GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Modeflickor får inte vara tjocka och fula

2010-03-28 | 23:07:59 | Krönika/Politik/Tankar

För ungefär ett år sedan kontaktades jag av en kille och en tjej som var i färd med att starta upp en slags ny modebloggsportal.
Modeflickan.se
Jag blev deras första bloggare. Sajten ändrades sedan om och i somras var vi flera bloggare på sajten.
Jag kände då ganska så snabbt att projektet i sig inte var något för mig.
Dels på grund av själva namnet i sig- Modeflickan. Jag är en vuxen kvinna, ingen flicka.
Dels att jag märkte av en utseendefixering där mitt egna utseende inte dög.
Jag var den enda av oss bloggare som inte tillfrågades att vara med vid en plåtning. Och Ok, jag vet om att jag inte är något modellmaterial kroppsmässigt,det är bara att acceptera, men det skapade en enorm utanförkänsla.En tydlig gräns.
Jag var inte snygg nog.
Det var lite back to högstadietkänsla igen där man fick vara med på grund av en talang - under skoltiden humorn, för Modeflickan att jag var designer med eget klädmärke, men utseendemässigt var man en nolla.

Nu är sajten återigen omgjord och relanserad och Modeflickan är nu en digital tidning som drivs av ett gäng duktiga bloggare. Bloggare som jag tycker om. Och människor man gillar värnar man om.
Så när man ser en av dessa  redan smala bloggtjejer rasa i vikt blir man orolig. Särskilt när denna tjej själv skriver som svar att hon inte hinner äta.
När en redan smal tjej som gått ner  i vikt dessutom får en kommentar på sin blogg att hon nu är snyggare och smalare än nånsin i väldigt positiv bemärkelse av den manlige chefredaktören..Ja då reagerar jag. Då tycker jag att det är klumpigt uttryckt och det står jag för. Även om det självklart är helt fritt att tycka att jättesmalt är jättevackert.

Det hela blev till en ganska lång kommentardiskussion mellan mig och den manlige chefredaktören igår här på min blogg där jag fick höra att Jag är en dålig förebild för er , mina läsare , eftersom jag äter choklad och sötsaker och att jag borde gå till gymmet.
Modeflickan har en viss standard och utseendepreferenser på sin medarbetare enligt denne manlige chefredaktör.
Och detta ska tydligen dessutom klart och tydligt framgå för varje individ som konsumerar produkten/tidningen Modeflickan.

"Att Modeflickan har vissa preferensramar ser jag inte som någon stor nyhet utan borde framgå som en självklarhet för varje person som konsumerar vår produkt. Om du inte gillar det står det dig fritt att välja en annan tidning att läsa, konstigare än så är det inte."

Man gör många aktiva val här i livet. Vissa bra vissa mindre bra.
Jag känner nu ikväll en oerhörd stolthet över att jag hoppade av Modeflickanprojektet när jag gjorde det istället för att tänka att det kanske kunde gynna karriären. Jag har dagar, som ni vet, då jag tampas nåt oerhört med ett självhat över mitt utseende. Och det hade absolut inte blivit bättre av att vara på en arbetsplats där ens utseende inte nått upp till en viss standard.
Och jag känner mig oerhört stolt nu när jag också gör det aktiva valet att aldrig mer läsa tidningen Modeflickan med allt vad den står för även om idén i sig om en bloggtidining är skitbra.

Och jag står för att jag äter choklad och det är inget jag nånsin kommer be om ursäkt för.



Kommentera 120 st

Kommentarer
johanna
2010-03-28 - 23:12:03

Bra Anna!

Håller fullständigt med dig, du gjorde helt rätt i att lämna dem. Stå på dig! Och btw så tycker jag att du är skitsnygg.

Lisa
2010-03-28 - 23:18:46

det här var ett av de starkaste inläggen jag läst. jag är på din sida. till 100 procent. DU ÄR VACKER!

P
2010-03-28 - 23:21:46

Vad ska man säga?

Människor är sjuka...på mer än ett sätt.

Tur det finns några kvar därute som verkar normala, annars hade jag låtit mina baciller ta död på mig nu med en gång.

Fortsätt äta choklad- det är gott och man förtjänar att äta gott ibland...eller ofta!



Stå på dig!



Kram P

Carro
2010-03-28 - 23:21:47

Men herregud! Skärpning på den chefredaktören. Du är ingen dålig förebild, absolut inte. Den där chefredaktören kan TA SIG I HÄCKEN! (och en allvarlig funderare anser jag).



kramar till dig!

Anna J
2010-03-28 - 23:23:14

Du är så jäkla bra och stark. Heja dig!

Den här kommentaren vill ta upp lite med det du skrev i det förra inlägget: du är en av få bloggar som jag läser numera. Har tröttnat på bloggvärlden eftersom det är samma hela tiden, som en enda stor rundgång på ämnen och outfits. Din blogg däremot bjuder på så mycket mer - hjärna och hjärna och en härlig stil. Och självklart så är det ok med bloggpauser... och självklart är det ok att äta choklad också, precis när man vill och hur mycket man vill.



Kram på dig bästa Anna! Sluta aldrig vara DU!

pimpXprincess
2010-03-28 - 23:23:34

Du är väl snarare en bra förebild som inte uppmuntrar folk till att sluta äta? :S

Wysteriia
2010-03-28 - 23:24:42

Men jissesn vilka människor det finns :(

Becka
2010-03-28 - 23:26:56

Men HERREGUD! Jag blir så upprörd.

För det första vilken idiot till redaktör.

Och för det andra - mer och mer får modevärlden upp ögonen över att skönthet och mode inte enbart tillhör de smala. Det är lång väg kvar, jag vill ha alla storlekar på catwalken och det är jag tveksam till om jag får uppleva under min livstid. Men i flera av de modetidningar jag brukar läsa ser jag oftare och oftare modeller som är någon storlek större än vad man brukar se.



Anna, du är vacker!

Jag är vacker!

Varken du eller jag är pinnsmala och jag vet att jag aldrig heller kommer blir det. Men ingen kan ta ifrån oss att vi är vackra kvinnor, med härlig utstrålning. Så stolta ska vi va över att hur vi ser ut. Över vilka vi är!



Stor kram på dej!

irma
2010-03-28 - 23:27:56

mycket bra skrivet ! det är så konstigt hur folk inte tänker på vad ord och handlingar kan göra...

Sara
2010-03-28 - 23:32:12

Du är BÄST! Och du är SNYGG! Och den där chefredaktören verkar ju vara en IDIOT!



Kram!

Alexandra
2010-03-28 - 23:32:13

Jävla skitredaktör. Du gjorde helt rätt i att sluta. Och du vet att jag tycker du är fin, liksom SÅÅÅÅÅ många andra.



Jag kan slita av mig håret bara tanken av sådana idioter.

Katta Kvack
2010-03-28 - 23:40:19

Alltså fasiken vad jag blir arg när jag läser vad han har skrivit till dig. Att du skulle vara en dålig förebild för att du äter choklad - det är bland det värsta jag har hört. Så oerhört lågt av honom, att försöka sparka på den som reagerar på att de förmedlar en sned bild. Hans kommentarer här på bloggen bekräftar ju verkligen att deras produkt handlar om vridna ideal. Vilken jävla idiot! Du, om någon Anna, är en bra förebild!



Stå på dig och TACK för att du skrev om detta eftersom det synliggör hans idioti och hans kvinnoförakt!

Ling-Ling
2010-03-28 - 23:54:24

Men herregud! Det är väl fan så mycket bättre förebild om man äter choklad än svälter sig? Det är ju inte som att du har sjuklig fetma och försöker få andra att få det. Du är ju helt normal, sen när det blev det så farligt, stå på dig!

Pernilla
2010-03-29 - 00:09:40

Jag tycker att du är riktigt inspirerande.. Det borde finnas fler som du :) Du har en mycket mer sund syn på tillvaron då du accepterar o uppmuntrar olikheter hos människor :)

STYLEMIND
2010-03-29 - 00:13:44

Hej!



Jag förstår att du fått den uppfattningen om modeflickan med tanke på eran konversation.. Men det känns så tråkgit att de skulle bli så, allt det får stå för honom..



Vill bara säga att alla vi som är med och gör modeflickan står inte för några konstiga size zero ideal. Vi vill bara ha glad fina bloggtjejer på framsidan och några kilo hit eller dit är absolut inget som spelar någon roll alls enligt mig.

Jag, Jessica och Karin ser alla olika ut men det finns ingen press på att vi ska vara på nåt speciellt sätt, jag tycker bara att hela det här projektet känns jättekul att få ta del av.



Kram och godnatt

Bim HD
2010-03-29 - 00:18:41

Alltså - som jag säger, rätt ofta. Jag upphör aldrig att förvånas över folk!!! Hittar inte ens ord för det... tom på dem - så idiotiskt att... ja...

Du är bra som du är - det är vi alla kvinnor, som ser ut som kvinnor... Även om vi vissa dagar känner oss, urk. Men, vi duger som vi gör!!! eller är!!!

Ska smälta detta lite - få in eländet i skallen, eländet från den redaktören - borde anmälas??? Låta folk svälta sig inom gruppen - är det inte något sjukligt kriminellt???

Må så grankott.. kramis Skruttisen!!!

Hm, imorgon börjar - eller redan idag? - en eller annat liv, dock ej med bantning ;) nänänä.. kan inte... :)

Maggiebell
2010-03-29 - 00:22:16

du är ju hur snygg och söt som helst, och jag älskar din blogg - jag älskar att gå in här och läsa allt du skriver, din blogg ger en hemtrevlig känsla.



folk får tycka att supersmalt är snyggt om de vill som du säger, men låt aldrig såna idioter till chefredaktörer trycka ner dig just för att du inte är "supersmal" om så är fallet. igenom mina ögon är du iallafall supersnygg!

Kaela
2010-03-29 - 00:33:41

bra att du hoppade av det projektet, tycker jag :)

Karin
2010-03-29 - 00:37:37

Jenny/STYLEMIND satte även mina tankar i svart på vitt i kommentaren här ovan. Modeflickan står absolut inte för några konstiga size zero-ideal. Inte heller för ett "choklad-ätar-förbud". Inte alls. Missuppfattningarnas värld.



Så tråkigt att den här dispyten mellan dig och Camilo ska smutsa ner tidningen - som även vi tjejer kämpar och sliter med - och dess rykte.



Kram

Emilie
2010-03-29 - 00:51:09

Jag komer inte ens kommentera den där människan mer än det jag skriver nu, för det är sådana där människor, och sådana ideal som framkallar de enorma problem vi har idag.



Och vadå att du borde gymma, och att du är en dålig förebild för att du äter choklad? Jag gymmar som ett offer, går på dieter och jesus och moses och lille skutt, och ändå sitter jag fast där jag inte vill sitta. Jag vill vara sund, inte sjukligt smal. Det är inte mitt mål.



bara för att ett sjukt ideal huserar i världen behöver inte alla ta del av det, och det är sådant som får... fan, nej, nu skriver jag inte mer. Jag är för trött att uttrycka mig i klartext och det jag skrivit är förmodligen bara skit ändå.



Go Pyttis <3

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-03-29 - 00:53:28

Till Jessica Karin och Stylemind:



jag tycker att ni är fantastiskt duktiga tjejer och med enorma skills och jag tror på er.

Tvivla inte på det , det minsta.

Och jag tycker inte illa om Camilo på nåt sätt.

Men jag kan heller inte tycka det är ok att jag blir tillsagd att jag skulle vara en dålig förebild för att jag äter.

Det ska ingen anses vara.

Jag tycker att en bloggtidning är nåt nytt och idén är skitbra och jag hoppas ni kan göra nåt riktigt bra av den.

Men i nuläget med det som Camilo själv uttryckte att Modeflickan står för och har som stndard, det är inget jag kan stötta.

STYLEMIND
2010-03-29 - 00:58:12

Tack, jag tror på dig också! :)



Förstår din reaktion..

Kram och godnatt

Karin
2010-03-29 - 01:16:49

Tack detsamma! Jag förstår att du känner så. Hur som haver, inget ont alls från mitt håll. Det får du inte tro.



Kram och sov gott!

Elisabeth
2010-03-29 - 01:21:16

Bra att du hoppade av projektet...



Och du, du är vacker!!

Dissy
2010-03-29 - 02:03:19

Du är så grym gumman! Hela grejjen i sig gör mig så enormt sorgsen. Att det är så viktigt att vara vacker, smal och ung. Det är lite därför jag knappt orkar blogga längre. Man är utsatt tillräckligt som det är. Jag har valt bort modetidningar och nu att läsa en massa utseendefixerade bloggar. Det känns skönt. Din blogg är en frisk fläkt bland all denna fixering som vi dränks i. Att du äter choklad och kakor visar bara på att du är mänsklig. Och du är så söt så. Och faktiskt med på ett bokomslag:) Det måste ha vart en egoboost. Du är den bästa förebilden bland de bloggar jag läser. Jag önskar dig all lycka med din blogg, din konst och din självbild: )

Emma says style, love & rock and roll.
2010-03-29 - 03:25:47

Han kan inte ha menat allvar?! Vilken skitstövel till chefredaktör. Borde inte den naturliga reaktionen istället varit att faktiskt kolla upp att hans anställda mår bra? (dvs; tjejen som förlorat många kilo och inte hinner äta).



OCH i dagens läge, är inte du den bästa förebilden av alla?! Den som faktiskt står upp för vad den tycker, äter vad f-n den vill och faktiskt tar striden mot exempelvis chefredaktörer med en snedvriden och uråldig bild på hur kvinnor/flickor "bör" vara.



Näe upp till kamp. Bra gjort/skrivet.

Marcus Å
2010-03-29 - 06:55:08

Man ska stå för den man är precis som du gör. Sedan kommer det nog alltid vara så att det kommer fungera så som du uttrycker det, men helt rätt av dig att skriva av dig om detta!



Håller med föregående kommentar. Upp till kamp!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-03-29 - 07:20:36

Vilken konstig chefredaktör. Jag tycker det är starkt av dig att lämna ett projektet. Det är en bra förebild det.

bella
2010-03-29 - 07:29:51

Go girl!

Alex
2010-03-29 - 08:10:59

Dålig förebild? Ursäkta mig men du är en normal människa, normala människor äter choklad, normala människor äter bullar, godis, kakor och tårtor. Jag tycker att de som hetsbantar, skriver diet tips och är lyckligast när vågen visar en ännu lägre siffra än tidigare är bra mycket sämre förebilder än vad du är. Du verkar vara en vettig person, en person som insett att väga 42 kilo inte är meningen med livet.



Skit i vad han säger. För om han säger att en tjej med ätstörningar är en bättre förebild än vad du är så har han fel. De hälsosamma (choklad är hälsosamt, inget snack om saken) är bättre förebilder än de som försöker passa in i mallen "modell".



Du är en skitbra förebild, stå på dig!

Emma
2010-03-29 - 08:25:06

Totalt bananas! Härligt med en karl som kan bestämma förebilder för flickor...



Bra att du tog upp det här Anna, du är smart & snygg!

Helén
2010-03-29 - 08:27:35

Bra inlägg. Men vill påpeka att du är varken tjock eller ful! Kramis

Malin - brandteknologen
2010-03-29 - 09:08:26

Way to go Anna! Bra att du säger ifrån!



Och någon dålig förebild för att du äter choklad är du då rakt inte, det visar bara att du är en vanlig människa, och det är värt mycket mer och är snarare det som gör dig till en förebild.



Många kramar!

Anna
2010-03-29 - 10:34:56

Så bra sagt! Bojkotta deras störda sida säger jag

Lydia
2010-03-29 - 10:50:24

Du skriver så bra och dina åsikter är så oerhört bra, och inte minst sagt VIKTIGA! Speciellt i detta samhälle där att vara smal har blivit nästan självklart att man ska vara.

LadyM
2010-03-29 - 10:55:22

Det var det värsta jag hört!



Du om någon är en utmärkt förebild för tjejer!

Du är enormt vacker och går din egen väg och satsar på något du verkligen vill. Du är så jävla bra på alla sätt och vis!



Kram!

Jessica
2010-03-29 - 10:59:04

Tack gumman det känns skönt att du tror på oss, och det som Jenny och Karin redan har sagt är precis vad jag tycker också, så det som Camilo har skrivit får stå för honom och endast honom, det är inget som hela Modeflickan står för.



Tråkigt bara att det skulle bli så här och att tidningen som vi har kämpat med blir smutskastad.



Kramar!

Maja
2010-03-29 - 11:02:31

Och jag gillar dig precis som du är! Smart och klok och vacker och trevlig och kreativ och du vågar att satsa på din dröm! :) Kramkram

Therese
2010-03-29 - 11:08:38

Starkt gjort av dig, heja!! Du ÄR en bra förebild. Äter normalt, varierat och sunt och motionerar dagligen. Samt unnar dig njutning i vardagen. Kram på dig och tack för en bra blogg!

Satie
2010-03-29 - 11:40:14

Du vet nog kanske redan hur mycket jag tycker om dig och detta får mig bara att beundra dig ännu mer! Tycker tvärtom att du är jävligt inspirerande och en riktigt bra förebild! :)



Jag bryr mig faktiskt inte vad den där snubben har sagt eller vad den sajten står för och som en av ovanstående personer sa, så börjar jag faktiskt också att tröttna på bloggvärlden, på all den här hetsen .. men inte på din blogg. Du är ett levande bevis på att om man har passionen, drivet och viljan så kan man göra vad man vill och man kan ha ett leverne på sin hobby och sitt största intresse! Sen så är alla dina tavlor och teckningar så fruktansvärt fina och söta så jag dör, riktiga eye candies :p Massa kramar till dig

Sandra
2010-03-29 - 11:44:14

Jag tycker du är en grym förebild! Du visar alla att du lever ditt liv på ditt sätt. Choklad är inte farligt. Du är nyttig för dom som tror att dom ska se ut som pinnar. Du visar att du lever ett nyttigt och härligt liv utan att träna hela tiden. Visst du cyklar och joggar en det är bra och inte hela tiden. Du fyller ditt liv med andra viktiga saker. Jag tycker du är en grym förebild!

helena
2010-03-29 - 11:59:37

Wow. Bra inlägg! Om det är någon som är en bra förebild så är det deffinitivt du. Den där chefredaktören eller vad han vill kalla sig verkar ju vara helt slut i huvudet.

Bea
2010-03-29 - 13:02:23

Hurra Anna! Det här låter inte klokt, vilken männsikosyn.

Emma
2010-03-29 - 13:16:40

Absolut ska du stå för att du äter choklad, och att du är en dålig förebild för dina läsare kan han bara glömma! Du är en sund förebild och en riktig inspirationskälla!

Petra
2010-03-29 - 13:21:30

Man är inte vacker bara för att man är smal/tjock, jag tycker att det som gör en vacker är pesronlighetetn och att man själv är nöjd med sin kropp! jag får alltid höra att jag "är såå smal!!" men och? jag tycker om mitt utseende och äter som vilken annan människa som helst men jag råkar bara vara smal.. Men jag är vacker ändå! och det är du oxå!



Ha en fin dag!

Tone
2010-03-29 - 13:33:49

Vilket bra inlägg! Tycker att du är så inspirerande på många sätt och det är super bra att du står upp för dig själv. Tummen upp! :)

Isabell
2010-03-29 - 13:36:20

Bra Anna! Jag läste "kommentarerna" i förra inlägget och fattade ingenting av vad den andra personen skrev om. Däremot står jag på din sida i detta och förstår även att du tycker det blev en jobbig situation då du bryr dig om tjejerna som skriver där. Jag tycker du gör helt rätt som bojkottar! Du är bra du Anna! :)

Malin
2010-03-29 - 14:30:02

Håller med dig! Du gjorde absolut rätt i att lämna dem. Och du är en bra förebild! <3

Kashaya
2010-03-29 - 15:45:52

Helt rätt gjort av dig tycker jag! Så tragiskt att läsa något sånt där, klart du inte ska be om ursäkt för att du äter choklad. Ingen ska behöva bli dömd efter hur de ser ut tycker jag. Alla har något som är vackert. Dessutom.. du är hot baby och om någon är en dålig förebild så är det den där chefredaktören! Han borde skämmas!!

Alexandra
2010-03-29 - 16:13:58

De flesta har skrivit precis som jag tycker, har nog inte mer att tillägga men vill ändå skriva att du är en riktigt bra förebild JUST FÖR att du äter choklad och sånt gott som man absolut ska unna sig. Och du är grym som du är!

Jennie
2010-03-29 - 16:48:15

Instämmer med alla andra här, du är en såå mycket bättre och sundare förebild än många många många! Kram på dig

jessica
2010-03-29 - 17:19:10

skönt med en ordentlig åsiktstext från dig igen! gillar dem och varför skulle man inte få äta choklad? det var det löjligaste jag hört. även om jag vet att du kanske inte håller med om allt blondinbella har sagt, men en sak tror jag faktiskt att du håller med om - att choklad är bra för själen.

frida
2010-03-29 - 18:31:14

Så vidrigt! Starkt av dig att berätta och grattis för att du gick ur projektet!

sarahlynea
2010-03-29 - 19:09:49

hur kan man vara en dålig förebild för att man äter choklad och dricker vin? lev livet, ha kul och skit i att försöka vara smalast av alla säger jag! :)

ina-bina
2010-03-29 - 19:14:21

Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer, så jag säger bara att DU om någon är en förebild. En sund sådan som väljer att sätta ner foten och bara för att tillägga...



Det som kanske inte alltid är bra för kroppen, är det förmodligen för själen! :)

Den dar Elin och Familj
2010-03-29 - 19:14:41

Aaaah, det är så jävla sjukt det här med fix-idéer om att mode endast är SKINNY. wtf?



Jag ställer mig bakom dig till 100%.

Så sjukt. orkar inte ens skriva varför eller vad jag tycker mer än att det är SJUKT!

Kristin
2010-03-29 - 19:15:19

Jättebra skrivet! Verkligen ett intressant ämne..



Du är jättefin och behöver inte någon sån idiot bakom dig för att lyckas. Du om någon är väl verkligen en förebild som gör det du älskar även om det tufft ibland!

Heja dig! <3

Ulrica
2010-03-29 - 19:29:58

Alla har vi ju olika ideal, så är det. Och en överdrift åt båda håll är ju inte bra. Men jag tycker att det är vackrare och sundare med nåt kilos övervikt. Jag anser att kvinnor ska ha kurvor samtidigt så finns det de som är smala och inte kan rå för det. Men att motionera för mycket och hålla igen på maten för mycket är osunt.Bra och starkt av dig Anna att hålla fast vid DIN åsikt. KRAM

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-03-29 - 19:50:05

Ulrica: Absolut visst har vi det.

Och nej enligt läkare är varken övervikt eller undervikt bra. Men det finns de som är överviktiga av naturen och de som är underviktiga av naturen och är hur friska som helst-

Det är väl det jag har problem med, att andra talar om hur man mår genom att kolla på en när de inte vet ett jota om vare sig värden eller något.

Alla borde få synas alla måste få känna sig vackra utan att det ska diskuteras huruvida de är dåliga förebilder eller inte.

Pulber
2010-03-29 - 19:56:30

Vilken jävla smörja! Du är ju en pangbrud!

Ellinor
2010-03-29 - 20:00:58

Hej!



Jag kommenterar verkligen aldrig bloggar, men kände att jag nu var tvungen. Du är verkligen skitvacker och det är synd att du inte alltid tror på det.



Jag tycker att du är en skitcool tjej, och jag kommer aldrig glömma ett tag då jag bloggade och satsade hårt för att öka läsarantalet. Du var en av dem som kommenterade jättemycket i min blogg och jag blev så stolt över att ha fått en kommentar från dig som ändå är en ganska stor bloggare. Kommer som sagt aldrig glömma det och var bara tvungen att säga det till dig :)



Kram

Eveline
2010-03-29 - 20:10:21

Så himla bra skrivet. Du om någon är en bra förebild. Tack för det fortfarande finns vettiga människor här i världen.

helle
2010-03-29 - 20:10:49

Jag tycker att du verkar vara en otroligt bra människa!

Du ger mig så mycket inspiration.

Jag blir alltid lika glad varje gång jag går in på din blogg. Den är underbar!

Kram

livetpåranchen
2010-03-29 - 20:15:39

Bra sagt. Du är en cool och SKITSNYGG tjej men framförallt har du talang!

Det jag tycker är sorgligt i dagens samhälle är att man fokuserar enormt mycket på hälsa och motion dvs att vara normalviktig så att man glömmer bort att så himla många förstör sina kroppar genom att banta och svälta sig. En balans nånstans där mitt emellan vore väl fint?



Hur som helst; STÅ PÅ DIG, ta ingen skit, du är en kanonförebil även om den där skitnödige chefredaktören försöker trycka ner dig. Frågan är hur gubbstrutten själv ser ut och vilken förebild för unga grabbar han själv är!

Tova
2010-03-29 - 20:22:37

Himla bra inlägg! Sjukt att det förändrats så mycket också.

Förr i tiden kändes idealet helt annorlunda, på 90-talet var det ju typ kurviga tjejer som gällde.

Men nu är det sorgligt att tonårstjejerna växer upp i tron att pinnsmalt=idealet, och inget att ens ifrågasätta. Tragiskt.

Och när allt kommer omkring, vad f*n har mode med kroppsstorlek att göra?!

Lancia
2010-03-29 - 20:49:14

Fuck them. Du är vacker och otroligt duktig på det du gör. End of discussion.

Modeblogg - The Daily Influence
2010-03-29 - 20:52:12

Jag är i chock efter detta inlägget och som en del i Modeflickan kan jag inte annat än hålla med Karin, Jenny och Jessica ovanför! Kram

Cissi
2010-03-29 - 21:07:44

GO ANNA!

Undra just varför världen ser ut som den gör när det finns såna idioter till karlar!

Anneli
2010-03-29 - 21:18:46

Suveränt bra inlägg! Grymt skrivet. Du är skitsnygg och sluta aldrig äta choklad :) Det kommer jag heller aldrig göra :)

Nina
2010-03-29 - 21:19:24

Känner igen mig nåt så fasligt. Men gah vad du är cool och duktig och vacker!

PUSS för att du är en sån bra förebild, i alla fall till mig. Sen får gubbfan säga vad han vill.

Annika
2010-03-29 - 21:27:57

Underbara Anna.

Jag är så chockerad och förbannad att jag knappt finner ord. Jag skulle skrivit att jag önskar att det där kukhuvudet till snubbe skulle få en dotter som drabbades av anorexi, så fick han känna på de härliga konsekvenser hans vansinnes"preferenser" ger upphov till... om det inte var så att jag aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig i livet skulle önska min värsta fiende vanmakten och förtvivlan i att behöva uppleva den sjukdomen. (Och framför allt inte hans eventuella dotter.)

Vi får bara önska att han en dag kommer till insikt om hur sjukt, tragiskt och skadligt hans synsätt är.

TACK för att du berättade om det här. Nu vet jag att jag aldrig någonsin ska klicka på en länk till den där sajten. Och tack för att du är den du är.

Fashiolita
2010-03-29 - 21:36:22

Jag tycker du är grym och ser bra ut! Skit i den muppen som tydligen är allt annat än intelligent!

Stå på dig annars gör någon annan det!



Go girl!! :)



Kramisar

Sofia
2010-03-29 - 21:57:02

GO ANNA!!

Värdelös moral och choklad är sjukt mycket nyttigare än att inte äta alls! :D

fanny
2010-03-29 - 22:05:27

Själva tidningen verkade dock vara helt värdelös tycker jag, inget spännande alls som gör det värt att sitta framför skärmen istället för att ha en skönt glossig tidning i handen.



Mycket bra inlägg för övrigt, den där chefredaktören verkar ju vara en riktig fullblodsidiot.

Eve
2010-03-29 - 22:13:45

Hur kan man överhuvudtaget säga att någon borde äta mindre choklad etc? Så säger man väl inte, oavsett vad som sagts innan?



Nej, way to go Anna, det finns mycket som är viktigare än smalaste midjan.

Tora
2010-03-29 - 22:28:53

Som Karin, Jessica och Jenny redan nämnt; jättetrist att detta gav dig en dålig känsla och att det gjorde dig upprörd/ledsen!



Förutom att er dispyt får stå för er så måste jag bara säga att det inte finnas någon viktideal som vi på Modeflickan följer. Jag har aldrig någonsin hört talas om att någon ska gå ner eller upp mot sin vilja, eller ens få kommentarer om det!



Smutskastningen tycker jag var högst onödig och ganska ful då det avspeglar sig på oss andra, då framförallt Karin, Jessica och Jenny som jobbar så hårt och är så grymma!



Kram Tora

Anna
2010-03-29 - 22:38:07

Bra gjort!

Karolin
2010-03-29 - 22:38:53

Det var banne mig det bästa jag läst på länge!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-03-29 - 22:41:40

Tora:



Någon smutskastning har jag inte sysslat med. Jag uttryckte min sida och åsikt utefter vad jag upplevt och den disskussion som var.

Camilos kommentarer finns att läsa för alla liksom mina svar.

Det är i hans svar man kan läsa att Modeflickan ska stå för en viss utseendestandard, det var han som anser att jag är en dålig förebild och borde banta.

Det är inget jag ljuger eller fabricerar om.



Men som jag skriver, jag tycker ni tjejer gör ett utmärkt jobb.

Åsa
2010-03-29 - 22:54:49

Mycket bra inlägg. Starkt.

annawii
2010-03-29 - 22:55:07

Väldigt klokt av dig att lämna gumman! Det låter inte som någon direkt rolig arbetsplats :/



Kram

NINNIE
2010-03-29 - 23:00:37

Jag blir otroligt sur när jag läser ditt inlägg. Det är fruktansvärt att allt ska gå efter utseende och det är inte ens snyggt att vara pinnsmal!!!! Jag skäms över att våra barn och ungdomar ska få växa upp i det här eländet!! Fyfan! Du är jätte fin by the way!! KRAM till dig och du är helt klart en förebild SOM HOPPADE AV skiten!!

LaLizita
2010-03-29 - 23:18:24

Väldigt bra skrivet! Bra att du dissade dem och går din egna väg. Mycket bra! Fortsätt så!



Kram

J.CARLSSON
2010-03-29 - 23:39:31

Det var väldigt bra skrivet! brukar annars inte läsa sånna hära långa texter, men detta läste jag :)

bra att du hoppade av modeflickan.. verkar ju helknas!

Emma - On the moon with Steve.
2010-03-30 - 00:30:09

Heja dig!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2010-03-30 - 06:45:20

Haha men gud vissa har då skev verklighetsuppfattning... Det är ju hemskt!

viktoria i norr
2010-03-30 - 08:32:30

Det är helt sjukt sötnos. Och nej, jag kan inte tycka att du smutskastar någon. DIN blogg. DINA åsikter. och framför allt, DINA känslor. <3

Johanna - www.johannajagendal.se
2010-03-30 - 08:48:36

Stå på dig! Du om någon är en bra förebild! Du går din egen väg, satsar på din konst och ditt designande och är dig själv i alla lägen. Jag mår bra när jag läser din blogg just för detta. Du är en otroligt inspirerande person och en sann förebild - glöm aldrig det!



Massa kramar

Johanna

Therese - Bloggar fran Dubai!
2010-03-30 - 09:12:07

Chocklad & vin ar sa gott sa gott <3

A
2010-03-30 - 12:19:06

Kan bara hålla med alla andra, Anna! Du är en fantastisk tjej. Duktig, snygg, stark och en utomordentlig förebild för alla!



Och den där chefredaktören...Herregud, säger jag bara! Pucko, är väl ett ord som ploppar upp i mitt huvud...ett av de snällare som jag tänker. ;D

Josefine
2010-03-30 - 13:50:42

Mycket väl formulerat och bra tankar du tar fram här.

När jag läser namnet på den här tidningen och sen tar hänsyn till ditt inlägg så blir jag rätt grinig på att de (modeflickan) uppenbarligen ser ett samband mellan mode och tjejers utseende. Man skulle ju kunna ändra chefredaktörens ord till en mening som mer låter såhär: "Endast flickor/kvinnor/tjejer med smala höfter, liten mage, milslånga spiror och 'hollywood-utseende' är de som passar till att prata om och bruka mode." Det är ju rätt tragiskt när man tänker på det. Man vill visa upp snyggt mode, men man säger samtidigt att alla inte kan ha detta modet, eller att om man inte har kropp för det så kan man inte ha dessa kläderna, och samtidigt antar jag att de vill sälja, eller kanske göra reklam för ett plagg. Hur klingar egentligen de sakerna ihop? Inte alls.



Varför skulle man behöva låta bli choklad bara för att gilla mode? Det är nog den där mannen som inte riktigt hör vad han faktiskt sitter och säger.

Bra att du står på dig Anna.

Tycker för övrigt att du är en jättefin tjej som passar alldeles ypperligt som modebloggare.

Och som A skrev här ovan så är du ju en förebild för andra och en j*kligt bra sådan också.



Kram

Sanna
2010-03-30 - 14:30:41

fan va bra skrivet av dig ! det är fruktansvärt det som pågår och det är otroligt bra att du skriver om det så att det kommer fram i ljuset.



Och inte ska vi be om ursäkt för att vi äter choklad ! Det är ju så jävla gott ;) hihi

anna
2010-03-30 - 16:25:03

fy fan. Som att du skulle vara en dålig förbild?! jag blir fan tårögd när jag tänker på att det över huvud taget finns folk som kan ha så skruvaad verklighetsuppfattning. Som att det skulle vara bättre att svälta sig.. Nej, du är bra!(och Han är dålig) Kram

kajsa
2010-03-30 - 16:38:14

Jag vill ärligt talat bara spy på mannen bakom sajten. Fy fan vilket vidrigt jävla äckel.

Stijna
2010-03-30 - 16:53:26

DU är så helt fantastiskt bra och vacker precis som du är! Borde finnas fler som du i blogg-världen som står upp för sig själva, dem man värnar om och det man tror på. Kram på're!

Nelly
2010-03-30 - 17:38:11

Tycker det var starkt gjort av dig och kommer hädanefter inte läsa Modeflickan.

Kristin
2010-03-30 - 18:45:34

Jag förstår ingenting. Jag har aldrig läst din blogg förut men jag tycker du ser både smal och snygg ut. Och du verkar smart och snäll, vilket ju faktiskt är ännu trevligare egenskaper.

Lina
2010-03-30 - 19:49:52

fy fan vilken jubelidiot! Tur att jag aldrig har kikat in på den sidan.KRAM

Terese
2010-03-30 - 19:57:00

Du är jättevacker och skall inte ändra på någonting. Och verkligen inte för någon annans skull. Ätstörningar är bland det värsta som finns och jag förstår inte hur man kan uppmuntra folk till sådant. Jag äter med choklad och godis och massa onyttiga saker och det är jag stolt över. Jag är stolt över att jag njuter av livet!

Anna
2010-03-30 - 21:46:01

Bra skrivet och starkt gjort att hoppa av projektet. Jag vill bara säga att jag tycker om din blogg och tycker du är jättefin!

fifi
2010-03-30 - 22:20:07

Att du hoppade av projektet när du märkte vad det egentligen handlade om, det tycker jag tyder på att du är en bra förebild!



kram

Johanna vägkonen
2010-03-30 - 23:05:30

Bra gjort!

Jag känner med dig med mina hela 153cm, mina korta tjocka hockeylår och lite extra hull på magen!



Skönt att se att någon vågar stå på sig här i bloggvärlden! Jag säger som folk ovan sagt, fortsätt vara du och låt ingen chef till idiot påstå att du gjort eller gör fel!

Han borde få en stor fet spark i röven tycker jag!



Skönt om dig!

Du är awesome!



Kram

emma
2010-03-30 - 23:10:31

livet är för kort för att man ska lägga ner sin själ på att bli smal och skippa choklad!

sånt där kommer man bara ångra när livet lider mot sitt slut.



livet är till för att levas till max och det innebär inte att svälta sig nästan till döds eller räkna kalorier!

Vanja
2010-03-31 - 10:06:58

såna chefredaktörer borde få sig en omgång. jag är så trött på denna hets. hetsen som kommer från de som inte själva behöver vara utsatta.

bra kämpat. du är hundra gånger klokare än vad den där äckliga mannen någonsin kommer bli.



äter du choklad är du min förebild :)

Sophia
2010-03-31 - 11:26:55

Oj oj. Jag hittade hit via Hanna Fridéns länk, så jag har inte sett dig tidigare. Efter att ha läst ditt inlägg väntade jag mig få se en åtminstone lite halvtjock tjej (det hade verkligen inte gjort hela grejen bättre, men den bilden fick jag upp). Och så får jag se en bild på en högst normal tjej av det smalare slaget (ursäkta denna plumpa beskrivning). Och när inte ens du kunde passa in i denna hetsbild går det upp ännu mer för mig hur mycket jag ska bojkotta modeflickan.

em
2010-03-31 - 12:17:14

OJ! Jag finner inte ord för att beskriva hur oerhört blåst och korkat jag tycker att den här människan agerat.

Livet levs bara en gång och det viktigaste är att må bra, vilket man ofta gör om man tränar lagom, och äter inte alltför onyttiga saker. Men jag tror inte man mår bra av att hetsträna och gå på dieter eller aldrig unna sig något gott; livet ska levas!

Och modeflickan kommer hädanefter bojkottas faktiskt.

Fortsätt vara den du är, låt ingen trycka ner dig; du är jättefin som du är!

Kram!

Nyopererad / Näsplastikbloggen
2010-03-31 - 12:17:52

Det var verkligen en tråkig upplevelse, men jag vill iaf att du ska få höra att du visst är vacker och att du inte alls är en dålig förebild, men det tror jag redan att du vet ;)



Jag hoppas att det där mellan dig och chefsredaktören var ett missförstånd som några av de andra på Modeflickan nämnde, men jag förstår ditt ställningstagande efter den pärsen.



Massor av kramar!

Melinda
2010-03-31 - 16:47:06

Jag är stolt över dig, Anna. :)

Sofia
2010-03-31 - 22:03:06

Länge sedan jag var inne här, har missat en del. Ska försöka läsa ifatt lite. Herregud vad trött jag är på rådande skönhetsideal och ytliga människor! Skrämmande att hetsa unga tjejer till att vara så smala som möjligt, SJUKT! Jag blir så upprörd! Så nu tycker jag att vi alla sträcker på oss lite extra, vi duger alla som vi är!! Stor kram på dig världens finaste Anna!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-03-31 - 23:10:39

Sofia: Välkommen tillbaka! Och tack för dina fina ord!

kram!

Nattis 2.0
2010-04-01 - 00:05:55

Det gör du helt rätt i (äter choklad och struntar i att läsa modeflickan) .

BRA inlägg!



SJälv har jag aldrig hört talas om sajten, är väl både för gammal och för "fet" kan täönka menjag kommer ju aldrig att gå dig iaf.

Pearl
2010-04-01 - 22:40:13

HEJA ANNA! Du har så jävla rätt!

charlotte
2010-04-02 - 08:44:47

bra att du "skällde" ut honom. du har helt rätt

Ellis
2010-04-02 - 18:30:58

Men va FAN! Vad arg jag blir! Skulle du vara en dålig förebild för att du äter choklad?? Jag är stolt över dig som bitit ifrån och lämnat Modeflickan, helt rätt!! Kram och Glad påsk till finaste Pyttis!

anna
2010-04-02 - 21:11:03

Tusen tankar går i mitt huvud när jag läser det här, vill skriva allt.. men det skulle väl bli långt som en c-uppsats. DU ÄR BÄST. Det får räcka så. Du ÄR bäst

Karin
2010-04-04 - 20:06:12

Finner inte ord utan blir helt stum. Eller jo: BRA att du tar upp ämnet och sätter ner foten! Och fortsätt att äta choklad!

Hanna
2010-04-04 - 21:22:46

Bra Anna!

Anonym
2010-04-06 - 19:54:47

starkt gjort

sofia
2010-04-12 - 12:53:49

Men herregud.. Vet inte ens vad jag ska skriva om de där dumheterna modeflickan håller på med! sökte lite på "den smala tjejen" du berättade om och hon har lämnat kommentarer på en pro ana blogg. tragiskt!

R
2010-06-28 - 23:28:17

Du skriver riktigt bra och det är riktigt tragiskt att det ska behöva vara på det här sättet. Modell och modell, varför ska det vara bestämt att alla modeller måste vara size zero? Oavsett vad man vill se som modell, så tycker jag att du är otroligt vacker. Och du skriver jättebra. Du har lyckats helt enkelt.



Jag älskar ditt avslut, att du aldrig skulle be om ursäkt för att du äter choklad. Skitbra!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: