mig hemma hos honom och fick panikångest, för jag vägde då 69 kilo. började springa smått igen, men jag orkade fortfarande inte. och jag hittar inte riktigt motivationen till att träna, eftersom man istället kan sätta sig med laptopen i sängen och kolla facebook. har nu gått ÖVER 70 tröskeln, även om det är smått, men med tanke på att jag är 1,58 är det grovt för mycket. Med min ''övervikt'' känner jag mig inte alls fin, vill inte ta kort på mig själv längre eftersom min dubbelhaka börjar synas smått. känner mig grotesk och jag får på mig 2 par jeans, sedan är det leggins som gäller. jag kan knappt använda några av mina kläder längre för de sitter åt för mycket. Har två långärmade tröjar jag skiftar mellan och kanske 2 linnen. Utöver detta har jag en hel garderob plus en fullsmockad byrå med kläder, som jag inte får på mig. det jag vill är att komma ner till iallafall 55 kilo, så jag känner mig nöjd med mig själv, för det är knappt jag känner mig snygg inför min pojkvän längre, som jag gjorde i början. tänker alltid på hur magen ser ut, hur många bilringar det är som faktiskt syns och om bristningarna har blivit större. vet inte riktigt vad jag kan göra, och kanske inte riktigt heller varför jag skriver detta. troligen för att jag för en gångs skull känner att jag kan relatera till någon pga vikten, längden, kläderna och målet att komma i de där smala jeansen. mina gröna från gina tricot på 29". bara för att se att jag nått mitt mål, inte för att använda ;)



skulle gärna vilja bolla lite tips med dig, om du känner att det är något du skulle kunna tillbringa tid åt.



tack på förhand, från en läsare som fastnat i fel spår :<

Annster
2010-11-16 - 19:10:53

Det problem jag också har, nästan omöjligt att få ihop dragkedjan och det färmst vid vaden :/



Usch det här med vikt är ett jäkla bök. Jag försöker att inte skriva så mycket om det längre, för kanske sätter det för höga krav på mig själv att hålla det jag skriver. Istället försöker jag göra det i min egen tysthet, på mina egna villkor. Tycker det är så skönt att just ha en crosstrainer och motionscyckel för varierad träning. Man kan köra vilken tid på dygnet som helst och slippa bry sig över hur man ser ut mellan sina egna väggar. Jag är själv 165 lång, vilket gör att jag lätt lägger på mig. Men jag går också lätt ner, om jag verkligen kör fullt ut och det är inte det enklaste. Själv tror jag inte på dieter, att utesluta varken fett, protein eller kolhydrat. Jag tror att kroppen behöver lite av varje och att man i stort sätt kan äta ganska vanlig mat. Så länge man undviker dom självklara fettbomberna i överflöd. Felet många gör är att äta dåligt och sällan, vilket resulterar i att man för i sig för mycket kcal och stryper fettförbränningen när man inte äter regelbundet. Snarare ska man äta ofta och mycket av det som är bra. Hela tiden kicka igång förbränningen men sådant som understiger 2000kcal för oss kvinnor. Jag tror inte heller på att utesluta det som är onyttigt heller, klart man ska få äta det man gillar på helg och speciella dagar. Annars tappar man ju motivationen totalt, man ska inte straffa sig själv. Tycker själv det här man att räkna kcal är komplicerat och så ska det inte heller vara, att man ska behöva räkna varje grej. Men det kan vara bra att veta på en höft, att man inte får äta mer än 2000kcal och att man ser på förpackningar hur höga grader av kcal det handlar om. Då vet man om man kan ta mera eller nöja sig med lite mindre. Oftast så står det på mjölk vad en dl innehåller och ett glas är ju 1½-2dl, då vet man ju att det är 1,5 eller gånger 2 det som står. Eller om en chockladkaka innehåller 510kcal, då vet man vad hälften är, eller 1/4 del utav det. Jag tror det räcker om man håller sig till en vanlig kost, utan överdrifter, men där man får unna sig ibland så länge man rör på sig regelbundet :)

Anni
2010-11-16 - 19:26:29

Vännen, det där verkar alldeles för lite! Det låter sunt att du inte väger dig och vill röra mer, men det du har ätit idag är ren svältkost. Försök att äta regelbundet, 6 ggr per dag och uteslut inte för mycket kolhydrater, det blir man bara deprimerad av.

Jag tycker att du är fin som du är, men jag vet mycket väl hur det är att inte vara vän med sin kropp.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-16 - 19:28:06

Nathalie: du får jättegärna bolla med mig, skriva av dig och fråga tänka tycka..här i bloggen eller via mail, [email protected]



dock är jag säker på att din pojkvän tycker att du är lika sexig och vacker nu som när ni blev tillsammans.



kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-16 - 19:30:15

Anni: Kunde inte komma in på din blogg pga lösenord.

JAg brukar inte särskilt mycket mer än det här på vardagar, på helger blir det väl lite mer just kalorimässigt med kanske nåt glas vin och chips eller godis..men jag äter ju när jag är hungrig och det är jag absolut inte så ofta att jag får in mellanmål.



det är det jag tycker ändå är ganska konstigt för jag är ganska liten i maten tycker jag..så borde ialla fall inte öka i vikt.

Camilla
2010-11-16 - 20:04:32

Det här var riktigt bra skrivit och jag förstår precis hur du tänker och jag gillar hur du ser på din livsstil. Intressant att läsa om så lång tid tillbaka men det viktigaste av allt för dig nu, är att få i dig fler måltider om dagen. (Det är i alla fall) vad jag har fått lära mig. 4-5 måltider om dagen, små portionen, gärna frukt emellanåt och raska promenader varannan dag. Jag försöker själv gå efter det men som du säker vet, är det lättare att lära än att göra det själv. (prestera). all pepp till dig och BORT MED VÅGEN. Jag har en tradition att väga mig en gång om året, varje nyår av någon anledning. (men det går liksom bara in i huvudet en snabbis och försvinner direkt) KRAAAM fina du.

Maja
2010-11-16 - 20:16:25

Du vet, ju äldre man blir desto svårare att gå ner. Ämnesomsättningen börjar bli långsammare. Så man ska egentligen inte tänka på hur det var när man gick på gymnasiet. Misstag jag också gör. Men men, man lär sig. :) Jag förstår att du tycker att dietbar är så bra, men det är det inte. Det bör framför allt inte ersätta mat, det bör vara komplement, eller om man inte hinner med mellanmål så är det helt OK att ta dietbar. Själv föredrar jag frukt framför bars. Om det nu är så att du märker att du har känslig mage så tycker jag att du ska ta reda på varför och mot vad, och sedan anpassa dig efter det. Laktosintolerans? Det kan vara en riktig pina har jag förstått. Nu försöker inte jag vara pekpinneaktig eller framställa mig som "allvetande", för jag är långt ifrån det. Däremot min sambo, han kan om någon! :) Nå väl... Man bör aldrig ersätta mat med dietbars, man behöver energi när man vaknar och ska sätta igång (oavsett vad man ska göra), bilen behöver bensin för att kunna köra. Hur lång tid var det mellan frukost och lunch? Tog du inget där emellan? Själv tål jag inga färdiga eller halvfärdiga rätter, jag bokstavligt talat mår illa av dem. Keldas färdiga soppor är helt OK (någon gång ibland köper jag fisksoppan och har i kräftstjärtar, mums!). Jag skulle tipsa dig om att dra in mer protein i din kost. Lax är bra! Mera lax! Du, ta inte åt dig, men det du ätit idag, det du skrivit upp, känner inte jag är någon riktig mat. Jag hade inte klarat mig på det där. Jag hade blivit grinig och sur, och nog aningen aggressiv. :) Jag hade inte heller kunnat träna på det där. Ska jag styrketräna så laddar jag rejält, speciellt med protein, sen tränar jag. Därefter är det mycket mat som gäller! Helst kött, och så mera kolhydrater än vanligt. Jag håller med dig om att det inte finns något universalt sätt eller metod för att gå ner i vikt. Man får prova sig fram och hitta sin grej, men man bör aldrig underskatta vikten av bra mat, och att äta, oftare, mindre portioner. Sen vill jag fråga dig om hur mycket vatten du dricker? Du har skrivit att du druckit grönt te till frukost och till mellanmålet. Te och kaffe är vattendrivande, jag är själv stor kaffedrickare och gillar även mysa till det på kvällen med te. Du rör dig och tränar, du behöver hydrera kroppen, lite extra med tanke på te-drickandet. Vatten är kroppens viktigaste näringsämne, var enda process i kroppen är beroende av vatten. En bra måttstock är att urinet (helst två urintömningar) skall vara klar, alltså så ljust att det är mer klart än gult. :) Hoppas det blev lax till middag! :) Här var det köttfärssås, nyss blev det knäckte macka. Och jag tror det blir en clementin eller två om ca två timmar. :) Kram

Annster
2010-11-16 - 20:18:58

Jag tror att man kan söka på sådan, det man inte kan räkna själv finner man på ett ungefär via google. Fast så petnoga ska det nog inte veta, en skiva ost eller en näve chips. Det är väll mer helheten, att äta mindre och regelbundet i kombination med motion. Så länge man vet kcal innehållet i det stora hela, det som man äter mer och oftare utav.



Nej, jag har alltid hört 2000kcal för tjejer. Men sen är det ju logiskt att man kräver mindre om man sitter stilla en hel del, men det gör väll ingen.

Jag vet ju att du rör på dig mycket, så då är det 2000 kcal. Men det är ju för att behålla vikt utan att gå upp och därför äter man mindre för att ligga på minus :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-16 - 20:24:31

Maja: Nu har jag ju ätit två mål mat denna dag så känner inte att dietbars har ersatt nåt förutom frukosten plus en halv till mellanmål.

Jag lever inte på dietbars om fallet inte är så att jag inte är hungrig men känner att jag borde äta..t ex som i lördags, då hade jag bjudning på kvällen var inte hungrig på lunch alls så tog en bar + clemetine till lunch för att få i mig nåt vilket jag känner är bättre än att jag hade småätit snacks eller nåt sånt.



Jag har en viss laktosintolerans ja.

jag har även i omgångar haft en väldigt inaktiv bukspottskörtel vilket gör att den inte tillverkar enzymer som i sig betyder att det är svårt att bryta ned maten som i sin tur betyder att vissa veckor kan jag vara som en glutenallergiker andra veckor jättelaktosintolerant.

Har även en släng av IBS som förvärras av för mycket fibrer.



Jag är ganska liten i maten det här är ett ganska normalt dagsintag för mig, så känns konstigt att jag då ökar i vikt med sådan kost, kan förstå om jag inte går ner..men är jag inte hungrig har jag svårt att se hur jag ska få i mig mer mat eller hur mer mat = mer kalorier kan få mig att gå ner i vikt..

Jag åt väl frukosten vid hmm 9, lunchen vid halv ett

...varken grinig ledsen eller aggressiv.

mellanmålet vid halv fem och middagen vid kvart i sju.



Det jag vet att jag måste bli bättre på är just vattendrickandet, det är jag fantastiskt dålig med.



kram

isabelle
2010-11-16 - 20:31:54

Jag skulle kunna skriva världens längsta kommentar till det här, men det ser jag att många andra gjort redan! ;)



jag känner iallafall igen mig! Som mest vägde jag 85 och har nu gått ner till 76 på ett par månader med hjälp av GI och 20 minuters träning 6 dagar i veckan. Jag har hört att man ska äta större luncher o mindre middagar så enligt din "dags meny" borde du kanske byta plats på lunchen o middagen. :)

Malin
2010-11-16 - 20:32:01

Vilket bra inlägg! Det låter som du har fått en mycket sundare inställning till mat nu! Vad äter du för dietbars?

Du får några tisdagskvällskramar du med :)

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-11-16 - 20:40:04

Du är fin! =)



Och man lever bara en gång, så man måste ta hand om sig och inte må kass ;)

Kramisar

Cissi
2010-11-16 - 21:11:45

Vad härligt att du känner dig så motiverad. Önskar jag också gjorde det! Det är ju trots allt motivationen som spelar roll i slutändan, det är den som gör att man klarar av det. Vill man inte så går det inte. Och jag hittar inte motivationen?

Jag tycker det är super bra så länge du håller dig till att tillåta dig unna dig saker och så precis som du skriver, var försiktig!!

DOCK tycker jag att du hade kunnat äta lite mer till frukost så du blir pigg och glad fram till lunch :) Fortsätt gärna skriv vad du äter för det inspirerar mig.



KRAM och lycka till!

Annika
2010-11-16 - 21:38:12

Vilket superintressant inlägg!

Grodan
2010-11-16 - 21:57:10

Riktigt bra inlägg!

Cissi
2010-11-16 - 22:10:16

Sv: Vad bra! =) Då är det ju superbra med en dietbar. Jag kanske också ska prova det! Men jag behöver nog en frukt där imellan också :)

Cecilia
2010-11-16 - 22:22:51

Jag är 170 cm lång och väger 63 kilo. Sommaren 2005 vägde jag 48 kilo. Hatar allt fett och vill ner på iallafall 55 men har för dålig karaktär. Tragiskt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-16 - 22:23:55

cecilia: men 63 låter ju som jättebra normalvikt för din längd?!

Maria
2010-11-16 - 22:39:31

Vill först bara säga att jag älskar din blogg! Eftersom det är populärt att kommentera just matinlägg så gör även jag det =)

Håller med om att dietbars är bättre än ingenting men om man läser innehållsförteckningen (näringmässigt mm) så ser man att man inte ska gå på en diet HELT på dessa (speciellt inte om man är någorlunda aktiv) - så bra att du framhäver att du inte gör det!

Jag har samma längd som du och har också haft lite problem med vikten. Jag har gått ner 17 kilo (jag har ENORMT svårt att gå ner i vikt - gener) enbart på att variera min träning, äta mindre portioner och äta det jag är sugen på NÄR jag är sugen på det - och främst av allt; inte få ångest av det jag äter! Detta har fungerat på mig och jag tror stark på att dieter aldrig fungerar i långa loppet! Det handlar nog helt enkelt om att ändra livsstil och inställning!



Men som tidigare redan sagt så har du en bra inställning till allt detta eftersom även du handskats med det ett bra tag =)

Ville bara dela med mig av mina tips och tankar =)

Cecilia
2010-11-16 - 22:46:35

Det låter bra men det ser inte bra ut. Tyvärr. Trivs inte alls i min kropp nu :/ Vad bättre förr!

leopardia
2010-11-17 - 00:03:50

Jag undrar egentligen om man som kvinna kan bli nöjd med sig själv, med tanke på hur vi är uppfostrade av samhället och allt det där. Ja, du vet...

Hur som kom jag att tänka på att du kanske skulle kolla upp din ämnesomsättning, om du upplever att något är knas.. och att det finns ju nyttiga saker man kan äta för att öka den. Det kanske står nåt i Gillian McKeiths bok...

Emma
2010-11-17 - 07:21:26

Det du skriver om IBS, liten i maten men går ändå inte ner, laktoskänslig ibland, gluten ibland osv. Gör att du är en klockren kandidat för.. Ja jag tänker säga det, LCHF. Inte främst för vikten utan för hälsan! Och kom nu inte och säg att det är begränsande, vad är då kalorirestriktioner och dietbars? Du kan ändå göra det där avsteget på fredagarna, om du fortfarande känner för det efter några veckor :) Jaja... Lycka till nu, huvudsaken är att du mår bra :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-17 - 09:02:50

Emma: Men jag skriver ju att jag ska dra ner på kolhydraterna utesluta dom så gott jag kan.

Anni
2010-11-17 - 10:20:41

Jag mailar dig gärna lösenord om du vill.

Emma
2010-11-17 - 10:34:42

Absolut, det noterade jag :) Men det står ingenstans att du ska öka rejält på det mättade fettet. Det är ju nämligen det som håller dig i balans :) Så när du drar ner på carbsen så kompensera det med mer smör ;)! Det kommer att göra susen!

Grimgoth
2010-11-17 - 10:38:27

Intressant läsning.

Kul att se hur andra tänker och vill liksom.



Jag har alltid kört "jag skiter i allt som vad har med träning att göra" även om jag var lätt aktiv i yngre dagar.. maten ska vi inte prata om sen, jag äter vad jag vill och när jag vill.



Kort om mig alltså... :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-17 - 10:40:38

emma: nej det skrev jag inte iofs det har du rätt i men jag har skrivit om lchf förut, och det jag ska göra nu är alltså att äta proteiner och fett och grönsaker, men skippa bröd pasta ris potatis snacks o sånt så gott det går.

cecber
2010-11-17 - 12:38:31

Lycka till! Jag tycker att det där med diet bars är ungefär som kolsyrat mineralvatten. Folk säger att det är dumt med bådadera men jag tycker att det beror på vad man ersätter. Själv ersätter jag läsk med Ramlösa och då kan ju miljöbelastningen inte vara värre med Ramlösa än Coca-cola. Samma med diet bars. Jag ersätter inte näringsriktiga, hemmalagade måltider med bars utan sådana där panikluncher när det enda alternativet hade varit ingenting eller fet, onyttig snabbmat. Sen tror jag inte att man långsiktigt går ner i vikt av dem, men de måste i alla fall (i jämförelse med de dåliga luncherna man annars tagit) hjälpa en att åtminstone inte fortsätta rusa i höjden.

Alexandra
2010-11-17 - 12:40:42

Du äter åt helvete för lite. Det där kommer du inte gå ner på i längden. Gröt med två kokta ägg till frukost. Det där är ingen nyttig kost, tyvärr. Dietbars kanske kan vara bra, men som mellanmål. Inte som frukost och inte för sig själva till frukost.



Återigen, gå in på blogg.mama.nu/olgas-blogg/

hon vet vad hon snackar om och har hjälpt mig enormt i att fatta vad som krävs och vad kroppen vill ha. Just kostmässigt var det ett uppvaknande. Och jag äter en gång i veckan eller två, precis det jag vill ha, fredagsfika, snickers, eller nåt glas vin. Men menar du allvar med detta, vill du må bättre och få en friskare kropp? Gå in där, lägg upp en plan!



Du kan göra det här.

bitte
2010-11-17 - 12:48:30

Kan rekomendera alla att aldrig skaffa sig en våg och stirra sig blind på sifforna. Man mår bara dåligt och kan skapa värre saker en den lilla viktnedgång man tänkt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-17 - 14:05:20

alexandra: det är första gången jag hör talas om den bloggadressen..var det du som glömde lämna igår?



men jag är ju inte hungrig på mer än så?

och gröt har jag testat och det gillade inte magen direkt.

Alex
2010-11-17 - 15:44:00

Ja det var det nog :)



Grejen är att sakta lära sig att äta mer. Och att magen inte gillar det kan vara en ingångsfas. Fiberchock liksom, men ge det iaf två veckor. Är det så att du är känslig mot havre kan du testa rågmjölsgröt. Eller hitta något annat till frukost, naturell yougurth, två knäckisar och ett ägg?



För din kropp är nog som det är nu inställd på svält och drar då åt sig allt den kan.



Olga går igenom väldigt bra hur maten påverkar kroppen, när man ska äta vad för att den ska trigga igång förbränning osv. Samt finfina tips på övningar och matförslag.



Och börja gyma/styrketräna genomtänkt och ordentligt/hårt då räcker det med en halvtimme åt gången. Kanske en gymgenomgång? Kostar typ 100 pix eller ingår tom på det flesta gym. Eller en eller två PT-timmar som ger dig övningar du kan göra hemma.



Massor av lycka till!!

Anna
2010-11-17 - 18:14:35

Hm, jag vet att det inte är schyst att kritisera men.. Varför så lite frukost? Tror att du tjänar på att äta mer på morgonen, ~200 kcal är alldeles för lite när frukosten ska vara mest energigivande. Och vart är proteinet?



Lova att ta hand om dig!

Maria
2010-11-17 - 21:04:30

duktigt att du tar tag i såna saker :) Själv kämpar jag med att INTE gå ned i vikt, för jag går lättare ner i vikt än upp i vikt, och jag vill inte bli underviktig igen, hellre har jag då lite lätt daller-mage som jag har just nu.. ;) Jag är också lite under 160, som minst vägde jag typ 44 kg när jag var runt 18 år, försöker hålla mig över 50 nu för tiden. Äta ordentligt under dagens lopp och lite extra små-ätande på kvällen är min diet, hehe.. :P

carro
2010-11-17 - 22:20:26

pekpinnar tycker jag nog inte det är, du verkar vilja ha hjälp, o de som skriver kanske har bra erfarenhet, är utbildade osv?



För en stabil viktnedgång och sedan en vikt man kan hålla, så bör man nog äta rätt från början. Svårt att leva på bars (vet du inte äter så många, men ändå) resten av livet..



Jag har själv gått upp i vikt, inte övervikt, men trivs inte.

Klump i magen då ett par bortglömda jeans inte gick att få över låren längre! Baaahhh..



Så nu är det gym o sockerminskning som gäller. o att äta fler gånger om dagen. få igång matsmältning o förbränning.



Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-17 - 22:40:18

carro: med pekpinnar menar jag dom som säger att så här och så här är det punkt slut utan att kanske tänka att vi funkar olika, har olika medicinsk bakgrund osv.



bars är inget jag tänker leva på resten av livet oh nej men jag tycker de funkar då och då precis som amn ibland byter pålägg på mackan eller byter yoghurt mot omelett/äggröra liksom...ombyte förnöjer.

fanny
2010-11-18 - 13:17:08

Jag hade ingen aning om att du har bdd. Varför skriver du inte mer om det? Den kanske inte är så stark?



Det är jobbigt när man förlorar kontrollen över sitt ätande och känner att man ständigt går upp i vikt om man inte kämpar hårt för att behålla den. Kolla upp din sköldkörtel, ibland kan viktproblem bero på den. För lever man aktivt och har okej matvanor så ska man inte gå upp okontrollerat, faktiskt.

Ida
2010-11-21 - 16:54:28

Intressant inlägg och läsning!

Önskar dig all lycka till Anna! Vet att detta är något du kämpat mer eller mindre med under den tiden jag har "känt" dig. Givetvis tycker jag att du är superfin, men man granskar aldrig någon annan så hårt som man granskar sig själv. Och när allt kommer omkring så är det viktigaste att kunna vara nöjd med sig själv.



Har du kollat upp dina sköldkörtelvärden btw? Min syster gjorde det och lider av nedsatt produktion. Kika in hennes blogg för massa info i ett nypublicerat inlägg... nutti-nutti.blogspot.com



Kramar!

helle
2010-11-21 - 21:50:47

anna, du inspirerar mig!!

tack för att du delar med dig av intressanta tankar , inspirerar och hjälper andra.

lycka till!

kram


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: